Legendární Renault 5 Turbo s motorem umístěným před zadní nápravou slaví čtyřicátiny

vloženo

Od chvíle, kdy se na trhu objevila bestie v podobě Renaultu 5 Turbo, uplynulo čtyřicet roků. Model vytvořený Jeanem Terramorsiem a vyprojektovaný Yvesem Legalem byl vyroben pro potřeby rallye. Čtyřválec o objemu 1,4 litru ze sebe dostával 160 koní při hmotnosti 970 kg.

Legendární Renault 5 Turbo s motorem umístěným před zadní nápravou slaví čtyřicátiny Legendární Renault 5 Turbo s motorem umístěným před zadní nápravou slaví čtyřicátiny

Renault 5 Turbo hravě pokořil dvoustovku a dokázal zrychlit na stovku za 6,6 sekundy. Na konci sedmdesátých let dvacátého století přestala Renaultu stačit vítězství s přeplňovanými motory v závodech 24 hodin Le Mans a Formule 1. Značka chtěla mít zastoupení i na rallye.


Model, který byl vytvořen Jeanem Terramorsim a vyprojektován Yvesem Legalem, vznikal s ohledem na rallye. Za tímto účelem muselo být zkonstruováno a homologizováno čtyři sta modelů.

První exemplář Renaultu 5 Turbo byl prezentován během autosalonu v Paříži v roce 1978. Automobil s centrálně umístěným motorem v zadní části a s velkými koly, krytými mimořádně širokými zadními blatníky, se dostal na první stránky deníků. Měl neobyčejný vzhled – malý Renault na pěti steroidech.

Renault 5 Turbo, který vyráblěla automobilka Alpine v Dieppe, si rychle nalezl své kupce. Zákazníci byli fascinováni výkonem 160 koní při 6400 otáčkách za minutu, dodávaným čtyřválcovým motorem Cléon-Fonte o objemu 1397 cm3, který byl umístěný centrálně v zadní části vozu, hned za předními sedadly.

renault 5 turbo

Automobil byl původně nabízen s hliníkovými dveřmi a střechou a s designovým interiérem. Od roku 1983 začal být vyráběn ve verzi „Turbo 2” se stejnou technickou specifikaci, ale s interiérem, který byl inspirovaný Renaultem 5 Alpine Turbo; kvůli snaze o udržení optimální ceny byly vynechány hliníkové prvky karosérie – střecha a zadní a boční dveře byly vylisovány z ocelového plechu. Do doku 1986, který byl posledním rokem výroby tohoto modelu, z výrobního pásu sjelo dohromady 4857 kusů.

Renault 5 Turbo, svěřený do profesionálních rukou takových mistrů volantu, jakými jsou například Didier Auriol, Francois Chatriot, Dominique Meyer, Joaquim Moutinho, Bruno Saby, Carlos Sainz, Alain Serpaggi, Jean-Luc Thérier nebo Jean Ragnotti dosahoval úspěchů v rallye po celém světě – kromě jiného například v roce 1981 v rallye Monte Carlo, kde zvítězil po pozoruhodném souboji s týmem Audi a modelem Quattro, s Porsche 911 vedeným Jeanem-Lucem Thérierem a s Bernardem Darnichem za volantem Lancie Stratos, nebo také v roce 1982 v Tour de Corse s 15 000 zatáčkami.

Polský jezdec rallye Błażej Krupa startoval s Renaultem 5 Turbo v roce 1981 na mistrovství Evropy v ralley. V kole mistrovství Polska v závodech automobilů na okruhu u města Miedzana Góra v blízkosti města Kielce dokázal být nejrychlejší ve své třídě. Poté, co zvítězil v rallye v Jugoslávii a po předních pozicích v rallye Škody, Chalkidiki, Zlatých písků a Algarve skončil v závěrečné sezonní klasifikaci na šestém místě. V letech 1985 a 1986 vyhrála jugoslávská posádka Branislava Kuzmiče a Rudiho Saliho s Renaultem 5 Turbo Polskou rallye.


redakce

Vyhledat vozidla v inzerci: Renault

Fotografie k článku

Fotografie k článku Legendární Renault 5 Turbo s motorem umístěným před zadní nápravou slaví čtyřicátiny

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Test: Peugeot 208 1.5 BlueHDi - poslední malý mohykán s velkým srdcem

Test: Peugeot 208 1.5 BlueHDi - poslední malý mohykán s velkým srdcem

Najít na trhu malý automobil poháněný čtyřválcovým dieselem je téměř nemožné. Francouzská automobilka se lvem ve znaku jde proti aktuálním trendům a nabízí u modelu 208 vznětovou patnáctistovku BlueHDi. A nás zajímalo,..

Jakou ojetinu do 100 tisíc doporučíte příbuzným? Profesionální mechanici hodnotili nejoblíbenější značky Čechů

Jakou ojetinu do 100 tisíc doporučíte příbuzným? Profesionální mechanici hodnotili nejoblíbenější značky Čechů

Jaké auto v jednotlivých cenových kategoriích by doporučili svým známým automechanici? To zjišťoval unikátní průzkum..

Na modernizovanou Kiu Rio stačí 300 tisíc korun, je žhavým konkurentem Fabie

Na modernizovanou Kiu Rio stačí 300 tisíc korun, je žhavým konkurentem Fabie

Kia Rio je prvním vozem Kia s benzínovým mild-hybridním pohonem. Inteligentní manuální převodovka se spojkou bez..

Test ojetiny: Peugeot 308 SW GT 2.0 BlueHDi - konkurent Octavie RS TDI

Test ojetiny: Peugeot 308 SW GT 2.0 BlueHDi - konkurent Octavie RS TDI

Výkonná kombi nižší střední třídy nám dokazují, proč jsou větší a těžší stroje obvykle naprosto zbytečné. Vždyť do..

Neriskujte na železničních přejezdech, v létě hrozí únava či oslepení sluncem

Neriskujte na železničních přejezdech, v létě hrozí únava či oslepení sluncem

Železniční doprava se v uplynulých dnech mediálně zviditelnila kumulací vážných nehod s tragickými následky a..