Řídíte bez bot, v žabkách nebo snad v lodičkách? Riskujete nehodu
Důležité je, aby měl řidič při ovládání pedálů dostatečný cit. Vysoká, hrubá podrážka či i drobný podpatek mohou snadno zkomplikovat sešlápnutí pedálu. Rovněž tak vysoké boty budou chodidlo řidiče svazovat, neumožní mu jeho potřebnou ohebnost.
Vysoké podpatky či jehly mají za následek vratkost nohy, což se může vymstít při nutnosti náhle zpomalit, a navíc budou způsobovat problémy s citlivým ovládáním pedálu spojky, zejména při rozjezdu či popojíždění v koloně. Nevhodné jsou též u nás hlavně v létě populární volné sandály. Nemluvě o pantoflích či žabkách, které se mohou sesmeknout z nohy a v krajním případě dokonce zaklínit pod pedály.
Zákon o silničním provozu přímo nestanoví, jakou konkrétní obuv by měli zvolit řidiči automobilu či motocyklu. Řidiči by však v každém případě měli zvolit takové obutí, které zajistí bezpečné ovládání jejich vozidla a současně se v něm budou cítit příjemně. „Do budoucna by možná nebylo od věci inspirovat se ve Velké Británii, kde obecně stanoví, že oblečení a obutí řidiče mu nesmí bránit v náležitém ovládání vozidla. Konkrétní volba je ovšem na něm,“ říká Roman Budský z Platformy VIZE 0. Ostatně právě v této zemi došli provedením průzkumu k závěru, že nekvalitní obutí může být nebezpečné, neboť 27 % respondentů z řad řidičů přiznalo potíže při řízení z důvodu špatného obutí a dalších 5 % uvedlo, že špatné boty vedly k jejich nebezpečnému řízení či dokonce nehodě.
Pokud jste často na služebních cestách či nosíte společenskou obuv, vyplatí se mít v autě k dispozici rezervní lehké tenisky či mokasíny bez podpatku. S dostatečně tenkou podrážkou, aby byla zajištěna vysoká citlivost při ovládání pedálů. Podrážka nesmí být příliš kluzká. V opačném případě může noha neočekávaně sklouznout z pedálu. Boty by měly být perforované či z prodyšného materiálu, aby se nohy nepotily. Vhodné boty je možné vozit s sebou v zavazadlovém prostoru. Řidič se do nich může přezout v létě, kdy při chůzi nosí volné sandály či zástupkyně něžného pohlaví lodičky na vysokém podpatku. A také v zimě, kdy nosíme vyšší boty s vysokou a hrubou podrážkou. Ani galoše či holínky, ve kterých se často vyráží do lesů houbařit, nebudou tím správným obutím pro bezpečné a pohodlné řízení automobilu.
A co řídit bez bot? Ani to není to pravé ořechové. Bosá noha a razantní sešlápnutí brzdového pedálu při řešení nouzové situace nejdou moc dohromady. Přece jen silné sešlápnutí pedálu v takovém případě zabolí, řidiči tak budou podvědomě volit slabší stisk. To s sebou ponese o několik cenných metrů delší brzdnou vzdálenost, to může být příčinou vzniku vážné nehody. Nouzové brzdění není zase až tak řídkým jevem. „Automobilka Citroën zveřejnila výsledky průzkumu, ze kterého vyplývá, že průměrný evropský řidič za svou kariéru musí 142x nouzově zabrzdit, aby zabránil srážce. Proto ne náhodou v Německu platí, že řidič musí mít na nohou nazuté boty. V opačném případě nemusí pojišťovna uhradit škodu vzniklou z důvodu dopravní nehody,“ uvádí Roman Budský.
I motocyklisté by měli ve vlastním zájmu pamatovat na kvalitní obutí. Žádný zákon to po nich sice nevyžaduje, ale z výzkumu provedeného ve Francii plyne, že cca 30 procent motocyklistů s nekvalitním obutím utrpí zranění nohou a současně že ti, kteří nosí náležité motorkářské boty, se vystavují zhruba o 30 procent nižšímu riziku, že si při nehodě vážně zraní nohy. Zajímavé je, že v řadě států Evropské unie nezahájí zkušební komisař jízdní zkoušku budoucího motocyklisty, pokud není oblečen do kvalitního obleku z pevného materiálu a nemá kvalitní rukavice a boty (jedná se o Rakousko, Belgii, Dánsko, Finsko, Estonsko, Francii, Maďarsko, Nizozemsko, Norsko a Švédsko). „V těchto státech vedou motocyklisty k tomu, aby maximálně dbali o svou bezpečnost v silničním provozu, od samého počátku jejich řidičské kariéry,“ dodává Roman Budský.
Vhodnost oblečení může při likvidaci škody zjišťovat i pojišťovna. „Nedávno jsme řešili nehodu motorkáře, který sice měl pevnou obuv, ale pouze nízkou a při střetu s karoserií automobilu mu byla spodní část nohy téměř amputována. Dle znalce, který se k následkům na zdraví motorkáře vyjadřoval, by při použití kotníkové nebo vyšší obuvi byl rozsah zranění výrazně menší. To může ovlivnit i výplatu pojistného plnění,“ varuje Jiří Cita, ředitel Centra likvidace pojistných událostí v Kooperativě.
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidelŠkoda Superb 2,0 TDI 140kW Style Combi DSG
Ford Kuga 2.0 TDCI ST-LINE 4x4 67 000 KM
Volkswagen Golf Variant 1.6TDi 77kW 1.MAJITEL, VII
Mohlo by vás zajímat
Škoda Enyaq iV 60 v prodeji, milion nestačí
Předprodej zahájen. Zákazníci již mohou objednávat Enyaq iV 60 se základní baterií 62 kWh. Doporučená prodejní cena 1 05 ...
Ford Mustang Mach-E GT umí stovku za 3,7 s, levný ale není
Elektrické hnací ústrojí Mustangu Mach-E GT se pyšní nejvyšším výkonem 358 kW (487 k) a točivým momentem 860 Nm. Akceler ...
Chystáte se o jarních prázdninách do zahraničí na lyže? Pak pozorně čtěte
Vánoční svátky máme již za sebou a už se chystáme na jarní prázdniny. Většina Čechů tráví jarní prázdniny na horách. A t ...
Nejnovější články
Nové Mitsubishi ASX s francouzským rodokmenem představeno
Automobilka Mitsubishi se po uvedení nového Coltu rozhodla rozvířit segment B-SUV, do nějž vstupuje nový model ASX, navr ...
Automobilka MINI představila model Acenam a odtajnila české ceny
Na elektromobil s dojezdem až 406 km, nabíjením až 95 kW a délkou čtyř metrů stačí bohatě milion korun. ...
Nejmenší Lexus LBX nebo jízda v dakarském speciálu byly taháky festivalu mobility
Na festival mobility Toyota & Lexus jsme vyzkoušeli Lexus LBX, vyzkoušeli off-roady, prolezli kempovací přestavby a obdi ...
Nejčtenější články měsíce
Tipy z autobazarů
Audi A4
Rok výroby 2011
BMW Řada 3
Rok výroby 2006
Peugeot 308
Rok výroby 2024
Peugeot 508
Rok výroby 2022