Škoda a Volkswagen slaví 25. výročí spojení

16. 04. 2016
Sdílet článek

Před 25 lety byly položeny základy mimořádně úspěšné spolupráce. Dne 16. dubna 1991 bylo oficiálně odstartováno partnerství mezi koncernem Volkswagen a automobilkou Škoda. V následujícím čtvrt století se tradiční česká automobilka rozvinula z lídra domácího trhu v mezinárodně úspěšného výrobce. Za přítomnosti předsedy české vlády Bohuslava Sobotky, šéfa koncernu Volkswagen Matthiase Müllera a předsedy podnikové rady Odborů KOVO ŠKODA AUTO Jaroslava Povšíka dnes předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO Bernhard Maier připomněl tento významný milník v dosavadní 121leté historii podniku. Slavnosti v reprezentativním Laurin & Klement Fóru firemního ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi se zúčastnilo zhruba 500 pozvaných hostů, reprezentantů politického, ekonomického a společenského života.

Škoda patří k automobilkám s nejbohatší tradicí a díky silnému týmu spolupracovníků dosáhla za uplynulé čtvrtstoletí skutečně mimořádného úspěchu,“ říká Bernhard Maier, předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO, a dodává: „Z původní společnosti, která na počátku 90. let nabízela jednu modelovou řadu a vyráběla 170 000 vozidel ročně je dnes silná, mezinárodně úspěšná společnost, nabízející 6 modelových řad ve více než 40 variantách. Dnes ročně vyrábíme přes jeden milion vozů ve 14 závodech na dvou kontinentech a jsme zastoupeni na více než 100 trzích světa. Tyto úspěchy jsou zásluhou dobré spolupráce mezi automobilkou Škoda a koncernem Volkswagen, ale zejména týmu vysoce kompetentních a motivovaných zaměstnanců a spolupracovníků naší automobilky.


Podpora stabilního podnikatelského prostředí, získávání nových investic a vytváření nových pracovních míst patří mezi hlavní priority vládní koalice. ŠKODA AUTO se za posledních 25 let stala jedním z motorů české ekonomiky. Nedávno vláda podpořila rozvoj průmyslové zóny Solnice-Kvasiny v Královéhradeckém kraji, kde ŠKODA AUTO investuje přes 7,2 miliardy korun a vytváří přes 2000 pracovních míst. Také tato poslední investice potvrzuje, že společnost ŠKODA AUTO je jedním z nejvýznamnějších investorů a zaměstnavatelů v České republice. Rád bych společnosti popřál stabilní a úspěšný rozvoj v dalších letech,“ uvedl předseda vlády ČR Bohuslav Sobotka.

V roce 1990 se československé vládě přihlásilo několik automobilek ze západní Evropy i ze zámoří se zájmem o tradiční značku, jejíž kořeny sahají až do roku 1895. Vláda po náročném výběru a zvážení nabídek schválila fúzi automobilky ŠKODA s koncernem Volkswagen. Ten byl v té době již jasně největším výrobcem aut v Evropě a v rámci strategického partnerství oceňoval vzdělaný, kreativní a motivovaný tým zaměstnanců i tradiční českou zručnost a inženýrský um. Dne 28. března 1991 podepsali český ministr průmyslu Jan Vrba a Dr. Carl Hahn, předseda představenstva koncernu Volkswagen, smlouvu o přijetí automobilky, tehdy nesoucí název ,ŠKODA, automobilová akciová společnost‘, do koncernu Volkswagen. Dne 16. dubna 1991 vstoupil dokument v platnost. Koncern Volkswagen následně svůj podíl postupně zvyšoval, až se stal 30. května roku 2000 stoprocentním vlastníkem akciové společnosti ŠKODA AUTO.

Partnerství značky ŠKODA a koncernu Volkswagen je příkladem úspěšné evropské spolupráce. Před 25 lety byla ŠKODA automobilkou s velkou tradicí a velkým potenciálem. Dnes je ŠKODA AUTO motorem českého exportu a jedna z nejdynamičtěji se vyvíjejících značek na světě,“ říká Matthias Müller, předseda představenstva koncernu Volkswagen. „Digitalizace a elektromobilita nás staví před velké výzvy, ale především otvírají zcela nové šance. Jako součást koncernu Volkswagen má ŠKODA AUTO všechny předpoklady v této výzvě obstát, ať již z pohledu zákazníků, zaměstnanců nebo výrobních závodů. Proto se musíme nově podívat nejen na automobil jako takový, ale i na naši společnost. A to činíme v rámci koncernu společně,“ doplňuje M. Müller.

Dynamický rozvoj značky ŠKODA umožnil rozsáhlý koordinovaný investiční program. Od roku 1991 do března 2016 směřovalo do nových modelů, do výzkumu a vývoje i do rozšíření výrobních kapacit více než 300 miliard korun (zhruba 11 miliard eur). S 28.500 zaměstnanci je dnes ŠKODA AUTO jedním z největších a nejatraktivnějších zaměstnavatelů v České republice. Přitom byla výrobní základna v podobě tří tradičních českých závodů společnosti ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí rozšířena o další kapacity koncernu v Číně, Indii, v Rusku a na Slovensku. K tomu je nutno přičíst i montážní závody na Ukrajině a v Kazachstánu.

Společná cesta automobilky ŠKODA a koncernu Volkswagen dosáhla dalšího milníku v podobě výročí čtvrt století od spojení obou firem“, říká Jaroslav Povšík, předseda podnikové rady Odborů KOVO ŠKODA AUTO a dodává: „Na výkon našich zaměstnanců můžeme být právem hrdí. Bez nich by úspěšný příběh uplynulých 25 let nebyl vůbec myslitelný. Znovu se ukázalo, že model spolurozhodování, který zavedl Volkswagen, je úspěšný a přináší spokojenost a rekordy.

Srdce globálně úspěšné značky tepe i nadále v Mladé Boleslavi, v jednom z rodišť evropského automobilového průmyslu. Zde se již 121 let nachází sídlo společnosti a její hlavní výrobní závod. Zakladatelé Václav Laurin a Václav Klement patří mezi průkopníky evropského automobilismu, kteří – nadšeni motorizovanou mobilitou na dvou a čtyřech kolech – roku 1895 položili základ dnešní automobilky.

ŠKODA je dnes jedním z pilířů české ekonomiky: roku 2015 generovala automobilka téměř 4,5 % českého HDP a vytvořila 8 % českého exportu. Značka přitom stále znovu dosahuje prodejních rekordů: V roce 2015 vzrostly prodeje o 1,8 procenta na 1.055.500 vozů (2014: 1.037.200). Tržby se zvýšily o 6,2 procenta na novou rekordní hodnotu 12,5 miliard eur (2014: 11,8 miliard eur), provozní zisk vzrostl o 12,0 procent na 915 milionů eur (2014: 817 milionů eur). Do konce března 2016 celosvětové prodeje značky ŠKODA vzrostly o 4,3 procenta na 276.600 vozů a dosáhly tak nové rekordní hodnoty za první tři měsíce roku.

Další impulzy pro růst výroby a prodeje budou spojený s modelovou ofenzívou v segmentu SUV. Jak by mohl vypadat designový jazyk značky ŠKODA v tomto celosvětově prosperujícím segmentu, ukázala studie ŠKODA VisionS, vystavená na letošním autosalonu v Ženevě. Sériový model pak bude mít světovou premiéru v září na autosalonu v Paříži.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Škoda Auto

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

719 000 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

849 000 Kč