Test: Mitsubishi Eclipse Cross PHEV je stárnoucí komfortně jezdící krasavec

Velké spalovací srdce, dva elektromotory, klasické ovladače a něco pro staromilce.
Nové Mitsubishi Eclipse Cross se poprvé představilo světu na jaře roku 2017. Jednalo se o model s neobyčejným designem – stejně jako přední světlomety byly dělené, tak i záď rozdělené zadní okno. To sice přinášelo horší výhled vzad, ale po stránce designu se jednalo o nezaměnitelný model.
Japonská automobilka tento model stále prodává. Za osm let prodělal několik úprav a jednou z nich bylo opuštění od děleného zadního okna. Je pravdou, že vůz stále má nezaměnitelnou siluetu a stále působí svěže. Do testu nám přijel vůz v Black edition, která přináší úpravu vzhledu, zejména pak mnoho černých doplňků karoserie. Kromě osmnáctipalcových černě lakovaných kol jsou tu černá zrcátka, černé spodní lemy dveří, černé ochranné kryty nárazníků nebo černé čalounění stropu v kabině. Přestože testovaný kousek nesl černý lak karoserie, můžete si vybrat i jiné barvy – šedou, stříbrnou, hnědou, modrou, popř. za příplatek 8 tisíc zvolit červenou a bílou. Všechny barvy jsou metalické, jediná černá je perleťová.
Karoserie působí stále moderně a rok narození se podařilo třem diamantům úspěšně zamaskovat. Horší je to ovšem po otevření dveří a usednutí do sedadel. Konstrukční stáří vozu poznáte zejména podle středového displeje na palubní desce, který sází na retro grafiku a nízké rozlišení. Příliš dobře na tom není ani obraz parkovacích kamer, který je hodně nekvalitní. Pokud bychom dnes hodnotili například malý model Space Star, byli bychom s infotainmentem vzhledem k cenovce spokojeni. Ale Eclipse Cross je cenově někde jinde a použitý infotainment u něj působí doopravdy hodně archaicky.
Naštěstí je možné využít Apple CarPlay nebo Android Auto, které Eclipse Cross podporuje. Nepříliš moderně působí i přístrojový štít s analogovými přístroji, který je ovšem přehledný a takový problém s ním nemáme. Stejně tak chválíme přítomnost klasických fyzických ovladačů a velmi dobrou ergonomii.
Prostoru je v kabině akorát a vyloženě špatné to není ani s nákladovým prostorem. Kufr pojme 471 litrů zavazadel, ale je překvapivě dobře využitelný. V Japonsku mysleli na uskladnění nabíjecích kabelů, kompresoru a povinné výbavy – vše naleznete přehledně uspořádané pod podlahou zavazadelníku. Díky tomu ale zde chybí rezervní kolo.
Pod kapotou pracuje benzínový čtyřválec o zdvihovém objemu 2,4 litru a výkonu pouhých 72 kW (točivý moment vrcholí hodnotou 193 Nm). Jak už je z výkonu jednotky patrné, jedná se o atmosférický agregát, turbodmychadlo tady nenaleznete. Kromě spalovacího agregátu je na přední nápravě 60kW elektromotor a další 70kW elektromotor naleznete na zadní nápravě. Systémový výkon tohoto plug-in hybridu je až 138 kW (188 koní), což už je pěkná hodnota. Technické údaje prozrazují maximální rychlost 162 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,9 sekundy.
Baterie disponuje kapacitou 13,8 kWh a v kombinovaném provozu má podle výrobce zvládat až 45 kilometrů. Realita je ovšem o rapidně horší. Nám se podařilo ujet 34 km čistě na elektřinu. Pokud budete auto nabíjet z domovní zásuvky, zabere to zhruba 6 hodin, pokud auto připojíte na rychlonabíjení přes konektor CHAdeMO, mělo by stačit z 0 na 80 % kapacity baterie zhruba 25 minut. Nabíjení se dá programovat přes infotainment a také ovládat přes aplikaci. Velice zajímavou a tradiční vlastností plug-inů Mitsubishi je systém V2H, díky němuž můžete skrze kompatibilní wallbox zásobovat svou domácnost elektřinou – a pokud máte natankováno, baterie se nabije spalovacím motorem a dá se dále používat.
Jestliže můžete vůz pravidelně nabíjet a budete ho využívat pouze na kratší vzdálenosti (40-50 kilometrů), budete jezdit s nízkou spotřebou benzínu. Pokud ovšem pojedete delší trasu nebo nemůžete dobíjet, je nutné počítat se spotřebou kolem osmi litrů Naturalu, což ale na druhou stranu není vzhledem ke zdvihovému objemu čtyřválce zase tak špatné.
Bateriový pohon funguje až do rychlosti 135 km/h a při jízdě je možné elektřinu ukládat do baterií pomocí stlačení tlačítka na středovém tunelu. Jízda s Eclipse Cross je snadná a komfortní. Tlumení nerovností zvládá na jedničku a špatně si nevede ani na hodně rozbitých silnicích. Citu ve volantu je dostatek a brzdy dobře dávkovatelné. K tomu je tu solidní výhled vpřed a celkově dobré odladění. Vybírat můžete ze třech jízdních režimů.
Nabitý vůz jezdí příjemně jako čistý elektromobil a špatné to není ani v případě zapojení spalovací jednotky. Pro zpomalování lze využít běžné brzdy, případně lze využít rekuperační zpomalování (režim B). Zajímavostí je fakt, že intenzitu rekuperace lze nastavit v pěti stupních páčkami na sloupku řízení.
Aktuálně Black Edition pořídíte za 889.960 Kč, což je díky slevě 278.000 Kč. Připlácet lze za několik paketů. Mitsubishi Eclipse Cross bude zajímavou volbou pro všechny, kteří touží po dobře vybaveném voze s originálním designem, komfortním jízdním projevem a klasickými ovladači.
Plusy:
originální vzhled
cestovní komfort
výbava
ergonomie
fyzická tlačítka
Mínusy:
grafika infotainmentu
nižší reálný dojezd vozu na baterie
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition - technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec MIVEC + 2 synchronní elektromotory
Objem válců: 2.360 ccm
Výkon spalovacího motoru: 72 kW při 4.000 ot./min + předního elektromotoru: 60 kW + zadního elektromotoru: 70 kW
Celkový výkon soustavy: 138 kW (188 koní)
Max. točivý moment: 193 Nm při 2.500 ot./min (spalovací motor) + 137 Nm (přední elektromotor) + 195 Nm (zadní elektromotor)
Zrychlení 0-100 km/h: 10,9 s
Maximální rychlost: 162 km/h
Převodovka: 1° automatická s fixním převodem
Objem palivové nádrže: 43 litrů
Objem zavazadlového prostoru: 359-471 litrů
Celková délka/šířka/výška: 4.545/1.805/1.680 mm
Rozvor: 2.670 mm
Světlá výška: 191 mm
Provozní/celková hmotnost: 1.975 / 2.425 kg
Dojezd na plnou baterii: 45 km (udávaný)
Pneumatiky: 225/55 R18