Na scénu přichází centrální airbag! | Autanet.cz

Na scénu přichází centrální airbag!

04. 10. 2011
Sdílet článek

Sestavu čelních, bočních, hlavových a kolenních airbagů považují mnozí za komplexní ochranu bezpečnosti posádek motorových vozidel. Těmito airbagy je sice možné zabránit většině fatálních úrazů při nehodě, avšak při bočním nárazu na opačné straně vozidla než sedí řidič či jeho spolujezdec pomohou jen omezeně. Na scénu proto přichází centrální airbag!

Přední centrální airbag se nafukuje z pravého boku sedadla řidiče a samočinně se lokalizuje mezi přední sedadla blízko středu vozidla. Tento airbag je zkonstruovaný tak, aby poskytoval ochranu při bočních nárazech na spolujezdcovu stranu vozidla, když řidič je jedinou osobou na předních sedadlech. Současně slouží jako absorbér energie mezi řidičem a spolujezdcem v případě bočního nárazu z kterékoliv strany. Předpokládá se, že tento airbag bude prospěšný také v případě převrácení vozidla.


Pomůže při bočních nárazech
Novinku vymysleli technici General Motors a tento globální výrobce automobilů se chystá představit centrální airbag mířící do crossoveru střední třídy Buick Enclave, GMC Acadia a Chevrolet Traverse již v roce 2013.

GM analyzoval rozsáhlou databázi fatálních nehod (National Highway Traffic Safety Administration’s Fatality Analysis Reporting System database) a zjistil, že hluboko zasahující boční nárazy, kvůli nimž přední centrální airbag primárně vzniknul, zapříčinily v letech 2004 až 2009 11 procent úmrtí připoutaných osob na předních sedadlech při haváriích bez převrácení vozidla, přičemž se sledovala vozidla modelového roku 1999 a novější. Tyto fatální následky, kdy cestující seděl na nenaražené straně vozidla, představují také 29 procent všech úmrtí připoutaných osob na předních sedadlech při bočních nárazech.

Přední centrální airbag má reálný potenciál zachraňovat životy při bočních nárazech,“ řekl Adrian Lund, prezident pojišťovacího Institute for Highway Safety. „GM a Takata si zaslouží ocenění za průkopnictví v této důležité oblasti.“

Přední centrální airbag federální zákony nevyžadují a žádný jiný airbag v dnešních osobních vozidlech nenabízí tento druh ochrany osobám na předních sedadlech,“ řekl Scott Thomas, vedoucí konstruktér pokrokových zádržných systémů GM. „Protože žádný zádržný systém nedokáže působit na všechny části těla a všechny potenciální zranění, přední centrální airbag je konstruovaný tak, aby působil spolu s dalšími airbagy a bezpečnostními pásy a společně tak vytvářely komplexní zádržný systém,“ řekl Gay Kent, výkonný ředitel GM Vehicle Safety and Crashworthiness.

Tříletý vývoj
Předpokládá se, že přední centrální airbag se stane součástí hodnocení nárazových testů nezávislými organizacemi. Modelový rok 2012zmíněných crossoverů střední třídy získal 5 hvězdiček v hodnocení nárazové bezpečnosti organizace NHTSA (New Car Assessment Program) a nejvyšší ocenění bezpečnosti od Insurance Institute for Highway Safety.

GM a dodavetel technologií Takata vyvinuly přední centrální airbag v průběhu tří let. Vyzkoušely přitom mnoho možností, než vytvořily prvek správně umístěný, tlumící a chránící při mnoha druzích nárazů a pozicí osob. Mnoho patentovaných částí zdůrazňuje jedinečnost účinnosti tohoto zařízení, zohledňujícího škálu velikosti osob.

General Motors, jeden z největších výrobců automobilů na světě, vzniknul v roce 1908. Globální vedení sídlí v Detroitu. GM zaměstnává 208 000 lidí ve všech částech světa a je aktivní ve více než 120 zemích. GM a jeho strategičtí partneři vyrábí automobily ve více než 30 státech. Prodávají je a servisují pod značkami: Baojun, Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, Daewoo, Holden, Isuzu, Jiefang, Opel, Vauxhall a Wuling. Globální značka Chevrolet oslavuje v roce 2011 100. výročí svého založení. Největším trhem GM je Čína, následují USA, Brazílie, Velká Británie, Německo, Kanada a Itálie.

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

GM/ms

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Test: MGS5 EV Exclusive umí jednu věc dokonale
Platnost evidenční kontroly v ČR se prodlužuje na dva roky Test: Honda Jazz je malý velký prcek s obrovskou výhodou BMW M2 CS je lehčí, výkonnější a schopnější Test: Opel Astra 1.5 Diesel AT8 nabídne hned několik trumfů

Tipy z autobazarů

Škoda Superb 2.0 TSI 206kW L&K 4x4 DSG

Škoda Superb 2.0 TSI 206kW L&K 4x4 DSG

Rok výroby 2022

779 000 Kč
Ford Kuga 1.5TDCi,navi,360°,ST Line

Ford Kuga 1.5TDCi,navi,360°,ST Line

Rok výroby 2021

499 999 Kč
Nissan Navara 2,3 HARD TOP

Nissan Navara 2,3 HARD TOP

Rok výroby 2016

419 900 Kč
Mazda MX-30 e-SKYACTIV EV

Mazda MX-30 e-SKYACTIV EV

Rok výroby 2023

445 000 Kč