Test: Volkswagen Crafter 2.0 TDI valník - pro sedm lidí a kopu nákladu

Možná jste to někdy už zažili - máte jen jednoho řidiče a potřebujete přepravit sedm lidí a pořádnou porci nákladu. Že to nemá řešení? Ale má a dokonce je i dostupné pro celou řadu početnějších skupin řemeslníků a dělníků. Volkswagen Crafter vybavený sedmimístnou kabinou a velkým valníkem nahradí mikrobus a zároveň náklaďáček.

Čtvrtá generace Crafteru přišla nejprve jako předokolka s manuálem. Postupně se do prodeje dostane verze s pohonem všech kol nebo tak zadkolka. Chybět nebude ani možnost osmistupňové převodovky (u předokolky a verze 4x4 půjde od japonskou převodovku od Aisinu, u zadokolky pak o skříň ZF z Amaroku).


Crafter se chlubí nejlepší aerodynamikou ve třídě s koeficientem Cx=0,33. Základ tvoří čtyři tpy karosérie (skříňovou dodávku doplňuje kombi, valník a podvozek s jednoduchou nebo dvojitou kabinou), přičemž je dostuný ve třech délkách 5,9 metru, 6,8 metru nebo 7,4 metru), třech výškách (2,3 metru, 2,6 metru nebo 2,8 metru) a ve dvou rozvorech. Zajímavostí pak je, že největší Crafter pojme 6 europalet najednou (až 18 m3 o hmotnosti 5,5 tuny).

K testu jsme získali sedmimístné provedení s valníkem poháněné dvoulitrovým dieselem TDI o výkonu 103 kW ve spojení s manuální šestirychlostní převodovkou a pohonem pouze předních kol. Uvedená kombinace zaručuje slušné dynamické vlastnosti. Zejména nenaložený vůz se chová velmi hbitě a dálniční povolené maximum je stále komfortní záležitostí. Problém zkoušenému Crafteru nedělaly ani rychlosti kolem 150 km/h. To se už se ale dostavuje výraznější hluk tvořený aerodynamickým odporem a je lepší uhánět v Česku povolenou maximálkou, kdy si jízdu lze užívat. Při vyšších rychlostech se začíná za plného obsazení projevovat nedostatek výkonu, který by dokázal přetlačit rostoucí odpory.

Řazení je poměrně přesné, šestý rychlostní stupeň využijete zejména na dálnici, ve městě se jezdí na čtyřku, popř. při plném zatížení na trojku. Velkým překvapením se stala spotřeba paliva, kterou lze dlouhodobě udržet pod hranicí osmi litrů, což je téměř stejně, jako slibuje výrobce - 7,5 l/100 km. My neustále spěchali, proto se závěrečná spotřeba přiblížila k devíti litrům na sto kilometrů.

volkswagen crafter

Testovaný Crafter měl střední rozvor (3640 mm) a dvojkabinu. Délka ložné plochy na valníku se smrskne na 2,7 metru, což je o 0,8 metru méně než v případě dlouhého rozvoru nebo verze s jednoduchou kabinou. Využitelná šířka je u všech provedení stejná a lehce přesahuje dva metry.

Celková velikost ložné plochy činí 5,5 m2. Čtyřicet centimetrů vysoké sajtny se jednoduše sklápějí a usnadňují nakládání. K zajištění nákladu je osm úchytných ok. Pod korbou je možné mít volitelné úložné prostory. Pokud s Crafterem vjedete na stavbu či polní cestu s bahýnkem, počítejte, že konzole nesoucí zadní světla bude brzy celá zablácená.

Kabina druhé generace užitkového modelu se přiblížila zvyklostem osobních automobilů. To, že nastupujete do užitkového automobilu poznáte podle vysokého schodu ve dveří. Madlo nechybí, a tak nastupování není krkolomné. Pracoviště řidiče je přehledné, palubní deska strohá ale účelná. Nechybějí moderní vychytávky v podobě klimatizace, adaptivního tempomatu, audiosystému s tlačítky či celá řada bezpečnostních systém, stejně jako v osobácích.

Sedí se hodně vysoko a výhled z vozu je skvostný. Vpředu se usadí tři dospělí, přičemž největšího pohodlí si užije řidič, kterému nechybí loketní opěrka nebo možnost nastavení tuhosti opěradla. Řidič má všechny potřebné ovladače v dobrém dosahu a k ergonomii nelze mít závažnější připomínku.  Volkswagen při návrhu Crafteru myslel na sebemenší detaily - tak například cestující mohou využít pro své věci odkládací schránky pod sedáky (sedák stačí jednoduše vyklopit) či celou řadu dalších promyšlených odkládacích míst.

Vzadu se vlezou čtyři cestující. Urostlí jedinci musejí počítat s fyzickým kontaktem - zejména pak v oblasti ramen. Na dlouhé cestování to není, ale několik desítek kilometrů cestou na stavbu nepředstavuje závažnější problém. Dveře jsou prostorově maximálně úsporné a vše je omyvatelné, což ocení zejména stavbaři. Po otevření zadních dveří při dešti dostanou pasažéři pořádnou sprchu ze střechy, což se mi stalo, jelikož chybějí nad dveřmi okapničky.

Nový Crafter se povedl. Během týdne dokázal celé redakci, že jeho vznik pramenil z požadavků zákazníků a nedělá z řidiče ani cestujících nebohé pasažéry, kterým jsou odepíráni technické a komfortní vymoženosti. A aby uspokojil co nejširší spektrum přání, nabídne na 69 různých kombinací karosérie a typu pohonu. Za zmínku stojí i bohaté možnosti příplatkové výbavy. Zkoušené provedení Crafter DOKA 35 2,0 TDI 103kW s manuální převodovkou, středním rozvorem a pohonem předních kol přijde aktuálně na 836 772 Kč.

Technické údaje Crafter DOKA 35 2,0 TDI 103kW, 6 MT
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1968 ccm
Výkon: 103kW(140k)/3500-3600 ot./min.
Točivý moment max.: 340Nm/1600-2250 ot./min.
Převodovka: manuální šestirychlostní
Pohon: předních kol
Spotřeba - město.: 8,3 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 7,1 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 7,5 l/100 km
Objem pal. nádrže: 75 l
Délka/šířka/výška: 6204/2098/2330mm
Rozvor: 3640 mm
Ložná plocha: 5,5 m2
Provozní/celková hmotnost: 2122/350 kg
Průměr otáčení: 13,6 m
Cena testovaného modelu: 836 772 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

729 000 Kč