Dodávka pro rychlé kurýry s výkonem 2 000 koní? Nemožné? U Fordu realita

Čtyři elektromotory ve spojení s 50kWh baterií, opatřenou kapalinovým chlazením, a speciálním řídicím systémem udělují elektrickému SuperVanu výkon 1471 kW (2000 k), díky němuž vůz zrychlí z klidu na 100 km/h za méně než dvě sekundy. Také podvozek vznikl speciálně pro Electric SuperVan a je dimenzovaný pro jízdu na závodních okruzích, využívá však i některé komponenty z nedávno představeného E-Transitu Custom, což je první čistě elektrická verze nejprodávanější dodávky na evropském trhu.

Čtyři elektromotory ve spojení s 50kWh baterií, opatřenou kapalinovým chlazením, a speciálním řídicím systémem udělují elektrickému palubní systém Ford SYNC s dotykovou obrazovkou, 4 rozšířený o funkce související se specifickými vlastnostmi elektrického SuperVanu.


Rozšířená konektivita umožňuje přenos dat pro vzdálenou správu vozu v reálném čase, stejně jako to funguje v případě integrovaných online služeb zvyšujících produktivitu více než 125 000 zákazníků Ford Pro v Evropě. Nechybí ani přepínatelné jízdní režimy a rekuperační brzdění, obojí v principu podobné technologiím používaným v sériových elektromobilech značky Ford.

Nepřehlédnutelný automobil vznikal v utajení. Konstrukci zajistila divize Ford Performance ve spolupráci s rakouskou společností která se specializuje na elektrifikované soutěžní a závodní vozy. O design exteriéru se postaral návrhářský tým Fordu z německého Kolína nad Rýnem.

„SuperVan vstupuje do 21. století s elektrickým pohonem o výkonu 2000 koní a nezaměnitelným vzhledem, inspirovaným novým E-Transitem Custom. Dynamika ale není jen záležitostí výkonu motoru – díky výpočetnímu výkonu elektrického SuperVanu mohou inženýři optimalizovat jeho vlastnosti v reálném čase, stejně jako u špičkových závodních vozů,“ řek Mark Rushbrook, globální ředitel Ford Performance Motorsports.

První SuperVan byl představen v roce 1971. Vzhledově vycházel z Transitu Mk. 1, ale poháněl ho uprostřed uložený motor ze závodního Fordu GT40. Stejný vzorec se zopakoval v případě SuperVanu 2. Pod laminátovou kopií karoserie Transitu Mk. 2 se ukrýval motor Cosworth V8 o výkonu 434 kW (590 k) ze závodního vozu Ford C100. SuperVan 3 pak kombinoval podobu modernizovaného Transitu Mk. 3 s motorem Cosworth HB o výkonu 478 kW (650 k), který jinak poháněl tehdejší monoposty Formule 1.

„Podstatou Ford Pro je zrychlování produktivity našich zákazníků. Proč tedy nevytvořit nový elektrický SuperVan, který ukazuje možnosti elektrifikace a konektivity?“ řekl Hans Schep, generální ředitel Ford Pro pro Evropu. „Tento neuvěřitelný prototyp posouvá moderní techniku a nezaměnitelný vzhled E-Transitu Custom na novou úroveň a slouží jako vysokorychlostní svědectví o možnostech ekosystému online služeb Ford Pro.“

Ford Pro Electric SuperVan se dnes odhaluje na Festivalu rychlosti, kde má zároveň dynamickou premiéru nová generace sportovního pick-upu Ford Ranger Raptor. Schopnosti elektrického SuperVanu předvede na slavném goodwoodském kopci úspěšný závodní jezdec a specialista na elektrický motorsport Romain Dumas.

E-Transit Custom dotažený do extrému

Ford Pro Electric SuperVan je prototyp existující v jediném exempláři. Tým Ford Design měl proto zcela volnou ruku a mohl navrhnout extravagantní vůz, jehož vzhled na sebe strhává pozornost a odráží extrémní dynamický potenciál elektrického SuperVanu. Výrazně rozšířené lemy blatníků, svalnatý styl a speciální zbarvení tvoří dohromady nejextrémnější interpretaci designového tvarosloví Transitu, zatímco elektrický pohon dal návrhářům více svobody než spalovací motor se svými nároky na zástavbu a chlazení.

„Možnost navázat na příběh legendárního SuperVanu a přetvořit ho pro 21. století byla příležitostí snů,“ řekl Amko Leenarts, ředitel designu ve Ford of Europe. „Čtvrtá kapitola historie SuperVanu je zatím nejrychlejší a nejextrémnější, současně si však zachovává DNA Transitu. Proporce jsou dramatičtější verzí toho, co jsme navrhli pro E-Transit Custom, a přední světelný pás uděluje vozu futuristický vzhled. Elektrický SuperVan je absolutním vrcholem designového jazyka Transitu.“

Konstrukci vozu tvoří podlahová plošina E-Transitu Custom, doplněná o ocelový trubkový rám a kompozitové panely karoserie. Speciální baterii o kapacitě 50 kWh, jejíž uložení ve voze respektuje požadavky na nízké těžiště a optimální rozložení hmotnosti, lze běžnou automobilovou rychlonabíječkou zcela nabít přibližně za 45 minut. Informace o baterii a průběhu nabíjení si řidič může zobrazit na palubní obrazovce.

Čtyři elektromotory dohromady posílají na všechna čtyři kola výkon přibližně 1471 kW (2000 k). Vůz díky tomu vystřelí z klidu na 100 km/h za méně než dvě sekundy a je to s náskokem nejrychlejší SuperVan v historii. A také nejšetrnější k ovzduší. Stejně jako každá dobrá dodávka má i SuperVan za řidičem nákladový prostor. Nakládku a vykládku usnadňují boční dveře. Ford pro ně vyvíjí i bezpečný elektromagnetický zámek ovládaný prostřednictvím obrazovky SYNC.

Soustava kamer umožňuje sledovat impozantní ukázky dynamických schopností SuperVanu publiku z celého světa. Stejně jako ve Fordu E-Transit může řidič zapnout obraz z kamer na palubní obrazovce a podle potřeby mezi nimi přepínat, například při manévrování. Jakým způsobem k projektu přispěly Ford Performance a STARD, je zřejmé na první pohled. Dramaticky tvarovaný přední spoiler, boční nástavce prahů a zadní difuzor by se vyjímaly i na nějakém závodním automobilu, zatímco aerodynamické prvky v zadní části karoserie přivádějí vzduch k zadnímu křídlu a pomáhají generovat přítlak. Závodní technika se nachází také pod karoserií. Kola jsou zavěšena na páru trojúhelníkových ramen s nestejnou délkou a požadavkům na závodní vozy odpovídají rovněž obě nápravnice, těhlice i brzdy, aby výkony SuperVanu v zatáčkách a při zpomalování plně odpovídaly jeho ohromující dynamice v přímém směru.

Data, která zlepšují výkon i produktivitu

V interiéru vozu Ford Pro Electric SuperVan se nachází ochranný rám a závodní sedadla splňující standardy FIA, stejně jako velká dotyková obrazovka systému SYNC. Je převzatá z produkčních modelů Fordu, jako je Mustang Mach-E, 6a vedle zobrazování informací slouží k ovládání rozšířených online funkcí. V případě potřeby si řidič elektrického SuperVanu může dát přestávku od náročné jízdy na závodní dráze a naplánovat si trasu, najít nabíječku, připojit se k Wi-Fi nebo si zatelefonovat – to vše prostřednictvím obrazovky SYNC.

Obrazovka slouží také k přepínání jízdních režimů, které modifikují průběh točivého momentu, intenzitu rekuperačního brzdění a reakce na pokyny řidiče podle různých provozních scénářů:

  • Road – pro vzácné případy „normální“ jízdy
  • Track – rovnováha mezi rychlostí v přímce a v zatáčkách s použitím hladkých závodních pneumatik („slicků“)
  • Drag – maximální akcelerace na drag stripu se speciálními radiálními pneumatikami určenými pro závody ve zrychlení
  • Drift – pro spektakulární řízené smyky, ukázky agility a jízdu na sněhu
  • Rally – optimální výkon na asfaltových i šotolinových rychlostních zkouškách za předpokladu použití patřičných pneumatik

Další jemné doladění jízdních charakteristik vozu je dílem elektronických systémů, k nimž patří regulace prokluzu kol, launch control, omezovač rychlosti pro jízdu v boxové uličce nebo třístupňové rekuperační brzdění, podobné funkci L Mode v E-Transitu. Při jízdě nižšími rychlostmi se uplatní funkce ECO Mode, která udržuje elektromotory v úsporném režimu, nastaví rekuperační brzdění na maximum a odpojí pohon zadních kol. Protipólem je funkce E-Boost, která po stisku tlačítka krátkodobě navýší výkon i točivý moment.

Strhující podívanou nabízí režim čistění pneumatik, v němž se zabrzdí kola na jedné nápravě, zatímco na druhé se protáčejí. Tímto způsobem lze před jízdou na drag stripu zbavit přední i zadní pneumatiky nalepených nečistot a zahřát je.

šílená dodávka

Stejně jako moderní závodní vozy – a pracovité dodávky od Fordu – umí i Electric SuperVan odesílat v reálném čase provozní údaje do softwaru pro vzdálenou správu. Firmy mohou stav a bezpečnost svých vozových parků sledovat prostřednictvím Ford Pro E‑Telematics 7 nebo FordPass Pro 8; podobným způsobem mohou inženýři Ford Performance monitorovat stav elektrického SuperVanu prostřednictvím speciálního softwaru, který zobrazuje údaje o rychlosti, časech na kolo a stavu jednotlivých systémů vozu.

Kromě demonstrace kompetencí Fordu v oblastech elektrického pohonu a konektivity slouží Electric SuperVan také jako vysokorychlostní vědecký experiment. Jeho extrémní provozní scénáře a konstrukční koncept nesvázaný homologačními předpisy umožňují Fordu posunout technické hranice a získat poznatky, které v budoucnu povedou ke zdokonalení závodních i silničních vozů, softwaru a služeb.

Za volantem elektrického SuperVanu v Goodwoodu sedí Romain Dumas, jezdec s bezprecedentními výsledky v elektrickém závodění. Je držitelem traťových rekordů v závodech do vrchu v Goodwoodu i na Pikes Peak a zajel rekordní čas s elektromobilem na obávané Nordschleife, kde také vyhrál čtyři čtyřiadvacetihodinovky. Dále se pyšní rekordní ujetou vzdáleností v závodě 24 hodin Le Mans, titulem z mistrovství světa FIA ve vytrvalostních závodech a vítězstvím ve třídě na Rallye Monte Carlo.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce, Ford

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

849 000 Kč