Nakupujte letní pneumatiky výhodně
Zima ne a ne se vzdát. Zimní pneumatiky jsou stále nutností. Před tím, než do Česka dorazí jarní teploty máte čas na výběr správných letních plášťů, které jsou letos v průměru dokonce levnější než v loňském roce. Pneumatiky jsou jediným spojením vozidla s vozovkou a tato styčná plocha o velikosti lidské dlaně často rozhoduje o výsledku krizové situace. Proto je dobré výběr správného obutí nepodceňovat.
V okamžiku, kdy venkovní teploty vystoupají nad průměrnou hodnotu 7°Celsia, přichází správný čas pro přezutí pneumatik. Zatímco zimní pneumatiky jsou při sněhu a náledí povinné, přezutí na letní povinné není. To by mohlo svádět k závěru, že zimní pneu za teplých dní ničemu neuškodí. To je však velký omyl. Tak jako je na zledovatělé silnici riskujete jízdou na letních, je tímtéž jízda na zimních po rozpálené vozovce. Přilnavost zimních pneumatik se za takových podmínek významně snižuje a s jejich rostoucím zatížením neustále klesá. Jestliže pomalou jízdu zvládnou i zimní gumy bez potíží, v krizové situaci mohou znamenat velký problém (brzdná dráha se může prodloužit až o desítky procent, schopnost udržet potřebnou stopu v zatáčce mohou zimní pneumatiky přestat zvládat až o desítky kilometrů v hodině dříve. Oproti tomu letní pneumatiky při teplém počasí a prohřátém povrchu komunikace zásadně zvyšují bezpečnost jízdy, jelikož od zimních se liší především a hlavně použitou směsí, která ovlivňuje chování samotné pneumatiky nejvíce. Dříve bylo jednoduché pozorovat velké odlišnosti ve vzorku, což již tolik neplatí. Letní pneumatiky mají nižší profil a jsou především širší, což zaručuje na suché vozovce lepší přilnavost. Přezutí na letní pneumatiky rozhodně nepodceňujte - nyní je vzhledem k dlouho trvající zimě ještě čas, ale během týdne může být vše jinak.
Pneu jen dle TP (185/60 R15 91 H)
Při výběru pneumatik vycházejte z údajů uvedených ve velkém technické průkaze a podle rozměru disků, na které budete pneumatiky obouvat. Šířka pneumatiky je uváděna v milimetrech (např. 185), profil je výška bočnice pneumatiky (60) a průměr ráfku je uváděn v palcích (R15). Nosnostní, nebo také hmotnostní index (Load Index) udává jaké maximální zatížení může pneumatika unést (91). Hodnota se musí minimálně shodovat s indexem uvedeným ve velkém technickém průkazu, může být i vyšší, nesmí však nabývat menších hodnot. Například v našem případě index 91 znamená max. nosnost pneumatiky 615 kg. Rychlostní index (Speed Index) udává maximální rychlost, při které může pneumatika nést hmotnost určenou indexem nosnosti za daných specifických podmínek. Index kategorie rychlosti u pneumatik pro osobní a nákladní automobily je určen velkými písmeny (v našem ukázkovém případě písmenem H).
Všechny pneumatiky mají na bočnici vyražený tzv. DOT kód, který udává mj. kód výrobce, kód rozměru a datum výroby. Udává se formou až 12-ti místného kódu. Obsahuje čtyřčíslí, kde první dvě čísla znamenají týden a poslední dvě rok výroby (DOT 2212). Mimo to na obvodu pneumatiky můžete narazit na další zkratky (tl = bezdušová pneu, tt = nutnost použít duši, M+S = zimní pneu, fr = ochrana ráfku před poškozením při najetí na obrubník, TWI = signalizace ojetého běhounu).
Nepodceňujte hloubku vzorku
Na hloubce vzorku pneumatiky jsou závislé vlastnosti pneumatiky. Rozhodující je hloubka dezénu. Ta musí u letních pneu podle předpisu činit nejméně 1,6 mm (u zimní je to 4 mm). Při posuzování hloubky dezénu pomáhají ukazatele opotřebení - drobné „vybouleniny” v obvodových drážkách, patrné u sjetého vzorku (TWI).
