Horská pátá etapa na Rallye Dakar dala závodníkům zabrat

08. 01. 2016
Sdílet článek

Včerejší etapa znamenala konec Aleše Lopraise na Dakaru. Aleš za volantem Iveca čelil technickým problémům a nestihl dojet v limitu. Oproti tomu Martin Kolomý s Tatrou se prokousal na druhé místo. Martin Prokop se nenechal se odradit dvojitým kotrmelcem a včera pokračoval s poškozenou Toyotou, přičemž na nejrychlejšího Loeba ztrácí necelých 22 minut.

Únava bude hlavním mottem druhého dne maratónské etapy. Částečně způsobená suplováním práce mechaníků, částečně opotřebením pneumatik. Všichni závodníci si budou muset dávat velký pozor na reakce svého těla. Vstup do Bolívie je také spojen s obrovským nárůstem nadmořské výšky až do 4600 metrů nad mořem, což bude nejvyšší nadmořská výška v rychlostní zkoušce v průběhu celé historie Rallye Dakar! Technicky je to také etapa, ve které se závod posouvá o úroveň výš s první sekcí mimo trasy, kde se závodníci budou muset spolehnout jen na orientační schopnosti, které jim můžou překazit bolesti hlavy způsobené vysokou nadmořskou výškou.


Aleš Loprais po technických problémech odstoupil ze závodu.
"Omlouvám se všem za komunikační výluku způsobenou nocováním ve spojovací etapě ve výšce téměř 4000 metrů nad mořem bez možnosti běžné komunikace. Včerejší etapa byla poněkud zvláštní. Pravděpodobně předešlé vydatné deště a všudy přítomné bláto se podepsaly na elektronice našeho vozidla. Těsně před startem nám odešel systém dohuštování pneumatik, následně ihned po startu spodní řada rychlostních stupňů a kousek za polovinou erzety pohon 4x4. Nicméně do cíle jsme dodriftovali jen se zádním náhonem ve velmi slušném čase a ja byl štastný, že jsme to s autem, které nebylo ve 100% kondici dotáhli do cíle. Naśledně jsme pokračovali spojovací etapou do maratonského bivaku. V horáchch v tom nejvyšším možném místě se zablokovalo levé přední kolo. Ihned jsme zastavili a závadu rychle analyzovali. Bohužel došlo z prozatím neznámeho důvodu k poškození ložiska náboje předního kola. Tento díl jsme sebou my a ani nikdo z dalších účastníků, kteří u nás zastavili u sebe neměli. Znamenalo to jediné. Zavolat asistenci, která byla v tu chvíli od nás 600 km daleko a čekat na pomoc. Mezitím jsme demontovali náboj kola, postavili v noci stany a čekali na ranní pomoc. Kluky ze servisu jsem navigoval satelitním telefonem a odeslal jim koordináty gps, kde nás mají hledat. Dorazili za tmy nad ránem. Ve výšce 4tis metrů vše funguje jinak. Člověk se rychle unaví a trpí velkými bolestmi hlavy a malátností. Oprava se podařila až v poledne dnešního dne a my se vydali do bivaku s malou nadějí zda stihneme limit startu do další etapy. Bohužel to nevyšlo a brána startu pro nás zůstala uzavřena. Mrzí mne to moc, ikdyž dobře vím, že tohle přesně je Dakar, krasný, fascinující, neúprosný a také krutý. Po loňském čtvrtém místě na Dakaru a druhém místě v Maroku jsem cítil možnost letos v novém týmu na Dakaru uspět. Chtěl jsem do volného dne přežít s minimální ztrátou na první pětku a následně začít tahat v těžkých etapách, které mi sedí. Nestalo se bohužel. Dívám se dopředu a myslím na další event, který pokoříme ...", okomentoval nastalou situaci sám Aleš Loprais.

Martin Kolomý se prokousal k druhé příčce, celkově šesté
Martin Kolomý začal fantasticky, když od prvních kilometrů udával tempo mezi kamiony. V polovině trati pak ztratil na vítěze etapy Rusa Nikolajeva jedoucího na Kamazu a obsadil další pódiové umístění. „Dneska jsme si etapu opravdu užili. Už to začalo fantastickou atmosférou po příjezdu do Bolívie, která nás zdravě nabudila. Před startem se nám podařilo vyměnit vadné boostové čidlo, takže motor šlapal jako hodinky. Druhé místo je perfektní a celkové umístění je pořád reálné. Vždyť je před námi ještě více jak půlka Dakaru,“ uvedl v bivaku Martin Kolomý, který se v celkové klasifikaci posunul na šesté místo.

Velmi povedenou etapu má za sebou také Jaroslav Valtr, který do cíle dojel na desátém místě. „Tahle etapa mi sedla, bohužel jsme zase startovali až z čtyřiadvacátého místa, takže jsme jeli ve vláčku a hodně v prachu, a to se špatně předjíždí. Bylo to hodně rizikový, hlavně v horách po úzkých cestách s velkými srázy a propastmi, takže jsme museli jet opatrně. Každopádně jsem rád, že jsem mohl ukázat, že auto jede. Zítra budeme moc startovat konečně vpředu,“ radoval se Jarda, který tak doplatil na zrušený prolog a od začátku soutěže startuje v hloubi pole, což posádce přináší nemalé problém.

Problémem páté etapy byla samozřejmě nadmořská výška. Jezdci se totiž vyšplhali až do 4.600 m.n.m. Obavy samozřejmě měli všichni i o techniku, která musela vydržet dvojnásobnou porci kilometrů. „Měli jsme strach o gumy, protože přeci jenom už to na ně bylo hodně kilometrů. Báli jsme se i o motor, o turbo, protože v takové výšce ten vzduch není a motor prostě dostává zabrat ještě víc. Všechno vydrželo až do cíle, takže jsem rád, že jsme tady. Bivak tady nevypadá moc kulturně, za mnou se dokonce žene nějaká písečná bouře a chlapci asi nebudou mít moc příjemný podmínky na opravu. Ale takový je Dakar,“ uvedl kopilot Martina Kolomého David Kilian.

Tomáš Ouředníček zajel v kategorii automobilů 41. nejrychlejší čas a bezchybným výkonem se posunul na dvaačtyřicátou příčku. „Na trati bylo dost vody, v horách dokonce i sníh. V technické části jsme byli rychlí, v horách už tolik ne, protože auto pořád nejede, jak má. Přesto jsme díky Pavlově bezchybné navigaci zajeli skvělý čas. Jsme hodně unavení, ale těšíme se na další etapu,” svěřil se v cíli Tomáš.

Horkou chvíli si prožila také posádka novinářského vozu v čele s Markem Spáčilem, jenž zůstala uvězněna v horách po průtrži mračen. Po dvou hodinách čekání všichni mimo Marka ztratili vědomí a síly nabrali až v zázemí v Uyuni, kam po pěti hodinách jízdy dorazili. Marek se tak zaslouženě stal hrdinou dne.

Ani dvojitý kotrmelec nezastavil Martina Prokopa a Jana Tománka!
Přestože kluci startovali do páté etapy se značně poškozenou toyotou, se kterou šli včera dvakrát přes střechu, zvládli následující etapu na výbornou. Obsadili 18. místo a na nejrychlejšího Sébastiena Loeba ztratili pouze 21 minut a 44 vteřin. Celkově jsou i nadále šestnácti. Jejich Toyota se nyní dočká zaslouženého servisu.

Martin Macík na Liazu dojel osmnáctý.
Posádka liazky s číslem 525 ve složení Martin Macík, František Tomášek a Michal Mrkva si z poslední speciálky přiváží spoustu nových zážitků, na které bude dlouho vzpomínat. V aktuální etapě kluci překročili hranici Bolívie, zažili kroupy, déšť, vedro, páru v kabině, akční opravu drobné závady a následnou stíhací jízdu. To vše s hlavami jako střep v nadmořské výšce 4 500 metrů nad mořem. Přesto nakonec posádka Martina Macíka v 5. etapě dojela 18. a celkově postoupila na výborné 12. místo. Teď už kluci zdraví do ČR z bivaku v Uyuni, kde řádí písečná bouře.    

Po předchozí čtvrté etapě, první maratónské, posádka týmu KM Racing trávila noc ve stanu, odděleně od svých vozů a zbytku týmu. „Už jsme zalezlí ve stanech a jsme tu pouze závodníci. Je to zajímavá atmosféra, na Dakar zvláštně poklidná. Já ji zažívám poprvé a docela mě baví. Škoda jen, že dnešní etapa nebyla těžší, čekali jsme, že auta přijedou do maratónského bivaku, kam nesmí mechanici, více rozbitá a závod tak bude napínavější,“ vzkazoval v noci z bivaku v San Salvador de Jujuy Martin Macík.  

Ale netrvalo dlouho a Martinovi se jeho přání splnila. V následující 5. etapě totiž na posádku čekalo velké dobrodružství. Macíkova Liazka startovala z 12. místa, v úvodu předstihla několik vozů a pohybovala se kolem 9. pozice. Zhruba v polovině trati však posádka začala cítit, že v kabině fouká a objevuje se pára. Kluci museli zastavit a 20 minut strávili menší opravou uvolněných šroubů. Když bylo vše hotovo, znovu naskočili do kamionu a vydali se na stíhací jízdu, během které začali své soupeře opět dotahovat. Do cíle 5. etapy nakonec dojeli závratnou rychlostí na pěkném 17. místě. A vzhledem k faktu, že ve středu nebo ve čtvrtek jen málo posádek nemělo žádný problém, Martin Macík si v celkovém pořadí polepšil a posunul se na 12. pozici. 

Pátá etapa byla speciální také tím, že na závodníky čekal přejezd do Bolívie a další nárůst nadmořské výšky, která se v aktuální měřené speciálce pohybovala až k 4 600 metrů nad mořem. Posádky se tak dnes ocitly ve vůbec nejvyšším dosaženém bodě v historii Rallye Dakar. „Celou speciálku jsme dnes jeli v nadmořské výšce kolem 4 500 metrů nad mořem. Šlapali jsme na to, ale tady v horách auta stejně jedou pomaleji. Na naplnění turba je potřeba hodně vzduchu a ten tu prostě není. A také nám dnes dala zabrat nadmořská výška. Celou dobu nám třeštila hlava, navigátor to nesl obzvlášť těžce, protože vše zažíval poprvé v životě,“ popisuje Martin Macík aktuální etapu.

Výsledky Rally Dakar 2016 ze dne 7.1.2016

Výsledky motocykly (642 km/327 km rychlostní zkouška):
1. Price (Austr./KTM) 4:03:44,
2. Svitko (SR/KTM) -2:33,
3. Walker (Rak./KTM) -2:40,
18. Klymčiw (ČR/Husqvarna) -12:23,
44. Engel (ČR/KTM) -25:35,
45. Pabiška (ČR/KTM) -25:45,
70. Veselý (ČR/KTM) -52:14,
76. Lhotský (ČR/KTM) -57:45.

Průběžné pořadí motocykly:
1. Goncalves (Portug./Honda) 14:30:07,
2. Svitko -1:45,
3. Price -1:47,
26. Klymčiw -35:36,
44. Pabiška -1:21:44,
45. Engel -1:25:07,
69. Veselý -2:46:28,
88. Lhotský -3:34:06.

Automobily (642/327):
1. Loeb, Elena (Fr./Mon./Peugeot) 3:32:34,
2. Sainz, Cruz (Šp./Peugeot) -22,
3. Peterhansel, Cottret (Fr./Peugeot) -3:00,
18. Prokop, Tománek (ČR/Toyota) -21:44,
35. Zapletal, Marton (ČR, Pol./Hummer) -49:25,
38. Jerie, Moscatt (ČR, Austr./Toyota) -51:51,
41. Ouředníček, Vaculík (ČR/Hummer) -58:12,
43. Macháček, Plechatý (ČR/Nissan) -1:00:05,
93. D. Randýsek, Plný (ČR/Artic Cat) -4:31:17.

Průběžné pořadí automobily:
1. Loeb 13:17:25,
2. Peterhansel -7:48,
3. Sainz -13:26,
16. Prokop -1:06:10,
29. Zapletal -2:06:56,
36. Jerie -2:52:12,
42. Ouředníček -3:17:07,
45. Macháček -3:32:01,
89. D. Randýsek -11:19:17.

Kamiony (642/327):
1. Nikolajev (Rus./Kamaz) 4:00:03,
2. Kolomý (ČR/Tatra) -2:32,
3. Villagra (Arg./Iveco) -4:32,
10. Valtr (ČR/Tatra) -22:40,
18. Macík (ČR/Liaz) -41:03,
27. Vrátný (ČR/Tatra) -1:13:19,
40. R. Randýsek (ČR/MAN) -2:56:03.

Průběžné pořadí kamiony:
1. Villarga 14:09:13,
2. Versluis -5,
3. Stacey (oba Niz./MAN) -21,
6. Kolomý -9:36,
12. Macík -1:06:00,
18. Valtr -1:47:34,
20. Vrátný -1:56:57,
42. R. Randýsek -13:59:57.

 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

Volkswagen Touran

Rok výroby 2017

499 900 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

739 000 Kč