Citroën představuje druhou generaci modelu C5 Aircross, který bude dostupný se třemi druhy pohonu | Autanet.cz

Citroën představuje druhou generaci modelu C5 Aircross, který bude dostupný se třemi druhy pohonu

V čistě elektrickém provedení zaručí 97 kWh baterii vlastní výroby dojezd až 680 km

Uvedením nového C5 Aircross na trh Citroën dokončil kompletní obnovu své modelové řady, na které pracoval necelé dva roky. Nový C5 Aircross představuje jako nová vlajková loď značky to nejlepší z know-how řady, kterou tvoří modely, z nichž každý vykazuje ve svém vlastním osobitém teritoriu stejné hodnoty – dostupné, všestranné produkty nabízející volbu pohonu a zároveň silnou identitu, výrazný komfort a velmi snadné použití.


Citroën s novým C5 Aircross přináší novou dimenzi na trh C-SUV, který je v Evropě klíčovým segmentem. Tento velkolepý nový model naplňuje všechny sliby konceptu C5 Aircross, který byl představen na podzim 2024 na pařížském autosalonu. Tato druhá generace modelu C5 Aircross znamená v každém ohledu krok vpřed a poskytuje inteligentní a komplexní odpověď na očekávání zákazníků v tomto segmentu.

Má výrazný design, přesto si zachovává štíhlé proporce a je plný prvků optimalizujících aerodynamiku. V oblasti komfortu nastavuje nová měřítka mezi vozy kategorie C-SUV – přináší pocit cestování v komfortní třídě díky kabině s mimořádně prostornou druhou řadou sedadel a velkorysým zavazadlovým prostorem, jehož objem zůstává neměnný bez ohledu na zvolený typ pohonu. V high-tech kabině panuje atmosféra klidu a luxusu, kterou umocňují tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy, inovativní sedadla Advanced Comfort a moderní design palubní desky s dominantní, snadno ovladatelnou dotykovou obrazovkou Cascade.

Nový C5 Aircross zvyšuje bezpečí a pocit klidu díky asistenčním systémům řízení, které usnadňují každodenní život. Jedná se například o světlomety Citroën Matrix LED nebo balíčku Pack Drive Assist 2.0. Důležitým kritériem pro zákazníky je také možnost volby mezi několika elektrifikovanými typy pohonu podle individuálních potřeb. C5 Aircross tak stanovuje nová měřítka v oblasti svobody pohybu: více než 100 km v elektrickém režimu u plug-in hybridní verze pro každodenní jízdy ve městě, až 680 km v plně elektrické verzi a více než 950 km v hybridní verzi.

Většina inovací nového C5 Aircross vychází z platformy Stellantis STLA Medium, která se o vozů značky Citroën objevuje poprvé. Tato platforma zajišťuje velkou flexibilitu jak z hlediska rozměrů – v tomto případě s delším rozvorem pro zvětšení prostoru pro cestující – tak pohonných jednotek, takže je ideální pro hybridní i čistě elektrické vozy. Její inteligentní design umožňuje použití různých baterií, aniž by to bylo na úkor prostoru v kabině, a lze ji kombinovat s velkými koly o průměru 740 mm a ráfky o velikosti až 20 palců. V neposlední řadě je díky platformě STLA Medium možné zákazníkům nabídnout celou řadu asistenčních systémů řízení a nejnovější generaci rozhraní pro konektivitu a infotainment, díky nimž je jízda ještě příjemnější.

Nový C5 Aircross byl vyvinutý ve Francii a bude se montovat v továrně Citroën v Rennes. Na hlavních evropských trzích se objeví ve druhé polovině roku 2025.

Lepší odfiltrování díky odpružení Citroën Advanced Comfort

Dalším klíčem k výjimečnému komfortu nového C5 Aircross jsou tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy (Progressive Hydraulic Cushions®), které absorbují nerovnosti vozovky a dodávají pocit jízdy na „létajícím koberci“. Zajišťují optimální kontakt kol s povrchem vozovky a definují dokonalou úroveň pohodlí pro cestující, současně přinášejí potěšení z jízdy. Vpředu jsou dokonce dva progresivní dorazy, jeden pro kompresi a druhý pro dekompresi neboli odskok. Tato konstrukce zavěšení zajišťuje větší pružnost a komfort při jízdě na malých nerovnostech, aniž by to mělo dopad na tlumení potřebné k udržení karoserie na místě při jízdě po nerovných cestách. V tomto případě systém na konci zdvihu postupně zpomaluje vertikální pohyb. Na rozdíl od mechanického dorazu v běžném tlumiči, který absorbuje energii a snižuje komfort, neboť část energie uvolňuje v podobě rázů, progresivní hydraulický doraz tuto energii absorbuje a rozptýlí.

C-SUV s největším prostorem vzadu: určené pro rodiny

Nový C5 Aircross, který je věrný DNA značky Citroën, má za cíl usnadnit a zpříjemnit i ty nejdelší cesty. Díky velkorysému rozvoru 278 cm nabízí největší vnitřní prostor v segmentu a představuje jasné zlepšení oproti svému předchůdci. To platí zejména pro zadní sedadla, kde je prostor pro kolena stejný jako u legendárního C5 X a o 51 mm delší než u předchozího modelu C5 Aircross. Vyšší cestující se budou cítit velmi pohodlně také díky o 68 mm většímu prostoru nad hlavou ve druhé řadě oproti předchozímu modelu. Opěradla lze sklopit v rozmezí 21° až 33°, což ještě umocňuje pocit z cestování v komfortní třídě.

Další novinkou druhé generace modelu C5 Aircross je středová loketní opěrka se dvěma držáky na nápoje a dvěma místy určenými pro uložení telefonu. Ty lze nabíjet pomocí dvou zásuvek USB-C umístěných v zadní části středové konzoly, která je rovněž vybavena 12V zásuvkou. Cestující na předních sedadlech mají k dispozici rovněž dvě zásuvky USB-C a 12V zásuvku v přední části středové konzoly. Třetí 12V zásuvka se nachází v zavazadlovém prostoru.

Všichni cestující vpředu i vzadu ocení také světlo, které poskytuje velké panoramatické střešní okno (1.069 × 720 mm). Jeho přední část lze elektricky otevřít pro lepší větrání kabiny a pocit volnosti. K jeho úplnému zakrytí lze použít elektricky ovládanou clonu.

 

Platforma Stellantis STLA Medium, jejíž koncepce umožňuje již od počátku použít různé typy pohonných jednotek, poskytuje i díky svému účinnému designu novému vozu C5 Aircross jeden z nejlepších objemů zavazadlového prostoru ve svém segmentu, a to bez ohledu na zvolený motor: od 565 dm³ (651 litrů podle objemu vody) se zadními sedadly ve vzpřímené poloze až po 1 668 dm3 se sklopenými zadními sedadly. Díky tomu, že u plug-in hybridní či elektrické verze nedochází ke ztrátě objemu zavazadlového prostoru, patří vůz ve srovnání s konkurencí mezi absolutní špičku.

Díky dělení zadních sedadel v poměru 40/20/40 a jejich nastavitelným opěradlům lze objem zavazadlového prostoru přizpůsobit konkrétním potřebám. Kryt zavazadlového prostoru je rozdělen na dvě části pro snadný přístup do zavazadlového prostoru. C5 Aircross může být vybaven elektrickým ovládáním víka zavazadlového prostoru s bezdotykovým otevíráním/zavíráním.

Podlahu zavazadlového prostoru lze nastavit do dvou různých výšek. Ve snížené poloze je pod podlahou stále 75 litrů úložného prostoru. Další úložné prostory o celkovém objemu téměř 40 litrů, což je v tomto segmentu rekord, jsou rozmístěny po celé kabině, od velké přihrádky vpředu, do které se vejde 1,5litrová láhev, přes kapsy v zadních dveřích až po prostornou schránku pod přední středovou konzolou.

C5 Aircross Hybrid 145 Automatic: vstupní brána k elektrifikaci

Tato technologie Hybrid 48V kombinuje velmi snadné používání – bez nutnosti dobíjení, s velkorysým dojezdem přes 950 km – se schopností výrazně snížit emise CO2 a spotřebu paliva a tím i provozní náklady. Ve městě může nový C5 Aircross Hybrid 145 urazit až 50 % své cesty na elektrický pohon.

Tato technologie kombinuje tříválcový turbomotor nové generace o objemu 1,2 litru s výkonem 136 k (100 kW), vyvinutý pro hybridizaci, se synchronním elektromotorem s permanentními magnety o výkonu 12 k (9 kW – maximální výkon 28 k / 21 kW), který je napájen z baterie o kapacitě 0,9 kWh umístěné pod sedadlem řidiče. Elektromotor je součástí nové šestistupňové dvouspojkové automatické převodovky eDCS.

Řízení obou motorů je plně automatické a pro řidiče transparentní. Při akceleraci při nízkých rychlostech elektromotor podporuje spalovací motor. Při ustálených rychlostech oba motory pracují společně pro optimalizaci spotřeby paliva. Ve městě a při manévrování může nový C5 Aircross Hybrid 145 fungovat ve 100% elektrickém režimu, pokud to úroveň nabití akumulátorů dovolí. Při zpomalování se baterie automaticky dobíjí.

Díky těmto vlastnostem spotřebuje nový C5 Aircross Hybrid 145 přibližně o 15 % méně paliva než nehybridní benzínový model a díky propracované aerodynamice o 4 % méně než předchozí generace C5 Aircross Hybrid 145.

C5 Aircross Plug-in Hybrid 195 Automatic: větší dojezd na elektrický i spalovací pohon

Plug-in hybridní technologie posouvá nový C5 Aircross na další úroveň a z hlediska snadnosti ovládání se z něj stává referenční měřítko ve svém segmentu. Nabízí dojezd v elektrickém režimu v průměru 86 km – o 33 % více než předchozí C5 Aircross – a ve městě dokonce více než 100 km! Jeho velká palivová nádrž o objemu 55 litrů – tedy o 28 % větší – mu zajišťuje celkový dojezd na dálnici 650 km.

Plug-in hybridní technologie nového modelu C5 Aircross kombinuje čtyřválcový turbomotor o objemu 1,6 litru s výkonem 150 k (110 kW) s elektromotorem o výkonu 92 kW (125 k), který je napájen z baterie o kapacitě 21 kWh umístěné pod podlahou uprostřed vozu. Vůz tak dosahuje kombinovaného výkonu 195 k (143 kW). Elektromotor je součástí nové sedmistupňové dvouspojkové automatické převodovky eDCS.

Oba motory mohou pracovat společně nebo odděleně v závislosti na jízdních podmínkách a potřebách řidiče. Řidič může volit mezi třemi jízdními režimy:

- Hybrid (výchozí režim): automaticky řídí provoz obou motorů a kdykoli je to možné, dává přednost elektrickému pohonu, aby se snížila spotřeba paliva a emise;

- Electric: pro 100% elektrický provoz, dokud to dovoluje nabití baterie, a to až do rychlosti 135 km/h;

- Sport: elektromotor pomáhá spalovacímu motoru pro dosažení maximálního výkonu, který je umocněn specifickým nastavením akcelerátoru, převodovky a řízení.

Nový Citroën C5 Aircross Plug-In Hybrid 195 tak nabízí to nejlepší z obou světů: dojezd a výkon, které zaručují pohodu na dlouhých cestách a mobilitu bez emisí v každodenním životě. Díky dojezdu více než 100 km na elektrický pohon ve městě nebude muset řada uživatelů dobíjet baterii každý den. A dobíjení je rychlé: z 0 na 100 % pomocí wallboxu 7,4 kW se standardní palubní nabíječkou 3,7 kW trvá pouhých 5 hodin a 15 minut a pomocí příplatkové palubní nabíječky 7,4 kW pouhé 2 hodiny a 55 minut.

Citroën ë-C5 Aircross : dojezd v elektrickém režimu až 680 km

Flexibilita platformy STLA Medium umožňuje Citroënu nabízet řadu elektrických pohonů, které splňují rozmanité potřeby evropských zákazníků z hlediska výkonu, dojezdu, rychlosti dobíjení a pořizovacích a provozních nákladů.

Nový ë-C5 Aircross je k dispozici se dvěma 100% elektrickými motory:

- Dojezd až 520 km s výkonem 210 k: vyvážená a dostupná nabídka s motorem o výkonu 210 k / 157 kW v kombinaci s baterií s užitečnou kapacitu 73 kWh, která nabízí dojezd 520 km.

- Dojezd až 680 km s výkonem 230 k: nabídka přizpůsobená dlouhým cestám, s výjimečným dojezdem 680 km3, motorem o výkonu 230 k/170 kW a baterií s užitečnou kapacitou 97 kWh.

Řidič si může vybrat ze tří jízdních režimů. Výchozím režimem je normální režim s mírně omezeným výkonem a točivým momentem při tlaku na plynový pedál mezi 0 a 70 %; nad 70 % je k dispozici plný výkon a točivý moment. Režim Eco optimalizuje dojezd snížením výkonu topení a klimatizace, stejně jako výkonu a točivého momentu, které však zůstávají v případě potřeby plně k dispozici díky funkci „kick-down“. Sportovní režim zajišťuje 100% výkon a točivý moment za všech okolností, se specifickým nastavením akcelerátoru, řízení a převodovky pro maximální výkon.

Třístupňový systém rekuperačního brzdění optimalizuje využití kinetické energie vozu k dobíjení baterie. Pomocí páček za volantem může řidič zvolit jeden ze tří stupňů síly zpomalení (-0,6 m/s2, -1,2 m/s2 nebo -1,8 m/s2), které odpovídají třem úrovním dobíjení. Dva režimy s nejvyšší mírou zpomalení – a tedy i nejvyšší mírou dobíjení – automaticky zapnou brzdová světla.

Citroën ë-C5 Aircross může být vybaven tepelným čerpadlem, které zajišťuje ideální teplotu v kabině při výrazně nižší spotřebě energie, než jako má tradiční topení. Například při poklesu venkovní teploty pod nulu se díky energii ušetřené použitím tepelného čerpadla prodlouží dojezd vozu o 25 km. Výhodou modelu ë-C5 Aircross jsou také vyhřívaná sedadla a vyhřívaný volant, které zajišťují optimální komfort a zároveň omezují spotřebu energie.

Součástí on-line navigačního systému modelu C5 Aircross je EV trip planner, který slouží k plánování nejefektivnější trasy k dosažení požadovaného cíle na základě řady faktorů aktualizovaných v reálném čase, jako je vzdálenost, stav nabití baterie při odjezdu, rychlostní omezení, typ silnice, převýšení, provoz, dostupné dobíjecí stanice atd. Plánovač automaticky zahrne do plánování trasy veškeré potřebné dobíjení a navrhne nejvýkonnější dostupné dobíjecí stanice, aby se optimalizovala doba jízdy. Plánovač cesty do plánování trasy automaticky zapracuje všechny požadavky na dobíjení a navrhne nejvýkonnější dostupná dobíjecí místa, aby se optimalizovala doba jízdy. K dispozici zůstává aplikace e-ROUTES pro telefony pro uživatele, kteří nemají on-line 3D navigaci.

Citroën ë-C5 Aircross nabízí špičkový výkon z hlediska nabíjení na nejlepší úrovni segmentu pro optimální pohodlí při používání. Sériově je vybaven třífázovou nabíječkou o výkonu 11 kW a od roku 2026 bude součástí příplatkové výbavy třífázová obousměrná nabíječka o výkonu 22 kW pro ultrarychlé nabíjení, která umožní vozu získat dojezd až 160 km za pouhých deset minut.

Doby nabíjení z 20 na 80 % se standardní palubní nabíječkou o výkonu 11 kW jsou mimořádně konkurenceschopné:

- V případě baterie s kapacitou 73 kWh: 6 hodin 45 minut pomocí jednofázového wallboxu o výkonu 7,4 kW, 4 hodiny 30 minut v případě třífázového wallboxu o výkonu 11 kW, 30 minut prostřednictvím super rychlé nabíječky o výkonu 160 kW.

- V případě baterie s kapacitou 97 kWh: 8 hodin 55 minut pomocí jednofázového wallboxu o výkonu 7,4 kW, 6 hodin 30 minut v případě třífázového wallboxu o výkonu 11 kW, 27 minut prostřednictvím super rychlé nabíječky o výkonu 160 kW.

Od roku 2026 budou moci vozy ë-C5 Aircross vybavené obousměrnou palubní nabíječkou o výkonu 11 kW nebo 22 kW využívat technologii V2L neboli Vehicle-to-Load. Ta umožňuje elektromobilu dodávat elektrickou energii externím zařízením, čímž se automobil mění v mobilní a flexibilní zdroj energie. Technologie V2L je užitečná zejména v situacích, kdy je omezený přístup k elektřině, například při cestování nebo při venkovních aktivitách. Příkladem použití je například připojení či dobíjení elektrospotřebičů jako jsou notebook, elektrokolo nebo malá lednička.

Nový C5 Aircross byl navržený a vyvinutý ve Francii a bude se montovat v továrně Citroën v Rennes (Bretaň). S ohledem na udržitelnost a snížení uhlíkové stopy jsou potahy sedadel vyrobeny z recyklovaných tkanin. Nový C5 Aircross obsahuje 160 kg recyklovaných kovů a 47 kg recyklovaných plastů nebo plastů z biologických materiálů.

Zajímavostí je, že světlé plasty v úložných prostorech dveří a v konzole obsahují 20 % výhonků vinné révy z ekologických vinic v Burgundsku, které jsou následně zpracovávány na lokální úrovni. Tyto výhonky vinné révy se po sklizni obvykle spálí. Nový Citroën C5 Aircross je prvním vozem na světě, který do svého designu výhonky vinné révy zakomponoval. Celkově je ve voze C5 Aircross použito 47 kg recyklovaných plastů nebo plastů z biologických materiálů, 160 kg recyklovaných kovových dílů a 20 % z pneumatik. Ve voze C5 Aircross není použita žádná přírodní kůže a jen velmi málo chromu.

Další příkladem francouzského know-how je baterie 97 kWh pro ë-C5 Aircross Long Range, která se vyrábí v gigafactory ACC v Douvrinu v severní Francii. Sady baterií (73 nebo 97 kWh) se montují přímo v závodě v Rennes. Elektrický řídicí modul (EDM) vyvinul a vyrábí ve Francii (Tremery) společný podnik NPE. Elektrický motor e-Powertrain je synchronní motor s permanentními magnety, který vyrábí společný podnik STL-NIDEC v Trémery (Francie). Je zde nabízen v nové generaci s vyšším výkonem a lepší účinností. A konečně, střídač (inverter), který je umístěn mezi baterií a elektromotorem, vyrábí Stellantis ve Valenciennes (Francie).


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

red

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Test: Opel Astra 1.5 Diesel AT8 nabídne hned několik trumfů
Šestá generace Subaru Forester v Česku. Univerzální SUV se ničeho nebojí Test: Mazda CX-80 2.5 e-Skyactiv PHEV AWD Homura Test: Suzuki Swift 4x4 - nejlepší malé auto do sněhu Test: Toyota Corolla Sedan Klasik je poslední možností, jak pořídit normální auto za skvělé peníze

Tipy z autobazarů

Škoda Kodiaq

Rok výroby 2020

598 000 Kč

Mercedes-Benz GLS

Rok výroby 2022

1 849 000 Kč

Ford Kuga

Rok výroby 2018

438 800 Kč

Mercedes-Benz CL

Rok výroby 2011

1 299 000 Kč