Test: Volkswagen Passat 2.0 TDI 4Motion Limuzína - Das Classic Manager Auto

03. 12. 2015
Sdílet článek

Passatu osmé generace se podařil husarský kousek. Začátek prodejů opepřil vítěztvím v soutěži Evroské auto roku 2015 a výtečnými prodejními čísly. Hladu po novém modelu se nemůžeme divit, zákazníci čekali na nový model nezvykle dlouho. Proto nás v redakci zajímalo, zda nový Passat uzrál jako víno nebo je jen dalším nudným modelem z Wolfsburgu?

Žádný dosavadní běžný Passat ve mně nezanechal pocit toho, jaké legendy o něm panují (Passat je považován za etalon střední třídy, je vychvalován managery i rodinami a ještě k tomu je oblíben jako ojetina na vesnicích). Passat se dokázal v každé generaci zavděčit téměř všem. Mně však ne.


V předposlední generaci Passat nebyl špatným vozem, ale podle mého vnímání se mu nepodařilo dáshnout vybudované pověsti naprosto ideálního automobilu. Na generaci B5/B6 mi vadil fakt, že na dálnici v klasické managerské kombinaci dvoulitrového dieselu a převodovky DSG nebyl úplně stabilní. Ano, pokud teď namítáte, že Passat jezdí skvěle, tak Vám to vyvracet nebudu. On totiž skvěle jezdí, jenže mu chyběla špetka ještě většího pocitu jistoty a jisté poddajnosti a vláčnosti. Takové Mondeo mi přišlo vždy o chlup lepší. Přestože působí zavalitěji, na dálnici se Ford choval zejména při vysokých rychlostech o dost jistěji a zatáčky projížděl zábavněji a s daleko větší radostí. A navíc modrý ovál nebyl tak zatraceně sterilní a celkově nudný. Prostě měl více charizma a života v sobě. Passat navíc nebyl zrovna nejtišší a ani diesely neuměly pořádně maskovat svůj původ. A to už vůbec nemluvím o nepřívitivém řízení, nepříliš hladkém řazení převodovky DSG či vlnění karoserie při panickém brzdění.

O to více jsem byl zvědavý na test nové aktuální generace. Redakcí nám před časem prošla vrcholná verze kombi (Tourer) s dieselovým dvoulitrovým biturbem BiTDI, převodovkou DSG a pohonem všech kol. Ta si odnese velmi dobré vysvědčení, přesto můj osobní pocit z vozu nebyl opět stoprocentní. Abych byl úplně spokojen, musel by být pod kapotou vznětový šestiválec nebo trochu méně sterilní čtyřválec. Celkově na mě "biturbo" nepůsobilo jako vrchol managerské nabídky. Spíše jsem ho vnímal jako povedené rychlé a zároveň nudné rodinné kombi, které dokáže okupovat levý pruh a nezalekne se ani delší rodinné dovolené.

Test: Volkswagen Passat 2015

Pořád jsem v duchu skrytě doufal, že konečně s novou generací narazím na ten ikonický Passat, který se v očích každého managera promění v neodolatelný kousek. A představte si, že při testu dnes recenzovaného vozu jsem na takového Passata natrefil. Byl jím vůz poháněný dvoulitrovým dieselem spojený s automatickou převodovkou DSG a pohonem všech kol 4Motion. Karosářské provedení sedan (u Volkswagenu značí Limuzína) jsem musel v chladných dnech ocenit. Nejenže interiér rychle vytopíte, ale tato koncepce je pro firemní účely maximálně vhodná (při otevření víka zavazadelníku nikomu netáhne za hlavu, což obchodní partneři zajisté ocení). Celkově limuzína poskytuje lepší odhlučnění, je úspornější, stabilnější a vůbec povedenější.

Nadčasová kabina prošpikovaná elektronikou
Přesně takto jsem si představoval "passátovský idol", o kterém všichni mluví (plní stoprocentně úkoly, neobtěžuje a je skvělým služebníčkem, za kterým se otočí nejedna panička). Zkoušenný Passat jezdí skvěle, výtečně maskuje rychlost, zejména pak na rozmlácené silnici. Ani nemrkne a letí za svým cílem. A přitom posádku vůbec neobtěžuje, nevyrušuje a ani nijak nevytrhuje z cestovní pohody. Přičteme-li k tomu povedený interiér, příjemné ambientní osvětlení a minimum hluku, rázem docílíme pohodové atmosféry na palubě. Interiér je účelný a rychle se v něm cítíte jako doma. Spousta věcí si dokáže ve voze nastavit. Mraky tlačítek na volantu jsou však o zvyku, přesto uspořádání palubních menu a dalších částí je logické a neměl by s ním nikdo mít problém.

Na nedostatek prostoru si žádný z cestujících nemůže stěžovat, i když je ho nepatrně méně než u Škody Superb. Omezením pro velmi vysoké jedince může být svažující se střecha na zadních sedadlech. Vpředu je místa dostatek, sedadla potěší příjemně dlouhými sedáky (52 cm, + 2 mm oproti Škodě Superb). Špatně na tom nejsou ani samotná zadní sedadla. Ta mají oproti Superbu delší sedáky o 4 cm (53 cm). Podobně dobře jsou na tom i přední opěradla, která mají na délku o šest centimetrů více než Superb (65 cm). Passat ztrácí na Superba jeden centimetr v prostoru na šířku interiéru, což je zanedbatelné.

Zavazadelník dovede pobrat 589 litrů zavazadel a pod jeho podlahou naleznete ve všech výbavách plnohodnotné rezervní kolo. Využitelný objem má téměř čtvercový tvar (101x110 cm), přičemž na výšku poskytuje 47 cm. Objem lze zvětšit sklopením zadních sedadel. Pak lze převést předměty dlouhé až 171 cm. Velmi komfortní je příplatkové elektrické ovládání víka.

Božská kombinace
Ač diesely nemusím, Passat mě s jeho vznětovým dvoulitrem celkem dobře dostal. Čtyřválec TDI spojený s automatickou šestistupňovou převodovkou DSG je v kombinaci s pohonem všech kol 4Motion dostupný pouze ve výkonnější 140 kW variantě (slabší 110 kW variantu nelze kombinovat s pohonem všech kol). Dvoulitr se pyšní plynulým přísunem výkonu a inženýrům se ho podařilo výtečně sladit s dvouspojkovou převodovkou. Dynamika je dostatečná a samotné servírování výkonu bylo příjemnější než u výkonnějšího biturba. Překvapením se pro mě stala reálná spotřeba paliva. V praxi jsem jezdil bez větších okolků za pět litrů, rychlejší svezení mimo město znamenalo odběr šesti litrů a doopravdy rychlá jízda vyšponovala spotřebu k sedmilitrové hranici. Po městě je pak nutné počítat s odběrem 7,5 l/100 km. Jediné, co mi na dieselu vadilo, byl jeho zvuk v některých momentech (například při zastavení na semaforu, kdy klepot dieselu se dostane do kabiny).

Létající koberec, co neobtěžuje
Testovaný Passat jezdil celý týden přesně tak, jak jsem si vždy představoval. Konečně se po silnicích pohyboval jako ikonický manažerský vůz, který plní úkoly na 101 %, neobtěžuje posádku a je skvělým služebníčkem, za kterým se otočí nejedna žena. Zkoušená kombinace jezdila doslova úchvatně, maskovala rychlost a zejména na rozbitém asfaltu na sobě nenechala zdát sebemenší znejistění. I při velmi rychlé jízdě Passat ani nemrkne a posádce poskytuje odpovídající pohodu. Vůz fungoval naprosto přesvědčivě, přičemž letěž po rozbité okresce 140 km/h nebyl narozdíl od jiných konkurentů problém. Passat ani náznakem nedal najevo, že máte zvolnit. Limuzína nešla do kolen ani při agresivním stylu jízdy a vždy držela noblesní notu. se nezalekne Před zatáčkou se navíc neroztřepe jako ratlík, ale nenuceně se zákrutou jednoduše prosmýkne. Občas tak máte pocit, že vůz jezdí tak nějak sám. Nemusíte se prát s volantem ani jinak bojovat. Testovaný Passat je prostě klasickým Volkswagenem, který dělá co má a emoce drží na uzdě. Přitom jeho limity jsou díky dobře odladěnému podvozku hodně daleko.

Oproti všem minulým generacím je současný Passat daleko jistější při vyšších rychlostech, kde v jízdním režimu „Sport“ funguje ukázkově. Jízdně je poddajnější a přívětivější. Vytknout bych mohl jen přeposilované řízení v režimu „Comfort“ a občasné dieselové zaklapání dvoulitru TDI. Jinak testovaný vůz byl jeden z nejtišších automobilů, které jsem poslední dobou testoval. Nebýt svistu od zrcátek, panovalo by v kabině téměř úplné ticho. Hovořit při 170 km/h klidným hlasem nepředstavuje žádný problém.
Passat se neztratí při popojíždění ve městě ani na okreskách. Nejvíce se však hodí na zdolávání dlouhých vzdáleností. Lehce se s ním předjíždí a drží poměrně vysoké rychlostní tempo. Všemu sekunduje dobře nastavená převodovka, která konečně řadí poměrně hladce, nezdráhá se v případě potřeby rychle podřadit a při jízdě z kopce adekvátně brzdí motorem.

Cena vyšší, ale může si to dovolit
Volkswagen Passat ve čtyřdveřové verzi Limousine startuje na ceně 655 900 Kč, přičemž se jedná o vůz ve výbavě Comfortline poháněný benzínovou čtrnáctistovkou TSI spojenou s manuální šestistupňovuo převodovkou a pohonem předních kol. Za automat DSG zaplatíte nejméně 793 900 Kč (1.8 TSI), přičemž čtyřkolku 4Motion pořídíte nejlevněji za 800 900 Kč s dvoulitrovým dieselem TDI. Testovaná verze s nejvhodnějším dieselem (podle mě) přijde ve spojení s DSG a pohonem všech kol minimálně na 961 900 Kč (výbava Highline). Cenu testovaného vozu zvýšila celá řada příplatkové výbavy (18" kola z lehkých slitin "Marseille", samozacelující pneumatiky 235/45 R18, 12,3 palcový displej, adaptivní regulace podvozku DCC, asistenční systém pro monitorování okolí Area View, Park Assist, zatmavená skla, Dynamic Light Assist, elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, Ergo komfortní sedadlo s masážní funkcí, soundsystem Dynaudio Confidence a mnoho dalších prvků). Celková cena se tak vyšplhala na 1 281 400 Kč.

Je to on. Legenda ožila
Volkswagen zdokonalil to, co vždy uměl. K nadčasové karoserii s bytelným interiérem přidal moderní elektronické systémy a jízdní dovednosti odladil k samotnému ideálu. Testovaná limuzína je v mých očích konečně nejklasičtější kombinací manažerského vozu střední třídy, jaký si můžete přát. Volkswagenu se konečně povedlo, že Passat je tím, čím vždy tvrdil.

Plusy
+ motor a jeho lineární zátah
+ moderní technologie
+ pohon všech kol
+ sladění motoru s převodovkou
+ výhled přes tenké sloupky
+ tuhost karoserie
+ odhlučnění
+ prostornost
+ možnosti rozsáhlé příplatkové výbavy
+ kvalita zpracování

Mínusy
- vyšší reálná spotřeba
- mnoho příplatků zvyšující celkovou cenu
- hluk od zadní nápravy
- nastavování intenzity podsvícení v kapličce

Technické údaje Volkswagen Passat Lim. Highline 2.0 TDI BMT 4Motion
Motor: vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1968 ccm
Výkon: 140kW(190k)/3500-4000 ot./min.
Točivý moment max.: 400Nm/1750-3000 ot./min.
Max. rychlost: 230 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 7,5 s
Spotřeba - město: 6,0 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,4 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 5,0 l /100 km
Objem pal. nádrže: 55 l
Délka/šířka/výška: 4767/1832/1456 mm
Rozvor: 2791 mm
Zavazadelník: 586-1152 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1614-2220 kg
Cena test. modelu od: 961 900 Kč 
Cena včetně příplatků: 1 281 400 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč