Chování řidičů se liší podle národnosti, ukázal průzkum
Velký průzkum bezpečnosti silničního provozu realizovaný společností Goodyear Dunlop zjistil, že ve způsobu jízdy jednotlivých Evropanů existují značné rozdíly. Průzkum mimo jiné analyzoval i to, co si řidiči myslí o stylu své jízdy, a jak řídí ve skutečnosti.
Pokud jde o sebehodnocení řidičských schopností jednotlivých národností, nejčastěji se označením „lepší než průměr“ hodnotili Italové. Avšak v průzkumu bezpečnosti silničního provozu společnosti Goodyear z roku 2010 označili ostatní evropští motoristé za nejnebezpečnější řidiče v Evropě právě Italy! Němečtí řidiči sebe sami za volantem nejčastěji popisují jako „uvolněné“ (22 % oproti evropskému průměru 12 %), což může být také důvodem toho, že právě řidiči tohoto národa za jízdy nejčastěji jedí či pijí. V loňském průzkumu Goodyear Dunlop byli němečtí řidiči zvoleni za nejbezpečnější evropské motoristy. Francouzi hodnotí svůj styl jízdy jako „opatrný“ (51 % oproti průměru 31 %). Pravdivost tohoto tvrzení francouzští motoristé dokládají i tím, že před dlouhou cestou vždy zkontrolují tlak v pneumatikách (90 %). Překvapujícím zjištěním na druhou stranu je, že Francouzi se jako řidiči označují za „lepší průměr“, i když o 15 % více francouzských motoristů než je evropský průměr, se přiznalo, že občas na ostatní řidiče křičí. Respondenti z řad Britů ve většině případů tvrdí, že jejich styl jízdy je „bezpečný“. To je podpořeno i dalším zjištěním, kdy opět nejčastěji Britové konstatovali, že při přibližování se ke křižovatce na oranžovou raději zpomalí, než by křižovatkou rychle projeli. Na druhou stranu se však zejména britští řidič přiznávají k řízení pod vlivem stresu.
Rusové jezdí nejdále
Ze všech Evropanů na nejvzdálenější cesty vyjedou letos pravděpodobně Rusové. Více než polovina z nich bude řídit dál než 2000 km. Vzhledem k velkým vzdálenostem, které musí překonat, zřejmě nebudou brát v potaz doporučení týkající se pravidelných přestávek každé dvě hodiny. V průzkumu se více než čtvrtina Rusů přiznala, že bude řídit v kuse 5-6 hodin. Výsledky průzkumu také ukazují, že právě Rusové jako druzí v Evropě nejčastěji překračují povolenou rychlost. Dr. Lisa Dorn, ředitelka výzkumu řízení na Cranfieldské univerzitě ve Velké Británii a nově zvolená předsedkyně Mezinárodní asociace aplikované psychologie – Oddělení psychologie provozu a dopravy označuje za velké nebezpečí zejména dlouhé hodiny strávené za volantem. „V průzkumu společnosti Goodyear Dunlop mnozí řidiči přiznávají, že při cestách na dovolenou mnohdy nedbají únavy a i přes značné oslabení pokračují v jízdě dál. Průzkum reflektuje různé mezikulturní rozdíly odrážející se v míře nehodovosti. Pokud se cítíte vystresovaní, pak jste pravděpodobně méně tolerantní k chybám ostatních řidičů, ale vždy pamatujte na to, že silnice je společným prostorem“.
Vyjeďte připraveni
Průzkum bezpečnosti silničního provozu, provedený v rámci kampaně Goodyear Dunlop „Vyjeďte připraveni, dojeďte bezpečně“, oslovil 5 600 motoristů v patnácti zemích po celé Evropě. Hlavním tématem byly otázky spojené s nároky a zátěží řidičů při řízení v letních měsících. Po důkladné analýze průzkumu vypracoval Goodyear Dunlop „Nejdůležitější letní bezpečnostní tipy“, aby pomohl řidičům snížit nebezpečí v období letního „stěhování národů“:
- Připravte se – Přesvědčte se, že jste vypili dostatek tekutin, jste odpočatí a vyrážíte na cestu s dostatečným předstihem
- Zkontrolujte stav vozu – Přesvědčte se, že jste provedli základní údržbu
- Připravte se na cestu – Přesvědčte se, že znáte trasu a pravidla silničního provozu všech zemí, které navštívíte
- Přesvědčte se, že auto je správně naloženo – Přesvědčte se, že cestující jsou v bezpečí a všechna zavazadla jsou bezpečně uložena
- Zkontrolujte pneumatiky – Zkontrolujte, zda máte dostatečné hloubky dezénu a správný tlak v pneumatikách (zejména u plně naložených vozidel).