V rytmu nových technologií
Hyundai Sonata Korejská automobilka Hyundai existuje bezmála čtyři desetiletí, celých dvacet let z toho je pak s touto značkou spojeno jméno Sonata. Vždycky přitom platilo, že se jedná o kvalitní, komfortní a spolehlivý vůz střední třídy, který je nositelem nových technologií.
Nejinak je tomu také v případě nové, v pořadí již páté generace modelu, jež v těchto dnech vstupuje na český trh. Modely střední třídy Sonata se vyrábějí již od roku 1985, v České republice se pak prodávala její druhá, třetí a čtvrtá generace. Dosáhla zde nemalých prodejních úspěchů, dokonce svého času platilo, že řeklo-li se Hyundai, vybavila se pod tím mnohým právě komfortní limuzína Sonata.
Konzervativní designMožná se tak stane také v případě nové generace, která do střední automobilové třídy přináší zcela originální atributy. Postavíme-li vedle sebe odcházející a nový model Sonata, velmi rychle dojdeme k závěru, že obě generace modelu spojuje vlastně jen jméno. Vše ostatní je nové, případně zcela přepracované. Pátá generace modelu byla navržena tak, aby poskytla vysoký standard pohodlí, bezpečnosti a vytříbenosti v propracování ve všech ohledech. Design nové Sonaty akceptoval mnoho evropských vlivů, a tak čtyřdveřový sedan určitě potěší každého, kdo hledá eleganci i praktičnost. Zdobí jej klasické zaoblené, ale jasně definované linie a vyvážené proporce. Nové tvarování přední části zvýrazňuje masku chladiče, nepřehlédnutelná jsou vpředu úzká jednodílná světla a silně ohraničené tvary kapoty. Nárazníky jsou citlivě integrovány do vzhledu vozu, což vynikne především při pohledu z boku. V té chvíli si také všimnete skrytých sportovních ambicí vozu, jež vozu dodávají především sedmnáctipalcová kola, chrómové kliky a integrovaná spodní ochranná lišta. V zadní části vozu je sportovní vzhled ještě více zdůrazněn úzkými bloky světel, tvarem nárazníku a třeba i dvěma koncovkami výfuku.
Nárůst ve všech ohledech
Ve vnitřním prostoru byla velká pozornost věnována vytvoření propracovaného, jednoduchého a zvětšeného interiéru. Díky použití kvalitních materiálů a většímu prostoru má interiér moderní vzhled. Dvoutónová barevná kombinace je zvýrazněna úzkým středním pruhem v barvě dřeva. Sportovní dojem interiéru je dále podpořen tvarováním řadicí páky a klasickou přístrojovou deskou. Větrací otvory vzduchotechniky jsou umístěny tak, aby maximalizovaly efektivitu průběžného ventilačního systému. Výsledkem je nezaměnitelná, pohodlná a harmonická atmosféra jak pro řidiče, tak pro cestující. Proti předešlému modelu povyrostla nová Sonata ve všech ohledech. Do délky narostla na celkových 4800 mm, takže je delší o 55 milimetrů než dřív, široká je 1832 a vysoká 1475 mm. Vyšší hodnoty se pozitivně podepsaly i na rozvoru, který je proti dosavadnímu modelu delší o 30 milimetrů a činí úctyhodných 2730 milimetrů. Díky novým hodnotám se tak nebude v Sonatě cítit nikdo stísněně, spíše naopak. Vpředu se zvětšilo místo na nohy o deset milimetrů, v zadní části v oblasti nohou o 30 milimetrů. Zvětšil se však také prostor pro hlavu - o 22 mm vpředu a o 15 mm vzadu. Zavazadlový prostor byl rozšířen na nadprůměrných 523 litrů. Samozřejmostí jsou u Sonaty také další objemné odkládací prostory. Zahrnují například i hlubokou přihrádku na rukavice a dveřní kapsy na mapy či držáky na nápoje, které jsou umístěny přesně tam, kde je řidič a pasažéři očekávají.
Motory pro bezpečnou jízdu
O pohon čtyřdveřového sedanu se alternativně postarají tři pohonné jednotky - dva benzínové a jeden turbodiesel CRDi. Na českém trhu budou nabízeny v letošním roce dva z nich - 2,4litrový celohliníkový benzínový čtyřválec DOHC a později i šestiválcový motor o obsahu 3,3 l. V příštím roce pak i dvoulitrový turbodiesel CRDi. Čtyřválec o objemu 2,4 litru může být spojen s pětistupňovou manuální, anebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Motor o obsahu 3,3 l je spojen s pětistupňovou automatickou převodovkou H-matic. Dieselový motor 2,0 CRDi VGT, který bude v Sonatě představen později, nabídne nejvyšší výkon 99 kW při 4000 otáčkách za minutu a hlavně působivý nejvyšší točivý moment 304 N.m při 2000 min-1. Pro Evropu bude tento motor montován buď se šestistupňovou manuální, anebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Předpokladem pro dobré jízdní vlastnosti, především co se týče směrové stability, je vyspělá technika. O to se u nové Sonaty velkou měrou stará dvojité zavěšení předních kol s příčným trojúhelníkovým ramenem a víceprvková zadní náprava. Všechno pak „řídí“ zcela nový systém aktivní kontroly geometrie podvozku - Active Geometry Control Suspension (AGCS). Jde o novou technologií vyvinutou firmou Hyundai a v první fázi vývoje předvedenou na autosalónu v Soulu v roce 2002. Během zatáčení v nízkých rychlostech a přímé jízdě je s tímto zařízením náprava řízena tak, aby se dosáhlo co nejlepší směrové stability. Zjednodušeně řečeno, s pomocí elektromotorů se u Sonaty mění sbíhavost zadních kol, a tím zlepšuje stabilita vozidla. Vozy se systémem AGCS budou dováženy až v druhém pololetí roku 2005.
Nové technologie
Systém AGCS má klíčovou roli pro zlepšení jízdních vlastností a také se podílí na zvýšené bezpečnosti cestujících. Tento unikátní patentovaný systém je aplikován na zadní nápravě tak, že ovládá sbíhavost kol s použitím dvou elektrických prvků měnících geometrii nápravy. Díky tomuto racionálnímu řešení se zvyšuje stabilita při průjezdu zatáčkou a jízdní vlastnosti. Zařízení je mnohem účinnější než vertikální kontroly závěsu s (proměnnou účinností tlumičů), které jsou průmyslovým standardem. AGCS nabízí zlepšení jízdních vlastností a kontroly vozidla, které jsou ještě vylepšením systému elektronické stability ESP. Zatímco ESP zpomaluje vozidlo a omezuje jeho dynamické vlastnosti v souladu s bezpečností, AGCS optimalizuje geometrii závěsu tak, aby byla vylepšena adheze kol na vozovce a rozšířen kluzný bod. Pokud řidič chce, může systém AGCS vypnout. Během zatáčení v nízkých rychlostech a přímé jízdě je náprava řízena tak, aby se dosáhlo lepší směrové stability, zatímco při zatáčení ve vyšších rychlostech, aby se rozšířila styčná plocha pneumatiky s vozovkou a zredukovala koncepční nedotáčivost vozidla. Tím se zrychlí průjezd rychlými oblouky. AGCS tak poskytuje další zvýšení jízdní bezpečnosti. Unikátní technologie bude v modelu Sonata k dispozici v průběhu letošního roku. U nové Sonaty nebyla maximální péče věnována pouze ovládání a jízdním vlastnostem vozu, ale i omezení hluku a vibrací. Toho bylo dosaženo díky vyztužené karosérii a inovací v oblasti geometrie podvozku jako je například zvětšený záklon rejdových čepů (poskytuje lepší zpětnou vazbu při sportovní jízdě) a snížení valivých odporů. Dodatečná opatření k redukci hluku a vibrací zahrnují rovněž použití silnějších bočních skel, plochou podlahovou část karosérie a detailní zlepšení ventilačního a klimatizačního větráku. Podle výsledků interních testů, se Sonata řadí mezi nejlepší ve své třídě v omezení hluku a vibrací.
Vysoká míra bezpečnosti
Předchozí Sonata byla považována za jeden z nejbezpečnějších vozů ve střední třídě sedanů. Nová Sonata v tomto směru nabízí dokonce ještě vyšší míru bezpečnosti. Nejnovější tuhá karoserie navržená počítačem zesiluje zejména vnitřní část skeletu, sloupky a ochranu proti bočnímu nárazu. Vpředu je použit tuhý pomocný rám nápravy. Deformační zóny a prostory k odvedení nárazového zatížení jsou optimalizovány díky intenzívním a přesným testům pomocí počítačové simulace i vlastním crash-testům. Vysoká pasivní bezpečnost je dále zajištěna předními, bočními a okenními airbagy pro cestující na předních a zadních sedadlech, aktivními opěrkami hlavy, předními tříbodovými bezpečnostními pásy s dvojitými předpínači a omezovači. Opatření k aktivní bezpečnosti zahrnují i nový systém elektronické stability (ESP) s kontrolou trakce a brždění. Standardní výbava obsahuje čtyřkanálový systém protiblokovacího systému brzd (ABS) s elektronickým rozložením brzdné síly (EBD).
Bohatá výbava již ve standardu
Na českém trhu bude nová Sonata nabízena ve dvou úrovních výbavy - Dynamic a Elegance, které jsou již ve standardu rozsáhlé. Ve výbavě Dynamic nechybí již zmíněný antiblokovací brzdový systém (ABS) a elektronický rozdělovač brzdné síly (EBD), bezpečnostní vzduchový vak pro řidiče a spolujezdce, boční airbagy u předních sedadel a okenní bezpečnostní vzduchové vaky pro přední a zadní sedadla. Součástí výbavy je i alarm systém s imobilizérem, aktivní opěrky hlavy vpředu nebo úchyty pro dětskou sedačku. Samozřejmostí vnitřní výbavy je pak dále progresivní posilovač řízení, tempomat, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, bederní opěrka v sedadle řidiče, loketní opěrka mezi předními sedadly s úložným prostorem, dále dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná přední a zadní okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, manuální klimatizace, vyhřívání předního skla pod stěrači, tónovaná skla, komfortní obložení přístrojové desky (na výběr je béžový interiér s imitací dřeva nebo šedý s imitací kovu), kůží potažený volant a hlavice řadicí páky a také autorádio Clarion s CD přehrávačem a šesti reproduktory. Zvnějšku je potom Sonata Dynamic vybavena šestnáctipalcovými pneumatikami (215/60 VR16) na discích kol z lehkých slitin, předními mlhovými světly, bočními ochrannými lištami a vnějšími zpětnými zrcátky v barvě vozu a integrovanou anténou v zadním skle. Výbava Elegance zahrnuje oproti verzi Dynamic navíc elektronický stabilizační systém (ESP) a brzdový asistent (BA), dále pak automatickou klimatizaci s kontrolou kvality ovzduší, palubní počítač, ukazatel venkovní teploty či samostmívací vnitřní zpětné zrcátko. Sonata ve výbavě Elegance je „obuta“ do větších, sedmnáctipalcových pneumatik (225/50 VR17) a za příplatek je u ní možné doobjednat kožené čalounění sedadel s vyhřívanými předními sedadly a elektricky nastavitelným sedadlem řidiče. Pro zvýšení vizuální přitažlivosti, je Sonata nabízena v široké paletě vzrušujících barev jako například v ušlechtilé bílé, ebenové černi, uhlazené stříbrné, bílé v barvě čistých perel, béžové, mořské modři, tmavě červené, zelené, podzimní hnědé, světle modré a šedivé. Dvoutónový interiér je laděn v barvě šedé či béžové v závislosti na barvě exteriéru.
Přitažlivé ceny
Na českém trhu je nový Hyundai Sonata nabízen ve třech verzích s cenou od 589 900 korun s motorem 2,4i ve výbavě Dynamic a s pětistupňovou manuální převodovkou. S výbavou Elegance stojí nová Sonata se stejným motorem 649 900 korun v případě, že je vybavena manuální převodovkou, nebo 689 900 korun, pokud je „ovládána“ čtyřstupňovou automatickou převodovkou s možností sekvenční volby. V blízké budoucnosti se nabídka Sonaty rozšíří ještě o zážehový motor o obsahu 3,3 litru a v příštím roce o dvoulitrový turbodiesel CRDi. Na modely Hyundai Sonata je poskytována tradiční tříletá záruka bez omezení počtu ujetých kilometrů.
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidelHyundai I30 1.4 T-GDi/103kW Style Navi
Hyundai I30 1.6-TOP STAV-spotř.cca5l/100km
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi/132kW Smart DCT MHEV
Mohlo by vás zajímat
Nejnovější články
Toyota ve světové premiéře představila nový model Urban Cruiser
Toyota chce do roku 2026 nabízet 15 modelů s nulovými emisemi, včetně šesti bateriových elektromobilů postavených na vyh ...
Kia EV6 GT má 650 koní, lítá 260 km/h a stovku umí za 3,5 sekundy. Českou cenou překvapí
Do České republiky přijelo nové EV6 GT, nejvýkonnější sériový vůz v historii značky Kia ...
Že Peugeot už nedělá auta do terénu? Kdepak. Model Landtrek je plnotučný pick-up
Francouzská automobilka uvádí v zemích Afriky, Blízkého východu a Jižní Ameriky model Landtrek s velkým dieselem a autom ...
Nejčtenější články měsíce
Tipy z autobazarů
Škoda Octavia
Rok výroby 2021
Škoda Kodiaq
Rok výroby 2021
Volkswagen Tiguan
Rok výroby 2010
Volkswagen Arteon
Rok výroby 2019