Rally Dakar 2016 berou Češi útokem

05. 12. 2015
Sdílet článek

Česká republika bude mít na blížícím se startu Rallye Dakar páté nejsilnější zastoupení čítající 6 kamionů, 5 motocyklů a 6 aut. Na startu se objeví mezi řidiči kamionů Aleš Loprais, Martin Kolomý, Tomáš Vrátný nebo Martin Macík. V kategorii automobilů budou bojovat Tomáš Ouředníček, Miroslav Zapletak nebo Martin Prokop.

Češi budou mít jedno z nejsilnějších zastoupení na Dakaru a těší se na maratónské etapy. Optimistické jsou nové informace k trati, kterou letos připravoval Marc Coma, úspěšný motocyklista a vítěz několika předchozích ročníků. Například posádce týmu KM Racing, ve složení Martin Macík, František Tomášek a Michal Mrkva (Liaz), vyhovuje zejména fakt, že součástí závodu budou také netradičně dlouhé etapy. Jedna z nich bude dokonce maratónská a posádky po dojetí do bivaku nebudou mít k dispozici techniky ani servis, takže případné opravy budou muset řešit svépomocí, případně přečkat do konce následující etapy. Na závodníky čeká také několik etap vedoucích ve výšce přes 3 500 metrů nad mořem. Dalším náročným úsekem bude i trasa přes oblast Fiambala, která je proslulá vysokými teplotami a hodně rozbitým terénem. A právě zmíněné podmínky mohou pomoci lepšímu výsledku Liazu. Sázka na úspěch posádky Martina Macíka je v letošním ročníku daleko vyšší.


Kamiony letos pojedou také přes Bolívii, kterou zatím nemáme tak dobře zmapovanou, takže nemůžeme přesně odhadovat, co nás čeká. Ale zatím se zdá, že v letošním ročníku se nedočkáme rozsáhlejších písečných a dunových polí, na které se všichni každý rok tolik těšíme a které rozhodují závod,“ uvádí Martin Macík. Každopádně, letošní trasa bude měřit přes 9 000 km a povede z Buenos Aires do Rosaria. Na pódiu se posádky představí 2. ledna 2016, úvodní etapa odstartuje 3. ledna, do cíle závodníci dojedou 16. ledna.   

Dalším týmem na Dakaru 2016 bude Tatra Buggyra Racing, kde do boje vysílá vedle posádky Martina Kolomého (Tatra 815 Fat Boy) také Jaroslava Valtra se zbrusu novou Tatrou Phoenix. Dva kamiony doplní také Hummer H3 Evo řízený Tomášem Ouředníčkem, dlouholetým navigátorem Miroslava Zapletala v Cross Country Rallye. 

Kategorii osobních automobilů posílí za volantem Toyoty Hilux V8 rallyový závodní Martin Prokop, který nasbíral ve vrcholné kategorii WRC nemalé zkušenosti a k účasti na Dakaru říká: „Start na Dakaru byl vždy mým neskrývaným snem a ve výhledu několika let jsem chtěl se svým týmem směřovat úsilí a přípravy tímto směrem. Nyní však přišla skvělá nabídka a já do toho skáču takřka bezhlavě a bez pořádné přípravy. Šéf týmu Toyota Overdrive Jean-Marc Fortin mne po předchozím nezávazném rozhovoru začátkem září pozval na test tlumičů jejich Toyoty Hilux V8 a krátce po té přišla oficiální pozvánka ke startu v rámci jejich týmu. Taková možnost se neodmítá a tak mne po úterním podpisu smlouvy čeká nová výzva po boku nových týmových parťáků Yazeed Al Rajhiho a  Giniela de Villierse, který již dokázal Dakar vyhrát a vloni byl na místě druhém. Po Rally Catalunya absolvuji jeden krátký test a po té se již soutěžní technika bude vydávat na cestu do Jižní Ameriky. Dále plánuji nějaké ježdění v dunách v rámci rally školy Toyoty v Dubaji, ale tím mé přípravy skončí, protož na víc jednoduše nebude čas. Zkušení účastnící Dakaru tvrdí, že pro slušný výsledek je třeba nejméně rok cílené přípravy a tvrdé dřiny, ale mně nezbývá nic jiného než s jistou dávkou pokory na Dakaru startovat i bez předchozích specifických zkušeností. Netuším, jak se auto chová a řídí na dlouhých cross country tratích a co vlastně vydrží, nebo co vydržím v takovém extrému já. Nyní musím během několika týdnů posbírat maximum informací a poznatků, ale je jasné že vše pořádně zjistím sám až během samotného závodu. Několik startů v Argentině mám přeci jen za sebou v rámci WRC, takže prostředí jako takové pro mě alespoň nebude neznámé. Pro mě a celý tým to bude samozřejmě znamenat vynechání prvního závodu sezony WRC 2016, ale věřím, že naši fanoušci nám to dokáží odpustit a uvidí v Dakaru stejnou novou výzvu jako já.“ Martin Prokop se odhodlal k odvážnému kroku skočit na Dakar bez větší přípravy, což je vždy sázka do loterie.

Po letech se na Dakar vrací zkušený Miroslav Zapletal, který v roce 2009 obsadil celkově sedmé místo, což je historicky nejlepší český výsledek. Velké ambice mezi jednostopými stroji budou mít zejména v minulém ročníku dvacátý Ondřej Klymčiw a na jubilejní desátý Dakar se chystající David Pabiška.

Automobily: Miroslav Zapletal, Maciek Marton (Hummer); Martin Prokop, Jan Tománek (Toyota); Peter Jerie, Dale Moscatt (Toyota); Josef Macháček, Martin Plechatý (buggy MD rallye sport Optimus); Tomáš Ouředníček, Pavel Vaculík (Hummer); Dušan Randýsek, Rostislav Pilný (buggy Arctic cat).

Motocykly: Ondřej Klymčiw (Husqvarna), David Pabiška (KTM), Milan Engel (KTM), Jan Veselý (KTM), Rudolf Lhotský (KTM).

Kamiony: Aleš Loprais, Ferran Marco Alcayna, Jan van der Vaet (Iveco); Martin Kolomý, David Kilián, René Kilián (Tatra); Tomáš Vrátný, Jaroslav Miškolci, Milan Holáň (Tatra); Martin Macík ml., František Tomášek, Michal Mrkva (Liaz); Jaroslav Valtr, Josef Kalina, Jiří Štross (Tatra); Robert Randýsek, Petr Zábranský, Marek Sýkora (MAN); Artur Ardavičus, Filip Škrobánek (Tatra); Albert Llovera, Charly Gotlib, Jaromír Martinec (Tatra).


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

849 000 Kč