Volkswagen Brouk slaví 70 let od zahájení sériové výroby

vloženo

Krátce po prvních poválečných Vánocích v roce 1945 sjela z výrobní linky první vozidla Volkswagen Typ 1, po nichž nakonec následovalo více než 21 milionů Brouků. Do konce roku 1945 však vzniklo pouhých 55 vozidel. Sériová výroba byla zahájena v improvizovaných podmínkách a v následujících měsících produkce často vázla kvůli všeobecnému nedostatku materiálu. První vozidla však byla viditelným znamením naděje a obnovením provozu v závodě na výrobu automobilů, který se nacházel pod britskou správou.

Volkswagen Brouk slaví 70 let od zahájení sériové výroby Volkswagen Brouk slaví 70 let od zahájení sériové výroby

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod označením „KdF-Wagen“. Moderní závod, vybudovaný v dnešním Wolfsburgu pro výrobu nového lidového vozu, byl totiž během druhé světové války součástí německého zbrojního průmyslu a vyráběl především produkty pro armádu. Závod s 6000 zaměstnanci 11. dubna 1945 obsadily americké jednotky a v červnu 1945 jej převzala britská vojenská správa.


Velel jí tehdy devětadvacetiletý major Ivan Hirst, který zadal 22. srpna 1945 první zakázku na 20 000 sedanů. Tím výrobní závod a jeho lidé dostali budoucnost a zabránilo se demontážím výrobních zařízení. Vozidla byla určena především pro spojenecké síly, ale i pro zajištění lékařských služeb na venkově. V letech 1946/47 se výroba pohybovala většinou kolem hranice 1000 vozidel za měsíc. Soukromí zákazníci začali hrát významnější roli až po měnové reformě v červnu 1948.

Britské kořeny Volkswagenu jsou patrné dodnes, protože Britové přestavěli závod na civilní výrobu a dbali na kvalitu vozidel. Velký důraz kladli na servis a blízké vztahy se zákazníky. Zároveň vybudovali prodejní síť, která již v roce 1948 zahrnovala všechny tři západní zóny Německa. Mezinárodní rozměr získal prodej vozidel zahájením exportu v říjnu 1947. První volby do závodní rady v listopadu 1945, sotva půl roku po ukončení války, zavedly do závodu princip demokratické participace zaměstnanců. Když byla v říjnu 1949 předána společnost Volkswagenwerk GmbH do německých rukou, nacházel se tento podnik v nejlepší startovní pozici pro tzv. německý hospodářský zázrak.

Volkswagen měl velké štěstí, že robustní sedan usnadnil britské vojenské správě řízení podniku a že byl jeho vedením pověřen Ivan Hirst, muž na svém místě. Chytrý pragmatik dal výrobnímu závodu i zaměstnancům vizi tím, že ve stejné míře motivoval britské vojáky i německé zaměstnance, aby z poničeného závodu vybudovali úspěšný podnik. Znal kvality sedanu Volkswagen a vyslal ho na silnice,“ říká stručně Dr. Manfred Grieger, vedoucí oddělení historické komunikace společnosti Volkswagen Aktiengesellschaft.

Brouk rozhodujícím způsobem přispěl k rozvoji demokracie a mobility. Později se zabydlel v mnoha zemích a stal se důležitým reprezentantem Německa, pro které získával sympatie. Brouk byl naposledy vyráběn v mexickém závodě Puebla a jeho produkce byla zastavena koncem července 2003 po více než 21 milionech vozidel. Brouk byl jako automobilová ikona srdeční záležitostí mnoha milionů motoristů. Jeho charakteristickou siluetu znají všude.


Porsche Česká republika s.r.o.

Vyhledat vozidla v inzerci: Volkswagen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Volkswagen Brouk slaví 70 let od zahájení sériové výroby Fotografie k článku Volkswagen Brouk slaví 70 let od zahájení sériové výroby

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Na limitovanou edici Hyundai i30 N Drive-N bohatě stačí milion korun

Na limitovanou edici Hyundai i30 N Drive-N bohatě stačí milion korun

Limitovaná edice modelu i30 N Drive-N má české ceny. Cena varianty s manuální převodovkou startuje na částce 899.990 Kč, za verzi s osmistupňovým automatem DCT dáte 949.990 Kč. Limitovaná edice i30 N Drive-N přináší..

Nákup vozidla ze zahraničí - jaký je postup

Nákup vozidla ze zahraničí - jaký je postup

Nákup nového vozu bývá často otázkou nervů a předcházet mu musí jasné stanovení priorit. Zachovat si chladnou hlavu je..

Test: Seat Ateca FR 2.0 TSI DSG 4WD – nejlepší možná volba

Test: Seat Ateca FR 2.0 TSI DSG 4WD – nejlepší možná volba

Tak tu máme SUV vyráběné už od roku 2016, které ovšem pohání benzínový agregát 2.0 TSI o výkonu 190 koní spojený s..

Do ČR dorazí jen 25 ks speciální edice modelu Hyundai i30 N Drive-N

Do ČR dorazí jen 25 ks speciální edice modelu Hyundai i30 N Drive-N

Automobilka Hyundai představila limitovanou edici i30 N Drive-N postavenou na základě modelů Hyundai i30 N a Hyundai..

I přes růst cen automobilů roste poptávka po luxusnějších mladých ojetinách

I přes růst cen automobilů roste poptávka po luxusnějších mladých ojetinách

Například Mototechna za první čtvrtletí letošního roku prodala dvojnásobné množství luxusních aut ve srovnání s prvním..