Správné uskladnění je základ
Před demontáží zimních pneumatik si označte, které jsou přední a které zadní, abyste je mohli příští zimu nasadit ve správném páru. Pneumatiky opláchněte vodou a osušte je, aby nemohly oxidovat. Při skladování pneu je důležité dodržovat správnou polohu pneumatik, zabráníme tím jejich deformaci. Skladování pneumatik s ráfkem je odlišné od skladování pneumatik bez ráfku. Pneumatiky na ráfcích necháváme nahuštěny na tlak 100 kPa. Pneumatiky je možno zavěsit za ráfek nebo je naskládat naležato do sloupce, přičemž vždy takto skladujeme maximálně čtyři kusy pneumatik na sobě.
Pneumatiky bez ráfků pro změnu neskladujeme ve sloupcích ani je nezavěšujeme. Nejlepší je jejich uskladnění ve stoje vedle sebe. Pneumatiky je zapotřebí ideálně jednou za měsíc pootočit.
Testy pneumatik hodně napoví
Jak si jednotlivé modely pneumatik vedou v testech můžete najít na stránkách německého ADACu nebo rakouského ÖEAMTC. V posledních testech letních patnáctipalcových pneumatik bodovaly například pláště Continental ContiPremiumContact 5, Dunlop Sport Bluersponse, Michelin Energy Saver, Vredestein Sportrac 5, Bridgestone Turanza T001, Nokia Line nebo Fulda EcoControl HP.
Nakupujte přes eshop, ušetříte
Pokud máte vybranou značku a typ pneumatiky, můžete se poohlédnout po obchodě, kde Vás pláště vyjdou nejlevněji. Ceny pneumatik v pneuservisech a kamenných obchodech jsou většinou vyšší než v e-shopech. Pečlivým výběrem ušetříte na celé sady několik stokorun. Vybrali jsme pro vás 6 internetových obchodů, které nabízejí široký sortiment od různých značek a dopravu zdarma. Například na eshopu nejlevnejsipneu.cz nabízejí i další nadstandarní služby v podobě pojištění pneumatiky (při zničení pneumatiky máte nárok na novou zdarma) nebo možnost doručení pneumatik do vybraného servisu.
Cena často rozhoduje
V níže uvedené tabulce uvádíme konečné ceny pneumatik v Kč včetně DPH. Uvedená cena je za kus a v některých případech platí jen při koupi celé sady (4ks). Ceny jsme zjišťovali 8.dubna 2013. Hodnoty uváděné v tabulkách jsou pouze orientační a za jejich případné změny neručíme (v přehledu jsou zahrnuty i akční ceny, a proto se mohou od současného stavu lišit). Do přehledu jsme zařadili pneumatiky, které nejlépe obstály v testech ADAC a ÖEAMTC.
A = www.nejlevnejsipneu.cz ; B = www.pneushop.cz ; C = www.az-pneu.cz ;
D = www.obchodpneu.cz ; E = www.pneumatiky.cz ; F = www.prodej-pneu.cz
195/65 R15 91H | A | B | C |
D |
E | F |
Barum Bravuris 2 |
1139 | 1407 | 1150 | 1314 | 1095 | 1225 |
Bridgestone Turanza T001 |
1325 | 1591 | 1410 | 1569 | 1480 | 1639 |
Continental ContiPremium Contact 5 |
1423 | 1757 | 1430 | 1554 | 1451 | 1480 |
Dunlop Sport BlueResponse |
1468 | 1646 | 1440 | 1482 | 1415 | 1543 |
Fulda EcoControl HP |
1322 | 1398 | 1255 | 1597 | 1267 | 1292 |
Goodyear Efficient Grip Perfom. |
1616 | 1742 | 1450 | - | 1522 | 1543 |
Michelin Energy Saver+ |
1767 | 1869 | 1650 | 1842 | 1588 | 1757 |
Nokian Line |
1415 | 1560 | 1455 | 1474 | 1401 | 1407 |
Vredestein Sportrac 5 |
1325 | 1482 | - | - | - | - |