ESP se stabilizací přívěsu slaví 15 let. Víte, který vůz ho měl jako první?

vloženo

Stabilizační systém ESP, který jako první vůz na světě před 25 lety použil Mercedes-Benz Třídy S Coupé (řady W 140) slaví letos další výročí. Před 15 lety byla na trh uvedena zdokonalená verze, která dokáže předcházet nestabilitě také u připojeného přívěsu. Toto zařízení, nazvané Trailer Stability Assist (TSA), získal jako první Mercedes-Benz opět vůz Třídy S (W 221), následně po něm v srpnu 2005 oblíbené SUV Mercedes-Benz ML.

ESP se stabilizací přívěsu slaví 15 let. Víte, který vůz ho měl jako první? ESP se stabilizací přívěsu slaví 15 let. Víte, který vůz ho měl jako první?

Dnes jsou tímto doplňkem vybaveny všechny nové vozy Mercedes-Benz připravené k zapojení vleku, a tak nabízejí nejvyšší dostupnou úroveň bezpečnosti pro soupravu s přívěsem. Vozy s třícípou hvězdou jsou dobře připraveny na vlečení i těžkých přívěsů, jako jsou karavany nebo přívěsy pro převoz koní či lodí, a to zásluhou své celkové konstrukce: počínaje ideálním rozložením hmotnosti připadající na jednotlivé nápravy, vysokou trakcí zvláště verzí s pohonem všech kol, dimenzováním motorů, převodovek či brzd, ale i výbavou, která usnadňuje bezpečnou jízdu s nákladem nebo manévrování s přívěsem. Sem patří nejen stabilizační systém ESP s funkcí pro stabilizaci přívěsu, ale také asistent pro manévrování s přívěsem nebo zadní kamera, která pomáhá k navedení vozu k oji přívěsu. I s automobily, které jsou mimořádně vhodné pro tahání i těžkých přívěsů, je ovšem dobré znát základní pravidla pro jízdu s takovou soupravou.


Letošní dovolené si řada lidí spojí s aktivním trávením volného času, mnozí možná poprvé využijí možnost zapojit za svůj vůz přívěs. Ať už vlastní, nebo vypůjčený, obytný či užitkový pro převoz motocyklů, kánoí či větších lodí. Proto je v této souvislosti správný čas připomenout si některé praktické rady.

Automobily Mercedes-Benz jsou vhodné k tažení přívěsů, zvláště v provedení s pohonem zadních nebo všech kol. Tyto vozy přirozeně nabízejí lepší trakci při zatížení zádi, jaké vyvolává připojený přívěs, zvláště ve spojení s vyšším množstvím zavazadel na letní dovolené. Majitelé vozů s pohonem jen předních kol se musí připravit na horší trakci, méně zatížená přední kola také hůře přenášejí síly při zatáčení. Pro všechny řidiče pak platí nutnost zvýšené pozornosti, neboť jízdní souprava s přívěsem má nejen vyšší hmotnost, která se projeví na schopnosti zrychlovat a brzdit, ale také odlišné chování v zatáčkách nebo vyšší citlivost na boční vítr.

Všechny modely značky Mercedes-Benz jsou již od roku 1999 standardně vybaveny systémem ESP, který automobilka ve spolupráci s firmou Bosch také pomohla zkonstruovat. V roce 2005 mělo ve voze Mercedes-Benz Třídy S premiéru zařízení Trailer Stability Assist neboli systém pro stabilizaci přívěsu, který představuje rozšířenou funkci ESP a využívá její senzory. V případě zjištění náznaku smyku přívěsu se individuálním přibrzděním kol souprava stabilizuje, a pokud je manévr příliš prudký, dojde i k omezení točivého momentu motoru. Řidič se o funkci stabilizačního systému dozví rozblikáním kontrolky na přístrojové desce.

Nové vozy, jako například model GLE, jsou na přání vybaveny také asistentem pro couvání s přívěsem, který usnadňuje manévrování méně zkušeným uživatelům. Systém automaticky ovládá řízení při rychlostech do 5 km/h podle údajů z čidla, které se nachází na tažném zařízení. Vůz umí zacouvat do zvoleného prostoru a řidič má nad celým úkonem dokonalý přehled díky zadní kameře, jejíž obraz se promítá na rozměrný displej na palubní desce.

Předpoklady pro řízení osobního vozu s přívěsem

V České republice lze s běžným řidičským průkazem skupiny B řídit soupravu osobního vozu a přívěsu o hmotnosti 750 kg. Pokud nejvyšší povolená hmotnost přívěsu přesahuje 750 kg, nesmí nejvyšší povolená hmotnost celé soupravy, tedy vozu a přívěsu, překročit 3500 kg. Za vůz o nejvyšší povolené hmotnosti 2500 kg tak lze připojit například větší vlek s nejvyšší povolenou hmotností do 1000 kg. Větší a brzděné přívěsy jsou bezpečnější volbou, jsou stabilnější a mívají větší pneumatiky.

Další hledisko představuje údaj výrobce o nejvyšší hmotnosti nebrzděného a brzděného přívěsu pro danou verzi automobilu. Vozy se slabšími motory mají omezenou hmotnost přívěsů. Pokud výrobce umožňuje maximální hmotnost pouze například 650 kg, nesmí řidič tuto hranici překročit, i když vozík má vyšší celkovou hmotnost. Uživatelé, kteří potřebují zapojit těžší přívěsy, potřebují vyšší řidičské oprávnění, a to buď jednodušší B96, nebo B+E. Pak mohou za svůj vůz zapojit přívěsy o hmotnosti až 3500 kg.

Nižší povolenou hmotnost mají zpravidla vozy s pohonem předních kol a menšími motory, naopak vozy vybavené pohonem zadních nebo všech kol AIRMATIC mají nejlepší předpoklady pro tažení těžkých nákladů.

Bezpečné zajištění přívěsu je základ

Důležité je pečlivé zajištění přívěsu na tažném zařízení. Přívěs se připojuje k zabrzděnému vozidlu, při zajištění kloubu na kouli tažného zařízení musí být zřetelné kovové cvaknutí. Na kloubu se také zpravidla nachází indikátor opotřebení, který musí být na zelené poloze, u ojí bez indikace se řidič musí přesvědčit o pevnosti spoje ručně. K nezbytným úkonům patří správné zapojení elektrického přívodu, kontrola funkce osvětlení a také kontrola tlaku v pneumatikách. A to jak na přívěsu, tak u tažného vozidla, kde se s ohledem na zvýšenou zátěž zadních kol předepisuje zvýšit tlak.

Veškeré údaje o povolené hmotnosti přívěsu a předepsaných tlacích se nacházejí na vozidle, například u výrobního štítku, na sloupcích karoserie nebo na krytu uzávěru palivové nádrže. Při cestách do zahraničí je vhodné se seznámit s předpisy všech zemí, kde se bude souprava pohybovat, tedy i tranzitních.

Pravidlo dostatečného výkonu: 30 kW na tunu skutečné hmotnosti soupravy

Z hlediska koncepce pohonu je nejvýhodnější pohon zadních nebo všech kol 4MATIC. Zvláště za deště je dobré u všech typů pohonu pamatovat na to, že kvůli většímu zatížení zadních kol mohou mít ty přední horší kontakt s vozovkou než obvykle, což se projeví při zatáčení nebo brzdění. Tato skutečnost se do značné míry netýká vozů Mercedes-Benz vybavených nivelizací zadní nápravy nebo vzduchovým pérováním AIRMATIC, které udržují stálou světlou výšku bez ohledu na zatížení.

Pro bezpečnou jízdu je důležitý výkon motoru a dostatek točivého momentu především v nízkých otáčkách. Proto je uživatelům, kteří počítají s častějším vlečením přívěsů, doporučována automatická převodovka – u řady vozů Mercedes-Benz dodávaná standardně. Její prokluz zajistí citlivé rozjezdy i s velkou zátěží a také jemné manévrování v nízkých rychlostech.

Odborníci značky Mercedes-Benz doporučují pro vůz určený k tažení přívěsu patřičně výkonný motor a udávají hodnotu 30 kW na každou tunu skutečné hmotnosti soupravy. Pro naložený vůz třídy GLE s přívěsem o hmotnosti 2000 kg tak s rezervou vyhovuje již základní vznětový čtyřválec GLE 300 d 4MATIC se 180 kW nebo šestiválec GLE 350 d 4MATIC o výkonu 200 kW. Při využití plné schopnosti vozu utáhnout břemeno o hmotnosti až 3,5 t pak lze za ideální motor považovat silnější provedení 400 d 4MATIC s 243 kW anebo benzinovou verzi 450 4MATIC s šestiválcem o výkonu 270 kW. Každý vůz značky Mercedes-Benz je navržen tak, aby i s maximální hmotností přívěsu zdolal 12% stoupání.

