Jak poznat kradené auto a stočený tachometr? | Autanet.cz

Jak poznat kradené auto a stočený tachometr?

Zájemce o ojetý vůz si nikdy nemůže být jistý, zda nezíská kradený, či z kradených dílů sestavený vůz. Stejně tak je dnes již velmi obtížné najít ojeté auto s poctivým nájezdem kilometrů. Jak se takovým vozům vyhnout a nenaletět?

Kradených aut je na českém trhu více než půl milionu a zloději často používají důmyslné způsoby, jak takové vozy prodat. Podvodníci často falšují technické průkazy, mění čísla motorů a karoserií a upravují původní VIN kódy. Nemusí jít jen o vozy kradené, ale i bourané, zatopené, nebo s upraveným tachometrem. Zdá se tedy, že koupě ojetého vozu je velkým riskem. Stačí však dodržet několik základních pravidel a riziko tím eliminovat.


Na co si dát při koupi pozor?

1.    Nejmenší riziko vždy podstupujete u důvěryhodného prodejce. U takového vozu vyžadujte servisní knížku, doklady ze stanic technické kontroly a přehled oprav ve značkových servisech. U kvalitního prodejce tak můžete přehledně rekapitulovat minulost vozu. 

2.    Při koupi ojetiny vždy začínejte od dokladů. Nespokojte se s kopiemi, ale ihned vyžadujte originály. Dokumenty důkladně prohlédněte a dejte si pozor na přepsané údaje, gumování, případně jiné změny v nich. 

Tip: Pokud chcete mít jistotu původu vozidla, nakupujte vždy u důvěryhodných prodejců. Podívejte se například na nabídku ojetých vozů Škoda u autorizovaného prodejce Tukas. 

3.    Identifikační znaky a čísla motoru i karoserie musí do detailu souhlasit a nebudit podezření úpravy jak v samotném čísle, tak v jeho umístění a upevnění na vozidle. Identifikační číslo bývá u některých aut až na 30 místech.

4.    I plastové části mají svá označení. Na většině naleznete rok výroby, který samozřejmě nesmí být starší, než rok výroby samotného automobilu. Je proto dobré zkontrolovat i tyto části vozu, například nádržku na chladící kapalinu a kapalinu do ostřikovačů.

5.    Vždy je lepší, když k vozidlu dostanete originální sadu klíčů. Každý výrobce k novému vozu dodává minimálně dva. 

6.    Pozornost zaslouží i osobnost prodávajícího. Ideální je seriózní člověk a první majitel vozu nebo už zmíněný značkový dealer. Samozřejmostí by měla být písemná kupní smlouva s ověřenou identitou prodávajícího a podpisy účastníků obchodu.

7.    Nezaměřujte se na podezřele levná vozidla, právě mimořádně výhodná koupě je také velmi podezřelá. 

Rada: VIN kód je nejdůležitějším číslem automobilu. VIN kód (Vehicle Identification Number) musí souhlasit s údaji v technickém průkazu, najdete jej většinou vyražený v motorovém prostoru.

Jak poznat přetočený tachometr?

První signály přetočeného tachometru můžete zjistit již při pročítání inzerátů. Když narazíte na deset let starý automobil, který má najeto 40 tisíc kilometrů, je na místě maximální opatrnost. Průměrný vůz totiž najede na českých silnicích zhruba 13 až 15 tisíc kilometrů ročně. U služebních aut je to nepoměrně víc.

Manipulaci s mechanickým počítadlem kilometrů lze zjistit i kontrolou samotného tachometru. Vyplatí se zkontrolovat, jestli jsou čísla na ukazateli v přesné rovině, zaměřte i na otisky prstů, šmouhy a nečistotu pod sklem přístrojové desky. U digitálních počítadel naznačí neoprávněný zásah do systému občasné poskočení, nebo mírné poblikávání číslic. V některých případech manipulaci odhalí i běžná diagnostika vozu. 

Tím hlavním na co se musíte zaměřit, je ovšem samotné opotřebení vozidla. Výrazně ohmataný volant značí, že vůz už má najeto nejméně 100 000 kilometrů. stejně jako gumové plochy pedálů, nebo setřené číslice z hlavy řadící páky. Po najetí 200 000 km také často vylézá bílý podklad přepínače blinkrů, stěračů, světel a podobně.

Vždy tedy především dbejte na aktuální opotřebení a spíše než podle tachometru, posuzujte nájezd podle něj. 

Přečtěte si ještě článek na toto téma na serveru Auto.cz


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nová Kia K4 vstupuje na český trh. Má normální motory a skvělou cenu
Test: Mazda CX-30 2.5 e-Skyactiv-G má obrovské srdce a jednu drobnost, která může odradit Test: MGS5 EV Exclusive umí jednu věc dokonale Test: Honda Jazz je malý velký prcek s obrovskou výhodou Test: Opel Astra 1.5 Diesel AT8 nabídne hned několik trumfů

Tipy z autobazarů

Škoda Enyaq iV 80X 195kW 4X4 HEAD-UP,TČ

Škoda Enyaq iV 80X 195kW 4X4 HEAD-UP,TČ

Rok výroby 2022

699 900 Kč
Volvo V60 2,0 T6 4x4 Recharge TAŽNÉ ČR

Volvo V60 2,0 T6 4x4 Recharge TAŽNÉ ČR

Rok výroby 2022

849 900 Kč
Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDi 4Motion DSG,Kůže,ACC

Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDi 4Motion DSG,Kůže,ACC

Rok výroby 2019

499 000 Kč
Škoda Octavia RS 2.0TSI 180kW DSG

Škoda Octavia RS 2.0TSI 180kW DSG

Rok výroby 2017

439 000 Kč