Auto ESA radí nepodceňovat základní servisní úkony - auto bude nejen déle sloužit, ale udrží si i vyšší hodnotu

vloženo

I přes spotřební povahu moderních aut by se rozhodně nemělo zapomínat na alespoň základní servis, který každé auto potřebuje. Zatímco před pár desítkami let bylo jen prosté nastartování osobního auta složitá procedura, u současných vozů stačí stisk tlačítka s nápisem START. Ve vší té automatizaci a samočinnosti však motoristé postupně zapomínají na základní servisní úkony, které jejich auto potřebuje.

Auto ESA radí nepodceňovat základní servisní úkony - auto bude nejen déle sloužit, ale udrží si i vyšší hodnotu Auto ESA radí nepodceňovat základní servisní úkony - auto bude nejen déle sloužit, ale udrží si i vyšší hodnotu

Mezi naprosto zásadní servisní úkony patří pravidelné výměny motorového oleje spolu s olejovým filtrem. Olej je pro motor životně důležitý a čím je starší, tím se jeho schopnost mazat motor výrazně snižuje. Zejména pak v momentě, kdy je motor a olej studený. „Některé značky doporučují výměnu třeba až po 30 000 km, ale praxe ukazuje, že například malý turbodiesel nebo přeplňovaný benzínový motor potřebují nový olej každých 10 až 15 000 km,“ radí Pavel Foltýn z Auto ESA.


Podle Foltýna navíc mnoho motoristů šetří a používá nesprávné nebo nekvalitní oleje a filtry. Taková úspora v řádu stokorun se však negativně promítne do technického stavu motoru. Ten se jednak bude zhoršovat a navíc bude potřeba měnit takový olej a filtr mnohem častěji. Z spořené stokoruny se rázem stane několik tisícovek utracených nad rámec běžné ceny. Výměny oleje ale vyžadují i některé typy automatických převodovek. „Například oblíbená automatická šestistupňová převodovka DSG ve vozech Škoda nebo Volkswagen potřebuje měnit olejovou náplň nejpozději každých 60 000 km,“ doporučuje Foltýn z Auto ESA.

Další důležitým servisním úkonem je výměna rozvodového řemenu. Ať už se jedná o řemenový pohon příslušenství, jako je alternátor či kompresor klimatizace, nebo o samotné řemenové pohony vačkových hřídelí, vždy je potřeba nepřekračovat výrobcem předepsaný interval. „Pokud dojde k selhání rozvodového řemenu, může se motor v nejhorším případě tzv. potkat a tím se nenávratně zničí,“ varuje Pavel Foltýn z Auto ESA. Kontrolu a případnou výměnu ale vždy svěřte profesionálům. V některých případech je při výměně řemenu potřeba udělat spoustu dalších servisních úkonů, například vyměnit vodní pumpu či napínací a vodící kladky řemenu.

Motoristé také poměrně často opojejí pravidelné výměny chladící a brzdové kapaliny. Chladící kapalina pak postupně ztrácí své vlastnosti a hůře chrání motor nejen proti přehřívání, ale i proti zamrznutí v nízkých zimních teplotách. Chladící kapalina by se měla vyměnit ideálně každé čtyři roky, nejpozději po šest letech. U brzdové kapaliny záleží na použití auta, ale déle než šest až osm let by ve voze být neměla. „Doporučuji udělat kontrolu všech kapalin ještě před nadcházející letní sezónou, kdy velká část motoristů vyrazí na cesty po Evropě a zatěžuje vozidlo více než obvykle,“ doporučuje Foltýn z Auto ESA.

Jednoduchý servisní úkon, který zvládne každý motorista sám, je pravidelná kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách a také v rezervním kole. Defekt může řidiče potkat kdykoli a pokud je ve voze nefunkční rezerva, je velmi obtížné situaci řešit.

redakce



Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Test: Opel Grandland X 1.6 Turbo. Jízdní premiant!

Test: Opel Grandland X 1.6 Turbo. Jízdní premiant!

Opel Granland X je s námi už hezkých pár let a v jeho interiéru to pomalu začíná být znát. V jednom ohledu na něj ale žádné auto v kategorii středně velkých SUV stále nemá. A právě proto mě jízda s ním tolik baví. V..

BMW xDrive Experience je příležitost, jak za tři hodiny vyzkoušet desítku ostrých BMW

BMW xDrive Experience je příležitost, jak za tři hodiny vyzkoušet desítku ostrých BMW

Vyzkoušet si ty nejsilnější vozy mnichovské automobilky BMW je snem každého zapáleného motoristy. Pokud se řadíte do..

Škoda Octavia liftback stojí nejméně 596 900 Kč, až v červnu se objeví dostupnější základ

Škoda Octavia liftback stojí nejméně 596 900 Kč, až v červnu se objeví dostupnější základ

Po úspěšném startu modelu Škoda Octavia Combi přináší na český trh tuzemské zastoupení značky Škoda nově i karosářskou..

Lexus má svůj první elektromobil, je to model UX 300e s hodně slušným dojezdem

Lexus má svůj první elektromobil, je to model UX 300e s hodně slušným dojezdem

Model UX 300e se dostane na vybrané evropské trhy v druhé polovině roku 2020, od roku 2021 se začne prodávat i ve..

Nelíbí se Vám běžná Škoda Kamiq? Co takhle outdoorové provedení Scoutline?

Nelíbí se Vám běžná Škoda Kamiq? Co takhle outdoorové provedení Scoutline?

Model Kamiq můžete mít nově ve výbavě Scoutline, která přínáší výrazné prvky na karoserii, velká hliníková kola a..