Připravte auto na zimu

12. 10. 2011
Sdílet článek

Nečekaný příchod zimy není neobvyklý. Večer může být venku několik stupňů nad nulou a ráno se můžete probudit do ledového království. Pokud neparkujete svého plechového miláčka pod střechou, zajisté se Vás tato změna dotkne. Budete muset škrábat, rozmrazovat a narychlo třeba i přezouvat. Předejít nepříjemnostem můžete pomocí našich rad.

Dny se krátí, tmy přibývá a teploty klesají. Podzim je plném proudu a první sníh se již objevil v nejvyšších polohách. Blíží se tak přezouvání pneumatik a studené starty. Pojďme si říci, co všechno je potřeba před příchodem zimy stihnout.


Na co nezapomenout?
V prvé řadě nesmíte zapomenout na obyčejnou škrabku vhodnou pro očišťování námrazy. Při čerstvém sněhu přijde vhod například smetáček na ometení sněhu. V základní zimní výbavě také počítejte s rozmrazovačem (nejlépe ve spreji), který se hodí na zamrzlé zámky dveří. Ten by měl vždy uložen mimo vůz (uvnitř Vám nebude nic platný, když se do vozu jednoduše nedostanete). Uplynulá zima ukázala, že závěje mohou potkat i motoristy v nížině. Proto si do výbavy přibalte skládací polní lopatu. Ta pomůže narozdíl od plastových "kšuntů" i v boji se zmrzlým sněhem. Pokud se chystáte do horských oblastí, nezapomeňte na sněhové řetězy. Vhodným doplňkem zavazadlového prostoru jsou například omyvatelné gumové podlážky. Problémem může být i mlžení skel. Situaci zlepšíte ošetřením skla speciálním přípravkem proti mlžení. Důležitá je i kontrola kabinového filtru (ten může být ucpaný a zdrojem mlžení).

Základní příprava s předstihem
Před zimou doporučujeme ošetřit samotné těsnění dveří (pryž) pomocí suchých mazadel. Tím zamezíte přimrzání těsnění k rámům dveří (pokud tak neučiníte, může dojít poškození těsnění a následnému zvýšení aerodynamického hluku při jízdě). Nutností je rovněž výměna letních tekutin v nádržce ostřikovačů a doplnění nemrznoucí chladící směsi chladiče. Vyplatí se také provést kontrolu stavu akumulátoru při zatížení a případně jej vyměnit či dobít. To samé platí o správné funkci alternátoru, stěračů a veškeré elektroinstalaci.

Zimní pneumatiky oceníte při prvním sněhu
Zimní pneumatiky jsou letos poprvé povinné na celém území Česka. Mezi 1. listopadem a 31. březnem je jízda na letním obutí po zasněžené silnici zakázaná. Za zimní pneumatiku je považována pneumatika, na jejíž bočnici je vyznačeno označení M+S nebo M.S nebo M/S. Samotné pneumatiky určené pro zimní období jsou vyrobeny z měkčí směsi, čímž si uchovávají přilnavost k vozovce i za teplot hluboko pod bodem mrazu. Důležité je dodržení minimální hloubky dezénu (4 mm) a jejich správné nahuštění.

Nepodceňujte kvalitu paliva
Majitelé vozidel se vznětovými motory mají v zimě o starost navíc. Nafta totiž obsahuje uhlovodíky zvané parafiny, které při ochlazení krystalizují a usazují se v čističi paliva (po jeho ucpání se přívod paliva zastaví). Teoreticky by k tomu nemělo docházet, protože norma stanoví prodejcům pohonných hmot povinnost mít u čerpacích stanic vždy od 1. října do 15. listopadu vhodnou naftu do -10 °C. Od 16. listopadu do 28. února mají prodejci povinnost prodávat tzv. zimní naftu s filtrovatelností do -20 °C. Může se však stát, že mrazy budou větší nebo některý z prodejců nedodrží stanovenou normu a váš vůz se stane nepojízdným. Doporučujeme tedy již nyní přidávat do nafty zimní aditiva, které této situaci zamezí. U benzínových vozů stačí většinou před začátkem zimy přidat do nádrže Velfobin

Využijte preventivní servisní prohlídky
Pokud nechcete ztrácet čas kontrolou technického stavu vozidla před zimou, můžeme doporučit preventivní předzimní prohlídku v servisech či u prodejců automobilů (ty jsou často nabízeny za zvýhodněné ceny). V servisu zkontrolují těsnost chladicího systému, stav a mrazuvzdornost chladicí kapaliny, stav oleje, stav řemenů, funkci stěračů a vstřikovačů, funkci alternátoru a stav akumulátoru. Technikům neunikne ani stav žárovek a seřízení světel. Některé servisy kontrolují i funkci ruční brzdy, hladinu a stav brzdové kapaliny, stav kulových čepů nápravy a řízení, stav brzd, těsnost manžet poloos a výfukové soustavy a například stav tlumičů pérování.

Dobré rady
V zimě by řidič neměl zapomínat na dostatek pohonných hmot v nádrži, jelikož zejména na dálnicích hrozí několikahodinové zácpy. Každodenního ranního škrábání ledovky na sklech se můžete zbavit pomocí nánosu speciálních přípravků proti námraze nebo aplikací fólie na čelní sklo, která musí být napnutá. Sněhové řetězy si zkuste cvičně nasadit za příznivých podmínek (v sněhové vánici posbírané zkušenosti jen oceníte). Pořiďte si nezávislé topení, které Vás zbaví námrazy a pocení oken, předehřeje motor na provozní teplotu a ještě vyhřeje kabinu na pokojovou teplotu.

Jak si zpříjemnit život ve voze?
Zajisté velkým pomocníkem je již zmíněné nezávislé teplovodní topení, které během chvíle dokáže ohřát interiér i samotný agregát. To však stále patří mezi dražší záležitosti. Stále častěji se proto u osobních vozidel objevují mezi příplatkovou výbavou vyhřívané přední sedadla. Již méně častěji narazíme na vyhřívané čelní sklo, stěrače či věnec volantu.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč