Test: Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Multidrive S

14. 02. 2015
Sdílet článek

Pokud si dříve žena řidička vybrala nějaký vůz, většinou to byl roztomilý Yaris, který od ní dostal jméno a byl hýčkán. Malý Japonec ženám vyhovoval, ve městě s ním nebyl problém zaparkovat a otočil se doslova na pětníku. Navíc ovládaní bylo jednoduché, spolehlivost výtečná a interiér originální. A nás zajímalo, koho dokáže oslovit aktuální třetí generace v polovině výrobního cyklu? Bude to opět miláček žen nebo mužů?

Aktuální třetí provedení Toyoty Yaris se vyrábí ve francouzském Valenciennes a v Česku se prodává od srpna 2011. Oproti předchozí generaci nezůstal kámen na kameni a po třech letech na trhu přišla modernizace, která přinesla nejen upravený vzhled, nové prvky v interiéru, ale také úpravy podvozku.

Novinkou je přední maska chladiče ve tvaru písmene X. Přední světla Toyota obohatila o pás LED diod pro denní svícení, přičemž LED technologie nechybí ve vyšších specifikácích ani vzadu. Japonská automobilka vždy roztomilým vzhledem Yarisů cílila zejména na ženy, tomu je prý konec. Yaris se má líbit i mužům a cílit má na mladší ženy. Celkově proto Yaris působí agresivněji a dynamičtěji. Specialitou Yarisu je pouze jediný stěrač místo klasických dvou ramen. Zajímavý prvek příplatkové výbavy tvoří panoramatická střecha, která dokáže výrazně prosvětlit kabinu.

Originální provedení interiéru předchozích generací je pryč. Aktuální Yaris sází na klasické uspořádání. Pryč jsou centrálně umístěné přístroje. V kapličce za volantem našly své místo kruhové analogové přístroje a palubní deska je pojata konvenčně. Středovému panelu vévodí od druhého výbavového stupně nový multimediální systém Touch 2 vybavený sedmipalcovou dotykovou obrazovkou. Zajištěna je konektivita s různými externími přístroji prostřednictvím bluetooth a součástí je parkovací kamera. Systém je možné rozšířit za příplatek o integrovanou navigaci. Systém Touch 2 komunikuje česky a vyniká uživatelskou přívětivostí. Nechybí ani možnost zrcadlení mobilního telefonu. Jediným nedostatkem je ovládání palubního počítače pomocí kolíčku a absence tempomatu, který by se hodil při jízdách po dálnicích, kde se Yaris neztratí.

Sedadla dostala proti minulé generaci výraznější tvarování a působí masivněji. S prostorností na tom Yaris není vůbec špatně. Jen pro představu - za 182 centimetrového řidiče si sedne dozadu zhruba 180 cm vysoký pasažér. Bohužel zadní sedadla přišla o svou variabilitu. Na rozdíl od minulé generace už nejsou posuvná, nenabízejí ani nastavitelný sklon opěradla. Sama automobilka to zdůvodňuje tím, že se zvětšil prostor na kolena, a tím pádem již není toto řešení zapotřebí. Zavazadlový prostor se mezigeneračně zvětšil o dvanáct litrů a základní objem činí 286 litrů, což přijde ve srovnání s Fabií či i20 málo. Kufr má však pravidelný tvar je dobře přístupný. V případě potřeby je možné sklápět opěradla zadních sedadel, čímž vzniká velký schod.

Třináctistovka Dual VVT-i poskytuje výkon 173 kW při 6000 ot./min. a točivý moment vrcholí hodnotou 125 Nm při 4000 ot./min. Díky tomu Yaris zvládá uhánět až 175 km/h a umí sprintovat na stovku za 11,7 sekund v případě manuální šestirychlostní převodovky, resp. za 12,6 sekundy ve spojení s testovanou automatickou převodovkou Multitidrive S typu CVT. Variátorová převodovka funguje tak, že auto zvolí převod podle toho, jak moc sešlápnete plynový pedál. Když stlačíte plynový pedál až k podlaze, tak motor drží v nejvyšších otáčkách, když méně, tak v nižších. Tlačítko sportovního režimu zajišťuje téměř neustále vysoké otáčky. Možností je řadit přednastavené virtuální stupně pomocí pádel pod volantem nebo přímo voličem samotné převodovky. Převodovka CVT se v běžném režimu snažila držet motor v nízkých otáčkách, což má příznivý vliv na spotřebu. Například při rychlosti 90 km/h točí motor na zařazenou virtuální sedmičku příjemných 2350 ot./min. a při dálniční 130 km/h pak necelých 3400 ot./min. Tradiční výhodou převodovky typu CVT je téměř okamžitá reakce motoru na sešlápnutí plynu stojícího automobilu.

Motor vyniká kultivovaným projevem a posádku při běžných jízdách neruší akustickým projevem. Více hluku se dostavuje až ve vysokých otáčkách. Samotný čtyřválec proše v rámci modernizace opatřením pro snížení hluku a vibrací. Ve městě s ním můžete jezdit do šesti litrů, mimo město není problém atakovat pětilitrovou hranici.

Zásahům konstruktérů nebyl ušetřen ani podvozek, který dostal celou řadu vylepšení (např. novou torzní příčku, měkčeji nastavené zadní tlumiče nebo dorazy z polyuretanu). Zvýšit se podařilo také tuhost karoserie, což se odrazilo zejména v zatáčkách, kde se karoserie méně naklání a stopu drží příkladně. Jízda a řízení je navíc hravější, než tomu bylo minulosti. Ovladatelnost je perfektní, ve městě zaparkujete prakticky kdekoliv. Podběhy jsou navíc lépe utlumeny v porovnání s předchozím modelem.

Modernizace Toyoty Yaris byl krok správným směrem. Auto působí modernějším a dospělejším dojmem, přičemž nabízí vyšší cestovní komfort při zachování dobrý jízdních vlastností. