Volkswagen Arteon a jeho čtyři moderní vychytávky

Arteon bude výstavní skříní Volkswagenu. O tom svědčí nejmodernější vychytávky v podobě adaptivního tempomatu, který dokáže předvídat, systém Emergency Assist, který umí vůz v případě kolapsu řidiče zastavit, systém preventivní ochrany cestujících nebo příplatkové adaptivní světlomety ALS, které svítí do zatáčky dříve, než řidič otočí volantem.

Adaptivní tempomat ACC dokáže předvídat


Komfort při dlouhých jízdách zvyšuje nový, na přání dodávaný „adaptivní tempomat ACC“ s předvídavou regulací rychlosti jízdy. Zdokonalený systém „ACC“ poprvé zohledňuje mimo jiné omezení rychlosti jízdy. Tento asistenční systém dosud udržoval pouze řidičem nastavenou rychlost jízdy a zachovával bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla. „Adaptivní tempomat“ zajišťoval v rámci systémových limitů zpomalování a zrychlování. Zkušenosti však ukazují, že si řidiči při používání systému „ACC“ často přejí, aby byl systém ještě inteligentnější a zohledňoval také zatáčky a omezení rychlosti jízdy, čímž by přispěl k dalšímu zvýšení komfortu. Přesně to nyní dokáže Arteon – jako první Volkswagen. V rámci systémových limitů reaguje při automatické regulaci rychlosti jízdy i na zatáčky a omezení rychlosti jízdy.

Systém funguje následovně: „ACC“ používá radarový senzor (pro udržování bezpečného odstupu od vpředu jedoucího vozidla), kameru za čelním oknem a data navigačního systému o průběhu trasy. Arteon „vidí“ omezení rychlosti jízdy prostřednictvím kamery a s ní propojené funkce rozpoznávání dopravních značek. „ACC“ tyto informace přebírá. Na základě dat navigačního systému o průběhu trasy se jim může vůz přizpůsobovat dokonce předvídavě. Zejména při dlouhém cestování po dálnici s častými změnami omezení rychlosti jízdy může tento „asistent pro regulaci rychlosti“ představovat výrazné zvýšení komfortu.

ARTEON 2017

 Zároveň je aktivní „asistent pro průjezd zatáčkou“. Vůz dokáže v rámci systémových limitů rozpoznávat svou polohu na základě dat navigačního systému o průběhu trasy, a předvídavě tak přizpůsobovat rychlost jízdy před zatáčkami, kruhovými objezdy a křižovatkami. Systém rozpoznává také značky začátku a konce obce. Do systému „ACC“ je za všech okolností integrován systém sledování překážek před vozidlem „Front Assist“ s „funkcí nouzového brzdění City“. V kombinaci s automatickou převodovkou DSG se Arteon s „ACC“ také automaticky rozjede, například v popojíždějící dopravě.

 „Adaptivní tempomat“ (ve spojení s DSG) je aktivní v rozsahu rychlostí od 0 do 210 km/h. Od 30 km/h udržuje ACC nastavenou rychlost. Předvídavá regulace rychlosti jízdy zvyšuje úroveň komfortu. Nová generace „ACC“ však může zároveň přispívat také ke snižování spotřeby paliva díky funkcím předvídavého zpomalování a zrychlování. „Adaptivní tempomat ACC“ patří do sériové výbavy modelu Arteon a pojí se s navigačním systémem a rozpoznáváním dopravních značek (linie Elegance a R-Line standardně).

 I zde však platí jedno zásadní pravidlo. „Adaptivní tempomat ACC s předvídavou regulací rychlosti“ podporuje v rámci systémových limitů řidiče, ten však nese za všech okolností odpovědnost za řízení vozidla. Řidič může systém částečně automatického ovládání vozidla kdykoli deaktivovat tlačítkem nebo sešlápnutím pedálu brzdy či plynu.

Emergency Assist – automatická pomoc v nouzi

V současnosti se v automobilovém světě živě diskutuje o „autonomní jízdě“. Toto téma na jedné straně fascinuje, ale na druhé straně také polarizuje. Skutečností zůstává, že funkce automatizovaného řízení zvyšují komfort a často také bezpečnost. Nový Arteon je proto vybaven ještě větším počtem asistenčních systémů než všechny dosud vyráběné modely Volkswagen. Tyto systémy jsou vzájemně síťově propojeny, protože funkce autonomní jízdy umožňuje až interakce jejich senzorů a řídicích jednotek. Fúzí čtyř asistenčních systémů byla v modelu Arteon realizována funkce, která dokáže zabránit těžkým nehodám: „Emergency Assist“, generace 2.0. Jakmile senzory avantgardního gran turisma rozpoznají, že řidič neřídí, převezme „kormidlo“ Arteon. Asistent pro stav nouze upozorňuje v rámci svých systémových limitů ostatní účastníky silničního provozu, automaticky přejede do pravého jízdného pruhu a zastaví v něm.

Tak vypadá scénář pro nejhorší případ. Do této situace se však může dostat kterýkoli řidič bez ohledu na věk nebo kondici. V případě ztráty vědomí řidiče ze zdravotních důvodů přichází ke slovu druhá generace asistenta pro stav nouze („Emergency Assist“). Tento systém je tvořen propojením funkcí „ACC“ (adaptivní tempomat), „Side Assist“ (asistent pro změnu jízdního pruhu), „Lane Assist“ (asistent pro jízdu v jízdním pruhu) a „Park Assist“ (parkovací asistent s automatizovaným řízením) a funguje ve spojení s dvouspojkovou převodovkou DSG. Tato aliance dokáže zastavit vozidlo v pravém jízdním pruhu – jak již bylo uvedeno, v rámci technických systémových omezení.

arteon emergency assist

„Emergency Assist“ funguje následovně: Jakmile senzory rozpoznají, že řidič po definovanou dobu neovládá pedály plynu a brzdy, ani volant, začne soubor systému podnikat příslušná opatření. Řidič je nejprve upozorněn akustickými, vizuálními a haptickými signály (trhnutí přibrzděním), aby byl „vyburcován“ k akci. Pokud však nereaguje, zahájí „Emergency Assist“ proces výše uvedeného nouzového zastavení. Přitom se automaticky zapnou výstražná světla. Kromě toho začne Arteon prostřednictvím komponentů systémů „Park Assist“ (použití řízení s elektromechanickým posilovačem) a „Lane Assist“ (kamerové rozpoznávání jízdních pruhů) mírně měnit směr, aby řidiče v okolí upozornil na nebezpečnou situaci. ACC umožní automatické brzdění a díky radarovému senzoru na přídi zabrání nárazu do vpředu jedoucího vozidla. Novinkou systému „Emergency Assist 2.0“ v modelu Arteon je funkce řízeného přejetí až do jízdního pruhu zcela vpravo na víceproudých silnicích. Tento krok je realizován prostřednictvím systémů „Park Assist“ a „Lane Assist“. Systém „Side Assist“ přitom svými radarovými senzory sleduje provoz za vozidlem, aby minimalizoval riziko kolize při změně jízdního pruhu.

Adaptivní světlomety ALS (Active Lighting System)

Arteon svítí do zatáčky ještě dřív, než řidič otočí volantem → Dynamické adaptivní světlomety používají data z kamery a navigačního systému Praha, 6. června 2017 – Při jízdě za tmy mohou rozhodovat zlomky sekundy. Ať se jedná o silnici plnou zatáček, nebo špatně osvětlenou odbočku v obytné zóně, na řidiče může ve tmě kdykoli čekat nepříjemné překvapení v podobě překážky. Arteon nabízí jako první Volkswagen adaptivní světlomety s novou předvídavou funkcí svícení do zatáček. Dvojité světlomety LED osvětlují zatáčku až s dvousekundovým předstihem, než do ní řidič zatočí. Nový osvětlovací systém modelu Arteon disponuje těmito „jasnovidnými“ schopnostmi díky síťovému propojení přední kamery a navigačního systému. Novinka v modelu Arteon: na přání dodávané adaptivní světlomety ALS (Active Lighting System)

Nové gran turismo je sériově vybaveno světlomety s diodami LED pro tlumená a dálková světla, které navíc doplňuje asistent pro automatické ovládání dálkových světel „Light Assist“ (v rámci systémových omezení automaticky zapíná a vypíná dálková světla v závislosti na provozu před vozidlem na základě obrazu, snímaného kamerou). Obě uvedené modelové varianty mohou být na přání vybaveny adaptivními světlomety ALS (Active Lighting System).

„Active Lighting System“ používá dvojité světlomety LED s projekční technikou a zahrnuje mimo jiné dynamicky řízenou funkci trvale zapnutých dálkových světel „Dynamic Light Assist“ (interaktivní trvale zapnutá dálková světla jako funkční rozšíření asistenta „Light Assist“) a „dynamické svícení do zatáček“. Poslední uvedená funkce osvětluje zatáčky prostřednictvím variabilně ovládaných modulů světlometů v souladu s úhlem otočení volantu. Novinkou je přitom skutečnost, že osvětlení zatáčky je nyní v případě Arteonu aktivováno, nezávisle na úhlu otočení volantu, také předvídavě na základě obrazů z přední kamery a dat navigačního systému o průběhu trasy. Díky tomu dokáže gran turismo osvětlit průběh zatáčky ještě dřív, než do ní řidič zatočí. Rozložení světla se přitom řídí také podle poloměru zatáčky, protože směrem ke krajnici klesají ztráty, způsobené rozptylem světla.

Takový scénář je zlým snem každého řidiče: Stojí na červenou před semaforem, pohlédne do zpětného zrcátka a v něm vidí, jak se zezadu přibližuje vozidlo příliš vysokou rychlostí – náraz zezadu je nevyhnutelný. V takových situacích nyní pomůže v rámci svých systémových limitů nový „systém preventivní ochrany cestujících“, dodávaný pro model Arteon na přání. Senzory přednárazového bezpečnostního systému dokážou poprvé reagovat nejen na jízdní dynamiku (rozpoznává ji mj. stabilizační systém ESC) a akutní riziko kolize s vpředu jedoucím vozidlem (zaznamenané prostřednictvím systému „Front Assist“), ale i na ohrožení zezadu. Systém přitom využívá informace asistenčního systému „Side Assist“. Během zlomku sekundy aktivuje opatření, která v rámci možností zmírní následky nehody.

Systém preventivní ochrany cestujících

Takový scénář je zlým snem každého řidiče: Stojí na červenou před semaforem, pohlédne do zpětného zrcátka a v něm vidí, jak se zezadu přibližuje vozidlo příliš vysokou rychlostí – náraz zezadu je nevyhnutelný. V takových situacích nyní pomůže v rámci svých systémových limitů nový „systém preventivní ochrany cestujících“, dodávaný pro model Arteon na přání. Senzory přednárazového bezpečnostního systému dokážou poprvé reagovat nejen na jízdní dynamiku (rozpoznává ji mj. stabilizační systém ESC) a akutní riziko kolize s vpředu jedoucím vozidlem (zaznamenané prostřednictvím systému „Front Assist“), ale i na ohrožení zezadu. Systém přitom využívá informace asistenčního systému „Side Assist“. Během zlomku sekundy aktivuje opatření, která v rámci možností zmírní následky nehody.

Systém funguje následovně: Přednárazový bezpečnostní systém používá senzory asistenta pro změnu jízdního pruhu „Side Assist“ (v rámci svých systémových limitů upozorňuje při předjíždění na vozidla ve „slepém úhlu“). „Side Assist“ určuje radarovými senzory polohu a rychlost jízdy vozidel za modelem Arteon. Systém preventivní ochrany cestujících tato data vyhodnocuje. A to nejen za jízdy, ale i u stojícího vozu s běžícím motorem nebo v režimu start-stop – například před výše uvedeným semaforem. Pokud se rozpoznané vozidlo přibližuje k novému gran turismu, vypočte systém na základě polohy a rychlosti jízdy obou automobilů pravděpodobnost kolize. Pokud systém rozpozná bezprostřední riziko, nový přednárazový asistenční systém na nastalou situaci reaguje.

Systém aktivuje výstražná světla s rychlou frekvencí přerušovaného svícení. Zároveň uzavře veškerá okna (efektivnější opora pro hlavové airbagy vpředu) a posuvné střešní okno s ponecháním malé mezery. Předpínače současně přitáhnou bezpečnostní pásy vpředu.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

849 000 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč