Ceny ojetin porostou i v roce 2022
Globální krize v automobilovém průmyslu, způsobená nedostatkem čipů, materiálu, ale i pracovních kapacit, se dramaticky promítá také do trhu ojetin. Počet nabízených vozů z druhé ruky spadl na úroveň krizového období roku 2009.
Zatímco dříve se množství ojetých vozů každoročně zvětšilo o o jedno až tři procenta úměrně tomu, jak stoupal počet aut na silnicích, nyní je nyní počet inzerovaných vozů stejný jako před 12 lety, kdy svět drtila globální ekonomická krize. Situace je tedy vážná. A bude ještě horší, zejména pro ty, kteří koupi vozu odkládají v naději, že ceny začnou brzy opět klesat.
Automotive je jedním z mála segmentů, které v době adventu nenabízejí zákazníkům lepší ceny. A doufat nelze ani v reálné slevy ojetých aut, které od prvního ledna „zestárnou o rok". Naopak. Aut bude ještě méně a budou dražší. Stačí sledovat dynamiku vývoje trhu.
Podívejme se na vývoj cen ojetin s nájezdem od 500 do 500 tisíc kilometrů, cenou do 100 tisíc eur a bez přívlastku „bourané". Začátkem letošního roku byly takové vozy nabízeny v inzerci na českém trhu v průměru za 377 tisíc korun. O tři čtvrtě roku později, v říjnu, už to bylo 425 tisíc. Během krátké doby tak ceny poskočily o 13 procent!
Jinými slovy, kdo s koupí auta váhal, mohl v případě nejprodávanějších modelů nižší střední a střední třídy reálně prodělat nějakých 50 tisíc korun. A přitom si koupil horší, nebo přinejmenším opotřebovanější auto. Na začátku roku ukazoval tachometr nabízených ojetin průměrně 111 tisíc najetých kilometrů, v říjnu 118 tisíc. Pro mnohé řidiče přitom rozdílových sedm tisíc kilometrů představuje nájezd za celý rok.
Na základě našich analýz předpokládáme, že v průběhu následujících tří měsíců klesne nabídka vozů dostupných k prodeji o dalších 5 až 10 procent. Stojí za tím tři faktory: další odstávky výroby během vánočních týdnů, cyklická nižší prodejnost vozů v prosinci a také současná nechuť lidí dávat svá auta k výkupu. To vše se na cenách odrazí.
Obchodníci si celkovou situaci dobře uvědomují. Zásadně se snížila jejich ochota poskytovat slevy, na poptávané modely sepisují pořadníky a s ojetinami dokonce spekulují. Sázejí totiž na to, že čím dříve nakoupí a později prodají, tím vyšší zisk realizují.
Čeští dealeři objednávají každý den zahraniční ojetiny po kamionech, aby měli po Novém roce co prodávat. Zejména vyžadují modely, které jsou na lokálním trhu už teď nedostatkové. Kromě toho reálně stahují z nabídek auta, o nichž vědí, že je za půl roku budou schopni prodat s vyšším ziskem. Vzniká tak pozitivní zpětná vazba, kdy růst cen vytváří tlak na další růst. Pokud tedy pořízení ojetého vozu zvažujete, radíme jednat rychle. Zlepšení totiž není na dohled.
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidel
Mazda 6 2,2 MZR-CD 2.2 120kW GTA
Volkswagen Caravelle 2,0 TDI DSG 4M HIGH LONG ČR
Kymco Ostatní 125 X-TOWN ARROW 0,1
Mohlo by vás zajímat
Nových dobíjecích stanic pro elektromobily rychle přibývá
Jen v letošním prvním čtvrtletí zprovoznila PRE 34 nových veřejných dobíjecích stanic ...
Škoda ukázala nové logo, barvy a zelenou identitu
Značka Škoda mění po letech své logo. Nové pojetí klade větší důraz na samotný nápis Škoda a silné užití dvou nových zel ...
Škoda Elroq RS – skvělý dojezd a stovka za 5,4 s
Šest měsíců po světové premiéře zcela nového modelu Škoda Elroq přichází ostrá verze ...
Nejnovější články
Nové modely Seat Ibiza a Arona mají české ceny. Ibizu koupíte od 399.900 Kč
Seat zveřejnil české ceníky modernizovaných modelů Ibiza a Arona. Tři výbavy a pět variant pohonu ...
Nejoblíbenější model světa prošel modernizací
První faceliftované vozy dorazí v březnu 2026, předprodej již probíhá. ...
Nový Mercedes-Benz GLC šokuje obrovskou svítící maskou a téměř metrovým displejem
Podle lidí z Mercedesu tímto modelem začíná nová éra německé automobilky ...
Nejčtenější články měsíce
Tipy z autobazarů
Ford Kuga 1.5TDCi,navi,360°,ST Line
Rok výroby 2021
Nissan Navara 2,3 HARD TOP
Rok výroby 2016
Škoda Octavia 1.5 TSI 110kW Ambition Plus
Rok výroby 2022
Škoda Enyaq iV 80X 195kW 4X4 HEAD-UP,TČ
Rok výroby 2022