Češi na Dakaru - Martin Prokop poprvé a hned výborně

21. 01. 2016
Sdílet článek

Poté, co dojeli do cíle, si oddechli a to na obou stranách – jezdci, mechanici i týmy. Dakarská rallye je nejnáročnějším vytrvalostním závodem na světě. Prvně se o tom přesvědčil i Martin Prokop, který dovezl do cíle svůj závodní speciál Toyota Hilux na celkovém 14. místě. S výsledkem byl spokojený on i jeho tým.

Byly chvíle, kdy jsem si myslel, že by to mohlo být lepší. Začátek byl slibný, ale pak začalo jít do tuhého a některé úseky byly hodně divoké,“ vypráví po návratu do Česka Martin Prokop a v líčení pokračuje: „To, že jsme kousek za desítkou, je skvělé, když zohledním, že moje znalosti před startem byly skoro nulové.


Závod, jakým je Dakar, je ohromně náročnou zkouškou týmové spolupráce, houževnatosti a schopnosti komunikovat, kdy je nezbytné zajistit stabilní výkony nejen všech vozidel, ale i jezdců, spolujezdců a mechaniků a to za extrémních podmínek po celých více než 8 tisících kilometrů,“ popisuje Akio Toyoda, prezident společnosti Toyota, co Dakar představuje pro tým.

Nezničitelná Toyota a mechanici v akci
To, že si mechanici přišli na své, uznává i Martin Prokop. „Neskutečně makali. Sotva jsme dojeli, pustili se do oprav a dělali na autech do rána. Sotva se nasnídali, sedli do doprovodných vozů a jeli do dalšího bivaku,“ popisuje jihlavský rodák, který jim také párkrát přidělal práci. Ve čtvrté etapě poprvé vážněji chyboval a svou Toyotu převrátil na střechu. „Když se na to dívám zpětně, hodně mě to štve, byla to hloupá chyba a nebyla jediná,“ ohlíží se třiatřicetiletý jezdec a dodává: „Tady mi chyběly zkušenosti a větší znalost auta.

Chvílemi to vypadalo, že je Martin Prokop věrným fanouškem Top Gearu. „Autu jsem dával hodně zabrat a například WRC by to nepřežilo. Toyotu Hilux jsem otočil tak, že šlo dvakrát přes střechu i na bok a nikdy mě nezklamala. Vždycky jsme dojeli do cíle etapy,“ směje se Martin Prokop svým eskapádám, kdy napodobil slavný motoristický pořad a díl o nezničitelné Toyotě Hilux.

Výkon jezdců ocenil šéf továrního týmu
Všichni zúčastnění bojovali až do konce a nehleděli na nepřízeň osudu,“ vyzdvihuje výkony všech Akio Toyoda a dodává: „Děkuji všem za jejich nasazení a že udělali maximum, aby závod dokončili.

Letošního Dakaru se celkem zúčastnilo 42 posádek s vozy Toyota Hilux, popřípadě Land Cruiser. Toyota si připsala vítězství ve třídě sériově vyráběných vozů, kde první místo obsadil Nicolas Gibon s Land Cruiserem.

Dakar skončil, ať žije Dakar!
Kdo ten závod nezažil, tohle nedokáže pochopit,“ vysvětluje Martin Prokop a líčí svoje pocity: „Pokaždé, když jsem dojel do bivaku, jsem byl fakt rád, že jsem do toho šel a závodu se účastnil. Dakar je nepopsatelný zážitek, kdy si sáhnete na dno. Ale pocit, když to dáte a dokončíte jej, se nedá popsat.

Jihlavský rodák se sice vrátí do šampionátu WRC, ale už se mu v hlavě honí myšlenky na další ročník legendárního Dakaru. „Určitě bych si to rád znovu zopakoval. Až se vrátí kompletní tým, tak si sedneme a probereme možnosti,“ plánuje Martin Prokop a odhaluje své ambice do dalších ročníků: „Pochopil jsem, že úspěch se dá udělat a zlepšení nemusí stát tolik sil. Jde jen o lepší znalost auta a vyvarovat se zbytečných chyb.

Češi na Dakaru - David Pabiška závodil již po desáté >>


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Toyota

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč