Test: VW Golf Alltrack 2.0 TDI 4Motion MT - čekat se vyplácí
Když se řekne Volkswagen Golf, představí si většina lidí opravdu dobré, ale zároveň fádní auto krabicoidních tvarů, které tak nějak nenápadně definuje měřítka své třídy již přes 40 let. To nepochybně o něčem svědčí, Golftrack (odpusťte prosím, spojení těchto dvou slov se přímo nabízelo) je ale úplně jiný. Je lepší…
Než se vrhneme na test, popřejme Golfu alespoň krátkým návratem za kořeny k jeho dalším narozeninám. Přesně 29. března mu totiž bylo 42 let, takže je možná starší než vy. První generace vydržela na trhu necelých 10 let, spokojit se ovšem musela jen s klasickou dvou a následně i pětidvéřovou koncepcí. V roce 1979 sice dorazil odvozený sedan s označením Jetta a rok na to i první kabriolet, který je dodnes vyhledáván mnohými nadšenci, obě verze jsou ale v porovnání s běžným Golfem docela raritní. Druhá generace na úspěchy prvního modelu plynule navázala a navíc přinesla více vnitřního prostoru spolu s menší spotřebou paliva. Její nevýhodou bylo však období vzniku, neboť přišla za ekonomické krize (představena byla 1983), a VW tak nepočítalo ani s verzí bez střechy, ani s jinými nečekanými výstřelky, jakými mohlo být třeba kombi. To zůstalo proto u ledu ještě dlouhých 10 let a na své zrození si muselo vyčkat ještě celou generační proměnu.
V roce 1993 to ale vypuklo. Zakulacený Golf MkIII byl v prodeji druhým rokem, a protože VW cítilo neustále sílící potřebu trhu po vozech s větším kufrem, představilo konečně i verzi kombi pod v současnosti notoricky známým označením Variant. Stále jsme ale o pořádných 23 let v minulosti.
Otázka tedy zní: „Jak se dnešní Variant liší od toho prvního?“ Odpověď je nasnadě - téměř nijak. Stále je to Golf s obrovským zavazadelníkem, který si drží vysokou kvalitu i cenu a kromě přiostřených tvarů a moderních technologií je v evropském měřítku tím nejchtěnějším z kompaktní třídy. Na druhé straně se liší extrémně. Golf totiž už dávno neudává směr, jakým se jeho třída ubírá. Sice všechna její měřítka definuje, způsob, jakým je utváří, se ale zásadně posunul. Již nejde proti proudu, ale snaží se splynout s davem. Již nepřináší revoluční novinky, ale snaží se nabídnout to, co všichni ostatní a být jen lepší. Ve všem lepší! A daří se mu to… Když proto přišla Octavia Scout, bylo nad slunce jasné, že jakmile se setká s prodejními úspěchy, VW nebude s oplastovaným Golfem otálet. Jenomže otálelo, čekalo, plánovalo a do příchodu verze Golf Alltrack to od uvedení Scoutu trvalo dlouhých 7 let. Že to byl risk? No nepochybně. Zdlouhavé čekání se ale sakra vyplatilo!
Exteriér – fešák v pohorkách
Nevýhodou Volkswagenů je skutečnost, že pokud chcete mít hezké auto, stojí opravdu nehezké peníze. Golf Alltrack tak rozhodně není levný. Přesto za svou částku nabízí netušenou porci extravagance a jeho vydařeným vzhledem to pouze začíná. S opravdu vkusným outfitem zkušeného horala navíc v rudém laku a na osmnáctipalcových ráfkách lze tuto verzi po právu označit za dost možná nejhezčí variantu z nabídky Golfů. Zepředu vás sice rozesměje výraz neposedného mláděte kobry královské (adaptivní tempomat ACC dotváří dojem vyplazeného hadího jazyku), ale celkový dojem z auta nemohl být lepší. Ani na okamžik nám proto nezevšedněl a jako bonus si ho snad každý druhý člověk spletl s Passatem.
Interiér – skvělý Golf, málo Alltrack
Uvnitř vozu k markantním změnám nedošlo. Trochu tak zamrzí, že kromě ozdobných lišt na prazích dveří a štítku „4MOTION“ před řadicí pákou na vás Golf outdoorovou atmosférou nedýchne a že si tu připadáte „jen“ v jako velice dobrém autě s lehkým závanem prémiovosti. Díky o 20 mm vyšší světlosti se sem ale lépe nastupuje, a ačkoliv bychom to nečekali, je tato hodnota citelně znát i na lepším výhledu z vozu.
Kladným pocitům z interiéru se navzdory absenci outdoorových prvků přesto nelze ubránit. Příplatková polokožená sedadla ergoActive (13 200 Kč) jsou úžasně pohodlná, dávají ukázkovou oporu stehnům a navíc poskytují i příjemný komfort na zadních sedadlech, kde je nadbytek prostoru ve všech směrech. Tvar věnce volantu zase k doméně Volkswagenu patří již po dlouhá léta a jeho aktuální podoba (ve většině aktuálních modelů shodná) nemá kromě moderního a zcela zbytečného zploštění spodní strany chybu. O takřka bezchybné ergonomii ovládacích prvků snad ani nemusí být řeč a také zavazadlovému prostoru s hodnotou 605 litrů může jen málokdo stěží co vytknout. Naprosto konsternováni jsme také zůstali ze zapracovanosti subwooferu příplatkového audiosystému Dynaudio Excite (16 400 Kč) do závitu uprostřed dojezdové rezervy pod platem dna kufru. (Mimochodem - v interiéru Golfu hraje příplatkové 400 wattové audio brilantně.) U jiných výrobců si totiž často musíte vybrat, zda chcete „kolo nebo hudbu“. Golfu, stejně jako většímu Passatu, ale nechybí nic.
Interiér přesto není bez chyb, a ačkoliv jsou jen rázu „prkotin“, jednu zmíníme. Tou nejotravnější jsou odkládací kapsy v předních dveřích, respektive jejich velikost. Přihrádky jsou až zbytečně objemné (zřejmě pro použití méně častých 2 litrových láhví), a nejčastěji používaná velikost 1,5 litru v nich proto za křaplavého rachotu lítá zepředu dozadu při každém výraznějším přidání.
Motor – zlatá střední cesta
Testovaný dvoulitr o výkonu 110 kW (150 koní) a 320 Nm točivého momentu je nejsilnějším dieselem, který si do verze Alltrack můžete v kombinaci s manuální převodovkou pořídit. Narovinu je ale potřeba říci jedno. Přestože motor v relativně těžkém Golfu (1555 kg) neoslní dynamikou, jakou známe například z lehčí Octavie (se stejnou pohonnou jednotkou ale s pohonem pouze přední nápravy), v Alltracku představuje skvělý kompromis mezi jízdními výkony a přijatelnou spotřebou paliva. Přesto nás však nepotěšil hned několika vlastnostmi, mezi které se řadí nýtování při pozvolném sešlápnutí plynu, neochota rychleji se sebrat v pásmu okolo 1 500 otáček a brzké zvadnutí poskytované dynamiky nad úrovní 4 000ot./min.. Jakmile k práci s plynovým pedálem ale přistupujete vnímavě a trochu nekompromisněji, nedostatkem výkonu rozhodně netrpíte. Přesto, dostat se na udávanou maximální rychlost 207 km/h trvá věčnost.
Jak se na takovém zacházení ale podepíše spotřeba, když by ze zmínky mělo jít o dobrý kompromis? Golf Alltrack není zrovna lamačem rychlostních rekordů a jeho oplastování, stejně tak jako světlá výška 175mm a použití velkých 18palcových kol s pneumatikami 225/45 se na výsledném odběru nafty podepíše. Náš test jsme ovšem dokončili s velice přijatelnými 6,7 litry na 100 km. Při svižné jízdě se nám podařilo jet za 9,5 litrů, opačné snahy ale vedly k odsátí pouhých 5,1 litrů paliva na každých 100 kilometrech. A pokud vám to nestačí, tak ještě stručné vyjádření v námi naměřených číselných údajích: město – 7,9l; mimo obec – 5,7l; kombinace – 6,3l. Motor tak dokazuje, že se i přes svůj línější projev v nízkých otáčkách dokáže mile odvděčit příjemnou spotřebou paliva. Za nás proto bez výtek.
Jízda – nečekaně zábavná, nečekaně tuhá
Vyšší světlost (o 20 mm) a velká kola dávají tušit, že Golf pojede hlava nehlava, ať bude kdekoliv. Jenomže chyba lávky! Podvozek je nastaven na velice tuhou notu, jakou byste při pohledu na vyvýšený vůz rozhodně nečekali, a funguje tím lépe, čím rychleji jedete. Na rozbitých komunikacích to tedy s jistou dávkou sebezapření lze aplikovat, jenomže na nezpevněných površích se podobný přístup praktikovat nedá… Při výběru Alltracku si proto jistě připlaťte za adaptivní tlumiče DCC (22 500 Kč). Ty v námi testovaném exempláři chyběly (Alltrack je jediným Golfem, u kterého VW tuto možnost nabízí), a protože jsme se s nimi v Golfu již při dřívější prezentaci svezli, musíme uznat, že jízdní komfort s tímto podvozkem poskočí nejméně o 300%. Sice to rozhodně neznamená, že by základní podvozek nestačil, ale objednat si verzi Alltrack s příplatkovou výbavou za bezmála milion korun bez tlumičů DCC, je jako dát si staročeský bramborák bez česneku. Chutnat bude skvěle, ale jsme si jisti, že vám na něm dříve nebo později začne něco chybět.
Stejně jako nás překvapila tuhost podvozku, udivil nás Golf i svou mrštností. Tentokrát samozřejmě již v dobrém. Kdo by čekal, že se bude bez sebemenších náznaků nejistot vrhat do zatáček doslova po hlavě a jako rozdováděný kocour měnit směry rychlostí šelmy? Jak je podvozek na výmolech až nepěkně tuhý, je naprosto fenomenální v zatáčkách a z Alltracku vytváří doslova nečekaný stroj vybízející k zábavné jízdě. Řízení totiž není vůbec odtažité a díky o něco vyšším náklonům karoserie vůz lépe cítíte. O volbě právě 150 koňové varianty se základní cenou 722 900 Kč vás ale definitivně přesvědčí řazení šestistupňové manuální převodovky. Práce se spojkou je jedna radost a sázet tam (neuvěřitelné, že se stále bavíme o vyvýšeném rodinném kombi) jeden meziplyn za druhým je prostě fantastické.
Jak si ale oplastovaná verze vedla v terénu? Jistě nepřekvapí, že pravověrný offroad se z Golfu nestal. Převisy karoserie jsou jak vpředu, tak vzadu stále poměrně dlouhé a o dobrých nájezdových úhlech tedy nemůže být řeč. Světlou výšku 175 mm ale přesto oceníte častěji než byste čekali, a když už se odhodláte, smíříte se s tím, že relativně dlouhý vůz si sem tam škrtne svým oplastovaným bříškem, a vy konečně vyrazíte do terénu, zjistíte, že Alltrack bez známek nejistot zvládá opravdu hodně. Do nějakých krkolomných kousků jsme se s ním sice nepouštěli, ale výhody Haldexu 5. generace s elektronickou uzávěrkou diferenciálu XDS jsou nezpochybnitelné, stejně jako je bezchybný skvěle fungující asistent pro jízdu z kopce, u kterého stačí jen brzdovým pedálem předem určit rychlost jízdy (od 2 do 30 km/h) a dále se už starat pouze o volant.
Vyšší stavba vozu má v podstatě jen jedinou nevýhodu a tou je vyšší hluk v kabině, jež proniká od podvozkových částí, kam se dostane více vzduchu. V rychlostech do 140 km/h je ale o něco vyšší míra decibelů neznatelná, a jelikož Alltrack není primárně určen k překonávání vysokých rychlostí, ani nám tato skutečnost dvakrát nevadila.
Závěr – znovu nejlepší, znovu nejdražší
Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI 4Motion MT přichází pozdě, díky tomu je ale bezesporu tím nejlepším z nabídky oplastovaných kompaktů. Sebevědomí má sice na rozdávání a svou cenou to dává nepochybně znát, jeho sebejistota je ale oprávněná. Jezdí naprosto skvěle, má téměř až prémiový interiér a dlouholetou praktičnost verzí Variant kombinuje s nečekanou dávkou osobního vkusu a extravagance. S klidným svědomím tak můžeme prohlásit, že s Golfem Alltrack rozhodně chybu neuděláte. Jistě se ale vyplatí připlatit si za adaptivní tlumiče DCC. S nimi bude coby vznětový vrchol nabídky bez chybičky.
Plusy
+ vnější design
+ agilita podvozku
+ vlastnosti v lehkém terénu
+ lepší výhled z vozu
+ ukázkový chod řadicí páky
+ kvalita dílenského zpracování
+ pohodlná sedadla
+ výkon příplatkové audiosoustavy
Mínusy
- oproti běžnému Golfu vyšší hluk
- tužší nastavení základních tlumičů
- prémiová cenovka
Technické údaje | Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI 4Motion MT |
Motor: | vznětový čtyřválec |
Objem motoru: | 1968 ccm |
Výkon: | 110kW(150k)/3500-4000 ot./min. |
Točivý moment max.: | 320Nm/1750-3000 ot./min. |
Max. rychlost: | 207 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 8,9 s |
Spotřeba - město: | 5,6 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 4,4 l/100 km |
Spotřeba - kombinovaná: | 4,9 l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 55 l |
Délka/šířka/výška: | 4676/1799/1515 mm |
Rozvor: | 2630 mm |
Zavazadelník: | 605/1620 l |
Pohotovostní hmotnost: | 1555 kg |
Spotřeba během testu: | 6,7 l/100 km |
Cena test. modelu od: | 772 900 Kč |