Test: Volkswagen Sharan 2.0 TDI - nudný ale silně užitečný

29. 01. 2016
Sdílet článek

Pro koho je Caddy příliš užitkový a Touran stále nedostatečně prostorný, tomu Volkswagen nabízí model Sharan, který do testu přijel s pohonem všech kol ve své druhé generaci a důkladné modernizaci.

Počátkem loňského roku 2015 prošel Volkswagen Sharan modernizací, která přinesla nové komfortní, asistenční, bezpečnostní a informační systémy. Vyšší úroveň bezpečnosti zajišťuje mimo jiné systém sledování slepého úhlu (Blind Spot; na přání ve spojení se systémem Lane Assist), asistent pro couvání z parkovacího místa a multikolizní brzda. Pro model Sharan jsou poprvé nabízeny také adaptivní tempomat ACC a Front Assist s funkcí nouzového brzdění City. Mimo to se vývojáři zaměřili na nové motory, které v Sharanu spotřebují až o 14,3 procenta méně paliva a bez výjimky splňují emisní normu Euro 6.


Volkswagen Sharan diesel

Omlazení přineslo ostřejší rysy
Exteriér modelu Sharan dostal v detailech ostřejší rysy. Zadní světlomety, nyní s technikou LED, se vyznačují výrazným světelným designem. Kromě toho byla rozšířena nabídka kol, která zahrnuje mimo jiné nová 16“ kola z lehké slitiny typu „Jakarta“, a zákazníci mají na výběr dvě nové barvy karoserie (metalické laky „modrá Hudson Bay“ a „červená Crimson“). Zdokonalen byl rovněž interiér. Přístrojovou desku a výplně dveří zušlechťují tři nová ozdobná obložení v provedeních „platinově stříbrná (v sériově výbavě linie „Trendline“, která pro český trh není v plánu), „klavírní černá“ (sériová výbava linie „Highline“) a „lesklý dub“ (výbava na přání pro „Comfortline“ a „Highline“).

Sharan je nabízen ve verzích s 5, 6 nebo 7 sedadly a vždy se dvěma posuvnými bočními dveřmi. Stejně jako kdysi první VW Bus byl i Sharan koncipován v souladu s principem „podřízení tvaru funkci“, aby bylo možné vytvořit dobře využitelný a velký vnitřní prostor.

Sedm míst
Důvodem popularity tohoto modelu je jeho prostornost a velká variabilita. Samostatná sedadla ve druhé a třetí řadě lze snadno složit do podlahy díky konceptu Easy Fold s jednoduchým sklopným mechanismem. Zadní sedadla ve druhé řadě jsou navíc podélně posuvná a mají sklon opěradla nastavitelný v rozsahu 20 stupňů.

Sharan dokáže nabídnout dvě integrované dětské sedačky, až devět airbagů, 33 odkládacích prostorů a pozoruhodný objem zavazadlového prostoru až 2 430 litrů. Daní za sedmimístné provedení je o 12 cm mělčí kufr, přičemž se tím zarovná schod mezi podlahou kufru a složenými sedadly druhé řady.

Moderní technika
Poprvé je ve velkém MPV značky Volkswagen nabízen adaptivní tempomat ACC. Elektrická parkovací brzda je také ve verzích s mechanickou převodovkou rozšířena o funkci Auto Hold, která zabraňuje pohybu stojícího vozidla a zpětnému pohybu při rozjezdu ve svahu. Na přání jsou k dispozici další novinky v podobě třetí generace parkovacího asistenta (asistované zaparkování vozu i vyjetí z parkovacího místa) nebo asistenta pro sledování slepého úhlu (Blind Spot upozorňuje při změně jízdního pruhu na vozidla ve slepém úhlu) s asistentem pro couvání z parkovacího místa (upozorňuje na vozidla přijíždějící ze stran).

Osvědčený dvoulitr postačí
Paleta motorů zahrnuje dvě zážehové jednotky TSI (ty v Česku nekoupíte) a tři turbodiesely TDI. Ve všech případech se jedná o čtyřválce se čtyřmi ventily na válec, přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním. Jednotky TDI jsou nabízeny ve výkonových stupních 85 kW/115 k (tato varianta se na českém trhu neprodává), 110 kW/150 k a 135 kW/184 k. Všechny agregáty jsou doplněny katalyzátorem SCR a systémem Start-Stop s rekuperací kinetické energie. Oba v Česku prodávané diesely mohou být kombinovány s automatizovanou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, která umožňuje úsporný režim setrvačné jízdy (odpojení motoru od převodovky při uvolnění pedálu plynu). Slabší dnes testovaná 110 kW verze zároveň může disponovat ve spojení s manuální převodvokou pohonem všech kol 4Motion.

