Novinky u BMW: Výkonnější a úspornější motory i facelift trojkového kupé
BMW ani letos neusnulo na vavřínech a dále soustavně inovuje své motory. Novinkou pro rok 2010 je náhrada staršího „dvouturbového“ motoru N54 v typech 135i a 335i novým, ještě pružnějším a úspornějším třílitrem N55 s jedním turbodmychadlem, dále silnější verze 320d a 325d, soubor prvků BluePerformance pro splnění Euro 6 i lehké modernizace trojkového kupé i kabrioletu.
Dva roky po faceliftu sedanu a kombi trojkové řady se optického osvěžení dočkaly i varianty kupé a kabrio. Nepatrně se prodloužily přední i zadní převisy karosérie, oba nárazníky jsou nové (ten přední má nyní sloučené vstupy vzduchu), maska chladiče dostala o něco širší „ledviny“. Známé Angel-Eyes neboli svítící kroužky předních světlometů mají nyní jasně bílou barvu a vyšší intenzitu než kdy předtím, takže je lze použít pro úsporné denní svícení.
Podstatně lepší odezvu na plynový pedál má zajistit variabilní zdvih ventilů Valvetronic, který nebyl u tohoto motoru (narozdíl od atmosférických verzí) dříve použitý. Maximální otáčky motoru jsou 7000/min, tedy také stejně jako dříve. Ten nejzásadnější prodejní argument přepracovaného motoru je však skrytý v dále snížené spotřebě paliva a emisích, což se zdá být pro člověka znalého současných „bavorských“ poměrů výkonu ke spotřebě paliva nepochopitelným technickým zázrakem. A přesto to šlo ještě dál, konkrétně o dalších 0,7 litru: S novým motorem spotřebuje kupé 335i v měřicím cyklu EU průměrně neuvěřitelných 8,4 litru benzínu na 100 km, a to navzdory výkonu přes 300 koní...
Dynamika 335i zůstává i nadále famózní- akcelerace 0-100 km/h za 5,5 sekundy (5,8 u těžšího kabria), maximálka je omezena na obvyklých 250 km/h. Inovovaný motor 35i se pochopitelně objeví i ve zbylých karosářských variantách trojkové řady, tedy v čtyřdveřovém sedanu i pětidveřovém kombi Touring a také v jedničkovém kupé a kabrioletu 135i.
Trojková řada bude s novým modelovým rokem k dispozici i ve speciálních edicích Lifestyle, Exclusive a Sport se specifickými kombinacemi vnějších a vnitřních doplňků i barevných kombinacích.
Novým základním benzínovým „Entry-level“ modelem se u kupé stává 318i Coupe (105 kW), který známe ze sedanu a kombi. Jen pro pořádek připomeňme, že všechny zážehové motory v BMW řady 3 mají přímý vstřik HPI. Jedinou výjimkou je zatím (?) čtyřlitrový osmiválec pro M3.
Změny také u nafty.
Motory čtyřválcových typů 320d a šestiválců 325d se také dočkaly vyšších kilowattů a newtonmetrů. 320d posílil z dosavadních 130 kW a 350 N.m na 135 kW při 4000/min a 380 N.m. při 1900/min., což je prakticky stejné naladění, které dostane v typu 520d nová pětková řada. Opět klesla spotřeba a to na hodnotu 4,7 litru u sedanu a kupé, na 4,8 u kombíku a 5,1 litru u nejtěžšího kabrioletu. Maximální rychlost u 4 dv. sedanu činí 235 km/h a sprint 0-100 km/h se odehraje v čase 7,5 s, což je dokonce o 0,2 s rychleji, než za kolik to před dvaceti lety zvládl nejrychlejší „civilní“ typ pětkové řady -535i...
Některé trhy se navíc mohou těšit ze silně ekologické verze 320d EfficientDynamics Edition s kombinovanou spotřebou dokonce jen 4,1 l/100 km!!! Čtyřválec zde má naladění na 120 kW při 3250/min a 380 N.m. při 1900 až 2750/ min a spojen s extrémně dlouhým zpřevodováním a několika účinnými aerodynamickými úpravami.
Šestiválcový třílitr v typu 325d také přibral na obou parametrech: Na výkonu o 5 kW (nyní 150 kW při 3750/min) a na točivém momentu o 30 N.m (nyní 430 N.m při 1750/min). Adekvátní hodnoty maximální rychlosti a zrychlení pro sedan jsou 242 km/h a 7,0 s. Průměrná spotřeba 5,7 litru nafty je v případě třílitrového šestiválce důkazem bezprecedentního mistrovství mnichovských motorářů... Model 330d s výkonem 180 kW a 520 N.m. zůstává beze změny. Stejně tak i vrcholný 335d s technologií TwinTurbo (210 kW, 580 N.m.), který je pro svůj vysoký točivý moment sériově pojen výhradně s automatickou převodovkou.
Modely 320d a 330d jsou díky výkonnějším katalyzátorům a filtrům pevných částic systému BluePerformance schopny plnit vrdou emisní normu Euro 6. Na opačném konci nabídky se u sedanu již nějaký čas objevuje „podladěný“ naftový dvoulitr 316d (85 kW, 260 N.m.), nyní je však k dispozici i pro kombi Touring. Nejslabší naftové kombi uhání až 201 km/h, sprint 0 na 100 km/h zvládne za 11,2 s. a průměrně spotřebuje 4,5 l/100 km.
Marek Oborník, foto BMW
Vyhledat vozidla v inzerci: Bmw
Fotografie k článku














Sdílet článek
Komentáře k článku:
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Všechny články o značce / modelu
NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY
Opel Insignia má po faceliftu, co bude nového a čím se bude chlubit?
Modernizovaný Opel Insignia nabídne úspornější motory, uhlazenější design a inteligentní světlomety IntelliLux LED Pixel, které nikdy neoslní protijedoucího řidiče. V nabídce bude stále liftback Grand Sport i kombi..
Škoda Superb přijíždí v plug-in hybridní variantě iV a nabízí dojezd až 930 km
Nový Superb iV je vybaven benzinovým čtyřválcovým motorem 1.4 TSI a elektromotorem. Maximální systémový výkon činí 218..
Seat Tarraco je nyní dostupný v nové verzi 1.5 TSI DSG s pohonem předních kol
Španělský výrobce rozšiřuje svou nabídku o SUV model Tarraco s pohonem předních kol a automatickou převodovkou DSG. Pod..
Audi e-tron Sportback, sportovní SUV ve stylu kupé o výkonu 300 kW s dojezdem až 446 km
Německá automobilka představuje druhý model v rámci řady e-tron, atraktivnější variantu Sportback. Hlavním znakem..
Automobily s alternativními pohony nemusí mít od ledna 2020 dálniční známku
Zatím co vozy s konvenčními motory zaznamenaly letos pokles prodejů, automobily s alternativními pohony zažívají..