Test: Volkswagen Sharan 2.0 TDI - nudný ale silně užitečný

29. 01. 2016
Sdílet článek

Pro koho je Caddy příliš užitkový a Touran stále nedostatečně prostorný, tomu Volkswagen nabízí model Sharan, který do testu přijel s pohonem všech kol ve své druhé generaci a důkladné modernizaci.

Počátkem loňského roku 2015 prošel Volkswagen Sharan modernizací, která přinesla nové komfortní, asistenční, bezpečnostní a informační systémy. Vyšší úroveň bezpečnosti zajišťuje mimo jiné systém sledování slepého úhlu (Blind Spot; na přání ve spojení se systémem Lane Assist), asistent pro couvání z parkovacího místa a multikolizní brzda. Pro model Sharan jsou poprvé nabízeny také adaptivní tempomat ACC a Front Assist s funkcí nouzového brzdění City. Mimo to se vývojáři zaměřili na nové motory, které v Sharanu spotřebují až o 14,3 procenta méně paliva a bez výjimky splňují emisní normu Euro 6.


Volkswagen Sharan diesel

Omlazení přineslo ostřejší rysy
Exteriér modelu Sharan dostal v detailech ostřejší rysy. Zadní světlomety, nyní s technikou LED, se vyznačují výrazným světelným designem. Kromě toho byla rozšířena nabídka kol, která zahrnuje mimo jiné nová 16“ kola z lehké slitiny typu „Jakarta“, a zákazníci mají na výběr dvě nové barvy karoserie (metalické laky „modrá Hudson Bay“ a „červená Crimson“). Zdokonalen byl rovněž interiér. Přístrojovou desku a výplně dveří zušlechťují tři nová ozdobná obložení v provedeních „platinově stříbrná (v sériově výbavě linie „Trendline“, která pro český trh není v plánu), „klavírní černá“ (sériová výbava linie „Highline“) a „lesklý dub“ (výbava na přání pro „Comfortline“ a „Highline“).

Sharan je nabízen ve verzích s 5, 6 nebo 7 sedadly a vždy se dvěma posuvnými bočními dveřmi. Stejně jako kdysi první VW Bus byl i Sharan koncipován v souladu s principem „podřízení tvaru funkci“, aby bylo možné vytvořit dobře využitelný a velký vnitřní prostor.

Sedm míst
Důvodem popularity tohoto modelu je jeho prostornost a velká variabilita. Samostatná sedadla ve druhé a třetí řadě lze snadno složit do podlahy díky konceptu Easy Fold s jednoduchým sklopným mechanismem. Zadní sedadla ve druhé řadě jsou navíc podélně posuvná a mají sklon opěradla nastavitelný v rozsahu 20 stupňů.

Sharan dokáže nabídnout dvě integrované dětské sedačky, až devět airbagů, 33 odkládacích prostorů a pozoruhodný objem zavazadlového prostoru až 2 430 litrů. Daní za sedmimístné provedení je o 12 cm mělčí kufr, přičemž se tím zarovná schod mezi podlahou kufru a složenými sedadly druhé řady.

Moderní technika
Poprvé je ve velkém MPV značky Volkswagen nabízen adaptivní tempomat ACC. Elektrická parkovací brzda je také ve verzích s mechanickou převodovkou rozšířena o funkci Auto Hold, která zabraňuje pohybu stojícího vozidla a zpětnému pohybu při rozjezdu ve svahu. Na přání jsou k dispozici další novinky v podobě třetí generace parkovacího asistenta (asistované zaparkování vozu i vyjetí z parkovacího místa) nebo asistenta pro sledování slepého úhlu (Blind Spot upozorňuje při změně jízdního pruhu na vozidla ve slepém úhlu) s asistentem pro couvání z parkovacího místa (upozorňuje na vozidla přijíždějící ze stran).

Osvědčený dvoulitr postačí
Paleta motorů zahrnuje dvě zážehové jednotky TSI (ty v Česku nekoupíte) a tři turbodiesely TDI. Ve všech případech se jedná o čtyřválce se čtyřmi ventily na válec, přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním. Jednotky TDI jsou nabízeny ve výkonových stupních 85 kW/115 k (tato varianta se na českém trhu neprodává), 110 kW/150 k a 135 kW/184 k. Všechny agregáty jsou doplněny katalyzátorem SCR a systémem Start-Stop s rekuperací kinetické energie. Oba v Česku prodávané diesely mohou být kombinovány s automatizovanou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, která umožňuje úsporný režim setrvačné jízdy (odpojení motoru od převodovky při uvolnění pedálu plynu). Slabší dnes testovaná 110 kW verze zároveň může disponovat ve spojení s manuální převodvokou pohonem všech kol 4Motion.

Výrobce slibuje u  zkoušené čtyřkolky průměrnou spotřebu paliva 5,7 l/100 km. V praxi je však nutné počítat se spotřebou vyšší zhruba o 1,5 l/100 km, resp. o dva litry (při plném zatížení). Při ustálené jízdě rychlostí 90 km/h na šestý rychlostní stupeň (dvoulitr točí zhruba 1 600 otáček) jsme naměřili 5,4 l/100 km, přičemž při dálniční 130 km/h se konzumace vyšplhala na 7,5 l na každých 100 km. Ve městě lze jezdit do sedmi litrů a poměrně svižně mimo město za osm. Doboru zprávou je, že pokud jezdíte rychleji, Sharan z Vás nevysaje tolik peněz za palivo. Poměrně svižně lze jezdit za 7,5 l/100 km a dostat se mimo město přes 8 litrů už vyžaduje umění.

Nezalekne se ostřejšího tempa
Tam kde jsme s dříve testovaným Passatem letěli 140 km/h (rozbitá okreska třetí třídy), tam jsme u Sharana očekávali problémy. Většina podobně velkých MPV má již při stovce problém vybrat záludné zatáčky. Karoserie se u konkurentů většinou vlní a výrazně naklání. Celkové jízdní chování s odskakující zadní nápravou pak většinou lze označit za podprůměrné. To však pro Sharana neplatí. Stodeset kilometrů v hodině pro něj na zkoušené záludné komunikaci ještě nebyl problém, ale přiblížit se k letu Passatu logicky nešlo. Přesto Sharan má naše uznání. S daným úsekem se totiž perou jiná menší auta v daleko nižších rychlostech. Na dálnici Sharan netrpí přílišnou háklivostí na boční vítr. Německo tak můžete přelétnout ustálenou a stále pohodovou 170 km/h.

Rodinný ideál bez větších nároků a emocí
Volkswagen Sharan je vozem, který splní veškeré potřeby početnější rodiny a za všech okolností se dokáže chovat důstojně. Testovaná verze se díky pohonu všech kol nezastaví před prvním uklouzaným kopcem a u čerpací stanice nežádá více než dieselové kombi. Cenu testovaného vozu zvýšil příplatek za bílou barvu karoserie Pure White (+ 3 700 Kč), příplatek za prodlouženou záruku na 4 roky nebo 80 000 km (+ 12 900 Kč), systém hlídání mrtvého úhlu Blind Spot Senzor (+ 10 700 Kč), akční paket Space přinášející celou řadu praktických věcí (+ 54 700 Kč) nebo paket Comfort View (+ 35 300 Kč).

Plusy:
+ prostornost, variabilita
+ úsporný motor
+ komfort odpružení
+ minimální hlučnost

Mínusy
- náklony v zatáčkách
- ostrá změna směru jízdy vůz nepatrně rozvlní
- ceny příplatkové výbavy
 

Technické údaje Volkswagen Sharan 2.0 TDI 4Motion
Motor: vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1968 ccm
Výkon: 110kW(150k)/3500 ot./min.
Točivý moment max.: 340Nm/1750-3000 ot./min.
Max. rychlost: 198 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,6 s
Spotřeba - město: 6,8 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 5,1 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 5,7 l /100 km
Objem pal. nádrže: -- l
Délka/šířka/výška: 4952/1904/1720 mm
Rozvor: 2919 mm
Zavazadelník: 955-2430 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1891/2560kg
Cena bez přípl. výbavy 1 000 900 Kč
Cena test. modelu 1 118 200 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce (text), Petr Šikl (foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Peugeot 508

Rok výroby 2022

739 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

701 800 Kč