Výběr pojištění auta krok za krokem
Už to nebude dlouho trvat a konečně se také budete moci označit za majitele vozidla? A víte, že než s ním poprvé vyrazíte na silnici, musíte mu sjednat pojištění? Že ne? Pak to honem napravte. Na následujících řádcích zjistíte, jak na to krok za krokem, naše tipy se vám ale mohou hodit i v případě, že vozidlo vlastníte, ale blíží se konec vaší pojistné smlouvy.
Autopojištění dělíme na povinné a dobrovolné
Když začnete řešit pojištění vozidla, je důležité vědět, že existují dvě různá autopojištění, která si můžete sjednat, jedno z nich je nutností, druhé naopak mít nemusíte. Ale vyplatí se. O jaká pojištění jde a jak je sjednat?
Krok první: Povinné ručení musí mít každé vozidlo, havarijní ne
První věcí, kterou si musíte rozhodnout, je fakt, zda si sjednáte jen povinné ručení, jehož sjednání vám jako majiteli vozidla ukládá zákon, nebo zda si sjednáte i dobrovolné havarijní pojištění. Pokud byste si sjednávali obě pojištění, můžete na tom vydělat, pojišťovny to často zvýhodňují. A čím se pojištění liší? Proč je jedno povinné a druhé ne?
Povinné ručení kryje škody, které provozem svého vozidla způsobíte někomu jinému. Je jedno, zda jde o škody na zdraví, majetku nebo životě, pokud jste je nezpůsobily úmyslně a v rámci některé z výluk pojištění (např. řízení pod vlivem alkoholu, jízda s vozidlem, které neodpovídá normám STK, škoda vznikla mezi vozidly jednoho majitele atd.), pak škodu až do výše pojistných limitů uhradí pojišťovna.
Oproti tomu havarijní pojištění si sjednat můžete a nemusíte, je to jen na vás. Nekryje totiž škody třetí strany, ale škody, které vzniknou vám, na vašem voze.
foto: Pixabay.com
Krok druhý: U havarijního pojištění si vyberte pojistná rizika
Rozhodli jste se nejen pro povinné ručení, ale i pro havarijní pojištění? Pak si rozmyslete, proti čemu se pojistíte. Vůbec není nutné pojistit se proti všem rizikům, vyberte si jen ta, která u vás hrozí. O která půjde?
• Havárie
• Vandalismus
• Odcizení
• Živelné pohromy
• GAP pojištění u nových vozidel
Krok třetí: Výše spoluúčasti a pojistné limity
Asi ty nejdůležitější parametry autopojištění, na kterých se nevyplatí šetřit. V případě povinného ručení je zásadní si správně nastavit výši pojistných limitů, tedy maximální částku, kterou pojišťovna v případě škodní události třetí straně vyplatí. U havarijního pojištění je důležitá výše spoluúčasti, od které se odvíjí váš podíl na škodě. Sjednat si můžete nulovou spoluúčast, kdy pojišťovna hradí všechny náklady, nebo spoluúčast 5 % či 5 000 Kč, případně 10 % nebo 10 000 Kč. V tomto případě platí vyšší z nich, pokud dojde například ke škodě 120 000 Kč a vy máte spoluúčast 10 % nebo 10 000 Kč, jde za vámi 10 % škody.
Krok čtvrtý: Vyberte si to nejvýhodnější pojištění
Každý chce v dnešní době ušetřit nějakou tu korunu, na pojištění se ale šetřit nevyplácí. Když si například nastavíte vyšší spoluúčast jen proto, abyste platili nižší pojistné, když dojde na škodu, může se vám toto rozhodnutí vrátit jako nepříjemný bumerang. I přesto se nemusíte výhodného pojištění vzdávat, jen se nebojte porovnat nabídky jednotlivých pojišťoven. Porovnat je můžete online, například díky srovnávači pojištění, který najdete tady.
Komerční článek (foto: Pixabay.com)
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidelVolvo XC40 T2 AUT CORE
Citroën Jumper 2,0HDi 7 míst, valník, L4, ČR
Tesla Model X X 75D ,zaruka-26
Mohlo by vás zajímat
Test: Volkswagen T-Cross R-Line 1.5 TSI DSG je skvělé auto, jen má jednu chybu
Volkswagen T-Cross je nejmenší a nejnovější SUV německé značky. Vůz sdílející základ s hatchbackem Polo je navíc souroze ...
Nissan Juke omlazen. Dostal to, po čem zákazníci volali nejvíc
Rozsáhlá modernizace interiéru a návrat ikonické žluté barvy. ...
Tesla v novinách: jednou dole, stále nahoře
Tesla má za sebou několik velmi výživných týdnů. Nejznámější výrobce elektromobilů (EV) měl na začátku června důvod k os ...
Nejnovější články
Nový Renault Captur v prodeji. Základ se vleze do půl milionu korun
Novinku můžete mít hned v několika verzích. Nechybí benzín, hybrid nebo dokonce LPG. ...
Modernizovaná Dacia Spring je dostupný elektromobil, koupíte ho už od 419.900 Kč
Model Spring je jediným elektromobilem v Evropě, který váží méně než jednu tunu, má totiž baterii o hmotnosti 188 kg. ...
Test: Opel Crossland HIT 1.2 Turbo – neodolatelná nabídka nejen pro důchodce
Bohatě vybavené SUV na sklonku života boduje pořizovací cenou. ...
Nejčtenější články měsíce
Tipy z autobazarů
Audi A4
Rok výroby 2011
BMW Řada 3
Rok výroby 2006
Citroën C3
Rok výroby 2016
Peugeot 508
Rok výroby 2022