Jak poznat kradené auto a stočený tachometr?

vloženo

Zájemce o ojetý vůz si nikdy nemůže být jistý, zda nezíská kradený, či z kradených dílů sestavený vůz. Stejně tak je dnes již velmi obtížné najít ojeté auto s poctivým nájezdem kilometrů. Jak se takovým vozům vyhnout a nenaletět?

Jak poznat kradené auto a stočený tachometr? Jak poznat kradené auto a stočený tachometr?

Kradených aut je na českém trhu více než půl milionu a zloději často používají důmyslné způsoby, jak takové vozy prodat. Podvodníci často falšují technické průkazy, mění čísla motorů a karoserií a upravují původní VIN kódy. Nemusí jít jen o vozy kradené, ale i bourané, zatopené, nebo s upraveným tachometrem. Zdá se tedy, že koupě ojetého vozu je velkým riskem. Stačí však dodržet několik základních pravidel a riziko tím eliminovat.


Na co si dát při koupi pozor?

1.    Nejmenší riziko vždy podstupujete u důvěryhodného prodejce. U takového vozu vyžadujte servisní knížku, doklady ze stanic technické kontroly a přehled oprav ve značkových servisech. U kvalitního prodejce tak můžete přehledně rekapitulovat minulost vozu. 

2.    Při koupi ojetiny vždy začínejte od dokladů. Nespokojte se s kopiemi, ale ihned vyžadujte originály. Dokumenty důkladně prohlédněte a dejte si pozor na přepsané údaje, gumování, případně jiné změny v nich. 

Tip: Pokud chcete mít jistotu původu vozidla, nakupujte vždy u důvěryhodných prodejců. Podívejte se například na nabídku ojetých vozů Škoda u autorizovaného prodejce Tukas. 

3.    Identifikační znaky a čísla motoru i karoserie musí do detailu souhlasit a nebudit podezření úpravy jak v samotném čísle, tak v jeho umístění a upevnění na vozidle. Identifikační číslo bývá u některých aut až na 30 místech.

4.    I plastové části mají svá označení. Na většině naleznete rok výroby, který samozřejmě nesmí být starší, než rok výroby samotného automobilu. Je proto dobré zkontrolovat i tyto části vozu, například nádržku na chladící kapalinu a kapalinu do ostřikovačů.

5.    Vždy je lepší, když k vozidlu dostanete originální sadu klíčů. Každý výrobce k novému vozu dodává minimálně dva. 

6.    Pozornost zaslouží i osobnost prodávajícího. Ideální je seriózní člověk a první majitel vozu nebo už zmíněný značkový dealer. Samozřejmostí by měla být písemná kupní smlouva s ověřenou identitou prodávajícího a podpisy účastníků obchodu.

7.    Nezaměřujte se na podezřele levná vozidla, právě mimořádně výhodná koupě je také velmi podezřelá. 

Rada: VIN kód je nejdůležitějším číslem automobilu. VIN kód (Vehicle Identification Number) musí souhlasit s údaji v technickém průkazu, najdete jej většinou vyražený v motorovém prostoru.

 

Jak poznat přetočený tachometr?

První signály přetočeného tachometru můžete zjistit již při pročítání inzerátů. Když narazíte na deset let starý automobil, který má najeto 40 tisíc kilometrů, je na místě maximální opatrnost. Průměrný vůz totiž najede na českých silnicích zhruba 13 až 15 tisíc kilometrů ročně. U služebních aut je to nepoměrně víc.

Manipulaci s mechanickým počítadlem kilometrů lze zjistit i kontrolou samotného tachometru. Vyplatí se zkontrolovat, jestli jsou čísla na ukazateli v přesné rovině, zaměřte i na otisky prstů, šmouhy a nečistotu pod sklem přístrojové desky. U digitálních počítadel naznačí neoprávněný zásah do systému občasné poskočení, nebo mírné poblikávání číslic. V některých případech manipulaci odhalí i běžná diagnostika vozu. 

Tím hlavním na co se musíte zaměřit, je ovšem samotné opotřebení vozidla. Výrazně ohmataný volant značí, že vůz už má najeto nejméně 100 000 kilometrů. stejně jako gumové plochy pedálů, nebo setřené číslice z hlavy řadící páky. Po najetí 200 000 km také často vylézá bílý podklad přepínače blinkrů, stěračů, světel a podobně.

Vždy tedy především dbejte na aktuální opotřebení a spíše než podle tachometru, posuzujte nájezd podle něj. 

Přečtěte si ještě článek na toto téma na serveru Auto.cz



Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Na elektromobil Honda e si připravte minimálně 899 900 Kč

Na elektromobil Honda e si připravte minimálně 899 900 Kč

Malý retro elektromobil od japonské automobilky má české ceny. Na originální model si je nutné připravit minimálně 899 900 Kč. To je cena hodně dobře vybaveného vozu bez vnitřního zpětného zrcátka řešeného kamerou, bez..

Test ojetiny: Citroën DS3 – když chcete vybočit z řady

Test ojetiny: Citroën DS3 – když chcete vybočit z řady

Citroën DS3 představuje luxusnější alternativu k „cé-trojce“. Stejně jako další modely DS zaujme neotřelým..

Test: Opel Grandland X 1.6 Turbo. Jízdní premiant!

Test: Opel Grandland X 1.6 Turbo. Jízdní premiant!

Opel Granland X je s námi už hezkých pár let a v jeho interiéru to pomalu začíná být znát. V jednom ohledu na něj ale..

BMW xDrive Experience je příležitost, jak za tři hodiny vyzkoušet desítku ostrých BMW

BMW xDrive Experience je příležitost, jak za tři hodiny vyzkoušet desítku ostrých BMW

Vyzkoušet si ty nejsilnější vozy mnichovské automobilky BMW je snem každého zapáleného motoristy. Pokud se řadíte do..

Škoda Octavia liftback stojí nejméně 596 900 Kč, až v červnu se objeví dostupnější základ

Škoda Octavia liftback stojí nejméně 596 900 Kč, až v červnu se objeví dostupnější základ

Po úspěšném startu modelu Škoda Octavia Combi přináší na český trh tuzemské zastoupení značky Škoda nově i karosářskou..