Auto ESA radí nepodceňovat základní servisní úkony - auto bude nejen déle sloužit, ale udrží si i vyšší hodnotu
I přes spotřební povahu moderních aut by se rozhodně nemělo zapomínat na alespoň základní servis, který každé auto potřebuje. Zatímco před pár desítkami let bylo jen prosté nastartování osobního auta složitá procedura, u současných vozů stačí stisk tlačítka s nápisem START. Ve vší té automatizaci a samočinnosti však motoristé postupně zapomínají na základní servisní úkony, které jejich auto potřebuje.
Mezi naprosto zásadní servisní úkony patří pravidelné výměny motorového oleje spolu s olejovým filtrem. Olej je pro motor životně důležitý a čím je starší, tím se jeho schopnost mazat motor výrazně snižuje. Zejména pak v momentě, kdy je motor a olej studený. „Některé značky doporučují výměnu třeba až po 30 000 km, ale praxe ukazuje, že například malý turbodiesel nebo přeplňovaný benzínový motor potřebují nový olej každých 10 až 15 000 km,“ radí Pavel Foltýn z Auto ESA.
Podle Foltýna navíc mnoho motoristů šetří a používá nesprávné nebo nekvalitní oleje a filtry. Taková úspora v řádu stokorun se však negativně promítne do technického stavu motoru. Ten se jednak bude zhoršovat a navíc bude potřeba měnit takový olej a filtr mnohem častěji. Z spořené stokoruny se rázem stane několik tisícovek utracených nad rámec běžné ceny. Výměny oleje ale vyžadují i některé typy automatických převodovek. „Například oblíbená automatická šestistupňová převodovka DSG ve vozech Škoda nebo Volkswagen potřebuje měnit olejovou náplň nejpozději každých 60 000 km,“ doporučuje Foltýn z Auto ESA.
Další důležitým servisním úkonem je výměna rozvodového řemenu. Ať už se jedná o řemenový pohon příslušenství, jako je alternátor či kompresor klimatizace, nebo o samotné řemenové pohony vačkových hřídelí, vždy je potřeba nepřekračovat výrobcem předepsaný interval. „Pokud dojde k selhání rozvodového řemenu, může se motor v nejhorším případě tzv. potkat a tím se nenávratně zničí,“ varuje Pavel Foltýn z Auto ESA. Kontrolu a případnou výměnu ale vždy svěřte profesionálům. V některých případech je při výměně řemenu potřeba udělat spoustu dalších servisních úkonů, například vyměnit vodní pumpu či napínací a vodící kladky řemenu.
Motoristé také poměrně často opojejí pravidelné výměny chladící a brzdové kapaliny. Chladící kapalina pak postupně ztrácí své vlastnosti a hůře chrání motor nejen proti přehřívání, ale i proti zamrznutí v nízkých zimních teplotách. Chladící kapalina by se měla vyměnit ideálně každé čtyři roky, nejpozději po šest letech. U brzdové kapaliny záleží na použití auta, ale déle než šest až osm let by ve voze být neměla. „Doporučuji udělat kontrolu všech kapalin ještě před nadcházející letní sezónou, kdy velká část motoristů vyrazí na cesty po Evropě a zatěžuje vozidlo více než obvykle,“ doporučuje Foltýn z Auto ESA.
Jednoduchý servisní úkon, který zvládne každý motorista sám, je pravidelná kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách a také v rezervním kole. Defekt může řidiče potkat kdykoli a pokud je ve voze nefunkční rezerva, je velmi obtížné situaci řešit.
redakce
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidel
Mazda 2 1,4 16V
Mazda 2 1,4 D 50 KW 1 MAJITEL
Mazda 2 1,2 55 KW
Mohlo by vás zajímat
Výroba hybridní Mazdy2 spuštěna. Pohon zajistí tříválec o výkonu 92 koní spolu s elektromotorem
Mazda2 Hybrid 2024 se bude prodávat od února 2024 po celé Evropě ...
Mazda2 do konce září s letním bonusem 50.000 Kč
Samodobíjecí Mazda2 Hybrid je vynikající auto do města: Má výrazné tvarové linky, atraktivní proporce a kompaktní rozměr ...
Omoda 5 je čínská Škoda Karoq s bohatou výbavou a zajímavou cenovkou 699.000 Kč
Nový model je dostupný s benzínovým motorem a dvouspojkovou převodovkou nebo jako elektromobil ...
Nejnovější články
Nová Toyota RAV4 má české ceny a startuje předprodej
Na český trh přichází nová, již šestá, generace legendárního SUV modelu RAV4. ...
Nové modely Seat Ibiza a Arona mají české ceny. Ibizu koupíte od 399.900 Kč
Seat zveřejnil české ceníky modernizovaných modelů Ibiza a Arona. Tři výbavy a pět variant pohonu ...
Nejoblíbenější model světa prošel modernizací
První faceliftované vozy dorazí v březnu 2026, předprodej již probíhá. ...
Nejčtenější články měsíce
Tipy z autobazarů
Škoda Superb 2.0 TSI 206kW L&K 4x4 DSG
Rok výroby 2022
Škoda Octavia RS 2.0TSI 180kW DSG
Rok výroby 2017
Škoda Yeti 1.2 TSi Active
Rok výroby 2012
Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDi 4Motion DSG,Kůže,ACC
Rok výroby 2019