Volvo kritizuje EU za postup snižování emisí CO2

21. 03. 2012
Sdílet článek

Společnost Volvo Car Corporation varuje, že cíle EU pro snižování emisí oxidu uhličitého jsou ohroženy nedostatečnou podporou států k nákupu aut s nižšími emisemi. S tím souvisí i problém minimální podpory samotného výzkumu a vývoje ekologických vozidel, včetně elektromobilů.

Stefan Jacoby, prezident a generální ředitel společnosti Volvo Car Corporation, včera na semináři v Bruselu uvedl, že současný přístup Evropské komise k elektrifikaci automobilů by mohl ohrozit pracovní místa, investice i konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu.


„Společnost Volvo Car Corporation vyzývá EU, aby zajistila koordinaci pobídek a zároveň zintenzivnila podporu výzkumu a vývoje. Pokud se tak nestane, evropský automobilový průmysl riskuje ztrátu současné vedoucí pozice v oblasti technologií,“ prohlásil Stefan Jacoby. A dodal: „Z dlouhodobého hlediska to může ohrozit konkurenceschopnost našeho oboru a ve výsledku i pracovní místa v Evropě.“ Společnost Volvo Car Corporation má také obavy o životaschopnost tzv. Bílé knihy o dopravě, vydané Evropskou komisí, která uvádí, že emise skleníkových plynů v oblasti dopravy budou muset do roku 2050 klesnout nejméně o 60 procent, aby bylo možné dosáhnout cílů, jež si EU v souvislosti s klimatickými změnami vytyčila. Dokument také požaduje, aby počet vozidel s konvenčním pohonem klesl ve městech do roku 2030 na polovinu a do roku 2050 by měla tato vozidla z měst vymizet úplně.

Obtížná výzva pro celý obor
„Evropské automobilky čelí velmi závažné výzvě, má-li být legislativa pro snižování emisí CO2 vyžadující elektromobily přijata bez potřebných pobídek, které tyto ekologické automobily zpřístupní širším masám spotřebitelů,“ je přesvědčen Stefan Jacoby.
V roce 2011 se ve světě prodalo necelých 50.000 vozidel poháněných energií z baterií, což odpovídá tržnímu podílu přibližně 0,1 procenta. Tato hodnota ukazuje, že na trhu budou v dohledné budoucnosti i nadále dominovat modely s tradičními spalovacími motory. „Je příliš brzy na to, abychom opustili konvenční dieselová a benzínová hnací ústrojí. Jejich účinnost se neustále zvyšuje. V posledních dvou letech značka Volvo snížila emise CO2 u svých dieselových a benzínových agregátů o 13 procent,“ řekl Stefan Jacoby.

Nerealistická očekávání v oblasti elektrifikace
Ačkoliv pro zavádění elektromobilů v EU dosud nebyl stanoven žádný oficiální cíl, oborové studie ukazují, že několik členských států přeceňuje rychlost, jakou jsou elektromobily zaváděny. Vlastní studie Evropské komise nazvaná European Strategy on Clean and Energy Efficient Vehicles předpovídá, že do roku 2020 tržní podíl elektromobilů a plug-in hybridů vzroste pouze na 3‒4 procenta, do roku 2030 by pak tato hodnota mohla vzrůst na 30 procent. „Oba předpoklady jsou nereálné. Vzhledem k absenci koordinovaných vládních iniciativ a vysokých nákladů na baterie tržní podíl elektromobilů do roku 2020 stěží překoná hranici jednoho procenta,“ uvedl Stefan Jacoby.

Dotace a pobídky jsou nezbytné
Hlavním důvodem, který brání rychlému nárůstu počtu elektromobilů na silnicích, je nedostatečně rychlý pokles cen jejich technologií. „Snahy automobilek o snižování nákladů nemohou plně kompenzovat cenu baterií. Pro úspěšné zavedení těchto technologií na trh jsou proto zapotřebí celoevropské dotace a pobídky. Tyto nezbytné pobídky jsou však ohroženy v důsledku současné dluhové krize,“ řekl Stefan Jacoby.Společnost Volvo Car Corporation chce dokázat své odhodlání stát se jedničkou v oblasti elektrifikace. Proto již v letošním roce uvádí na trh nové Volvo V60 Plug-in Hybrid. „V60 Plug-in Hybrid je skvělý automobil a zjistili jsme, že na trhu je o něj velký zájem. Přestože jsme udělali maximum pro to, abychom jeho cenu snížili pod padesát tisíc eur, jsou pro oslovení širší zákaznické základny nezbytné další pobídky.“

Ohrožení vedoucí pozice v oblasti technologií
Elektromobility musí být dosaženo spoluprací mezi automobilovým průmyslem, vládami, provozovateli infrastruktury, energetickými společnostmi a vědeckými institucemi. V Číně například vláda vyhradila 15 miliard amerických dolarů na podporu výzkumu a vývoje elektrifikace v rámci tamního automobilového průmyslu. Tato částka výrazně přesahuje úsilí, jež v této oblasti vynakládají společně EU a Spojené státy. Delegáti Evropské komise, vědeckých kruhů a průmyslu jednají o klíčových problémech a výzvách, aby bylo možné dosáhnout cílů, které si EU v oblasti emisí stanovila. Zástupci světového průmyslu a další tři stovky významných hostů především z politických kruhů by měli v Bruselu společně jednat o obecnějších problémech, jako jsou infrastruktura, pobídky, ekonomické priority a optimalizace nákladů na výrobu, s cílem změnit elektromobilitu v Evropě v realitu.

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Volvo, Petr Šikl

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč