Legendární Renault 5 Turbo s motorem umístěným před zadní nápravou slaví čtyřicátiny

Od chvíle, kdy se na trhu objevila bestie v podobě Renaultu 5 Turbo, uplynulo čtyřicet roků. Model vytvořený Jeanem Terramorsiem a vyprojektovaný Yvesem Legalem byl vyroben pro potřeby rallye. Čtyřválec o objemu 1,4 litru ze sebe dostával 160 koní při hmotnosti 970 kg.

Renault 5 Turbo hravě pokořil dvoustovku a dokázal zrychlit na stovku za 6,6 sekundy. Na konci sedmdesátých let dvacátého století přestala Renaultu stačit vítězství s přeplňovanými motory v závodech 24 hodin Le Mans a Formule 1. Značka chtěla mít zastoupení i na rallye.


Model, který byl vytvořen Jeanem Terramorsim a vyprojektován Yvesem Legalem, vznikal s ohledem na rallye. Za tímto účelem muselo být zkonstruováno a homologizováno čtyři sta modelů.

První exemplář Renaultu 5 Turbo byl prezentován během autosalonu v Paříži v roce 1978. Automobil s centrálně umístěným motorem v zadní části a s velkými koly, krytými mimořádně širokými zadními blatníky, se dostal na první stránky deníků. Měl neobyčejný vzhled – malý Renault na pěti steroidech.

Renault 5 Turbo, který vyráblěla automobilka Alpine v Dieppe, si rychle nalezl své kupce. Zákazníci byli fascinováni výkonem 160 koní při 6400 otáčkách za minutu, dodávaným čtyřválcovým motorem Cléon-Fonte o objemu 1397 cm3, který byl umístěný centrálně v zadní části vozu, hned za předními sedadly.

renault 5 turbo

Automobil byl původně nabízen s hliníkovými dveřmi a střechou a s designovým interiérem. Od roku 1983 začal být vyráběn ve verzi „Turbo 2” se stejnou technickou specifikaci, ale s interiérem, který byl inspirovaný Renaultem 5 Alpine Turbo; kvůli snaze o udržení optimální ceny byly vynechány hliníkové prvky karosérie – střecha a zadní a boční dveře byly vylisovány z ocelového plechu. Do doku 1986, který byl posledním rokem výroby tohoto modelu, z výrobního pásu sjelo dohromady 4857 kusů.

Renault 5 Turbo, svěřený do profesionálních rukou takových mistrů volantu, jakými jsou například Didier Auriol, Francois Chatriot, Dominique Meyer, Joaquim Moutinho, Bruno Saby, Carlos Sainz, Alain Serpaggi, Jean-Luc Thérier nebo Jean Ragnotti dosahoval úspěchů v rallye po celém světě – kromě jiného například v roce 1981 v rallye Monte Carlo, kde zvítězil po pozoruhodném souboji s týmem Audi a modelem Quattro, s Porsche 911 vedeným Jeanem-Lucem Thérierem a s Bernardem Darnichem za volantem Lancie Stratos, nebo také v roce 1982 v Tour de Corse s 15 000 zatáčkami.

Polský jezdec rallye Błażej Krupa startoval s Renaultem 5 Turbo v roce 1981 na mistrovství Evropy v ralley. V kole mistrovství Polska v závodech automobilů na okruhu u města Miedzana Góra v blízkosti města Kielce dokázal být nejrychlejší ve své třídě. Poté, co zvítězil v rallye v Jugoslávii a po předních pozicích v rallye Škody, Chalkidiki, Zlatých písků a Algarve skončil v závěrečné sezonní klasifikaci na šestém místě. V letech 1985 a 1986 vyhrála jugoslávská posádka Branislava Kuzmiče a Rudiho Saliho s Renaultem 5 Turbo Polskou rallye.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Mazda 6

Rok výroby 2009

145 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč