Platí nová povinná výbava do auta!

vloženo

Počínaje dnešním dnes začínají platit změny v povinné výbavě. Co do ní tedy patří, co se změnilo? Jaké další užitečné vychytávky se hodí mít v autě?

Platí nová povinná výbava do auta! Platí nová povinná výbava do auta!

Od 1. 10. 2018 začínají platit změny v povinné výbavě. Už nebude potřeba vozit některé dosavadní části, které v ní byly zbytečně. Stále však platí, že zbylé předepsané položky musíte mít i nadále v autě povinně. Pokud vás zastaví policie a vy některou z těchto věcí nebudete mít u sebe, hrozí vám pokuta a odebrání bodů.


Co se tedy mění?

  • U osobních automobilů z povinné výbavy zmizí náhradní pojistky a žárovky. Důvod je poměrně jednoduchý. Praxe ukázala, že většina řidičů si s výměnou svépomocí nebyla schopna poradit a svěřila ji raději svému servisu. „U moderních vozidel vybavených technologií LED a xenonovými světlomety navíc náhradní žárovky prakticky postrádají smysl,“ dodává Michal Knor z Auto Kelly.
  • Další vyškrtnuté položky se týkají zvedáku, klíče na matice a náhradního kola. Tady však pozor, platí to jen pro automobily, které jsou vybavené pneumatikami umožňujícími nouzový dojezd (Run Flat) a současně schopností elektronicky detekovat defekt. Dále pak pro vozy vybavené  prostředky pro bezdemontážní opravu defektu. Případně pak pro vozidla se zajištěnou asistenční službou.
  • Změn doznala i lékárnička. Odpadnou starosti s dobou expirace a zůstává v ní jen obvaz hotový s jedním polštářkem, obvaz hotový se dvěma polštářky, náplast hladká (cívka), obinadlo škrticí pryžové, rukavice pryžové (latexové) a isotermická folie o rozměrech min. 200 x 140 cm a nůžky. Z lékárničky tak zmizely položky jako trojcípý šátek, polštářková náplast a plastová rouška.
  • Zbytek povinné výbavy zůstává neměnný. Jako první je to určitě reflexní vesta. Měla by být uskladněná v blízkosti řidiče (ve dveřích), kde ji snadno vytáhne před opuštěním vozu a může si ji ihned obléci. Od okamžiku, kdy řidič vstoupí na vozovku, je tak lépe vidět a nehrozí, že bude sražený jiným autem.
  • K tomu se váže i výstražný trojúhelník. Tato pomůcka dává ostatním řidičům dostatečně najevo, že se o pár metrů dál něco děje, dovolí jim tak přizpůsobit svou rychlost a opatrnost v dané situaci. Výstražný trojúhelník umístěte mimo obec 50 metrů za auto, v obci může být vzdálenost i kratší. Na dálnici by to mělo být minimálně 100 metrů.

Vychytávky nad rámec povinné výbavy

  • Formuláře — určitě bychom nikam nejezdili bez dokumentu zvaného Záznam o dopravní nehodě (lidově se mu říká euroformulář), který je potřeba vyplnit v případě dopravní nehody.
  • Startovací kabely — mohou pomoci vyřešit problémy s vybitým akumulátorem vám, nebo jinému řidiči v nouzi. A to zejména v zimě. Obecně platí, že se vyplatí nešetřit na délce kabelů, ani na průměru vodiče.
  • Hasicí přístroj — u nás není nutné ho vozit, v řadě evropských zemích je to povinné, nebo alespoň doporučené. Jestliže se pro jeho koupi rozhodnete, máte na výběr mezi hasicím sprejem (vydrží hasit jen krátce), klasickým práškovým hasicím přístrojem (levný a účinný) a halotronovým hasicím přístrojem (drahý, ale nepoškodí jemnou elektroniku). A kdybyste se náhodou ocitli v situaci, že hasicí přístroj budete muset použít na hořící motor, v žádném případě neotevírejte naplno kapotu (oheň totiž získá kyslík a rychleji se rozšíří, kromě toho se zvýší riziko popálení), pouze ji zkuste pootevřít a haste skrze škvíru.
  • Svítilna — hodí se za všech okolností, ideálně čelovka, ale i klasická baterka vám třeba při noční výměně kola určitě přijde vhod.
  • Pracovní rukavice — neušpiníte si ruce, až budete sympatické řidičce (či řidičovi) v nouzi měnit kolo.
  • Reflexní vesta pro každého pasažéra — na českých silnicích patří do povinné výbavy pouze jedna reflexní vesta, ačkoliv potřeba opustit vozidlo na nevhodném místě může vzniknout i ve chvíli, kdy je plně obsazené. Vozit v autě vícero vest pro každého je možná nepohodlné (obzvláště v interiéru tak, aby byly ještě před vystoupením z auta po ruce), zato však rozumné. A až pojedete do zahraničí, kde vyžadují jednu reflexní vestu na člověka, nepřekvapí vás náhlá silniční kontrola.
  • Základní nářadí a nůž — mohou se hodit i osobám manuálně méně zručným. Pouze s klíčem na kola si ve všech situacích nevystačíte.
  • Parkovací hodiny — je to pohodlnější, než psát čas příjezdu na papírek v případě časově omezeného stání (s parkovacím kotoučem).
  • Deka nebo podložka — hodí se při nehodě na zakrytí poraněného, nebo když si potřebujete zkontrolovat prostor pod vozidlem a nechcete si při tom ušpinit oblečení.
  • Nabíječka do auta — stávají se i takové situace, že auto vypoví službu uprostřed noci někde v lese a mobilní telefon ukazuje poslední jedno procento baterie.
  • Voda — ideálně láhev destilované vody do chladiče (pozor — nalévat pouze do studeného motoru), rezervní vodu do ostřikovačů a hodí se i láhev vody pitné pro případ akutní dehydratace nebo opláchnutí.
  • Motorový olej — takovou zdánlivou banalitu jako hladinu oleje v motoru dnes už také téměř nikdo nekontroluje, ale čas od času se vyplatí mrknout pod kapotu. Olej se totiž z motoru přirozeně vytrácí, někdy rychleji, někdy pomaleji. V krizových situacích, když z motoru silně uniká, máte alespoň šanci, že s občasnými přestávkami na dolévání dojedete do nejbližšího servisu.
  • Palubní kamera — naprosto klíčová záležitost při prokazování zavinění při nehodě. Kromě toho můžete některá videa také s větším či menším úspěchem sdílet na sociálních sítích.
  • Online navigace — výbornou pomůckou (nejen) v době oprav silnic je navigace, která umí hlásit uzavírky a kolony.
  • Tažné lano — není povinnou výbavou, nicméně může pomoci jak vám, tak druhému řidiči v nouzi.
  • Sněhové řetězy — v letním počasí samozřejmě nedává smysl s sebou řetězy vozit. Každopádně jednou nebo dvakrát do roka nastane situace, kdy se bez řetězů není možné vyhrabat.
  • Škrabka na okna — existuje v mnoha variantách, třeba v kombinaci s návlekem na ruku, když nemáte rukavice. V zimě je navíc škrabka v podstatě povinná, protože z vozidla musíte mít dostatečný rozhled.
  • Smetáček na sníh — spolu se škrabkou je v zimě nezbytný. Pamatujte, že za jízdy nesmíte mít na vozidle led ani sníh, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost silničního provozu.
  • Řezač pásů — dnešní auta sice poskytují vysokou míru bezpečí, ale pořád to jsou jenom stroje, od nichž za nestandardních podmínek (při nehodě) nelze očekávat standardní funkci. Takže se může klidně stát, že bezpečnostní pás prostě neodepnete jako tolikrát předtím. A v tu chvíli se hodí mít po ruce řezač pásů. Důležitá je část věty „po ruce“, nikoliv v kufru nebo ve schránce před spolujezdcem.
  • Kanystr – když už palivo dojde, je dobré se vydat na cestu pro něj s kanystrem. Co kdyby jej zrovna na nejbližší benzince neměli v sortimentu?

 



Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Modernizovaný Hyundai Ioniq vstupuje na český trh ve třech verzích

Modernizovaný Hyundai Ioniq vstupuje na český trh ve třech verzích

Nový IONIQ Electric s vylepšenými akumulátory o kapacitě 38,3 kWh pojme výrazně více elektrické energie a nabízí nyní celkový dojezd 311 km (WLTP). Jeho české ceny začínají v provedení IONIQ Hybrid na 599 990 Kč, IONIQ..

Elektrické Škodovky jsou tady, Citigoe iV přijde na 429 900 Kč, Superb iV na dvojnásobek

Elektrické Škodovky jsou tady, Citigoe iV přijde na 429 900 Kč, Superb iV na dvojnásobek

Škoda elektrifikuje. Již nyní je možné předobjednávat modely s okřídleným šípem ve znaku, které pohání elektřina...

Nová generace Nissanu Juke představena, roste do krásy

Nová generace Nissanu Juke představena, roste do krásy

Téměř deset let vydržel na trhu model Juke připomínající žábu. Novinka přijíždí k zákazníkům ve své druhé generaci s..

Nová Kia XCeed má české ceny, na základ stačí půl milionu

Nová Kia XCeed má české ceny, na základ stačí půl milionu

Nový crossover se sportovní duší hatchbacku vstupuje na český trh s cenou od 484 980 Kč. Za tuto částku získáte vůz ve..

Povinné ručení vs. havarijní pojištění: Co je co?

Povinné ručení vs. havarijní pojištění: Co je co?

Nikdo z nás nechce způsobit dopravní nehodu nebo být jejím účastníkem na jakékoliv straně. Bohužel ale nehody nechodí..