Rallye Dakar devátá etapa - peklo na zemi

13. 01. 2016
Sdílet článek

V 9. etapě se dakarští závodníci opravdu zapotili. A to doslova. Po kroupách, sněhu a písečných bouřích bylo tentokrát na programu obrovské horko. Teploty přes 40 stupňů ve stínu a rozžhavený písek v kombinaci se zcela rozbitou tratí udělaly z aktuální etapy horké peklo, kterým se několika závodníkům nepodařilo vůbec projet.

Devátá etapa Rallye Dakar 2016 byla pro tým Bonver Dakar Project nadmíru úspěšná. Do cíle měřeného úseku zkráceného o více než 100 kilometrů dojely všechny tři mezinárodní posádky největšího českého týmu účastnícího se slavné dakarské rallye. Nejúspěšnější byl Artur Ardavičus. Zkušený kazašský pilot dojel šestý. Tomáš Vrátný se umístil hned za ním a obsadil sedmé místo, čímž vylepšil své dakarské maximum. Hendikepovaný andorrský pilot Albert Llovera byl šestadvacátý.


Byla to etapa, která všem třem posádkám dokonale sedla,“ konstatoval šéf týmu Bonver Dakar Project Tomáš Vrátný, který do etapy sice startoval až jako patnáctý, ale opět prokázal své jezdecké kvality a překonal řadu soupeřů. „Snažili jsme se o to, abychom jeli své tempo a nedělali chyby. To se nám sice dařilo, ale i přes to jsme museli několikrát zastavit,“ přiznal Vrátný. Společně s navigátorem Jaroslavem Miškolcim a mechanikem Milanem Holáněm se vypořádal se třemi situacemi vyžadujícími zastavení. „Nejprve se rozbilo zrcátko a střepy napadaly přes otevřené okno k nám do kabiny. Potom jsme museli zastavit, abychom zafixovali ventily dohušťování na kolech. Ty se nám totiž neustále otevíraly, když jsme vjeli do křoví. A kromě těchto drobných technických problémů jsme zastavili, když jsme pomáhali dehydratovanému čtyřkolkáři, kterému jsme dali vodu a chvíli u něj počkali, abychom se ujistili, že bude v pořádku. Bylo totiž hrozné horko,“ pokračoval šéf týmu Bonver Dakar Project.

Extrémní horko zapříčinilo, že okruhová etapa z Belénu a zpět, která měřila 285 kilometrů, byla o více než 100 kilometrů zkrácená. „My jsme byli relativně v pohodě, protože jsme v kabině měli dostatek vody, ale motorkáři a čtyřkolkáři měli co dělat, aby dokončili etapu. Viděli jsme spoustu z nich krčících se ve stínu a čekajících na pomoc od organizátorů, takže jsme rozhodnutí zkrátit etapu a ukončit ji před rozsáhlým dunovým polem respektovali, i když bychom uvítali, kdyby se pokračovalo, protože nám to šlo a dařilo se nám. Na druhou stranu jsme nakonec byli rádi, že jsme ji nemuseli absolvovat celou, protože jsme do cíle přijeli s prasklou pneumatikou,“ popsal Vrátný. I přes drobné technické problémy a pomoc jinému závodníkovi dokázal vylepšit své dakarské maximum. Tím doposud bylo osmé místo z Rallye Dakar 2015.

Jsem rád, že jsme se umístili mezi nejlepšími deseti, ale důležitější pro mě je, že v soutěži stále pokračují všechny naše tatry. Nicméně to, že Artur dojel na šestém, my na sedmém a Albert na šestadvacátém místě, je skvělé,“ pokračoval Vrátný, který za nejrychlejším Gerardem de Rooyem zaostal o 22 minut a 12 vteřin a dojel sedmý. Ještě o minutu rychlejší byl jeho kazašský týmový kolega artur Ardavičus, který se umístil na šesté příčce. Hendikepovaný andorrský pilot Albert Llovera obsadil šestadvacáté místo. V průběžném pořadí Rallye Dakar 2016 je Vrátný šestnáctý a na vedoucí pozici ztrácí 3 hodiny, 40 minut a 41 vteřin. Ardavičus je osmnáctý a Llovera dvaatřicátý. „Máme před sebou skutečnou dakarskou etapu plnou dun. Už se na ni moc těším. Doufám, že v ní navážeme na náš dnešní výkon a zvládneme ji,“ dodal Vrátný.

