Ford Focus (2004–2011)

28. 10. 2013
Sdílet článek

Focus druhé generace patří mezi nejoblíbenější ojetiny nižší střední třídy. Nabídka vozů je široká, různých motorizací dostatek. Jaké provedení vybrat?

Stejně jako první generace Fordu Focus i druhá řada sází na propracovanou zadní nápravu a od toho se odvíjející výborné jízdní vlastnosti. Mladší model navíc přidává nesrovnatelně kvalitnější materiály v interiéru, na druhou stranu podle mnohých motoristů vypadá příliš usedle.


Avšak na prodejích ojetin se méně výrazný design negativně neprojevuje a o vůz je velký zájem. Nakonec je z čeho vybírat. Focus II vyjel v několika karosářských verzích a s řadou pohonných jednotek.

Motoristé na automobilu oceňují dobrou nabídku místa pro posádku, což platí jak pro oblast předních, tak zadních sedadel. Ne však pro kupé-kabriolet, který má na zadních sedadlech málo prostoru. Kladem je pohodlí, jež sedadla poskytují i příjemné naladění podvozku. Dobře si vůz stojí také z hlediska prostornosti zavazadelníku. Provedení hatchback nabízí objem 385 litrů, sedan 526 litrů. To jsou opravdu dobré hodnoty. V porovnání s konkurencí ale trochu zaostává kombík, jehož zavazadlový prostor pojme náklad jen o objemu 475 litrů.

Focus CC, tedy kupé-kabriolet, nabídne při natažené střeše nad očekávání mnoho místa pro náklad. Jeho zavazadelník takto pojme 534 litrů. Pokud ale složíte střechu a budete si užívat jízdu s modrým nebem nad hlavou, zbude pro zavazadla jen 248 litrů prostoru.

Druhá generace Fordu Focus vyjela s řadou pohonných jednotek, a to jak zážehových, tak přeplňovaných vznětových. Už základní agregát 1.4 16V/59 kW řadě motoristů stačí. Lepší je ale oblíbená šestnáctistovka kombinující dostatek výkonu a příznivou spotřebu. Samostatnou kapitolu představují přeplňované pětiválce Volvo ve sportovně laděných modelech ST a RS. Zejména špičkové provedení RS je zárukou nevšedních zážitků, i když tak řidičské auto jako je první generace „er-esa“ nečekejte.

Pod kapotu automobilu se dostaly turbodiesely o objemech 1,8 a 2,0 litru, i menší jednotky 1.6 TDCi pocházející ze společného vývoje automobilky Ford a koncernu PSA Peugeot Citroën. Objemnější motory jsou ale z důvodu výrazně vyšší spolehlivosti lepší volbou.

Skutečný klad vozu hledejme ve výborných jízdních vlastnostech. Podvozek skvěle drží jízdní stopu v zatáčkách i při vyhýbacím manévru a současně zdatně tlumí nerovnosti. Pohodlí posádky tedy není v ohrožení. To vše vůz dokáže díky propracované zadní nápravě, na té však mohou časem vznikat vůle. Často se tak děje na silentblocích podélných vlečných ramen, tedy na silentblocích umístěných zhruba v oblasti konce zadních dveří a začátku podběhu zadního kola.

Samotné silentbloky stojí pár korun, jenže zadní náprava bývá zarezlá a proto mnohdy nejde rozebrat. Některá ramena se pak musejí rozřezat a nahradit jinými. Účet za výměnu dvou silentbloků v celkové hodnotě 800 Kč se pak může snadno vyšplhat k 10 000 korun. Dvě největší ramena na každé straně neexistují ve druhovýrobě (ani jejich silentbloky), jedno z nich je přitom dodáváno s ložiskem kola a jeho cena činí cca 3500 Kč. Levnější z ramen lze pořídit asi za 1600 Kč. Další menší ramena a silentbloky už bez potíží koupíte z druhovýroby.

Focus stejně jako další fordy často napadá povrchová koroze podvozkových dílů, známé jsou také závady zámku kapoty. Ten je dobré jednou za čas promazat a případnému zasekávání takto předejít. “Objevují se poruchy EGR ventilu u naftových motorizací, zlobí snímač polohy škrticí klapky a potkat můžete i vůz s opotřebeným turbodmychadlem,“ varuje Radek Špulka, cenový specialista Auto ESA. Před koupí prověřte funkčnost klimatizace, která někdy stávkuje. „Turbodiesely 2.0 TDCi a 1.8 TDCi může postihnout problém v podobě nadměrně opotřebeného dvouhmotového setrvačníku,“ upozorňuje Špulka. Dvouhmotový setrvačník najdete i u silnější verze jednotky 1.6 TDCi.

Tyto turbodiesely jsou velice úsporné, ale i dost poruchové. Potíže bývají se vstřikovači common railu, poruchy vykazuje podtlakový okruh a výjimkou nejsou ani úniky oleje. „Focus druhé řady také občas trápí vadný snímač polohy plynového pedálu,“ zakončuje zástupce Auto ESA.

RADOSTI
Nadprůměrná spolehlivost, velice dobré jízdní vlastnosti, kvalitní materiály v interiéru, bohatá nabídka ojetin, rozumné ceny ojetých vozů.

STAROSTI
Podle mnohých motoristů do faceliftu až příliš nevýrazný design, menší zavazadelník verze kombi.

Ve zpětném zrcátku

2004
Uvedení vozu v provedení tří a pětidveřový hatchback a kombi, se zážehovými motory 1.4 16V/59 kW, 1.6 16V/74 kW, 1.6 Ti-VCT/85 kW, 2.0 16V/107 kW a turbodiesely 1.6 TDCi/80 kW a 2.0 TDCi/100 kW.

2005
Nabídka rozšířena o verzi sedan, nově sportovněji laděný model Focus ST s přeplňovaným pětiválcem Volvo 2.5 T/166 kW.

2006
Uveden kupé-kabriolet Ford Focus CC, nově motory 1.8 16V/92 kW, nově jednotka 1.8 FFV/92 kW ve verzi FlexiFuel na palivo E85 (směs etanolu a benzinu), nabídka rozšířena o slabší turbodiesel 1.6 TDCi/66 kW a 1.8 TDCi/85 kW.

2007
Facelift modelu, který přinesl výraznější linky a tím i dynamičtější vzhled karoserie.

2008
Nová sportovně laděná verze Focus RS s přeplňovaným pětiválcem Volvo 2.5 T/224 kW, nový turbodiesel 2.0 TDCi/81 kW.

2010
Nově limitovaná edice Focus RS500 s přeplňovaným pětiválcem Volvo 2.5 T/257 kW. 2011 - ukončení výroby a nahrazení Fordem Focus třetí generace.

Zobrazit celý článek


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Autoweb.cz / foto: AAA Auto

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Peugeot 508

Rok výroby 2022

715 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč