Neriskujte na železničních přejezdech, v létě hrozí únava či oslepení sluncem

Železniční doprava se v uplynulých dnech mediálně zviditelnila kumulací vážných nehod s tragickými následky a nebezpečných situací, jež jen těsně ve fatální kolizi nevyústily. Do ústraní pozornosti veřejnosti se tak na chvíli odsunula problematika nehod na železničních přejezdech.

Nicméně střetů vozidel s vlakovými soupravami neubývá, pro řidiče jsou vždy smrtelně nebezpečné. Zvláště v letním období zvyšují riziko nehody na přejezdech vysoké teploty a ostré sluneční světlo, jež mají za následek nepozornost, únavu, případně oslnění řidiče.


Přitom kdyby řidiči dodržovali základní pravidla, nemohlo by se jim podle Drážní inspekce při křížení železniční trati nic stát. Ze statistik totiž vyplývá, že mimořádné situace na železničních přejezdech způsobí téměř vždy účastníci silničního provozu. V posledních několika letech policie a Drážní inspekce vyšetřovala takových událostí každý rok zhruba 150, počet usmrcených se pohybuje kolem 35. Případů, kdy se na zavinění střetu podílela i železnice, bylo ale jen několik.

Železniční přejezdy jsou zabezpečeny závorami, světelnými znameními, výstražnými kříži a samozřejmě v rámci pravidel silničního provozu. Přesně definují, jak se má řidič na přejezdech, ale i u nich chovat. Legislativně jsou tak zabezpečené i ty přejezdy, které žádné fyzické zabezpečení nemají.

„Unavený a nepozorný řidič snadno přehlédne signalizaci, ostré slunce může eliminovat zvýrazňující efekt blikajících červených světel. Dávejte si proto velký pozor, a pokud na světla nevidíte dobře, tak raději zastavte před přejezdem a podívejte, zda je výstražný systém v činnosti či ne. Výstražná červená světla jsou vždy nadřazena závorám. Takže pokud blikají, i když jsou závory zvednuté, nebo se právě zvedají, nikdy na koleje nevjíždějte,“ radí řidičům instruktor bezpečné jízdy mosteckého autodromu Marek Kohoutek.

V případě uvíznutí na přejezdu mezi spuštěnými závorami je třeba konat rychle, ale nezmatkovat. „Od uzavření závor dorazí vlak k přejezdu v průměru do 15 vteřin. Na nic tedy nečekejte a pod spuštěnou závorou projeďte nebo ji prolomte, pokud je vozidlo vyšší. Závory jsou tomu přizpůsobeny. Na rozdíl od rozjetého vlaku způsobí na autě jen malou škodu, například škrábance. V žádném případně tedy nezůstaňte stát v kolejišti. Tyto případy jsou z poslední doby známé, řidič je vystresovaný a může mít i strach závory poškodit. Zůstat pasivní je ale tou největší chybou,“ dodal Marek Kohoutek.

Je-li řidič svědkem výše zmíněné události, musí ji bezprostředně nahlásit policii. A jestli je to možné, pak člověku v nouzi i pomoci.

Může se také stát, že vůz se porouchá právě na železničním přejezdu. Když nejede vlak, měl by řidič zavolat na policii a nahlásit číslo přechodu, na němž jeho auto překáží. Označení začínající písmenem P najde na rubové straně výstražného kříže nebo světelného zařízení. Policie tak bude moci vlak zastavit. Každý řidič by měl policii upozornit také na nefunkční signalizaci nebo závory na železničním přejezdu.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

549 999 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

715 000 Kč