Jarda Valtr devátou etapu dojížděl se třemi defekty a s velikým štěstím to zvládl bez výměny. Jak poznamenal Pepa Kalina: "to bylo hodně o prsa. Měnit gumy v tomto vedru by nás zabilo." I když Jaroslav Valtr prohrál v rámci tatrováckého souboje s Tomášem Vrátným, v celkovém pořadí se z něj stal nejlepší český pilot v kategorii kamionů. A dokonce se probojoval do první desítky - je devátý.

Martin Prokop si v deváté etapě Rallye Dakar sáhli na dno, statečně však pokračují dál a průběžně jsou patnáctí. S technickými problémy a velkým vedrem se musel vypořádat Martin Prokop v deváté etapě Rallye Dakar 2016. Společně s navigátorem Janem Tománkem třikrát zapadli a do cíle erzety dojeli jako osmnáctí se ztrátou padesáti minut na Carlose Sainze. Celkově jsou patnáctí.

"V deváté etapě jsme se bohužel nevyvarovali problémů a třikrát jsme se zakopali. Poprvé to bylo proto, že jsem se lekl, že Gordon havaroval. Stál na místě, kde se těsně za ním skákalo z metrového srázu do řeky. Já jsem to raději zašlápl, protože jsem nevěděl, kudy jet. Bohužel se vrátil problém se spojkou. Nedokázal jsem vyřadit zpátečku a strašně jsme se tam zasekali. Když jsme se rozjeli, tak jsme po kilometru potřebovali vyjet z řeky ven, jenže tam bylo zaseklé Mini. To jsem sice dokázal objet, ale měl jsem malou rychlost a nedokázal jsem vyjet na kopec. Když jsem couval dolů, tak se mi zase zasekla zpátečka a nešla vyndat, což byl zase strašný zásek. A když už jsme si mysleli, že je vše vyřešeno, tak nám na rovinkách přestalo jet auto, protože se přehřálo a skočilo do nouzového režimu. Klesli jsme do feš feše, kde jsme potřebovali jet na trojku, ale nakonec jsme museli jet až na jedničku a zapadli jsme. Tam jsme se vytrápili nejvíce, protože to vedro bylo fakt strašné. Sáhli jsme si s Jendou na dno. Už jsem si chvíli říkal, že to blbě dopadne. Vyhlížel jsem kamiony a čekal jsem, jestli nepřijede Tomáš Vrátný, aby nás cuknul ven, ale nakonec jsme se dostali ven vlastníma rukama a pokračovali jsme. Musím říct, že to pro mě bylo hodně těžké. Jsem rád, že jsme v cíli, protože mi nebylo vůbec dobře. Jsem nachlazený a hlava nefunguje jak má, takže je pro mě Dakar čím dál těžší," řekl Martin Prokop po dojezdu do bivaku.

Martin Macík, František Tomášek a Michal Mrkva bojovali ze všech sil, i když jim tentokrát náhoda příliš nepřála a postavila jim do cesty hned dvě nehody, jejichž řešení vyžadovalo velké fyzické nasazení. Do cíle nakonec posádka týmu KM Racing dojela na 21. místě. Ale vzhledem k faktu, že pondělní 9. etapa byla náročná pro všechny závodníky a problémy různého charakteru postihly většinu týmů, kluci v průběžném hodnocení poskočili na cenné 12. místo.      

Martin Macík se svou posádkou v pondělí startoval do náročné 9. etapy z 13. místa. A tentokrát to nebyla žádná legrace. „Máme za sebou extrémně těžkou etapu a musím říct, že jsme si během ní poprvé sáhli na dno našich sil,“ popisuje Martin Macík. „V úvodu jsme předjeli dva kamiony. A potom to začalo. Zapadli jsme, ale auto nám, naštěstí, pomohl vykopat jeden z projíždějících závodníků, kterému tímto velice děkujeme. Vydali jsme se znovu na cestu a pomalu se začali prokousávat vpřed,“ popisuje vývoj závodu pilot Liazu Martin Macík.

Na trati bylo obrovské vedro a terén, kterým kamiony projížděly, byl hodně rozbitý. „Jen pro ilustraci, přes sto kilometrů jsme jeli na jedničku, víc se nedalo,“ popisuje Martin. „Auto bylo totálně rozžhavené. A pak přišlo další nadělení. Museli jsme měnit kolo, protože nám začalo utíkat. Myslím, že částečně za to mohlo to obrovské horko. Byla to hodně náročná situace, protože nám došla voda, byli jsme už fyzicky vyčerpaní z řešení předchozí nehody, přehřátí, měli jsme mžitky před očima a vůbec se nedalo dýchat. Všude kolem byla mračna vápenatého prachu, který nás dusil. Za zhruba 25 minut jsme kolo vyměnili, naskočili do auta, šlápli na to a zase začali předjíždět auta před námi. Zastavily nás až červené praporky pořadatelů, které signalizovaly předčasný konec etapy,“ popisuje Martin.

Tímto děkuji mému trenérovi Pavlu Provázkovi za dokonalou fyzickou přípravu před závodem, protože díky ní jsem dnes našel dostatek sil vše zvládnout,“ vzkazuje Martin. V bivaku teď budou mechanici zjišťovat, v jakém stavu je po dojetí 9. etapy liazka, která si dnes na rozbitém terénu také užila své. Každopádně, přes noc si kluci odpočinou, doplní síly i tekutiny a zítra bude jejich cesta letošním nevyzpytatelným Dakarem pokračovat dalším dobrodružstvím.  

Rallye Dakar 2016 pokračuje desátou etapou z Belénu do města La Rioja. Na účastníky nejnáročnější rallye světa čeká takřka 300 ostrých kilometrů rozdělených do dvou měřených úseků.

Výsledky 9. etapy Rallye Dakar (Belén - Belén):

Motocykly (436 km/179 km rychlostní zkouška):
1. Price (Austr./KTM) 2:24:19,
2. Benavides (Arg./Honda) -7:10,
3. Svitko (SR/KTM) -10:33,
31. Engel (ČR/KTM) -50:08,
38. Pabiška (ČR/KTM) -1:01:42,
72. Veselý (ČR/KTM) -2:28:31.

Průběžné pořadí motocykly:
1. Price 29:53:15,
2. Svitko -24:47,
3. Quintanilla (Chile/Husqvarna) -32:14,
33. Pabiška -4:08:49,
34. Engel -4:10:45,
71. Veselý -11:42:16.

Automobily (396/179):
1. Sainz, Cruz (Šp./Peugeot) 2:35:31,
2. Van Loon, Rosegaar (Niz./Mini) -10,
3. Hirvonen, Perin (Fin., Fr./Mini) -17,
15. Zapletal, Marton (ČR, Pol./Hummer) -26:02,
18. Prokop, Tománek (ČR/Toyota) -49:42.

Průběžné pořadí automobily:
1. Sainz 28:39:24,
2. Peterhansel (Fr./Peugeot) -7:03,
3. Attíja (Katar/Mini) -14:38,
15. Prokop -3:10:22,
18. Zapletal -4:18:42.

Kamiony (396/179):
1. G. De Rooy (Niz./Iveco) 2:41:20,
2. Van Genugten (Niz./Iveco) -3:59,
3. Karginov (Rus./Kamaz) -16:04,
7. Vrátný (ČR/Tatra) -22:12,
8. Valtr (ČR/Tatra) -26:20,
19. Macík (ČR/Liaz) -1:04:52.

Průběžné pořadí kamiony:
1. De Rooy 28:20:46,
2. Nikolajev (Rus./Kamaz) -27:12,
3. Villagra (Arg./Iveco) -41:24,
9. Valtr -2:38:42,
12. Macík -2:59:23,
15. Vrátný -3:40:41.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč