Nová auta budou ještě bezpečnější. Povinně!

Dle posledních vyjádření vedení Evropské komise nedochází na evropských silnicích k tak razantnímu úbytku smrtelných nehod, jak by si úředníci přáli. To se má změnit. Brzy!

Pokud jste si v některém z testů starší ojetiny přečetli, že oproti novým autům jezdí ta stará naprosto fantasticky, možná jste se nad tím museli pozastavit. Je to však holá pravda. Jenomže toto obrovské pozitivum bývá vykoupeno jedním z nejzásadnějších nedostatků, jaký si lze představit. Mizernou úrovní pasivní a aktivní bezpečnosti.


Slovy čísel… V roce 1990 přišlo o život na evropských silnicích 76 650 lidí. S mohutným příchodem airbagů, předpínačů bezpečnostních pásů a s rozvojem ABS se ale toto číslo (v porovnání s rokem 1990) již v roce 2001 snížilo o výrazných 22 298. Na 1 milión obyvatel tak nově připadlo 113 obětí. To jistě není špatné, uvážíme-li, že se počet vozů oproti roku 1990 více než zdvojnásobil. Ale zpět ke statistice.

(zdroj: Audi)

Po dalších 10 letech (v roce 2011) toto číslo již jen lehce přesáhlo magickou hranici 30 000 mrtvých, kterou si Evropská komise dlouhodobě určovala jako důležitý cíl.

Přesouváme se do roku 2015 (statistiky za 2016 ještě nejsou kompletní). Přestože je provoz oproti roku 2001 znovu o téměř 100% početnější, úmrtnost znovu klesla. Uhynulých 26 120 lidí je ale podle vyjádření Evropské komise výrazně více, než by si její vedení přálo. Z toho důvodu bylo vybráno 19 technologických novinek, z nichž 2 dostaly nejvyšší prioritu. Již během letoška by pak měla být schválena přesná podoba plánu. Nařízená opatření by se tak do základních výbav všech nových modelů vyrobených na území EU mohla dostat již v příštím roce. Cíl pro rok 2020 zní jasně – maximálně 15 000 mrtvých!


(zdroj: Volkswagen)

A o které technologie jde? Ze všech 19 vybraných zmiňuje oficiální zpráva, že nejvyšší prioritu dostali asistenti: udržování v jízdním pruhu a automatické nouzové brzdění. To jistě nejsou levné systémy a dá se očekávat, že pořizovací cenu (zvláště těch levnějších aut) výrazně zvednou. Tisková zpráva se nicméně zmiňuje i o dalších, poměrně úspornějších opatřeních, která by měla vejít v platnost. Všechna se přitom týkají zejména aktivní bezpečnosti vozů. Brzdová světla všech nových aut budou muset při aktivaci ABS vždy blikat a povinná by měla být také indikace nezapnutých bezpečnostních pásů na všech sedadlech (svůj desetikilový batoh na zadním sedadle tak budete muset buď připoutat, anebo poputuje do zavazadelníku)…

Zdá se tedy, že v dohledné době bude jezdění svázáno ještě více elektronickými systémy. Srdce pravověrného řidiče se tak definitivně uchýlí k přelomu století, kdy vznikala ta nejmechaničtější auta za všech. Všichni ostatní se ale za volantem budou zase o trochu méně bát (možná i soustředit). Ať žije bezpečnost!


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

text: Martin Müller

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Test: Alfa Romeo Tonale 1.3 Turbo PHEV - kráska co má 280 koní a jezdí za pět litrů
Test: Toyota Prius plug-in hybrid - zachraňuje planetu a svého majitele jentak neomrzí Mazda CX-80 v prodeji. S šestiválcem stojí jako Škoda Kodiaq Škoda Enyaq cenově dostupnější. Přijíždí ve verzi Tour za 899.000 Kč Modernizovaná Kia Picanto má český ceník. Základ koupíte za 319.980 Kč

Tipy z autobazarů

Peugeot 508

Rok výroby 2022

709 000 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

139 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

199 777 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

299 000 Kč