Králem nejnižších emisí nejsou koncernové vozy, ale japonské Suzuki
V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (34,3 %), Hyundai (9,8 %) a Volkswagen (8,1 %). Jak je na tom český trh a jednotlivé automobilky z pohledu průměrných emisí oxidu uhličitého? Srovnali jsme 20 nejvíce registrovaných značek osobních automobilů v České republice, jejichž celkový tržní podíl představoval v uplynulém roce 95 %.
V roce 2021 vzrostly meziročně průměrné emise CO2 u nových osobních automobilů o 12 % na 136 g/km, deset automobilek se dostalo pod tuto hranici. Lídrem mezi nejregistrovanějšími značkami v České republice v oblasti průměrných emisí CO2 bylo v uplynulém roce Suzuki 118 g/km, následoval Renault 122 g/km a Opel 126 g/km. Z dvaceti uvedených značek jediné Mitsubishi emise CO2 snížilo o 7 %.
Za poměrně významným meziročním růstem průměrných emisí stojí řada faktorů, zejména pak nárůst podílu SUV z 35 % na 43 %, méně naftových motorizací s nízkým CO2, v neposlední řadě také uplatnění RDE (Real Driving Emissions) v rámci měření WLTP. V uplynulém roce se řada automobilek potýkala s nedostatkem komponent-čipů, v důsledku čehož preferovaly výrobu automobilů s vyšší marží, větší vozidla nebo vozidla vyšších tříd.
Vývoj emisí CO2
U nově registrovaných osobních vozidel byly v roce 2021 evidovány průměrné emise oxidu uhličitého 136 gramů na ujetý kilometr, meziročně +12,4 %. Vývoj v období 2010-2021 je uveden v grafu pod článkem.