Jak přežít prázdniny na silnicích? Přinášíme 10 cenných rad

Letní prázdniny jsou tady a s nimi bohužel i období častějších dopravních nehod. Dosavadní bilance letošního roku je navíc velmi varovná. Od ledna do června 2022 zemřelo podle předběžné policejní statistiky na silnicích už 229 lidí, což je za toto období nejvíce od roku 2015. Prázdniny dlouhodobě patří mezi nejrizikovější část roku z hlediska dopravní nehodovosti. Řidiči by tedy měli před odjezdem na dovolenou či prodloužený víkend zpozornět, dodržovat zásady bezpečné jízdy a plánovat trasu s ohledem na možné dopravní komplikace.

„Pohled do letošních statistik dopravních nehod zatím není právě optimistický. Letní prázdniny, které právě začínají, jsou přitom na silnicích nejrizikovějším obdobím. V nejbližší době chci předložit vládě nový bodový systém, který snad „přibrzdí“ piráty silnic. Být na sebe ohleduplnější, nespěchat, předvídat, jezdit odpočatí a zbytečně neriskovat můžeme už dnes“, říká ministr dopravy Martin Kupka.


Dlouhodobé statistiky potvrzují, že během prázdnin na silnicích umírá nejvíce lidí. V letech 2011–2019 bylo během července a srpna každý rok usmrceno v průměru 127 lidí, dalších v průměru 569 lidí ročně bylo v důsledku prázdninových dopravních nehod těžce zraněno.

Mezi příčinami smrtelných dopravních nehod za první pololetí letošního roku dominuje nepřiměřená rychlost. Dalšími nejčastějšími příčinami bylo nevěnování plné pozornosti řízení vozidla, přejetí do protisměru, nesprávný způsob jízdy a nedání přednosti.

„Nejenom v České republice, ale i v dalších státech Evropské unie, evidujeme po uvolnění covidových omezení, citelný nárůst počtu obětí dopravních nehod. V ČR jde ale dokonce o nejhorší bilanci smrtelných nehod za posledních šest let, pokud porovnáme statistiku za leden až květen. Zásadní podíl na tom má jízda  nepřiměřenou rychlostí, nepozornost řidičů a rovněž nepřipoutaní řidiči a spolujezdci,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Za většinou letošních obětí na silnicích (62 %) stojí řidiči osobních automobilů. Dohromady s ostatními motoristy zavinili přes 80 % letošních smrtelných následků. Oběťmi nehod byli většinou také motoristé (řidiči 50 %, spolujezdci 19 %), ale rovněž chodci (22 %).

5x pro Vaši bezpečnost

  1. Zpomalte - upravte rychlost v hustém provozu a v místech, kde se pohybuje zvýšený počet chodců a cyklistů. Obzvlášť opatrní buďte také na úzkých silnicích a na mokré vozovce. I když nebudete viníkem krizové situace, nižší rychlost vám dává manévrovací prostor kolizi předejít.
  2. Soustřeďte se na řízení, ne na telefon - když řídíte, nerozptylujte se telefonem nebo manipulací s navigací. Obzvlášť nebezpečné je psaní nebo čtení zpráv. Za 5 vteřin ujede auto při 90 km/h rychlosti 100 m. Nepozornost je častou příčinou přejetí do protisměru a fatálních srážek.
  3. Nepřemáhejte únavu či zdravotní stav - přestávky nebo střídání za volantem je vhodné udělat každé 2-3 hodiny. Dopřejte si 15 min. odpočinek, kdy nenamáháte oči. Největší útlum nastává po poledni, po noční jízdě za rozbřesku a před koncem cesty. Pokud nejste fit, neřiďte. Pozor na vliv léků na řízení (zvláště u léků proti bolesti, úzkosti či nespavosti).
  4. Udržujte bezpečný odstup - udržujte bezpečný odstup od vozidel před sebou zhruba na úrovni 2 vteřin. Sledujte, kdy vozidlo mine pevný bod (např. dopravní značku, směrový sloupek apod.), odpočítejte 2 vteřiny. Směrové sloupky na rovném úseku silnice nebo dálnice jsou od sebe vzdálené 50 m. To je bezpečný odstup při rychlosti 90 km/h.
  5. Připoutejte se na všech sedadlech - řidič a všichni spolujezdci, včetně těch na zadním sedadle, musí mít za jízdy vždy zapnutý bezpečnostní pás. Požádejte své spolujezdce, ať jsou připoutání. Jinak ohrožují všechny ve vozidle. Airbag bez pásu vás nechrání. Pás má vést přes rameno a přes pánev, nikoliv přes krk a břicho. S nohami na palubní desce riskujete těžké zranění. 

5x pro plynulý provoz:

  1. Naplánujte si předem trasu podle navigace - zjistěte si před odjezdem aktuální situaci na trase a místa dopravních komplikací. Naplánujte si cestu včetně vhodných časů, kdy vyrazit. Zvolte si dopředu oblíbená místa na přestávku.
  2. Jezděte vpravo - na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla se jezdí vpravo, levý pruh je pouze pro předjíždění. Buďte ohleduplní a uvolněte včas předjížděcí pruh. Když ale dojedete pomalejší vozidlo v levém pruhu, nenajíždějte na něj, netrubte, neproblikávejte ho. Udržujte bezpečný odstup.
  3. Dodržujte pravidlo zipu - v místech zúžení vozovky ze dvou na jeden jízdní pruh platí pravidlo „zip“.  Vozidla srovnají rychlost a vytvoří mezery tak, aby se mohli řidiči z končícího pruhu střídavě řadit do pokračujícího pruhu. Vozidla se „proplétají“ až v místě, kde končí jeden z pruhů, nikoliv dříve. 
  4. Utvořte záchranářskou uličku - v případě pomalu jedoucí nebo stojící kolony na dálnici a silnici pro motorová vozidla vytvořte uličku pro záchranáře. Ulička vzniká vždy mezi pruhem nejvíce vlevo a přiléhajícím pruhem (prostředním, nebo pravým podle počtu pruhů). Vytvořte uličku včas, nikoliv až když zcela zastavíte. Ponechte si odstup od vozidla před sebou pro manévrování.
  5. Plynule projíždějte omezením - dodržujte rychlostní limit v dopravním omezení. Pokud je doprava vedena ve dvou zúžených pruzích, jeďte plynule a střídavě, tak abyste nezůstávali těsně vedle dalšího vozidla.

Asistenční služba
K dispozici je pro řidiče také bezplatná dálniční asistenční služba. Asistenční služba je zajišťována pracovníky ŘSD a funguje 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, 365 dní v roce. Řidiči se na asistenční službu mohou obrátit z v případě jakýchkoliv potíží, příjezd vozidla i zásah na místě, kterým bude zajištěna plynulost a bezpečnost provozu, je zcela zdarma. Dojezdový čas je do cca 20 minut. Řidiči se mohou na asistenční službu obrátit také s dotazem na aktuální dopravní situaci. Kontakt - 800 280 281.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

ŘSD, redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

549 999 Kč