Ford Ranger Raptor bude mít šestiválec a zvuk motoru na přání

Ford představuje nový Ranger Raptor, pick-up s fenomenálními jízdními vlastnostmi na silnici i v terénu, poháněný motorem 3.0 EcoBoost V6 o výkonu 212 kW (288 k) a točivém momentu 491 Nm.

Technicky vyspělý stálý pohon všech kol obsahuje elektronicky řízenou dvoustupňovou rozvodovku a uzávěrky předního i zadního diferenciálu. Vůz se dále pyšní sedmi přepínatelnými jízdními módy a přepracovaným podvozkem s tlumiči pérování FOX® Live Valve, vyvinutými oddělením Ford Performance. Elektronicky řízená výfuková soustava, v dané třídě ojedinělá, nabízí čtyři nastavitelné režimy zvuku pro různé provozní scénáře.


Ford Ranger Raptor nové generace je zde a výrazně zvyšuje laťku všem pick-upům pro nadšence jízdy v terénu. Je předurčen k tomu, aby dominoval v poušti, opanoval hory a naprosto suverénně zvládl všechno mezi tím.

Ranger Raptor nové generace vyvinula divize Ford Performance jako vrcholnou sportovní variantu nového Rangeru. Nový, robustnější hardware je zde ovládán ještě inteligentnější elektronikou. Výsledkem spojení hrubé síly s mechanickou precizností je technicky nejvyspělejší Ranger všech dob.

„V případě Rangeru Raptor nové generace jsme si dali skutečně záležet, abychom přivedli na svět plnohodnotný sportovní pick-up,“ řekl Dave Burn, šéfkonstruktér řady Raptor z divize Ford Performance. „Je mnohem rychlejší, vypadá fantasticky, má plno nových funkcí a je to nejdrsnější Ranger, jaký jsme kdy stvořili.“

Evropští fanoušci Rangeru mají speciální důvod k oslavě. Nový Ranger Raptor bude první variantou nové generace Rangeru uvedenou na evropské trhy. Dodávky zákazníkům budou spuštěny v posledním čtvrtletí roku 2022.

Blížící se příjezd Rangeru do Evropy ohlašuje akční video, v němž vůz seskočí na svoji mediální premiéru z nákladního letounu.

Ford Rangeer Raptor

Více zábavy díky vyššímu výkonu

Pro fanoušky sportovních automobilů je největší novinkou uvedení zcela nového motoru 3.0 EcoBoost V6, přeplňovaného dvěma turbodmychadly. Cílové parametry jsou 212 kW (288 k) a 491 Nm.

Motor twin-turbo 3.0 EcoBoost V6 má blok válců z vermikulární litiny, která je přibližně o 75 procent pevnější než běžná. Bezprostřední reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou zásluhou „anti-lag“ systému podobného tomu, jaký pracuje v supersportovním modelu Ford GT nebo ve Focusu ST.

Nový anti-lag systém, dostupný v režimu Baja, udržuje turbodmychadla roztočená po dobu až tří sekund po uvolnění plynového pedálu, což vede k rychlejšímu obnovení plnicího přetlaku turbodmychadla a lepší akceleraci ze zatáček, jakmile řidič opět začne plyn přidávat. Pro každý z 10 stupňů samočinné převodovky je navíc v řídicí jednotce uložen samostatný profil přeplňování, aby vůz stále podával optimální výkon.

„Třílitrový motor dává Rangeru Raptor dynamiku, která uspokojí i ty nejnáročnější sportovní řidiče,“ řekl Burn. „Z akcelerace a síly nového pohonu budete mít úsměv od ucha k uchu.“

Nové hnací ústrojí uděluje vozu suverénní zrychlení na štěrku, hlíně, v blátě i písku. Odpovídající akustickou kulisu obstarává elektronicky řízená aktivní výfuková soustava se čtyřmi režimy, které mění charakter zvukového projevu Rangeru Raptor.

Řidiči si mohou zvolit preferovaný zvuk tlačítkem na volantu, popřípadě volbou některého z jízdních režimů. Aktivní výfuková soustava pracuje v následujících čtyřech módech:

  • Tichý – upřednostňuje ticho před výkonem, aby například v časných ranních hodinách nerušil sousedy.
  • Normální – určený do každodenního provozu. Výfuk o sobě dává vědět, aniž by ale byl příliš hlučný. Tento profil výfuku je nastaven jako výchozí v jízdních režimech Normal, Kluzký povrch, Bláto/koleje a Kameny.
  • Sportovní – nabízí hlasitější a dynamičtější projev.
  • Baja – nejvýraznější co do intenzity i hlasitosti. V režimu Baja je výfuková klapka zcela otevřená. Tento režim je určen výhradně pro použití mimo veřejné komunikace.

Vznětový motor 2.0l EcoBlue bi-turbo ze současné generace modelu bude v nové generaci Rangeru Raptor k dispozici i nadále, a to od roku 2023. Podrobnosti oznámí Ford později.

Poctivé „železo“

Raptor má oproti běžným variantám nového Rangeru odlišný podvozek se specifickými výztuhami a úchyty karoserie v oblasti C-sloupků, korby i náhradního kola. Jiné jsou rovněž dorazy odpružení, stejně jako uchycení prvků odpružení.

Samotné zavěšení, odpružení a tlumení prošlo pro potřeby Rangeru Raptor kompletním přepracováním. Přesnost a stabilitu při rychlé jízdě po nerovném povrchu zajišťují lehká, ale pevná hliníková ramena, odpružení s dlouhými zdvihy a zdokonalený Wattův přímovod vzadu.

„Změny na podvozku Rangeru Raptor naplno využívají možností tlumičů Fox s technologií Live Valve. Ty při jízdě na silnici minimalizují nežádoucí naklánění karoserie v příčné i podélné ose, zatímco mimo asfalt suverénně absorbují větší terénní nerovnosti a vyjeté koleje,“ dodal Burn.

Tlumiče FOX®Live Valve s vnitřním obtokem regulují tlumící účinek v závislosti na míře stlačení. Mají průměr 6,3 cm a jejich olejová náplň obsahuje příměs teflonu, což ve srovnání s tlumiči používanými v dosavadním modelu snižuje tření přibližně o 50 procent.

Zatímco hardware dodává FOX®, ladění probíhalo v režii Ford Performance s využitím počítačových simulací i reálného testování. Inženýři pečlivě zvažovali všechny aspekty od tuhosti pružin přes světlou výšku až po průměry ventilů v tlumičích tak, aby dosáhli ideální rovnováhy mezi komfortem, jistotou ovládání, stabilitou a trakcí na silnici i v terénu.

Technologie Live Valve,2 založená na regulaci vnitřního obtoku oleje v tlumiči, je propojená s přepínatelnými jízdními režimy. Jejím primárním účelem je zajistit adekvátní komfort odpružení v nízkých i vysokých rychlostech.

Vedle toho, že se účinek mění podle jízdního režimu, systém také na pozadí připravuje vůz na nejrůznější situace. Obtoková soustava je rozdělena na několik zón, které dávkují tlumící účinek podle míry stlačení. Funguje přitom obousměrně, takže reguluje tlumící účinek i v roztažení.

Nepříjemnému propérování natvrdo zabraňuje FOX® Bottom-Out Control. Jedná se o technické řešení osvědčené v závodech, které v posledních 25 procentech zdvihu tlumiče navýší tlumící účinek na maximum. Při prudké akceleraci pak systém přitvrdí zadní tlumiče, aby zabránil nadměrnému odlehčení předních kol.

Na terénních schopnostech Rangeru Raptor se významně podílí také poctivá ochrana spodních partií. Přední ochranný plát je téměř dvakrát větší než na standardním Rangeru nové generace a je vyroben z vysokopevnostní oceli o tloušťce 2,3 mm. V kombinaci se spodním krytem motoru a zakrytováním rozvodovky zajišťuje při jízdě v terénu ochranu klíčových komponentů, k nimž patří chladič, řízení, přední příčný nosník, olejová vana a přední diferenciál.

Případné vyproštění vozu usnadňují vyprošťovací oka vpředu i vzadu. Jsou umístěná tak, aby bylo vždy alespoň jedno přístupné, a umožňují použití pružných popruhů, které slouží k vyproštění vozu uvíznutého v hlubokém písku či blátě prudkým trhnutím.

Jistota v každém terénu

Poprvé je Ranger Raptor vybaven stálým pohonem všech kol s elektronicky řízenou dvoustupňovou rozvodovkou a uzávěrkami předního i zadního diferenciálu. Tuto konfiguraci ocení vyznavači jízdy v těžkém terénu.

„Raptor byl sice inspirován pouštními závody, je ale také velmi schopný v překonávání volného terénu. Přímo z výroby tak dostanete off-road, který nemusíte nijak upravovat, abyste se bezpečně dostali všude, kam potřebujete,“ řekl Burn.

Zvládnout všechny situace od hladkého asfaltu až po hluboké bláto pomůže řidiči sedm přepínatelných jízdních režimů včetně módu Baja, který nastaví elektronické systémy vozu pro sportovní jízdu v terénu.

„Chtěli jsme, aby se režim Baja stal nejlepším vyjádřením předpokladů pro rychlou terénní jízdu,“ řekl Burn. „Tato funkce představuje samé jádro toho, co zákazník od Rangeru Raptor očekává.“

V závislosti na zvoleném jízdním režimu se mění nastavení řady systémů a technických celků vozu: motoru a převodovky, ABS, stabilizačního a protiprokluzového systému, výfuku, řízení a plynového pedálu. S přepnutím módu je spojena také změna zobrazení na digitálním přístrojovém štítu i středové obrazovce.2

Silniční režimy

  • Normal – komfortní a hospodárný
  • Sport – pro dynamičtější jízdu po asfaltu
  • Kluzký povrch – zvyšuje jistotu ovládání na površích s omezenou přilnavostí

Terénní režimy

  • Kameny – zajišťuje optimální kontrolu nad vozem při jízdě přes balvany nebo extrémní nerovnosti velmi nízkými rychlostmi
  • Písek – optimalizuje zejména řazení a nástup výkonu tak, aby automobil neuvízl v písku či hlubokém sněhu
  • Bláto/koleje – pro jízdu na měkkém, bortivém podkladu
  • Baja – nastaví všechny systémy tak, aby vůz optimálně fungoval při sportovní jízdě na nezpevněném povrchu

Ranger Raptor dále disponuje funkcí Trail Control™, která funguje jako terénní tempomat. Samočinně udržuje nastavenou rychlost do 32 km/h, aby se řidič mohl v obtížném terénu plně soustředit na směrové ovládání vozu.

Mohutný a atletický

S jízdními schopnostmi Rangeru Raptor plně koresponduje jeho podoba, která staví na výrazném stylu nové generace Rangeru. Rozšířené lemy blatníků a zadní svítilny ve tvaru písmene C zdůrazňují šířku vozu, zatímco velká písmena F-O-R-D na masce a masivní oddělený nárazník mu dodávají na optické mohutnosti.

„Všechny designové prvky na Rangeru Raptor mají nějaký účel,“ řekl Dave Dewitt, vedoucí designér exteriéru Rangeru Raptor. „Už tím, jak vypadá, říkáme, co Raptor umí.“

Matrix LED světlomety s LED denním svícením disponují prediktivním svícením do zatáček, funkcí zabraňující oslnění protijedoucích řidičů a dynamickým přizpůsobováním sklonu. Výsledkem je lepší viditelnost jak pro řidiče Rangeru Raptor, tak pro ostatní účastníky provozu.

Pod širokými blatníky se ukrývají 17palcová kola z lehké slitiny, nabízená ve dvou vzorech, s univerzálními pneumatikami vyvinutými speciálně pro Raptor. Funkčnost designu zdůrazňují ventilační otvory, aerodynamické prvky a masivní hliníkové nášlapy s protiskluzovou úpravou. Světelný podpis zadních LED svítilen koresponduje s předními světlomety. V zadním nárazníku, lakovaném šedým odstínem Precision, je integrovaný schůdek a tažné zařízení, umístěné tak, aby neomezovalo zadní nájezdový úhel.

Také vzhled interiéru zdůrazňuje terénní schopnosti a dynamickou povahu Rangeru Raptor. Zcela nová sportovní sedadla vpředu i vzadu, inspirovaná bojovými letouny, přinášejí vyšší komfort a zároveň účinnější vedení těla v zatáčkách.

S oranžovými dekoračními prvky na palubní desce, dveřních výplních a sedadlech ladí nepřímé osvětlení, které zaplavuje interiér Rangeru Raptor hřejivým světlem jantarové barvy. Sportovní volant potažený prémiovou kůží má výrazná vybrání pro palce, vyznačení středové polohy a řadicí „pádla“ z hořčíkové slitiny.

Cestující se mohou těšit také na nejmodernější digitální technologie. Vedle digitálního přístrojového štítu, tvořeného obrazovkou o úhlopříčce 12,4 palce, je zde také 12,1“ středová obrazovka se SYNC 4A®, nejnovější verzí komunikačního a zábavního systému Ford. 4 Bez dalších příplatků podporuje systém bezdrátové Apple CarPlay i Android Auto™, zatímco o soundtrack se na výpravách za dobrodružstvím stará audiosystém B&O® s 10 reproduktory.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce, Ford

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Volkswagen Touran

Rok výroby 2017

499 900 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

529 900 Kč

Škoda Superb

Rok výroby 2018

549 000 Kč