Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?

Komu nestačí Passat, má již nějaký čas možnost sáhnout po odvážném Arteonu, který boří designové hranice značky Volkswagen. Týden jsme ho testovali s nejsilnějším naftovým motorem pod kapotou ve spojení s pohonem všech kol a převodovkou DSG. A jak obstál a co nám vadilo?

Německá automobilka s modelem Phaeton příliš parády nenaděla. Ztrátová výroba musela být ukončena a výroba čistě prémiového modelu nahrazena novým levnějším a po všech stránkách méně komplikovaným modelem, který zároveň nahrazuje minulé provedení passatu CC. Novinka sice stojí na platformě MQB a většinu dílů si bere z Passatu, celkovým pojetím ale míří výše.


O všem mluví design karoserie, který je na zvyklosti Volkswagenu velmi odvážný a výstřední. Velký odvaz se odehrál zejména na předních partiích. Nechybí tak sportovní silueta s atletickými tvary. Snad každému se musí líbit nízká příď a několik prolisů a vytažené zadní blatníky. Bezrámové provedení dveří je pak třešinkou na dortu.

Opticky působí Arteon jako čtyřdveřové coupé, ve skutečnosti se ovšem jedná o liftback, a tak se otvírá zadní víko i s oknem a díky tomu je kufr dobře přístupný a navíc poměrně velký – má totiž objem 563 litrů, po sklopení zadních sedadel pak až 1557 litrů. Arteon si polepšil oproti předchozímu CC o 60 mm na konečných 4862 mm. Šířka poté činí 1871 mm a výška 1450 mm. Rozvor se zvětšil výrazně, a to o 131 mm na celkových 2837 mm díky čemuž je vzadu doopravdy hodně místa.  

Interiér je pak přímo převzatý z modelu Passat což zaručuje příkladnou ergonomii. Zpracování je jak jinak perfektní a příznivci koncernových modelů nebudou tápat v ovládání. Dotyková obrazovka rádia případně navigace zůstala zachována ve spodnější části palubní desky a nepřesunula se na její vrchol, jak je tomu poslední dobou zvykem. Velkým plusem je tradičně vynikající zpracování a výběr materiálů.

Pod kapotou Arteonu je možné mít dvoulitr TSI nebo vznětové BiTDI, které pohánělo zkoušený vůz. Jen pro úplnost dodejme, že nabídku již brzy rozšíří základní agregát 1.5 TSI Evo o výkonu 110 kW spolu s dvojicí dvoulitrů (benzín i diesel) o shodném výkonu 140 kW. Zkoušené biturbo produkuje 176 kW (240 koní) a 500 Nm točivého momentu. To stačí na dosažení stovky za 6,2 sekundy a pokoření maximální rychlosti 245 km/h.

Hned po nastartování nás nemile překvapil zvuk agregátu, který nezapře dieselový klepot a hrubý projev. To se k luxusnímu charakteru vozu příliš nehodí a z tohoto pohledu může být dvoulitrové TSI daleko lepší volbou. Po zahřátí na provozní teplotu je po stránce akustiky vše v pořádku - k vznětovému projevu nelze mít připomínku a myšlenky na benzín či šestiválec se zcela vytratí.

Samotný diesel má sil na rozdávání už od nízkých otáček, od nějakých 1 200 ot./min. je jeho zátah mohutný a plynule pokračuje až k čtyřtisícové hranici. Díky dvojici turbodmychadel je zátah lineární a velmi příjemný. Naprosto fantastická je pružnost a opětovné nabírání rychlosti vozu nečiní problém ani u plně obsazeného vozu. Automat drží motor vždy v nízkých otáčkách a spotřeba je velmi rozumná. Za vše může mluvit naše cesta z Vrchlabí přes Jičín, Poděbrady do Prahy. Dvoulitr TDI si na této trase řekl o příděl 5,3 l/100 km, přičemž rychlost byla mírně překračována a bylo podniknuto několik předjížděcích manévrů. V kombinovaném provozu je nutné počítat s odběrem sedmi litrů, dálniční letci a milovníci ucpaných měst se dostanou k deseti litrům.

test arteon diesel

Volkswagen použil prémiově u Arteonu magnetorheologický adaptivní podvozek, což dovoluje nastavit jeho tuhost nejen v přednastavených jízdních režimech, ale také zvlášť od nejkomfortnějšího a nejměkčího až po nejtvrdší. Hlavním revírem Arteonu jsou dálnicí a rychlostní komunikace. Na těch předvádí platbu srovnatelnou s luxusními vozy. Můžete uhánět 180 km/h a vůbec Vám to nepřijde. Arteon se hodí na dlouhé, rychlé a pohodlné přesuny - jízdní režimy upravují chování velké spousty částí auta (tuhost řízení, odezvu na plynový pedál, rychlost řazení či tuhost podvozku). V komfortním se auto poměrně houpe, ale k pohodové jízdě to sedí. Na zakroucených silnicích oceníte sportovní režim. V tom je ale třeba se držet hlavně kvalitních silnic, protože na těch nekvalitních se od podvozku začnou ozývat po přejezdu nerovností nepříjemné rány (v ostatních režimech je přitom ticho). Testované auto obouvalo příplatkové 19″ disky, v základu jsou 18″ disky.

Všechny výbavy mají v základu velmi bohatý výčet prvků. Bez výjimky dostanete adaptivní tempomat ACC, který funguje až do 210 km/h. Ten je navíc doplněn funkcí Front Assist, jež se stará o případné brzdění v případě nepozornosti řidiče a možného nárazu do překážky před vozem a do 30 km/h je schopna auto před překážkou úplně zastavit. Všechny verze bez výjimky mají také full LED přední i zadní světlomety, za příplatek mohou být adaptivní s cloněním a natáčením do zatáček.

Arteon nabízí chytrý adaptivní tempomat, který umí spolupracovat s daty z navigace a se čtením dopravních značek. Podle toho dokáže upravovat rychlost a před zatáčkou umí zpomalit na takovou rychlost, ve které bude projetí zatáčky bezpečné. Umí také automaticky upravovat rychlosti, které bude adaptivní tempomat držet, ve městě tak pojede 50 km/h, pokud dopravní značka nenařizuje něco jiného, mimo město 90 km/h a na dálnici 130 km/h. Vše se děje bez zásahu řidiče. Teoreticky se tak můžete vyvarovat úplně pokut za rychlost, ale v praxi bude po chvíli striktní dodržování rychlostí spíše otravné - nesplynete s ostatním provozem, což přináší nebezpečné situace.

S navigací spolupracují také adaptivní LED přední světlomety, které jsou od výbavy Elegance ve standardu. Ty umí paprsek natočit do zatáčky ještě předtím, než otočíte volantem, což se děje na základě dat z navigace. Od výbavového stupně Elegance výše získáte mimo jiné digitální až 12,3″ široký displej v kapličce přístrojů či navigaci.

S navigací spolupracují také adaptivní LED přední světlomety, které jsou od výbavy Elegance ve standardu. Ty umí paprsek natočit do zatáčky ještě předtím, než otočíte volantem, což se děje na základě dat z navigace. Od výbavového stupně Elegance výše získáte mimo jiné digitální až 12,3″ široký displej v kapličce přístrojů či navigaci.

Základní cena aktuálně startuje na 949 900 Kč. Jde o verzi 2.0 TDI 110 kW ve výbavě nazvané „Arteon“, testované Bi-TDI je však v základu o více než 300 tisíc dražší, protože je odstupné od druhého stupně výbavy Elegance ve spojení s pohonem všech kol a převodovku DSG. Do budoucna se však nabídka verzí i motorizací bude rozšiřovat a základní cena Modelu Arteon s motorem 1.5 TSI spadne ještě níže.

Volkswagenu se podařil husarský kousek - stvořil (na koncernové zvyklosti) velmi odvážný model, který zaujme nejen vzhledem ale i celkovým provedením. Jeho devízou je zejména zvládání dlouhých přesun a ohromování ostatních účastníků provozu.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč