Nové BMW řady 5: Frontální útok na Stuttgart.

26. 11. 2009
Sdílet článek

Osmistupňová převodovka, elektromechanické řízení, řízení všech kol, systém nočního vidění s rozpoznáváním chodců, parkovací asistent, prostorové vidění při parkování... To jsou jen malé ochutnávky z šesté generace pětkové řady.

Odvěcí rivalové Mercedes-Benz a BMW si již léta nic nedarují a letos si dokonce shodně naplánovali premiéry svých asi nejostřeji sledovaných modelů. Psychologická převaha na jaře představené třídy E tak trvala pouze 7 měsíců a skončila přesně v pondělí 23. listopadu ve 20:00 hodin, kdy byly uvolněny první fotografie a technické specifikace nové řady 5. V pořadí šestá generace řady 5 s kódovým označením F10 se nenechá svým úhlavním konkurentem v ničem zahanbit, ba právě naopak. Takovou „nálož“ inovací snad ještě vyšší střední třída nepamatuje...


Design: Už žádné šoky, ale BMW ve své nejryzejší podobě.
Kdo se dosud ještě nevzpamatoval z Bangleho působení na postu šéfdesignéra, ten pravděpodobně s povděkem kvituje „opravný“ styl Adriana von Hooydonka, která se začal projevovat už na faceliftu minulé generace sedmičkové řady. Pětka F10 jako kdyby svého předchůdce E60 úplně ignorovala a svým nakažlivě elegantně-sportovním stylem působí, že designově pokračuje od místa, na němž skončila veleoblíbená a dodnes krásná čtvrtá generace E39. Při pohledu na fotografie se ani nechce věřit, že je postavena na nejdelším rozvoru této třídy (2968 mm) a její rozměry narostly až na samou hranici luxusní třídy: 4899 x 1860 x 1464 mm.
Po vzoru nové sedmičky F01 jsou typické „ledviny“ větší než kdy předtím a kapota má velmi výrazné členění a prolisy. Záď a především tvar zadních LED svítilen připomíná kupé trojkové řady. Výrobce uvádí mezigenerační nárůst tuhosti karosérie o ztěží uvěřitelných 55 %, v zájmu zachování rozumné hmotnosti však musel instalovat obrovské množství hliníkových komponentů, kromě podvozku například kapota, přední blatníky, všechny dveře atd.

Taktéž interiér pokračuje ve stylu započatém větší řadou 7 a zopakovaném i ve velmi kontroverzní „crossoverové“ verzi 5 Gran Turismo. Střed palubní desky je po letech opět mírně natočen k řidiči, v kapličce s přístroji se narozdíl od E60 opět objevila samostatná čtveřice budíků včetně teploměru chladící kapaliny. Už základní výbava obsahuje barevný kontrolní displej 7“, vozy s navigací budou mít 10“ a s ještě vyšším rozlišením.

Zakletá sedmička.
Pro konkurenci bude velmi nepříjemné zjištění to, že po technické stránce je nová pětka velmi podobná řadě 7 a díky tomu do této třídy přináší i všechny její inovativní prvky. Podlahová platforma je technicky velmi podobná té v sedmičkové řadě a nejvíce se liší právě hodnotou rozvoru. Pětka ovšem není jen pouhým zmenšeným plagiátem vlajkové lodi, v případě nové osmistupňové automatické převodovky svůj velký vzor dokonce přerostla: Nová automatika ZF 8HP90 totiž může být u pětky k dispozici už v základním modelu, zatímco v sedmičce si ji užívá pouze dvanáctiválec 760i/Li! Nový automatu bude alternativně k dispozici v takzvané komfortní nebo sportovní verzi, o kterou verzi se jedná poznáte i podle odlišného designu volící páky (komfortnější verze má volící páku ve stylu joystiku jako u BMW 7 nebo X5, zatímco sportovnější má tvarově „normálnější“ volící páku).

Za příplatek bude možno vůz vybavit řízením všech kol IAS (Integral Active Steering), který v malém úhlu dokáže natáčet zadními kola buď opačným směrem než přední (do rychlosti 60 km/h) pro usnadnění manévrování, nebo nad zmíněnou rychlostí stejným směrem- pro zlepšení stability v rychle projížděných zatáčkách. Poprvé se u BMW objevuje elektromechanické řízení, nahrazující hydraulický systém, které je dalším „odlehčovacím“ a energeticky méně náročným opatřením v již dobře známém souboru prvků Efficient Dynamics. Aktivní stabilizátory Dynamic Drive či elektronicky řízené tlumiče Dynamic Damper Control jsou známé již z jiných typů značky. Zajímavostí je funkce, která při vypnutí stabilizačního systému DSC uzamkne zadní diferenciál jako příjemný příspěvek sportovní jízdě.
Připravena je neskutečná plejáda asistenčních systémů, kromě těch konvenčních (ESP, ASC, TSC-stabilizace přívěsu, CBC, DBC, varování před opuštěním jízdního pruhu atd.) jsou připraveny i zcela nové, jako například propracovaný parkovací asistent, který nejenže graficky velmi názorně pomáhá řidiči s parkováním, ale pomocí mnoha senzorů i sám v rychlostech pod 35 km/h vyhledává a mapuje ideální místa k zaparkování.
Zajímavostí je také prostorové vidění Surround View, které je „vytvořeno“ ze signálů zadní parkovací kamery, kamer na zpětných zrcátkách a všech ultrazvukových čidel a řidiči nabídnuto jako pohled z ptačí perspektivy na centrálním displeji... Dále je v nabídce aktivní adaptivní tempomat ACC, který sám brzdí a rozjíždí auto (ten už známe ze sedmičky), ale i varuje před hrozící kolizí a sám je schopen v případě potřeby i panického brzdění.

Mimořádně praktickou a bezpečnostní vychytávkou je systém nočního vidění s detekcí chodců, který v případě potřeby varuje řidiče prostřednictvím head-up displeje přímo v zorném poli ikonkou člověka... Nechybí možnost objednat multimediální systém s dvěma LCD obrazovkami na předních sedadlech. Už pouhý výčet všech prvků, ať již standardních nebo příplatkových by zdvojnásobil rozsah toho článku, jednodušší a srozumitelnější bude napsat, že v současnosti je BMW řady 5 jasnou technologickou špičkou prémiové kategorie. K nejzajímavějším prvkům se později ještě vrátíme samostatnými články.

Objem ničím nenahradíš. Ani ekologií...
Všechny motorizace jsou vybaveny již zmíněnou sadou EfficientDynamics, která maximálně zefektivňuje práci motoru a hospodaří s palivem. Auto však rozhodně není „zeleným“ přístupem posedlé natolik, aby v tradici značky nenabídlo úctyhodné jízdní výkony.
Již výhradně přímovstřikové benzínové motory jsou minimálně šestiválcové a jejich zdvihový objem začíná na hodnotě 3 litry! To je zcela rozdílný přístup například od Mercedesu, který ve třídě E nabízí pod názvem E200 a E250 CGI přeplňované čtyřválcové osmnáctistovky... U BMW, zdá se, navzdory modernímu downsizingu stále ctí heslo „Objem ničím nenahradíš“. Vůbec největším důkazem toho je nádherně zvrhlé dvanáctiválcové monstrum s objemem 6000 ccm a výkonem 400 kW, které se usídlilo pod kapotou top modelu 760i/Li.

Nová pětka zas tak daleko nedospěla, přesto se pod označením 523i a 528i skrývá královsky vyvážený řadový šestiválcový třílitr, v souladu s čísly na víku zavazadelníku naladěný na 150 nebo 190 kW. Již ten nejslabší nabízí víc než dostatečnou zásobu výkonu, vždyť s maximální rychlostí 238 km/h a akcelerací 0-100 km/h za 7,9 s. se může měřit s dlouhou dobu nejvýkonnějším „civilním“ motorem řady E34- typem 535i (1988-1992). Dnes, po téměř dvaadvaceti letech je to teprve základ... Výkonnější 528i si už sáhlo na omezovač při 250 km/h a akcelerací za 6,6 s. není v kontextu se zmíněnou legendární řadou E34 příliš vzdáleno jejím typu M5 3,6.

Dalším výkonovým stupněm je přeplňovaný třílitr v typu 535i. Narozdíl od menšího 335i má jen jedno turbodmychadlo, papírový výkon 225 kW však zůstává shodný, stejně jako točivý moment 400 N.m. (zde však dostupný od 1200 otáček!). Až po model 535i je standardně montována šestistupňová manuální převodovka, osmistupňový automat je na přání. Při pohledu na výkony a dynamické vlastnosti jsou hodnoty udávané spotřeby přímo zázračné. Zeptejte se majitelů tříválců za kolik jezdí, a pak to porovnejte se spotřebou šestiválcových bavoráků. Je vůbec možné aby motor s výkonem přes 300 koní bral průměrně 8,5 litru? Evidentně je, alespoň podle současného měřícího cyklu, v praxi ale bude samozřejmě nejvíce záležet na tom, jakou míru odpírání a sebetrýznění bude majitel nadupaného bavoráku ochoten podstoupit.

Lahůdkou je vrcholný osmiválec v typu 550i: Má objem 4,4 litru, dvě turba a disponuje výkonem 300 kW a obludným točivým momentem 600 N.m. Ten se již dodává výhradně s osmistupňovou automatikou. Jeho dynamika je enormní, akcelerace 0-100 km/h se navzdory devatenácti metrákům pohotovostní hmotnosti odehraje v čase 5,0 s... Přitom v měřícím cyklu EU průměrně spotřebuje jen 10,5 litru!

Nabídku oblíbených commonrailových dieselů otevírá dvoulitrový čtyřválec v typu 520d, který dává výkon 135 kW a bude mít standardně systém samočinného vypínání motoru. Do supervýkonného konkurenčního čtyřválce Mercedes E250 CDI mu sice chybí 15 kW a 120 N.m. točivého momentu (však má také výhodu objemu 2,2 litru proti 2,0 u BMW), ale jízdně zas tolik nezaostává, v případě osazení manuálními převodovkami jej dokonce BMW ve sprintu 0-100 km/h za 8,1s. překonává o 0,1 s. A v případě osazení automatickými převodovkami jej sice dynamicky nepředčí, zase jej drtivě deklasuje spotřebou o více než 2 litry nižší (5,2 l u BMW vs. 7,3 l u Mercedesu).

 A to je typ 520d teprve začátek, dále už se pokračuje v šestiválcové lize: 525d a 530d jsou třílitry s výkonem 150 a 180 kW a točivými momenty 450 resp. 540 N.m. Za zmínku stojí pružnost silnějšího, na čtvrtý stupeň z 80 na 120 km/h to zvládne za 5,0s, což je o jen o pouhých 0,3 s pomaleji než dravé kupé 650Ci!! To vše s možností cestovat s průměrem lehce nad 6 litrů nafty na 100 km... S příplatkovou sadou Blue Performance dokonce splní emisní normu Euro 6.

Co bude následovat dál?
Kromě kombíku Touring to budou hlavně verze s propracovaným pohonem všech kol xDrive. Připravovaná sportovní varianta M5 by měla mít osmistupňovou sekvenční převodovku a přeplňovaný vidlicový osmiválec o výkonu blízkém hodnotě 600 koní! Téměř jistě lze ještě očekávat rozšíření dieselů směrem nahoru- dvojitě přeplňovaný třílitr TwinPower Turbo s výkonem 225 kW se nyní v řadě 7 prezentuje pod označení 740d, v pětce si ale pravděpodobně ponechá označení 535d...

Začátek prodeje nové pětky F10 je plánován na březen 2010.


Nejdůležitější údaje:
523i: 2996 ccm, 150 kW při 6100/min., 270 N.m. při 1500- 4250/min., 238 km/h, 0-100 km/h za 7,9 s., spotřeba 7,6 l/100 km. S aut. převodovkou: 234 km/h, 0-100 za 8,2 s., spotřeba 7,6 l/100 km.

528i:
2996 ccm, 190 kW při 6600/min., 310 N.m. při 2600- 5000/min., 250 km/h, 0-100 km/h za 6,6 s., spotřeba 7,8 l/100 km. S aut. převodovkou: 250 km/h, 0-100 za 6,7 s., spotřeba 7,6 l/100 km.

535i:
2979 ccm, 225 kW při 5800/min., 400 N.m. při 1200- 5000/min., 250 km/h, 0-100 km/h za 6,0 s., spotřeba 8,5 l/100 km. S aut. převodovkou: 250 km/h, 0-100 za 6,1 s., spotřeba 8,4 l/100 km.

550i Aut.:
4395 ccm, 300 kW při 5500- 6400/min., 600 N.m. při 1750- 4500/min., 250 km/h, 0-100 km/h za 5,0 s., spotřeba 10,4 l/100 km.

520d: 1995 ccm, 135 kW při 4000/min., 380 N.m. při 1900- 2750/min., 227 km/h, 0-100 km/h za 8,1 s., spotřeba 5,0 l/100 km. S aut. převodovkou: 225 km/h, 0-100 za 8,1 s., spotřeba 5,2 l/100 km.

525d:
2993 ccm, 150 kW při 4000/min., 450 N.m. při 1750- 2500/min., 236 km/h, 0-100 km/h za 7,2 s., spotřeba 6,2 l/100 km. S aut. převodovkou: 236 km/h, 0-100 za 7,2 s., spotřeba 6,1 l/100 km.

530d:
2996 ccm, 180 kW při 4000/min., 540 N.m. při 1750- 3000/min., 250 km/h, 0-100 km/h za 6,3 s., spotřeba 6,3 l/100 km. S aut. převodovkou: 250 km/h, 0-100 za 6,3 s., spotřeba 6,2 l/100 km.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Marek Oborník, foto BMW

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Volkswagen Touran

Rok výroby 2017

499 900 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

529 900 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Audi A6

Rok výroby 2017

589 000 Kč