Osmá etapa na Rallye Dakar přinesla písečné duny

12. 01. 2016
Sdílet článek

Po dni volna, který závodníci většinou strávili drobnějšími opravami závodní strojů nebo úklidem, přišla na řadu pondělní osmá etapa letošní Rallye Dakar. Etapa byla rozdělená do dvou měřených úseků, přičemž hlavním problémem českých závodníků se stala nemožnost bez riskování předjet pomalu jedoucí soupeře.

Tomáš Vrátný jedoucí na Tatře obsadil v osmé etapě Rallye Dakar 2016 patnácté místo. Do měřeného úseku sice startoval až jako sedmadvacátý, předjel ovšem několik soupeřů a i když jej brzdil pomalejší kamion, zajistil si šéf týmu Bonver Dakar Project umístění na hranici elitní patnáctky. „První část byla hodně frustrující, protože jsme startovali vzadu a jeli jsme sto šedesát kilometrů za kamionem, který nám permanentně prášil a my jsme se nemohli dostat před něj,“ popsal průběh první rychlostní zkoušky Tomáš Vrátný. Chuť si spravil v druhém měřeném úseku. „Druhá část byla lepší, protože se otevřely pláně a my jsme předjeli snad sedm kamionů. Jelo se nám dobře, bylo to sice hodně rozbité, ale to nám vyhovovalo,“ pochvaloval si Vrátný, který na nejrychlejšího Gerarda de Rooye ztratil 38 minut a 43 vteřin.


Máme dobrou výchozí pozici do další etapy. Tou bude okruhová erzeta z Belénu a zpět. Pevně věřím, že ji úspěšně dokončí všechny tři tatry našeho týmu a případně se ještě více posuneme výsledkovou listinou,“ dodal. Patnáctým místem v etapě ze Salty do Belénu se posunul na průběžné sedmnácté místo. Jeho kazašský týmový kolega Artur Ardavičus dojel v etapě kvůli dvěma defektům dvacátý. Hendikepovaný andorrský pilot Albert Llovera opět příjemně překvapil svým výkonem, když obsadil čtyřiadvacáté místo.

Nejlepší etapové umístění má za sebou Jaroslav Valtr, který jede v kabině Tatry Phoenix společně s Josefem Kalinou a Jiřím Strossem. V cíli byla posádka klasifikovaná jako čtvrtá, nakonec ale sportovní komisaři změnili čas Holanďana Versluise, který tak ještě Valtra přeskočil. Na nejrychlejšího De Rooye ztratil Jarda třináct a půl minuty a ukázal, že auto i on patří na špici kategorie kamionů.

První část byla hodně dramatická, protože se před námi objevil najednou Robbie Gordon a začal brzdit a zase se rozjíždět. Když jsme ho chtěli předjet, tak nás začal blokovat. Ve finále jsme mu trochu počechrali blatník, ale stěžovat si pak raději ani nepřišel. Když už jsme se ho konečně zbavili, tak nás málem sestřelil Stacey, takže fakt veselo. Druhá část byla rozbitá a to vyhovovalo naší Tatře a bohudík jsme pak bez obtíží začali předjíždět Iveca a Many. Pak jsem měl trochu obavy o Pepíčka, ale večer už byl zase plný humoru, tak věřím, že to spolu doválčíme ve zdraví,“ upozornil Valtr na stav Josefa Kaliny po dojetí do cíle. Navigátor a trojnásobný vítěz Dakaru po náročné a rychlé jízdě doslova kolaboval. Až po dojetí do bivaku si mohl po zásahu týmového fyzioterapeuta užít atmosféru z dobrého výsledku.

K pětatřicátým narozeninám si pěkný výsledek nadělil také nováček letošního ročníku Jiří Stross, který dostal „hobla“ o Phoenixe. Jardu Valtra v 8. etapě také podržel v krizovém momentu, kdy se auto pomalu řítilo ze srázu. „Kluci mi udělali velikou radost, ale největší asi dneska s tím umístěním. Poprvé jsme se přesunuli do dun a bylo to fantastický. Phoenix funguje perfektně, měli jsme tam sice malou krizovku, když jsme se řítili ze srázu, ale Jarda jí zvládnul a jsme tu. Zítra by to měla být hodně podobná etapa, takže se už všichni moc těšíme,“ uvedl Jirka.