Výrobce slibuje u  zkoušené čtyřkolky průměrnou spotřebu paliva 5,7 l/100 km. V praxi je však nutné počítat se spotřebou vyšší zhruba o 1,5 l/100 km, resp. o dva litry (při plném zatížení). Při ustálené jízdě rychlostí 90 km/h na šestý rychlostní stupeň (dvoulitr točí zhruba 1 600 otáček) jsme naměřili 5,4 l/100 km, přičemž při dálniční 130 km/h se konzumace vyšplhala na 7,5 l na každých 100 km. Ve městě lze jezdit do sedmi litrů a poměrně svižně mimo město za osm. Doboru zprávou je, že pokud jezdíte rychleji, Sharan z Vás nevysaje tolik peněz za palivo. Poměrně svižně lze jezdit za 7,5 l/100 km a dostat se mimo město přes 8 litrů už vyžaduje umění.

Nezalekne se ostřejšího tempa
Tam kde jsme s dříve testovaným Passatem letěli 140 km/h (rozbitá okreska třetí třídy), tam jsme u Sharana očekávali problémy. Většina podobně velkých MPV má již při stovce problém vybrat záludné zatáčky. Karoserie se u konkurentů většinou vlní a výrazně naklání. Celkové jízdní chování s odskakující zadní nápravou pak většinou lze označit za podprůměrné. To však pro Sharana neplatí. Stodeset kilometrů v hodině pro něj na zkoušené záludné komunikaci ještě nebyl problém, ale přiblížit se k letu Passatu logicky nešlo. Přesto Sharan má naše uznání. S daným úsekem se totiž perou jiná menší auta v daleko nižších rychlostech. Na dálnici Sharan netrpí přílišnou háklivostí na boční vítr. Německo tak můžete přelétnout ustálenou a stále pohodovou 170 km/h.

Rodinný ideál bez větších nároků a emocí
Volkswagen Sharan je vozem, který splní veškeré potřeby početnější rodiny a za všech okolností se dokáže chovat důstojně. Testovaná verze se díky pohonu všech kol nezastaví před prvním uklouzaným kopcem a u čerpací stanice nežádá více než dieselové kombi. Cenu testovaného vozu zvýšil příplatek za bílou barvu karoserie Pure White (+ 3 700 Kč), příplatek za prodlouženou záruku na 4 roky nebo 80 000 km (+ 12 900 Kč), systém hlídání mrtvého úhlu Blind Spot Senzor (+ 10 700 Kč), akční paket Space přinášející celou řadu praktických věcí (+ 54 700 Kč) nebo paket Comfort View (+ 35 300 Kč).

Plusy:
+ prostornost, variabilita
+ úsporný motor
+ komfort odpružení
+ minimální hlučnost

Mínusy
- náklony v zatáčkách
- ostrá změna směru jízdy vůz nepatrně rozvlní
- ceny příplatkové výbavy
 

Technické údaje Volkswagen Sharan 2.0 TDI 4Motion
Motor: vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1968 ccm
Výkon: 110kW(150k)/3500 ot./min.
Točivý moment max.: 340Nm/1750-3000 ot./min.
Max. rychlost: 198 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,6 s
Spotřeba - město: 6,8 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 5,1 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 5,7 l /100 km
Objem pal. nádrže: -- l
Délka/šířka/výška: 4952/1904/1720 mm
Rozvor: 2919 mm
Zavazadelník: 955-2430 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1891/2560kg
Cena bez přípl. výbavy 1 000 900 Kč
Cena test. modelu 1 118 200 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce (text), Petr Šikl (foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami
Test: Mazda CX-30 je posledním SUV s obyčejným srdcem, které vydrží věky Nové MG3 Hybrid+ jezdí za 4,4 litru a stačí na něj půl milionu korun Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Audi Q8

Rok výroby 2019

1 270 990 Kč

Mercedes-Benz Třídy E

Rok výroby 2017

679 000 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2019

699 000 Kč

Audi A3

Rok výroby 2016

349 000 Kč