Technika jízdy: zvláštní přístup vyžaduje motor i brzdy

I konstrukčně dobře připravený tažný vůz v dobrém technickém stavu vyžaduje, aby při vlečení přívěsu upravil řidič styl jízdy s ohledem na hmotnost nákladu i charakteristiku soupravy. Ať už s nebrzděným menším vozíkem nebo brzděným těžším přívěsem je nezbytné počítat s delší dobou pro akceleraci a také prodlouženou brzdnou dráhou. Zřetel je třeba brát na odlišné rozložení hmotnosti a často větší šířku nebo odlišný rozchod kol přívěsu.

Brzdy jsou hodně namáhány hlavně při dlouhých táhlých klesáních. V takovém případě se doporučuje v první řadě brzdění motorem, tedy manuální podřazení na vhodný rychlostní stupeň, což umožňují i samočinné převodovky. Brzdy by se měly zatěžovat rovnoměrně a spíše v kratších intenzivních intervalech než trvalým mírným tlakem.

Zvláště v horku je vhodné pamatovat i na zatížení motoru. Nadměrná zátěž vede k neúměrnému zvýšení spotřeby paliva, vyššímu opotřebení a také k riziku přehřátí. Proto je vhodné přizpůsobit rychlost výškovému profilu a vyvarovat se extrémního vytáčení motoru.

Specialisté automobilky Mercedes-Benz doporučují zákazníkům, kteří při koupi nového vozu předpokládají tažení přívěsu, aby si objednali vestavěné tažné zařízení přímo z výroby, protože u vybraných verzí je s jeho instalací spojena i řada dalších konstrukčních úprav. Kromě možnosti kombinace se stabilizačním systémem pro přívěsy to je například i výkonnější chladič, který zajistí správnou provozní teplotu motoru i za ztížených podmínek.


redakce

Vyhledat vozidla v inzerci: Mercedes-benz

Fotografie k článku

Fotografie k článku ESP se stabilizací přívěsu slaví 15 let. Víte, který vůz ho měl jako první?

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Zimní pneumatiky - kdy přezout a na co dát pozor?

Zimní pneumatiky - kdy přezout a na co dát pozor?

Navzdory hektickému podzimu se ani letos řidiči nevyhnou přezutí automobilů. Kde a kdy jsou zimní pneumatiky povinností, jaké parametry musejí splňovat a na co dát pozor, když vyrazíme za hranice?

MINI Countryman X-raid se terénu nezalekne, má zvětšenou světlou výšku a celou řadu úprav

MINI Countryman X-raid se terénu nezalekne, má zvětšenou světlou výšku a celou řadu úprav

Samozřejmostí je pohon všech kol AKK4 a celá řada přímo nespecifikovaných úprav na podvozku. Úpravce vozů MINI použil..

Test: Suzuki Ingis 1.2 DualJet 4x4 Hybrid - prcek, co se nezdá

Test: Suzuki Ingis 1.2 DualJet 4x4 Hybrid - prcek, co se nezdá

Suzuk Ignis nemá kromě Fiatu Panda přímého soupeře. Konkurenci totiž převyšuje možností pohonu všech kol, což je prvek..

BMW 4 Cabrio stojí 1,3 milionu, ve verzi M440i xDrive o půl milionu více

BMW 4 Cabrio stojí 1,3 milionu, ve verzi M440i xDrive o půl milionu více

Nová generace otevřeného modelu BMW střední třídy, nyní s plátěnou střechou startuje na ceně 1 319 500 Kč. Za tuto..

Volkswagen Touareg eHybrid a Touareg R v prodeji, dva miliony nestačí ani na jeden

Volkswagen Touareg eHybrid a Touareg R v prodeji, dva miliony nestačí ani na jeden

Volkswagen pokračuje v hybridní ofenzivě a ve fázi předprodeje začíná svým zákazníkům nabízet dvě nové verze modelu..