BMW testuje elektromobil i5 od polárního kruhu až po úpatí Alp

První BMW řady 5 s čistě elektrickým pohonem si na svoji světovou premiéru ještě musí počkat, ale už prošlo nejtěžší zkouškou odolnosti. Nové BMW i5 během náročných testovacích jízd v zimních podmínkách opakovaně prokázalo jak stabilitu, tak dynamiku svého elektrického pohonu.

Testovací program na ledu a sněhu trval od úvodních zkušebních jízd až po závěrečné fáze ladění celkem přibližně rok. Během rozsáhlého testování na okresních silnicích, dálnicích a speciálně připravených testovacích tratích se vývojoví inženýři zaměřili především na schopnost vozu jezdit při nízkých teplotách a na povrchu s nízkou adhezí.


Inovativní systémy hnacího ústrojí a regulace podvozku se v novém BMW i5 významně podílejí na zlepšení trakce, dynamiky a jízdní stability, což je nejvíce patrné na sněhovém povrchu, zledovatělých horských silnicích nebo na zamrzlých jezerech. Program dynamických zimních testů čistě elektricky poháněného sedanu nedávno skončil přesně tam, kde začal: v krutých mrazech zimního testovacího centra BMW Group v Arjeplogu na severu Švédska.

V rámci vývoje sériového vozu muselo nové BMW i5 poprvé prokázat svoji odolnost již v únoru 2022, kdy absolvovalo cestu z Mnichova do testovacího centra BMW v Arjeplogu. Prototyp čistě elektrického modelu BMW řady 5 kompletně maskovaný speciální fólií, plastovými nástavci, mřížkami a provizorními předními a zadními světlomety se vydal na pětidenní testovací jízdu z úpatí bavorských Alp až do Dánska a poté na okraj polárního kruhu ve švédském Laponsku.

BMW i5

Cesta dlouhá přibližně 3000 kilometrů byla příležitostí k tomu, aby motory, výkonová elektronika, vysokonapěťová baterie a integrovaný systém topení a klimatizace prokázaly svoji připravenost na dálkovou cestu. Díky pokrokové technologii bateriových článků a inteligentnímu teplotnímu managementu je pátá generace technologie BMW eDrive, která byla pro BMW i5 dále vylepšena, základem pro dlouhý dojezd a krátkou dobu nabíjení během přestávek v jízdě, a to i v extrémních podmínkách nízkých teplot.

Cíl cesty, Arjeplog, poskytl týmu vývojových a testovacích inženýrů optimální místo pro jejich testovací program. Zasněžené silnice a zamrzlá jezera severního Švédska s rozsáhlými ledovými plochami vytvářejí ideální prostředí pro zdokonalování vzájemné interakce komponentů podvozku, řízení, brzd a systémů jízdní dynamiky v extrémních podmínkách. Základy pro suverénní, jisté a typicky sportovní jízdní vlastnosti nového BMW i5 tak byly položeny již během prvních testovacích jízd v Arjeplogu.

V průběhu roku 2022 následovaly další testy, a to jak na jiných tratích, v jiných testovacích zařízeních BMW Group, tak při každodenní jízdě v Mnichově a jeho okolí i v okolí továrny BMW Group Dingolfing. Úkolem bylo pokračovat ve zdokonalování techniky podvozku a akustických vlastností vozu za nejrůznějších podmínek, stejně jako cizelovat průběh výkonu systému pohonu tak, aby bylo možné za všech okolností zakoušet podmanivé zážitky z jízdy.

BMW i5

I zde byla část vývojových prací záměrně prováděna v chladných měsících na zledovatělých a zasněžených silnicích v alpském podhůří. V uplynulé zimě byly prototypy BMW i5, v té době již méně maskované a s téměř sériovými světlomety, pravidelně vysílány k testování s cílem, aby se ověřila funkčnost a spolehlivost jejich pohonného ústrojí a regulačních systémů podvozku v extrémně náročných podmínkách. Inženýři BMW, zapojení do tohoto projektu, mohli zásluhou testování přímo v Bavorsku sledovat aktuální stav vývoje předtím, než v únoru 2023 nastal čas návratu k životnostním testům v blízkosti polárního kruhu.

Cílem druhého kola testování ve Švédsku bylo vyladit všechny systémy pohonu a regulace podvozku. Testovací plochy na zamrzlých jezerech v okolí Arjeplogu jsou díky svému povrchu s nízkou adhezí obzvláště vhodné pro přesné nastavení systému regulace hnacího momentu BMW i5 za přesně reprodukovatelných podmínek. V novém BMW i5 jsou stabilizační systém DSC (Dynamic Stability Control), protiprokluzový systém s regulačními členy umístěnými v blízkosti motorů a systém regulace hnacího momentu vzájemně propojeny tak, aby se mohly v každé jízdní situaci flexibilně ovlivňovat a doplňovat. Díky tomu si čistě elektrický sedan vede na ledu a sněhu přinejmenším stejně zdatně jako jakýkoli model s konvenčním pohonem.

Integrované použití všech systémů pohonu a podvozku je základem vynikajících jízdních schopností, které BMW i5 při zimních testech prokázalo. Čím náročnější byly podmínky, tím působivější byla rychlost a přesnost řídicích systémů čistě elektrické verze nového BMW řady 5 Sedan. BMW i5 poskytuje harmonickou kombinaci efektivní trakce při rozjezdu a špičkové jízdní stability při průjezdu zatáčkou nebo při brzdění, což je v jeho konkurenčním prostředí jedinečné spojení.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Kia Ceed

Rok výroby 2019

219 900 Kč

Mercedes-Benz Třídy E

Rok výroby 2017

547 000 Kč

Toyota Avensis

Rok výroby 2005

108 900 Kč

Fiat Ostatní

Rok výroby 1963

129 000 Kč