Lexus LC500 - prémiové kupé oficiálně odhaleno

12. 01. 2016
Sdílet článek

Nové kupé od Lexusu bude využívat zbrusu novou podvozkovou platformu určenou pro prémiové vozy s pohonem zadních kol. Konstruktérům se podařilo dosáhnout ideálního rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 52:48. Pod kapotou se objeví nepřeplňovaný vidlicový osmiválce s výkonem 467 koní, který zaručí okamžitou odezvu na plynový pedál a skvělou dynamiku.

Když se na mezinárodním detroitském autosalonu NAIAS 2012 objevila studie Lexus LF-LC Concept, mezi novináři, věrnými fanoušky i automobilovými nadšenci to vyvolalo otázku, zda se poutavé tvary a dramatické proporce tohoto vozu někdy přetaví do sériově vyráběného kupé v uspořádání 2+2. Přesně čtyři roky po premiéře průlomového konceptu, jenž posloužil jako inspirace, odhaluje Lexus své zbrusu nové luxusní kupé LC 500. Kupé atletických tvarů je vůbec nejvýraznější ukázkou toho, jakým směrem se budoucí modely této značky budou ubírat.


Během posledních pěti let prodělal Lexus rychlý vývoj, za nímž stálo i vytvoření globální organizace Lexus International. K zatraktivnění značky v očích zákazníků napomohly i nové zajímavé modely, jakými jsou např. NX, RC a IS, přinášející emotivnější ztvárnění a dynamičtější jízdní vlastnosti.

S globálním rozvojem značky Lexus je těsně spjat Akio Toyoda, jenž osobně prosazoval intenzivnější spolupráci mezi návrháři, konstrukčními týmy a marketingem, ve snaze posunout tuto luxusní značku směrem, jenž by lépe reflektoval potřeby nové generace zákazníků. „LC 500 je důležitým produktem značky Lexus i pro mne osobně,“ uvedl Akio Toyoda, Chief Branding Officer a tzv. jezdecký mistr značky Lexus, a vysvětluje: „Před několika lety jsme se rozhodli posunout značku k modelům, které by na trh s luxusními vozy vnesly více nadšení a odlišnosti. Toto vrcholné luxusní kupé svými proporcemi, podmanivými tvary a jízdními výkony jednoznačně vypovídá o budoucím emotivním směřování značky a rovněž přispěje k celosvětovému zvýšení atraktivity vozů Lexus.

Designéři a konstruktéři na jedné lodi
Nové LC 500 je svým stylistickým pojetím a pozoruhodnými výkony samo o sobě symbolem úspěchu, který pramení z intenzivnější spolupráce mezi návrháři a konstruktéry, ale i jejich snahy vzájemně si pomáhat při překonávání překážek různého druhu. Poté, co Akio Toyoda skupiny vývojářů vyzval, aby tento unikátní vůz stvořily, bylo nezbytné překonat řadu překážek v oblasti výroby, designu, materiálů a dynamiky, typicky spojených s cílovými parametry nebo představami designérů o budoucí podobě vozu.

Vývoj kupé LC 500 byl motivován výraznou atraktivní předlohou základního designu (koncept LF-LC), a tak konstrukční týmy neúnavně hledaly nová řešení, aby se co nejvíce prvků z původního konceptu přetavilo i do sériové podoby vozu. Designéři se intenzivně zapojili již od raných fází vývoje zaměřeného na dynamiku, aby porozuměli cílům konstruktérů a dokázali přispět svými názory z pohledu designu i při hledání možných řešení. Příprava prototypového modelu LC 500 dále umožnila oběma týmům lépe analyzovat nápady v oblasti designu i konstrukce ve snaze zdokonalit klíčové parametry vozu.

Přesah projektu LC 500 z pohledu automobilky Lexus nekončil vývojem nového kupé. Celkový posun konstrukčních procesů a designových vizí u modelu LC 500 předznamenává novou fázi samotné značky Lexus. „Návrháři a konstruktéři spolupracovali při řešení problémů a překážek, které dokázali postupně jednu po druhé překonat. Mám pocit, že jsme dosáhli něčeho zásadnějšího, než je pouhé zachování podstaty původního konceptu,“ komentoval hlavní konstruktér Koji Sato.   

Design exteriéru vozu
Již na první pohled je zřejmé, že spolupráce konstruktérů a návrhářů byla velmi úspěšná, soudíme-li podle toho, nakolik se designové motivy LF-LC podařilo promítnout do nového kupé LC 500. Nový produkční model se tak může pochlubit celou řadou klíčových designových prvků, proporcemi a vizuální dynamikou koncepčního vozu, jenž mu stál vzorem. Atraktivita kupé LC 500 staví na atletických proudnicových tvarech, smyslných křivkách, emotivním ztvárnění a splývavé střeše z uhlíkových vláken (na přání; standardně skleněná střecha). Výsledkem je vysoce funkční a emotivní karoserie a široce rozkročený postoj.  

Přední partie LC 500 zaujmou smělou interpretací charakteristické masky chladiče ve tvaru vřetene, ze tří stran lemované chromovými dekory a vyplněné zcela novým prostorovým rastrem, který z různých úhlů mění svoji optiku. Světla pro denní svícení ve tvaru písmene „L“ jsou posazena pod novými LED světlomety se třemi zdroji, jejichž konstrukce umožnila použít jedny z nejmenších projektorů v celém odvětví, aby si vůz zachoval nízkou kapotu a krátký přední převis.

Do designu exteriéru LC 500 se promítla i funkční ventilace, napomáhající zlepšovat aerodynamickou stabilitu a chlazení. Dynamický boční profil vozu charakterizují rychle klesající linie střechy, proudnicová silueta, dlouhý rozvor (2870 mm) s krátkými převisy (920 mm vpředu, 970 mm vzadu) a nízká kapota. Atraktivní křivky a proudnicové linie zprostředkují stejnoměrné napětí po celé karoserii až k zádi vozu, do které jsou začleněna vícevrstvá koncová světla tenkého provedení s jedinečnou optickou signaturou, vč. sekvenčního zobrazování motivu písmene „L“. K co nejlepšímu proudění vzduchu za rychlé jízdy napomáhá i zadní difuzor a (na přání) aktivní zadní spoiler. Kontakt s vozovkou zprostředkují strojově opracovaná litá kola o velikosti 20", resp. na přání 21" kola z kovaného hliníku.

Design interiéru
Design interiéru LC 500 odráží motiv dynamiky a luxusu, použitý u vnějších partií. Svým uspořádáním zdůrazňuje orientaci na řidiče, ale současně zůstává elegantní. Poloha za volantem kupé přímo vybízí k energické sportovní jízdě, zatímco intuitivnější uspořádání ovládacích prvků napomáhá rychleji získat potřebnou jistotu. Konstruktéři LC 500 se záměrně snažili o to, aby vztažný bod kyčelního kloubu řidiče byl co nejblíže k těžišti celého automobilu, který tak zprostředkuje nejlepší možnou zpětnou vazbu. Přední sedadla nabídnou příkladnou oporu i pohodlí na dlouhých cestách. Na přání dodávaná sportovní sedadla se pyšní ještě výraznějším polstrováním a lepší boční oporou pro rychlé projíždění zatáček.

Konstruktéři automobilky Lexus se maximálně snažili navrhnout atraktivní a pro řidiče lákavý interiér, o čemž vypovídá řada důležitých detailů, jakými jsou správný průměr a úhel sklonu volantu, umístění a zpětná vazba páček řazení z hořčíkové slitiny pod volantem, nebo (na přání) čalounění sedadel luxusní kůží v kombinaci s materiálem Alcantara. Za finálním zpracováním exkluzivních výplní dveří, středové konzole a čalounění v oblasti přístrojové desky stojí celosvětově proslulí mistři výroby Lexus Takumi, posedlí naprosto dokonalým provedením každého detailu.

Návrháři již od počáteční fáze spolupracovali s konstruktéry, aby pochopili jejich představy o jízdní dynamice LC 500, což následně promítli do designu vozu,“ uvedl Tadao Mori, hlavní designer LC 500, a doplňuje: „Například jsme věnovali mimořádnou pozornost tomu, kam přesně řidič zaměří svůj pohled, a vytvarovali jsme povrchy v dané oblasti tak, aby odpovídaly zamýšlenému kroku řidiče. Šlo o jeden z prvních projektů, kdy se návrháři intenzivně zapojili do konstrukčního vývoje zaměřeného na dynamické vlastnosti, abychom dokázali proniknout do klíčových cílů a mohli je podpořit i designem vozu.

Podvozek
Snahou tvůrců LC 500 bylo nabídnout mimořádnou jízdní dynamiku a specifický charakter, jakým nedisponoval ještě žádný z vozů Lexus, s cílem takto nasměrovat značku do budoucna. Tým vývojářů si předsevzal, že vůz nabídne vybroušené a ještě kultivovanější vlastnosti, aby si řidič maximálně užil chvíle za volantem, ovšem při zachování typických jízdních kvalit vozů Lexus, odpovídajících luxusnímu sportovnímu kupé v roli vlajkové lodi.  

LC 500 je vůbec prvním vozem Lexus, jenž bude využívat zbrusu novou podvozkovou platformu určenou pro prémiové vozy Lexus s pohonem zadních kol, která se doposud neobjevila u žádného jiného vozu značky, a jež je součástí nové globální architektury GA-L pro prémiové modely Lexus. Klíčové vlastnosti tohoto nového kupé budou zároveň předobrazem budoucích vozů Lexus s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Ve snaze o precizní handling kupé LC 500 se konstruktéři zaměřili na samotný základ platformy a posunuli co nejvíce hmotnosti (včetně motoru a cestujících) blíže ke středu vozidla a současně níže k zemi, aby vůz disponoval co nejlepším těžištěm.

Sestavu nejrůznějších opatření v souvislosti s přeskupováním kilogramů pak konstruktéři interně označili jako „ladění setrvačnosti“. Vztažný bod kyčelního kloubu a paty řidiče se posunul dolů, kola automobilu byla vytlačena až do rohů karoserie se zkrácenými převisy a hlavní hmota hnacího řetězce byla umístěna za osu přední nápravy v duchu typického uspořádání s motorem za přední nápravou. Kupé LC 500 se rovněž spoléhá na pneumatiky typu run-flat s ohledem na co nejlepší obestavění prostoru, snížení hmotnosti (nepoužívá se rezerva) a zkrácení převisů v zájmu optimální jízdní dynamiky. Kvůli co nejlepšímu rozložení hmotnosti se 12V akumulátor přesunul do zavazadelníku.

Aplikována byla i další opatření na snížení hmotnosti, jako např. střecha z uhlíkových vláken (na přání), hliníkové dveřní pláště upevněné na vnitřní konstrukci dveří vyrobené z uhlíkových vláken, nebo podlaha zavazadelníku z kompozitů. LC 500 využívá možností vysokopevnostní oceli, nejvíce ze všech vozů značky Lexus. To přináší vyšší tuhost při současném snížení hmotnosti vozu – při jejím ideálním rozložení – v zájmu co nejlepší jízdní dynamiky. LC 500 se proto může pochlubit skvělým vyvážením a prakticky ideálním rozložením hmotnosti mezi nápravami v poměru 52:48.

Konstruktéři Lexusu navrhli nejtužší samonosnou karoserii v historii této značky, což napomohlo dosáhnout požadovaných dynamických parametrů tohoto nového kupé. Strategické využití lehké vysokopevnostní oceli u LC 500 pomohlo zajistit mimořádně vysokou torzní tuhost s vyšší odolností vůči torzním silám, než má supersport LFA, jenž intenzivně staví na exotických uhlíkových vláknech. Konstrukce podvozkové platformy nabízí stabilní pevnost v ohybu a tuhost po celé délce mezi nápravami, což přináší konzistentní a předvídatelné jízdní chování i vybroušenější reakce řízení. Klíčovým konstrukčním prvkům podvozku pak sekundují speciální výztuhy v motorovém prostoru (oblast, která je ke kroucení poměrně náchylná), věže úchytů předního zavěšení vyrobené z tuhého hliníku nebo doplňující prstencové konstrukční prvky v oblasti zadních blatníků.

Zvláštní pozornost pak konstruktéři LC 500 věnovali soustavě zavěšení kol typu multilink. Dvojité kulové klouby horních i spodních vodicích ramen umožňují reagovat i na ty nejjemnější pokyny od řidiče nebo jízdní podmínky. Kromě lepšího rozložení zátěžových sil pak toto uspořádání s dvojitými kulovými klouby pomáhá optimalizovat geometrii zavěšení v zájmu lepšího vedení kol a přesnějších reakcí řízení s bezprostřednějším přenosem pokynů od volantu. Až na jedno jsou všechna vodicí ramena vyrobena z lehkého kovaného hliníku, což napomohlo snížit neodpruženou hmotnost a současně zlepšit reakce soustavy zavěšení. Prototypový vůz určený k prezentacím obouvá pneumatiky Michelin Sport: vpředu o rozměrech 245/40 RF21, resp. 275/35 RF21 vzadu. Poskládáme-li dohromady všechny zmiňované aspekty handlingu, LC 500 představuje špičkové sportovní kupé luxusní třídy, které se chlubí reakcemi ostrými jako břitva, mimořádně vyváženou ovladatelností a skálopevnou stabilitou. Zbrusu nová platforma se bude i nadále vylepšovat a zdokonalovat po celou dobu životního cyklu vozidla.

V rámci vývoje jsme strávili trojnásobek obvyklé doby, abychom dokázali nabídnout lineární reakce řízení a optimální zpětnou vazbu od vozovky. Naše úsilí jsme zaměřili i na tuhost zavěšení kol a vylepšení geometrie. Díky pokroku v technologiích nyní dosahujeme špičkové úrovně tuhosti zavěšení, stejně tak jako jízdních vlastností při působení bočních sil,“ uvedl hlavní konstruktér Koji Sato.

Pohonná jednotka
O přenos výkonu na zadní kola LC 500 se stará nová sestava dokonale sladěných komponentů s minimem přenosových ztrát. Srdce nového kupé LC 500 staví na osvědčeném vysokootáčkovém agregátu 5,0 litru V8, který pochází z modelů RC F a GS F. Nepřeplňovaný vidlicový osmiválec V8 byl zvolen pro jeho hladké lineární reakce na pokyny od plynového pedálu, stejně tak jako emotivní zvukový doprovod. Plně hliníkový agregát V8 s 32 ventily by měl dosahovat nejvyššího výkonu 467 k a točivého momentu 527 Nm. Nový motor byl zkonstruován s ohledem na vysokou trvanlivost, o čemž vypovídají i lehké a velmi pevné kované ojnice nebo titanové ventily, díky nimž si agregát libuje ve vysokých otáčkách. Pohonná jednotka LC 500 je spojena s duální soustavou sání, která zlepšuje přívod vzduchu do motoru a zároveň přispívá k fantastickému zvukovému projevu. Tento nepřeplňovaný agregát s lineárním nárůstem výkonu je ideální pohonnou jednotkou pro vyvážené sportovní kupé, které zaujme snadným ovládáním i mimořádným požitkem za volantem.

Při spuštění motoru LC 500 se aktivují speciální výfukové ventily pro úpravu akustiky, díky nimž vůz po nastartování hluboce zabručí. Při akceleraci pak akustický generátor posouvá chraplavou melodii motoru až k hromovému burácení, kterým se LC 500 odlišuje od svých konkurentů.

K přenosu výkonu na zadní kola slouží nová desetistupňová automatická převodovka (v segmentu luxusních vozů premiéra) s bleskovým řazením, která může směle konkurovat dvouspojkovým ústrojím. Jednotka je menší a lehčí než některé z dnešních osmistupňových převodových ústrojí. Široké rozpětí soustavy řazení je díky deseti převodům s malými rozestupy ideální pro libovolný jízdní styl a umožňuje optimální řazení za všech jízdních podmínek. Převodovce sekunduje nový elektronický řídicí systém se softwarem, který pomáhá předvídat pokyny řidiče neustálým sledováním akcelerace, brzdění a sil bočního zrychlení.

Nová převodovka je však pouze jedním z klíčových aspektů vozu, jehož prvky související s kontrolou jízdní dynamiky (přenos výkonu, brzdění a řízení) byly zvoleny tak, aby při sportovní jízdě připomínaly dokonale sladěné koncertní těleso. O vyvážené kontrole se řidič okamžitě přesvědčí na základě rychlých a hladkých reakcí převodovky, lineárního nástupu výkonu motoru a zpomalování prostřednictvím brzd se šestipístkovými třmeny.

Všechna konstrukční opatření zaměřená na platformu a hnací řetězec LC 500 propůjčují tomuto vozu jízdní schopnosti a agilitu, kterou bychom u čtyřmístného kupé ani neočekávali. Vůz je schopen akcelerovat z 0 na 96 km/h za méně než 4,5 sekundy.

Elektronická výbava interiéru
Ve vrcholném kupé se poprvé objeví multimediální paket Lexus v provedení 2017, vč. grafického uživatelského rozhraní a aktualizované, rychlejší a pružnější softwarové výbavy s možností budoucího vylepšování. Cestující se mohou těšit i na mimořádné zážitky při poslechu audio soustavy v kabině vozu: kromě audio paketu Mark Levinson (na přání), nad nímž nepohrdnou ani skuteční audiofilové, se standardně nabízí nová prémiová audio soustava Pioneer. Specialisté na akustiku firmy Pioneer ve spolupráci s návrháři karoserie a kabiny LC 500 vylepšili akustické vlastnosti celého interiéru s ohledem na kvalitu ozvučení a konstrukční změny, k nimž dochází během jízdy.

LC 500 se pochlubí i proslulým bezpečnostním paketem Lexus Safety System +, jenž spojuje několik technologií aktivní bezpečnosti: bezpečnostní systém pro předcházení kolizím (PCS) pomáhá předcházet nehodám a zmírňovat jejich následky; asistent pro jízdu v pruzích (LDA) pomáhá zabránit vozidlu v nechtěném opuštění jízdního pruhu; automatická dálková světla (AHB) pomáhají zajistit optimální viditelnost za jízdy v noci; a dynamický tempomat řízený radarem (All-speed DRCC) je schopen fungovat při všech rychlostech jízdy.

Balíček Lexus Safety System + v rámci komplexního přístupu k aktivní bezpečnosti kombinuje radar a kameru s cílem dosáhnout co nejvyšší spolehlivosti a přesnosti.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Toyota Central Europe – Czech s.r.o.

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

729 000 Kč