Martin Kolomý po dni volna vstupoval do druhé části Rallye Dakar s ambicemi na lepší umístění. Osmá etapa však zhatila veškeré jeho naděje. S tříhodinovou ztrátou a za tmy dorazil závodní speciál FATBOY do cíle v Belénu a bylo jasné, že Kolomý letos své maximum z roku 2013 nevylepší. S největší pravděpodobností se o to postarala nehoda ze šesté a páté etapy. Dva tvrdé nárazy způsobily totiž vyosení motoru. „Ráno jsme si to hodně pěkně rozjeli, myslím, že jsme jeli kolem pátého místa, pak nám v tom ale zabouchalo a museli jsme řešit spoustu technických problémů a řešili jsme je vlastně až doteď. Jsme rádi, že jsme dojeli do cíle. Už žádný velký výsledek neuděláme, ale budeme bojovat a chceme určitě Dakar dokončit. Oprava byla časově náročná, protože jsme museli dvakrát stát asi po hodině nebo dvou, trochu jsme s tím bojovali, ale nakonec se nám to podařilo opravit a jsme tady. V dunách hodně pršelo a jak se jede za tmy, tak nevidíš stopu, takže pro nás hodně těžký,“ zhodnotil pondělní den Kolomý.

Byla to velice těžká etapa, protože jsme startovali za dvěma kamiony, a v hustém prachu bylo nemožné je předjet. V druhé části auto před námi zapadlo v písku. Náš motor se už začal přehřívat, takže jsme zapadli také. Trvalo nám ale dost dlouho dostat se ven. Pak jsme ještě pomáhali jiné posádce převrácené na bok. Teprve potom jsme byli schopni dostat se zase do tempa a předjet pár vozů. Start ze zadní pozice nám závod dost ztížila, takže s výsledkem jsme více než spokojeni,“ shrnul osmou etapu Tomáš Ouředníček.

Odpočatý Martin Macík na Liazu se vydal se svými kumpány navigátorem Františkem Tomáškem a mechanikem Michalem Mrkvou vstříc prvním písečným úsekům závodu. Od začátku Dakaru se kluci těšili na jízdu v poušti, která byla konečně na programu dne. A hned dostali také příležitost vyzkoušet si, jak se kamion vyhrabává z písku, protože jejich žlutočerná liazka v jednom z písečných kopců uvízla. I přes toto zdržení nakonec posádka do cíle doletěla na 13. místě, celkově si v závodě udržela pěknou 12. pozici a mezi Čechy zůstává nejrychlejší.

Jeden doprovodný vůz dorazil do Salty až ve 2 hodiny v noci a „bydlík“ dokonce v 7 ráno, navíc s policejním doprovodem, protože části týmu se ujal místní vstřícný policista, který asistenčnímu vozu dělal předvoj přes celé město. I tak si kluci stihli báječně odpočinout a den volna vlil do těla posádky kamionu s číslem 525 nové síly. „Mechanici celý volný den pracovali na Líze, ale jednalo se pouze o kosmetické úpravy, protože se nám ji podařilo přivézt úplně v pořádku. Jen jsme preventivně vyměnili několik dílů. Je to naše spolehlivá kráska,“ pochvaluje si stav svého Liazu Martin Macík. „Já jsem se pustil do čištění našich osobních věcí a vydrhnul jsem helmy, kabinu, boty a kombinézy. Navigátor František Tomášek si tentokrát hodně pečlivě připravoval roadbook,“ popisuje den volna Martin Macík.  „A teď už hurá do písku. Na ten se těšíme nejvíc. I když je nám jasné, že tu těžší část Dakaru máme teprve před sebou,“ vzkazoval ještě před startem 8. etapy Martin.

Vstup do druhé části rallye znamenal totiž změnu terénu, která přinesla první úseky v písečných dunách. „V písku závodíme rádi. To je Dakar, jak má být. Každý rok pravidelně trénujeme v tuniské poušti, kam jezdíme i s našimi kamarády a fanoušky. Zkušenost je v překonávání pouštních úseků důležitá. Pokud v písku zapadnete, můžete ztratit hodně času, protože vyhrabat se občas není snadné. A nám se to stalo hned v první písečné etapě. Naštěstí jsme si poměrně rychle poradili,“ popisuje Martin.

Včerejší trasa byla opět rozdělena do dvou částí oddělených neutralizací. „První úsek jsme jeli kolem 6. až 8. místa. Trať byla šíleně rozbitá, ale hezky jsme si drželi pozici. Po přejezdu a startu do druhé části etapy už se situace nevyvíjela tak růžově. V začátku se před nás dostal Robby Gordon, se kterým jsme se přátelsky honili v prvním úseku. A pak jsme asi na 60. km, při výjezdu do kopce, na jehož vrcholu byl kontrolní bod, sklouzli a zahrabali se v jemňoučkém písku. Přišlo na řadu vyprošťování, a ačkoliv jsme situaci zvládli poměrně rychle vyřešit, ztratili jsme asi 20 minut,“ popisuje Martin. Pak už se žlutá liazka hnala střemhlav do cíle a nakonec dorazila na 13. místě. Posádka je v celkovém hodnocení na 12. místě, stále nejlepší mezi českými týmy.

Martin Prokop se svým navigátorem úspěšně dokončili osmou etapu, která byla rozdělená do dvou rychlostních zkoušek, přičemž předjížděli řadu soupeřů a bojovali o umístění v elitní dvacítce. V etapě obsadili šestnáctou pozici se ztrátou pětadvaceti minut na prvního Násira al-Attíju a v průběžném hodnocení zůstávají sedmnáctí. „Dnešní sekce proběhla v pohodě. Ráno byla první erzeta hodně ve stylu rallye, tam jsme se krásně vezli. Bohužel nám ji zkomplikoval Robby Gordon, který měl nějaký problém, a když se vracel na trať, tak najel těsně před nás. Patnáct kilometrů nás strašně zdržoval a pak zase sjel z trati. To byla škoda. Na druhé sekci přišly duny. Byla to celá dunová erzeta. Neskutečný zážitek. Na první větší duně jsme měli problémy, protože nám blbla spojka a trochu jsme se s tím prali, ale dokázali jsme to rozjet a znovu tu dunu vyjet. Nakonec jsme to dotáhli až do cíle. Byl to ale hrozný masakr. Fakt je to den ode dne těžší, takže jsem rád, že jsme tentokrát absolvovali erzetu bez jakýchkoliv větších problémů," uvedl Martin Prokop po dojezdu do cíle erzety.

Dnes čeká závodníky druhá maratonská etapa a další písečné duny v okolí Fiambaly.

11.1.2016 - Rallye Dakar - 8. etapa (Salta - Belén, 766 km/393 km rychlostní zkouška):

Výsledky motocykly 8. etapa:
1. Price (Austr./KTM) 4:33:14,
2. Goncalves (Portug./Honda) -5:17,
3. Quintanilla (Chile/Husqvarna) -6:32,
28. Klymčiw (ČR/Husqvarna) -39:03,
35. Pabiška (ČR/KTM) -58:28,
37. Engel (ČR/KTM) -1:02:12,
78. Lhotský -10:04:40

Průběžné pořadí motocykly:
1. Price 27:28:56,
2. Goncalves -2:05,
3. Svitko (SR/KTM) -14:14,
25. Klymčiw -1:44:38,
34. Pabiška -3:07:07,
37. Engel -3:20:37

Výsledky automobily 8. etapa:
1. Attíja, Baumel (Kat., Fr./Mini) 4:12:23,
2. Sainz, Cruz (Šp./Peugeot) -12,
3. Peterhansel, Cottret (Fr./Peugeot) -31,
16. Prokop, Tománek (ČR/Toyota) -24:46,
20. Zapletal, Marton (ČR, Pol./Hummer) -34:30

Průběžné pořadí automobily:
1. Peterhansel 26:01:44,
2. Sainz -2:09,
3. Attíja -14:43,
17. Prokop -2:22:49,
22. Zapletal -3:54:49

Výsledky kamiony 8. etapa:
1. G. De Rooy (Niz./Iveco) 4:41:59,
2. Nikolajev (Rus./Kamaz) -2:35,
3. Karginov (Rus./Kamaz) -5:23,
4. Valtr (ČR/Tatra) -13:38,
13. Macík (ČR/Liaz) -35:11,
15. Vrátný (ČR/Tatra) -38:43

Průběžné pořadí kamiony:
1. G. De Rooy 25:49:26,
2. Nikolajev -7:58,
3. Versluis (Niz./MAN) -13:29,
12. Macík -1:54:31,
14. Valtr -2:12:22,
17. Vrátný -3:18:29

 

 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

729 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

199 777 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč