Legendární Renault 5 Turbo s motorem umístěným před zadní nápravou slaví čtyřicátiny

vloženo

Od chvíle, kdy se na trhu objevila bestie v podobě Renaultu 5 Turbo, uplynulo čtyřicet roků. Model vytvořený Jeanem Terramorsiem a vyprojektovaný Yvesem Legalem byl vyroben pro potřeby rallye. Čtyřválec o objemu 1,4 litru ze sebe dostával 160 koní při hmotnosti 970 kg.

Legendární Renault 5 Turbo s motorem umístěným před zadní nápravou slaví čtyřicátiny Legendární Renault 5 Turbo s motorem umístěným před zadní nápravou slaví čtyřicátiny

Renault 5 Turbo hravě pokořil dvoustovku a dokázal zrychlit na stovku za 6,6 sekundy. Na konci sedmdesátých let dvacátého století přestala Renaultu stačit vítězství s přeplňovanými motory v závodech 24 hodin Le Mans a Formule 1. Značka chtěla mít zastoupení i na rallye.


Model, který byl vytvořen Jeanem Terramorsim a vyprojektován Yvesem Legalem, vznikal s ohledem na rallye. Za tímto účelem muselo být zkonstruováno a homologizováno čtyři sta modelů.

První exemplář Renaultu 5 Turbo byl prezentován během autosalonu v Paříži v roce 1978. Automobil s centrálně umístěným motorem v zadní části a s velkými koly, krytými mimořádně širokými zadními blatníky, se dostal na první stránky deníků. Měl neobyčejný vzhled – malý Renault na pěti steroidech.

Renault 5 Turbo, který vyráblěla automobilka Alpine v Dieppe, si rychle nalezl své kupce. Zákazníci byli fascinováni výkonem 160 koní při 6400 otáčkách za minutu, dodávaným čtyřválcovým motorem Cléon-Fonte o objemu 1397 cm3, který byl umístěný centrálně v zadní části vozu, hned za předními sedadly.

renault 5 turbo

Automobil byl původně nabízen s hliníkovými dveřmi a střechou a s designovým interiérem. Od roku 1983 začal být vyráběn ve verzi „Turbo 2” se stejnou technickou specifikaci, ale s interiérem, který byl inspirovaný Renaultem 5 Alpine Turbo; kvůli snaze o udržení optimální ceny byly vynechány hliníkové prvky karosérie – střecha a zadní a boční dveře byly vylisovány z ocelového plechu. Do doku 1986, který byl posledním rokem výroby tohoto modelu, z výrobního pásu sjelo dohromady 4857 kusů.

Renault 5 Turbo, svěřený do profesionálních rukou takových mistrů volantu, jakými jsou například Didier Auriol, Francois Chatriot, Dominique Meyer, Joaquim Moutinho, Bruno Saby, Carlos Sainz, Alain Serpaggi, Jean-Luc Thérier nebo Jean Ragnotti dosahoval úspěchů v rallye po celém světě – kromě jiného například v roce 1981 v rallye Monte Carlo, kde zvítězil po pozoruhodném souboji s týmem Audi a modelem Quattro, s Porsche 911 vedeným Jeanem-Lucem Thérierem a s Bernardem Darnichem za volantem Lancie Stratos, nebo také v roce 1982 v Tour de Corse s 15 000 zatáčkami.

Polský jezdec rallye Błażej Krupa startoval s Renaultem 5 Turbo v roce 1981 na mistrovství Evropy v ralley. V kole mistrovství Polska v závodech automobilů na okruhu u města Miedzana Góra v blízkosti města Kielce dokázal být nejrychlejší ve své třídě. Poté, co zvítězil v rallye v Jugoslávii a po předních pozicích v rallye Škody, Chalkidiki, Zlatých písků a Algarve skončil v závěrečné sezonní klasifikaci na šestém místě. V letech 1985 a 1986 vyhrála jugoslávská posádka Branislava Kuzmiče a Rudiho Saliho s Renaultem 5 Turbo Polskou rallye.


redakce

Vyhledat vozidla v inzerci: Renault

Fotografie k článku

Fotografie k článku Legendární Renault 5 Turbo s motorem umístěným před zadní nápravou slaví čtyřicátiny

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

V cenovém rozpětí od sta do dvou set tisíc berte ojeté Škodovky, vynechejte Renaulty

V cenovém rozpětí od sta do dvou set tisíc berte ojeté Škodovky, vynechejte Renaulty

Z průzkum věnujícímu se ojetým vozům s cenovkou mezi stem a dvěma sty tisíci korunami vyšly dobře Škodovky, nejhůře si vedly modely od Renaultu. V průzkumu 239 profesionálních mechaniků hodnotilo systémem školní výuky..

Řidič pozor! V pátek se měří ve velkém - policisté budou na 900 místech

Řidič pozor! V pátek se měří ve velkém - policisté budou na 900 místech

V pátek se vyplatí sundat nohu z plynu. Na silnicích totiž bude probíhat dopravně bezpečnostní akce s názvem Speed..

První elektromobil Škoda Enyaq poprvé v celé parádě na skicách

První elektromobil Škoda Enyaq poprvé v celé parádě na skicách

Už 1. září 2020 představí ŠKODA v Praze své první SUV s čistě elektrickým pohonem. Tento model představuje pro českou..

Kia Stonic prošla modernizací. Ta přinesla mild-hybridní verzi na kterou stačí půl milionu korun

Kia Stonic prošla modernizací. Ta přinesla mild-hybridní verzi na kterou stačí půl milionu korun

Modernizovaný Stonic přijde v základní výbavě Comfort s novou pohonnou jednotkou 1.2 litru CVVT na 354 980 Kč,..

Test: Škoda Octavia Combi 2.0 TDI - Má nám chybět Čtyřočko?

Test: Škoda Octavia Combi 2.0 TDI - Má nám chybět Čtyřočko?

Nová Škoda Octavia se ani zdaleka nepodobá tomu, na co jsme byli zvyklí. Její design charakterizuje český krystal a..