Test: Volkswagen Beetle 1.2 TSI - návrat brouka

13. 11. 2012
Sdílet článek

Legendární lidový Brouk od slavného konstruktéra Ferdinanda Porsche se prodával neuvěřitelných 65 let. Za tu dobu sjelo z výrobních pásů přes 21,5 milionů Brouků. Navázat na tyto úspěchy není vůbec jednoduché. Retro nástupce v podobě New Beetlu přesto na trhu vydržel 12 let a svět spatřil přes milion novodobých brouků. A nás zajímalo, aké předpoklady k úspěchu má aktuální třetí generace?

Model Volkswagen Beetle je třídveřový stylový retro hatchback s prvky kupé, který se vrátil k původnímu názvu odkazující na masově vyráběného prapředka se vzduchem chlazeným motorem za zadní nápravou. První pokus oživit legendu v podobě lidového Brouka přišel již v roce 1997. O rok později se začal prodávat model New Beetle, který ve výrobním programu Volkswagenu vydržel až do předloňského roku. Od té doby se bylo nutné spokojit s třídveřovým Golfem nebo sportovněji pojatém Sciroccu. Až loňský rok znamenal další zlom. Volkswagen představil další generaci retro modelu Beetle, který vychází z podvozkové architektury Golfu šesté generace. Většina motorizací (vyjma vrcholného 2.0 TSI a americké verze s pětiválcem 2.5) se musí spokojit s vlečenými rameny spojenými torzní příčkou. Vrcholné verze jsou vybavaveny víceprvkovou nápravou Multilink. Stejně jako americký sedan Jetta, se Beetle vyrábí v Mexiku.


Beetle oproti předchůdci narostl na délku o 152 mm (4.278 mm), na šířku o 84 mm (1.808 mm) a rozvor náprav se prodloužil na 2.537 mm, přičemž výška se snížila na o 12 mm (1.486 mm). Ale pojďme otevřít rozměrmé dveře. V interiéru již nenalezneme vázičku s květinou jako u předchůdce. Naopak potěší bezrámové dveře, které po zavření automaticky zajíštějí do střešního oblouku. Jedině tak je zaručeno, že při vyšších rychlostech posádku neobtěžuje svist nebo hluk. Oproti předchůdci se sedí o něco níže, přičemž bezpečnostní pásu jsou v relativně dobrém dosahu a není je potřeba zdlouhavě lovit. Z auta je i přes poměrně úzká okna dobrý výhled. Výplně dveří potěší nápaditým řešením odkládacího prostoru pro plastové lahve, který není řešen klasicky plastem, ale gumou, která láhev jednoduše obejme. Sedáky předních sedadel jsou dostatečně dlouhé a odpovídajícím způsobem podepírají stehna. Zadní sedadla pojmou dvě středně vzrostlé dospělé osoby, tři si vedle sebe v žádném případě nesednou. Interiér je na to příliš zúžen. Při vysedání potěší plastová poutka. Testované verzi dominoval tří-ramenný volant, který může být na přání multifunčkní (poset tlačítky). Za volantem potěší ztvárnění přístrojové kapličky, které je originální. Stejně tak pochvalu za stylovost zaslouží dobře dostupný kruhový přepínač světlometů. Přestože Volkswagen použil řadu koncernových ovladačů, působí interiér dostatečně stylově (hlavně lakované plochy v barvě karoserie). Volkswagen mohl šetřit a vzít interiér Golfu a jednoduše ho nacpat do brouka, naštěstí to neudělal. Velká pochvala. Zavazadelník mezigeneračně pojme o třetinu více zavazadel (až 310 litrů), což je ale ve srovnání s konkurencí málo. Opěradla zadních sedadel lze v případě potřeby sklopit v poměru 50:50 na zadní sedadla, čímž je možné převést rozměrnější předměty. 

Volkswagen Beetle je nabízen v kombinaci s třemi výbavovými stupni (Base, Design, Sport) a čtyřmi motory, jež jsou všechny opatřeny přímým vstřikováním paliva a přeplňováním. Základ pohonných jednotek tvoří námi testovaný dvouventilový celohliníkový čtyřválec 1.2 TSI, který se vyrábí v Mladé Boleslavi. Ten má pouze jeden vačkový hřídel v hlavě válců, poháněný válčekovým řetězem s hydraulickým napínákem. Ze zdvihového objemu 1.197 ccm nabízí solidní výkon 77 kW (105 koní) při 5000 ot./min. a maximum točivého momentu 175 N.m. dostupného v rozsahu 1.550-4.100 ot./min. Beetle umí stovku za 10,9 sekundy, přičemž z 80 na 120 km/h zrychlí na pátý rychlostní stupeň za 15 sekund. Maximální rychlost činí 180 km/h a průměrná spotřeba paliva v kombinovaném cyklu dle výrobce dosahuje hodnoty 5,9 l/100 km. V praxi během týdenního testování jsme si ověřily, že tato hodnota není ze říše snů, ale vyžaduje jemnou práci s plynovým pedálem a hodně předvídání. V běžném provozu počítejte s hodnotou o litr vyšší, přičemž rozhodně nebude brzdou provozu. Pokud budete jezdit s těžkou nohou, je nutné počítat se spotřebou nad deset litrů.

Pokud Vám benzínová dvanáctistovka nestačí, můžete si vybrat z dalších dvou benzínových a dvou naftových pohonných jednotek. K dispozci je silnější dvojitě přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.4 TSI/118 kW nebo vrcholný dvoulitr TSI/147 kW, který se v Evropě jako jediný může pochlubit víceprvkovou zadní nápravou. Na starém kontinentu by bylo neodpustitelné, kdyby Volkswagen nenabídl oblíbené turbodiesely. K dispozici je tak 1.6 TDI/77 kW, která se chlubní nízkou spotřebou paliva (4,5 l/100 km v kombinovaném cyklu ve spojení s manuální převodovkou) a 2.0 TDI/103 kW.

Řazení je přesné a lehké, ale postrádá výraznější mechanický odpor. Řízení odpovídá zaměření vozu. Podvozek velmi dobře filtruje většinu nerovností, není přehnaně tvrdý a dokáže si poradit na silnicích s většinou nástrah. Z míry ho nevyvede ani ostřejší manévr či razantnější jízda. Beetle prostě dělá to, co řidič žádá. Jede dopředu, jede dozadu, zatáčí, zrychluje a brzdí. Žádné vážnější emoce za volantem Beetlu nečekejte, ty Vám dává retro vzhled karoserie a v měnší míře také interiér, který dokáže zprostředkovat nejednu nostalgickou vzpomínku. Díky velkým kolům je o něco horší tlumení příčných nerovností, avšak mezi podobnými vozy můžeme nového brouka označit za velmi komfortní vůz, který se neztratí ve městě ani na dálnici. Prostě Volkswagen. Plní to co chcete, běz výraznějších emocí.

Za Volkswagen Beetle zaplatíte minimálně 379.900 kč, přičemž vrcholná verze s dvoulitrovým motorem TSI přijde v nejvyšší výbavě Sport na 549.900 Kč a neudělá s ní ostudu ani pořádný chlapák. Nejnovější generace brouku je povedeným vozem, který má větší šance na úspěch, než předchozí New Beetle.
Technické údaje Volkswagen Beetle 1.2 TSI/77 kW
Motor: zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1197 ccm
Výkon:  77kW(105k)/5000 ot./min.
Točivý moment max.: 175Nm/1550-4100 ot./min.
Max. rychlost:  180 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,9 s
Spotřeba - kombin.: 5,9 l/100 km
Spotřeba - město: 7,6 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  5,0 l /100 km
Objem pal. nádrže:   55 l
Délka/šířka/výška: 4278/2021/1486 mm
Rozvor: 2537 mm
Zavazadelník: 310/905 l
Provozní/celková hmotnost: 1274/1680 kg
Základní cena: 379.900 Kč (1.2 TSI/77 kW, Basic)
Cena test modelu od: 399.900 Kč (1.2 TSI/77 kW, Design)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč