Prokop míří do WRC

21. 10. 2011
Sdílet článek

Závěrečný závod letošního mistrovství světa v rallye může znamenat průlom v kariéře devětadvacetiletého Martina Prokopa. Někdejší juniorský mistr světa usedne ve Walesu (10. - 13. listopadu) do kokpitu Fordu Fiesta WRC. Pokud v tomto testu uspěje, pootevírá se mu cesta k pravidelnější účasti v závodech nejvyšší kategorie. Martin Prokop má reálnou šanci navázat na Romana Krestu, který v roce 2005 absolvoval sezónu WRC v továrnímu týmu Ford. Ještě předtím se o tomto víkendu pokusí o zázrak – vybojovat titul mistra světa v kategorii SWRC.

„Zaručené“ zprávy o možném startu posádky Czech Ford National Teamu v MS v rally s vozem nejsilnější kategorie WRC se objevovaly v průběhu celé letošní sezóny, ve které česká dvojice Prokop-Tománek svádí souboje v šampionátu SWRC. V realitu se promění 10. listopadu po půl třetí odpoledne. To bude na startovní rampu Wales Rally GB ve dvacetitisícovém velškém městečku Llandudno najíždět Ford Fiesta WRC s českou posádkou. P


Nový začátek kariéry?
Splněný sen – zní to sice jako to nejprofláknutější klišé, ale lépe se ten pocit asi popsat nedá“, říká šťastný Martin Prokop. Ačkoli se stal v roce 2009 juniorským mistrem světa (vozy s jednou poháněnou nápravou) i vicemistrem světa v kategorii produkčních vozů, přesto, že byl loni třetí v SWRC (MS vozů kategorie S2000) a letos před posledním závodem figuruje na stejné pozici, přesto bude druhý listopadový víkend vrcholem jeho desetileté kariéry. „Nepochybně! Ačkoli pro příští sezónu ještě nemůžeme nic potvrdit, pevně věřím, že to bude začátek úplně nové etapy v mém rallyovém životě. Nervozita? Možná. Zdravé rozechvění? Ano. Radostné očekávání? Rozhodně!,“ popisuje pocity před svým prvním nahlédnutím do elitní kategorie. WRC, Formule 1 a Moto GP jsou v motoristickém světě zóny pro vyvolené. Pro ty, kdo dokáží, že patří mezi nejlepší.

Jaké jsou před ostrovním startem ambice našich reprezentantů? „Osobně nemám rád vyjádření o sbírání zkušeností. Vždy mi trošku zavánějí alibismem. Ale teď nemohu říct nic jiného ani já – prostě se pokusíme co nejrychleji zvyknout na špičkovou techniku a postupně ji začít co nejlépe využívat. Kde v pořadí se budeme se svými časy pohybovat, to se zprvu spíše necháme překvapit.
Nebudou zrádné, uklouzané, blátivé, promáčené velšské tratě příliš náročným dějištěm takovéto premiéry? „Wales je sice extrémně náročný závod, v MS ale nenajdete podnik, který by snad byl snadný. Vybrali jsme si těžký test. Protože celé WRC je těžké. Pokud zde uspějeme, bude to dobrý signál pro naši další budoucnost. “ říká devětadvacetiletý rodák z Jihlavy, před svým dnem D.

Naděje umírá poslední
Ještě předtím se však Martin Prokop pokusí o zázrak tento víkend. Stále ještě má teotretické naděje na titul v SWRC. Česká posádka, která v loňském ročníku mistrovství světa vozů kategorie S2000 obsadila bronzový post, je před posledním závodem letošního seriálu opět na třetí příčce. Bodové manko na vedoucího favorizovaného Fina Hanninena činí 17 bodů, na „skokana roku“ Estonce Tanaka schází bodů 14. Matematika je jasná – posun v konečné tabulce směrem vzhůru zajistí pouze vlastní skvělý výkon a obrovské zaváhání (7. resp 5.místo) nebo rovnou výpadek některého ze dvou hlavních soupeřů. K titulu by pak vedla cesta jen přes fatální lapsus obou aktérů finsko-estonského duelu.

Letošní Rally de Espaňa je pro nás i přes předchozí zkušenosti tak trochu neznámou. Kombinace šotolinových a asfaltových testů, jejich celková délka, pozměněná koncepce závodu – to vše, spolu se situací v celkovém pořadí, učiní nadcházející závod určitě velmi dramatickým,“ říká Quirin Muller, manažer Czech Ford National Teamu. „Nesmírně vyhecovaný přímý souboj Hänninena s Tanakem o titul pro nás skýtá určitou šanci. Tlak na obě posádky bude extrémní. Martin s Jendou však musí podat perfektní výkon pokud chceme z jejich případných chyb profitovat,“ dodává manažer.

Do Španělska se těším. Mám tamní soutěž rád a věřím, že i s Fiestou se nám tady bude dařit. A šance na titul? Pokud by to snad vyšlo tak to rovnou vezmeme „jedním vrzem“ a vyrazíme ještě chytit Lochnesku, zkrotit Yettiho a přinutit přistát UFO. Potřebovali bychom k tomu přibližně stejnou porci štěstí,“ dívá se Martin Prokop s nadhledem na své mistrovské šance.

RACC Rally de Espaňa odstartovala v pátek v sedm hodin ráno. Posádky absolvují trať o celkové délce 1600 km, z čehož 406 km tvoří měřené rychlostní testy. Tajenka letošního SWRC bude rozluštěna v neděli krátce po patnácté hodině.

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Cfnt media/ms

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Modernizovaná Kia Picanto má český ceník. Základ koupíte za 319.980 Kč
Díky hokejovému šampionátu ušetříte při koupi Škody Scala, Kamiq a Karoq až 120 tisíc korun Renault Symbioz je rodinné kombi s velkým kufrem Test: Peugeot e-208 GT je malý elektromobil s velkým dojezdem a dobrým srdcem Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám

Tipy z autobazarů

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

549 999 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

479 900 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč