Test: Peugeot e-208 GT je malý elektromobil s velkým dojezdem a dobrým srdcem

Facelift přinesl nejen kosmetické úpravy, ale také nový infotainment a vylepšený elektrický pohon.

Je to zhruba 14 dní, co francouzská automobilka představila omlazený Peugeot 208. Kromě zážehové a hybridní verze nechybělo ani elektrické provedení, které jsme získali k týdennímu testu mezi prvními. Samozřejmě nás zajímalo reálné soužití s elektromobilem na českých silnicích. A rovnou ve vrcholném provedení GT.


Městský hatchback 208 je nejprodávanějším modelem automobilky se lvem ve znaku (v západní Evropě, v Česku je žádanější 2008). Jelikož model 208 se prodává už pátým rokem, nedávno prošel rozsáhlou modernizací.

Model 208 se povedl a nestárne tak rychle jako někteří konkurenti. Stále působí svěže a facelift přinesl drobné kosmetické změny, zejména pak na světlometech. Přední reflektory dostaly lepší LED techniku – denní svícení tvoří nyní tři svislé proužky na každé straně, místo jednoho dlouhého. Také zadní lampy mají tři svislé pruhy. Výbava GT je pak obdařena směrovými světly tvořenými LED diodami. Provedení GT poznáte také pomocí leskle černých podběhů kol, avantgardních sedmnáctipalcových litých kol Yanaka nebo log GT rozmístěných po karoserii. Modrý perleťový lak karoserie Vertigo je otázkou 18.000 Kč. Na živo testovaný vůz s modrým lakem působil fantasticky – atraktivně a lehce sportovně. Šmrnc mu rozhodně nechyběl.

Uvnitř vozu se odehrály změny k lepšímu. Všechny verze 208 jsou nyní standardně vybaveny velkým desetipalcovým centrálním dotykovým displejem s novým systémem. Původní systém se francouzům nikdy nepodařilo k dokonalosti. I po aktualizacích softwaru se v menší míře objevovaly problémy – celková pomalost a vyjímkou nebylo ani občasné kousnutí systému. Tohle se novým systém podařilo zcela napravit. Využita je navíc celá šíře obrazovky, vedle sebe můžete skládat až tři různé karty (např. klimatizaci, navigaci a ještě rádio).

U verzí Allure a GT je centrální displej navíc vybaven technologií HD (skvělý ostrý obraz, platí i pro parkovací kameru). Spodní část středového panelu tvoří vyklápěcí přihrádka, která se mění v držák mobilu. A když už jsme u těch telefonů, tak vězte, že pomocí aplikace v mobilu můžete přednastavit teplotu ve voze, sledovat stav baterie nebo možnost naplánovat, spustit nebo odložit nabíjení baterie na dálku.

Za volantem nalezneme u verzí Allure a GT desetipalcový digitální displej v novém designu, u verze GT můžete mít i 3D zobrazení. Řidič si může přizpůsobit barvu displeje, stejně jako uspořádání a prioritu informací podle svých preferencí. V základní verzi Active si 208 zachovává analogový přístrojový štít s 3,5″ barevným displejem. Mít můžete i ambientní podsvícení, což je věc u malých aut nevídaná. Naopak bychom se obešli bez příplatkového střešního skla.

peugeot e-208 test drive

Pod kapotu se dostala druhá generace elektrického pohonu, místo původních 100 kW máte nyní k dispozici výkon 115 kW (156 koní) v rozmezí 4.500-7.000 ot./min., točivý moment 260 Nm při 500-4.060 ot./min. a větší baterii (místo 50 kWh nyní 51 kWh). Udávaný kombinovaný dojezd činí 409 km, zrychlení z 0 na 100 km/h pak 8,2 sekundy a maximálka 150 km/h. Papírové hodnoty nevypadají nijak zázračně, ale realita je daleko lepší. Peugeotu se podařilo odstranit původní nedostatky. Rapidně se zpřesnil ukazatel dojezdu, ten už není pouhým generátorem náhodných čísel. Při plném nabití se nám zobrazoval dojezd 401 kilometrů, což je téměř reálná hodnota. Při jízdě bez omezování raději počítejte s reálným dojezdem kolem 350 km. Samozřejmě hodně záleží na počasí, zátěži i stylu jízdy.

My vůz testovali v divokém (aprílovém) počasí. Začátkem týdne bylo plus patnáct stupňů, koncem týdne pak teploty spadly k nule. To se samozřejmě projevilo na reálném dojezdu. Přesto po šesti stovkách kilometrů palubní počítač zobrazoval spotřebu 15,5 kWh na 100 km, což není vůbec špatné a jen nepatrně horší hodnota než slibuje výrobce. 

Nabíjet můžete z klasické zásuvky 220V pomocí jednofázové nabíječky 2,3 kW, což bude trvat více než 11 hodin. Elegantním řešením je nabíjení z wallboxu (11 kW) za necelé tři hodiny nebo rychlonabíjení na DC stanicích až 100 kW (z 20 % na 80 % nabijete v ideálních podmínkách za méně než půl hodiny). My dobíjeli u stojanů PRE na 75 kW stojanu, který při 30% nabití baterie dobíjel v teplotě lehce nad nulou 70 kWh. Za pouhých 9 minut se dojezd zvýšil o 110 km. 

Po přesednutí do Peugeotu e-208 z koncernového turbodieselu nám přišlo, že moc nejede. Opak byl ale pravdou. Akcelerace 208 je totiž lineární a zároveň  mohutná. Je to taková malá lokomotiva, překvapivě pružná i ve vyšších rychlostech. Reakce elektromotoru na stlačení akcelerátoru jsou okamžité, jednoduše na něj šlápnete a vůz neúnavně zrychluje. Samozřejmě má vše své limity a v rychlostech nad 130 km/h už nelze čekat žádné zázraky. Přesto předjíždění na běžných silnicích je snadné a hlavně rychlé. Špatné to není ani zakroucené silnici za městem, kde malé lvíče předvádí v tichosti svou hravou až zábavnou povahu. Na silnici je vzhledem k jeho velikosti vždy dostatek prostoru. Hmotnost 1.530 kg (z toho 340 připadá baterii) není překážkou, na dálnici pak zaručuje slušnou stabilitu.

Základní verze Peugeot 208 startuje na 397.000 Kč (1.2 PureTech, 75 kW, 5rychlostní manuální převodovka, výbava Active), přičemž za elektromobil e-208 (výkon 100 kW, baterie 50 kWh, dojezd 362 km, výbava Active) zaplatíte minimálně 785.000 Kč. Námi zkoušenému vrcholnému provedení GT je vyhrazen silnější elektromotor (výkon 115 kW, baterie 51 kWh, dojezd 409 km). Díky tomu se pořizovací cena bez příplatků šplhá na 910.000 Kč. Baterie nového Peugeotu e-208 má záruku 8 let nebo 160.000 km a při servisní prohlídce je vystaven certifikát o kapacitě baterie.

Peugeot e-208 GT je povedeným malým elektromobilem, u kterého je v našich očích jedinou vážnou překážkou pořizovací cena. Konkurenti umějí být v dnešní době jednoduše levnější. To však nic nemění na faktu, že francouzská automobilka přivedla svůj malý elektromobil k dokonalosti. Zbavila jej všech neduhů předchůdce (mimo jiné poskytuje dojezd, je výkonnější nebo má vychytanější infotainment). Navíc je krásný a zábavný. 

Plusy:

+ atraktivní vzhled
+ jízdní dovednosti
+ spotřeba a dostatečný dojezd
+ rychlost nabíjení
+ vychytanější infotainment

Mínusy:

- vyšší pořizovací ceny
- menší kufr oproti běžné verzi (-43 litrů)

Peugeot e-208 GT – technické údaje:

Motor: hybridní synchornní elektromotor
Výkon: 115 kW / 4.500-7.000 ot./min. 
Max. točivý moment: 260 Nm / 500 až 4.060 ot 
Provozní / celková hmotnost: 1.530 / 1.910 kg 
Maximální rychlost: 150 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,2 s
Papírová / naměřená spotřeba paliva: 14,4 / 15,5 kWh/100 km
Udávaný / reálný dojezd: 409 / 350 km
Kapacita baterie celková / využitelná: 51 / 48,1 kWh
Rychlost nabíjení DC 100 kW z 20 na 80 %: cca 30 minut
Délka / šířka / výška: 4.055 / 1.745 / 1.430 mm
Rozvor: 2.540 mm
Objem zavazadelníku: 309 litrů


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

red

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

715 000 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč