V rytmu nových technologií

17. 03. 2005
Sdílet článek

Hyundai Sonata Korejská automobilka Hyundai existuje bezmála čtyři desetiletí, celých dvacet let z toho je pak s touto značkou spojeno jméno Sonata. Vždycky přitom platilo, že se jedná o kvalitní, komfortní a spolehlivý vůz střední třídy, který je nositelem nových technologií.

 Nejinak je tomu také v případě nové, v pořadí již páté generace modelu, jež v těchto dnech vstupuje na český trh. Modely střední třídy Sonata se vyrábějí již od roku 1985, v České republice se pak prodávala její druhá, třetí a čtvrtá generace. Dosáhla zde nemalých prodejních úspěchů, dokonce svého času platilo, že řeklo-li se Hyundai, vybavila se pod tím mnohým právě komfortní limuzína Sonata.


Konzervativní design

Možná se tak stane také v případě nové generace, která do střední automobilové třídy přináší zcela originální atributy. Postavíme-li vedle sebe odcházející a nový model Sonata, velmi rychle dojdeme k závěru, že obě generace modelu spojuje vlastně jen jméno. Vše ostatní je nové, případně zcela přepracované. Pátá generace modelu byla navržena tak, aby poskytla vysoký standard pohodlí, bezpečnosti a vytříbenosti v propracování ve všech ohledech. Design nové Sonaty akceptoval mnoho evropských vlivů, a tak čtyřdveřový sedan určitě potěší každého, kdo hledá eleganci i praktičnost. Zdobí jej klasické zaoblené, ale jasně definované linie a vyvážené proporce. Nové tvarování přední části zvýrazňuje masku chladiče, nepřehlédnutelná jsou vpředu úzká jednodílná světla a silně ohraničené tvary kapoty. Nárazníky jsou citlivě integrovány do vzhledu vozu, což vynikne především při pohledu z boku. V té chvíli si také všimnete skrytých sportovních ambicí vozu, jež vozu dodávají především sedmnáctipalcová kola, chrómové kliky a integrovaná spodní ochranná lišta. V zadní části vozu je sportovní vzhled ještě více zdůrazněn úzkými bloky světel, tvarem nárazníku a třeba i dvěma koncovkami výfuku.

Nárůst ve všech ohledech

Ve vnitřním prostoru byla velká pozornost věnována vytvoření propracovaného, jednoduchého a zvětšeného interiéru. Díky použití kvalitních materiálů a většímu prostoru má interiér moderní vzhled. Dvoutónová barevná kombinace je zvýrazněna úzkým středním pruhem v barvě dřeva. Sportovní dojem interiéru je dále podpořen tvarováním řadicí páky a klasickou přístrojovou deskou. Větrací otvory vzduchotechniky jsou umístěny tak, aby maximalizovaly efektivitu průběžného ventilačního systému. Výsledkem je nezaměnitelná, pohodlná a harmonická atmosféra jak pro řidiče, tak pro cestující. Proti předešlému modelu povyrostla nová Sonata ve všech ohledech. Do délky narostla na celkových 4800 mm, takže je delší o 55 milimetrů než dřív, široká je 1832 a vysoká 1475 mm. Vyšší hodnoty se pozitivně podepsaly i na rozvoru, který je proti dosavadnímu modelu delší o 30 milimetrů a činí úctyhodných 2730 milimetrů. Díky novým hodnotám se tak nebude v Sonatě cítit nikdo stísněně, spíše naopak. Vpředu se zvětšilo místo na nohy o deset milimetrů, v zadní části v oblasti nohou o 30 milimetrů. Zvětšil se však také prostor pro hlavu - o 22 mm vpředu a o 15 mm vzadu. Zavazadlový prostor byl rozšířen na nadprůměrných 523 litrů. Samozřejmostí jsou u Sonaty také další objemné odkládací prostory. Zahrnují například i hlubokou přihrádku na rukavice a dveřní kapsy na mapy či držáky na nápoje, které jsou umístěny přesně tam, kde je řidič a pasažéři očekávají.

Motory pro bezpečnou jízdu

O pohon čtyřdveřového sedanu se alternativně postarají tři pohonné jednotky - dva benzínové a jeden turbodiesel CRDi. Na českém trhu budou nabízeny v letošním roce dva z nich - 2,4litrový celohliníkový benzínový čtyřválec DOHC a později i šestiválcový motor o obsahu 3,3 l. V příštím roce pak i dvoulitrový turbodiesel CRDi. Čtyřválec o objemu 2,4 litru může být spojen s pětistupňovou manuální, anebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Motor o obsahu 3,3 l je spojen s pětistupňovou automatickou převodovkou H-matic. Dieselový motor 2,0 CRDi VGT, který bude v Sonatě představen později, nabídne nejvyšší výkon 99 kW při 4000 otáčkách za minutu a hlavně působivý nejvyšší točivý moment 304 N.m při 2000 min-1. Pro Evropu bude tento motor montován buď se šestistupňovou manuální, anebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Předpokladem pro dobré jízdní vlastnosti, především co se týče směrové stability, je vyspělá technika. O to se u nové Sonaty velkou měrou stará dvojité zavěšení předních kol s příčným trojúhelníkovým ramenem a víceprvková zadní náprava. Všechno pak „řídí“ zcela nový systém aktivní kontroly geometrie podvozku - Active Geometry Control Suspension (AGCS). Jde o novou technologií vyvinutou firmou Hyundai a v první fázi vývoje předvedenou na autosalónu v Soulu v roce 2002. Během zatáčení v nízkých rychlostech a přímé jízdě je s tímto zařízením náprava řízena tak, aby se dosáhlo co nejlepší směrové stability. Zjednodušeně řečeno, s pomocí elektromotorů se u Sonaty mění sbíhavost zadních kol, a tím zlepšuje stabilita vozidla. Vozy se systémem AGCS budou dováženy až v druhém pololetí roku 2005.

Nové technologie

Systém AGCS má klíčovou roli pro zlepšení jízdních vlastností a také se podílí na zvýšené bezpečnosti cestujících. Tento unikátní patentovaný systém je aplikován na zadní nápravě tak, že ovládá sbíhavost kol s použitím dvou elektrických prvků měnících geometrii nápravy. Díky tomuto racionálnímu řešení se zvyšuje stabilita při průjezdu zatáčkou a jízdní vlastnosti. Zařízení je mnohem účinnější než vertikální kontroly závěsu s (proměnnou účinností tlumičů), které jsou průmyslovým standardem. AGCS nabízí zlepšení jízdních vlastností a kontroly vozidla, které jsou ještě vylepšením systému elektronické stability ESP. Zatímco ESP zpomaluje vozidlo a omezuje jeho dynamické vlastnosti v souladu s bezpečností, AGCS optimalizuje geometrii závěsu tak, aby byla vylepšena adheze kol na vozovce a rozšířen kluzný bod. Pokud řidič chce, může systém AGCS vypnout. Během zatáčení v nízkých rychlostech a přímé jízdě je náprava řízena tak, aby se dosáhlo lepší směrové stability, zatímco při zatáčení ve vyšších rychlostech, aby se rozšířila styčná plocha pneumatiky s vozovkou a zredukovala koncepční nedotáčivost vozidla. Tím se zrychlí průjezd rychlými oblouky. AGCS tak poskytuje další zvýšení jízdní bezpečnosti. Unikátní technologie bude v modelu Sonata k dispozici v průběhu letošního roku. U nové Sonaty nebyla maximální péče věnována pouze ovládání a jízdním vlastnostem vozu, ale i omezení hluku a vibrací. Toho bylo dosaženo díky vyztužené karosérii a inovací v oblasti geometrie podvozku jako je například zvětšený záklon rejdových čepů (poskytuje lepší zpětnou vazbu při sportovní jízdě) a snížení valivých odporů. Dodatečná opatření k redukci hluku a vibrací zahrnují rovněž použití silnějších bočních skel, plochou podlahovou část karosérie a detailní zlepšení ventilačního a klimatizačního větráku. Podle výsledků interních testů, se Sonata řadí mezi nejlepší ve své třídě v omezení hluku a vibrací.

Vysoká míra bezpečnosti

Předchozí Sonata byla považována za jeden z nejbezpečnějších vozů ve střední třídě sedanů. Nová Sonata v tomto směru nabízí dokonce ještě vyšší míru bezpečnosti. Nejnovější tuhá karoserie navržená počítačem zesiluje zejména vnitřní část skeletu, sloupky a ochranu proti bočnímu nárazu. Vpředu je použit tuhý pomocný rám nápravy. Deformační zóny a prostory k odvedení nárazového zatížení jsou optimalizovány díky intenzívním a přesným testům pomocí počítačové simulace i vlastním crash-testům. Vysoká pasivní bezpečnost je dále zajištěna předními, bočními a okenními airbagy pro cestující na předních a zadních sedadlech, aktivními opěrkami hlavy, předními tříbodovými bezpečnostními pásy s dvojitými předpínači a omezovači. Opatření k aktivní bezpečnosti zahrnují i nový systém elektronické stability (ESP) s kontrolou trakce a brždění. Standardní výbava obsahuje čtyřkanálový systém protiblokovacího systému brzd (ABS) s elektronickým rozložením brzdné síly (EBD).

Bohatá výbava již ve standardu
Na českém trhu bude nová Sonata nabízena ve dvou úrovních výbavy - Dynamic a Elegance, které jsou již ve standardu rozsáhlé. Ve výbavě Dynamic nechybí již zmíněný antiblokovací brzdový systém (ABS) a elektronický rozdělovač brzdné síly (EBD), bezpečnostní vzduchový vak pro řidiče a spolujezdce, boční airbagy u předních sedadel a okenní bezpečnostní vzduchové vaky pro přední a zadní sedadla. Součástí výbavy je i alarm systém s imobilizérem, aktivní opěrky hlavy vpředu nebo úchyty pro dětskou sedačku. Samozřejmostí vnitřní výbavy je pak dále progresivní posilovač řízení, tempomat, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, bederní opěrka v sedadle řidiče, loketní opěrka mezi předními sedadly s úložným prostorem, dále dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná přední a zadní okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, manuální klimatizace, vyhřívání předního skla pod stěrači, tónovaná skla, komfortní obložení přístrojové desky (na výběr je béžový interiér s imitací dřeva nebo šedý s imitací kovu), kůží potažený volant a hlavice řadicí páky a také autorádio Clarion s CD přehrávačem a šesti reproduktory. Zvnějšku je potom Sonata Dynamic vybavena šestnáctipalcovými pneumatikami (215/60 VR16) na discích kol z lehkých slitin, předními mlhovými světly, bočními ochrannými lištami a vnějšími zpětnými zrcátky v barvě vozu a integrovanou anténou v zadním skle. Výbava Elegance zahrnuje oproti verzi Dynamic navíc elektronický stabilizační systém (ESP) a brzdový asistent (BA), dále pak automatickou klimatizaci s kontrolou kvality ovzduší, palubní počítač, ukazatel venkovní teploty či samostmívací vnitřní zpětné zrcátko. Sonata ve výbavě Elegance je „obuta“ do větších, sedmnáctipalcových pneumatik (225/50 VR17) a za příplatek je u ní možné doobjednat kožené čalounění sedadel s vyhřívanými předními sedadly a elektricky nastavitelným sedadlem řidiče. Pro zvýšení vizuální přitažlivosti, je Sonata nabízena v široké paletě vzrušujících barev jako například v ušlechtilé bílé, ebenové černi, uhlazené stříbrné, bílé v barvě čistých perel, béžové, mořské modři, tmavě červené, zelené, podzimní hnědé, světle modré a šedivé. Dvoutónový interiér je laděn v barvě šedé či béžové v závislosti na barvě exteriéru.

Přitažlivé ceny

Na českém trhu je nový Hyundai Sonata nabízen ve třech verzích s cenou od 589 900 korun s motorem 2,4i ve výbavě Dynamic a s pětistupňovou manuální převodovkou. S výbavou Elegance stojí nová Sonata se stejným motorem 649 900 korun v případě, že je vybavena manuální převodovkou, nebo 689 900 korun, pokud je „ovládána“ čtyřstupňovou automatickou převodovkou s možností sekvenční volby. V blízké budoucnosti se nabídka Sonaty rozšíří ještě o zážehový motor o obsahu 3,3 litru a v příštím roce o dvoulitrový turbodiesel CRDi. Na modely Hyundai Sonata je poskytována tradiční tříletá záruka bez omezení počtu ujetých kilometrů.

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

849 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč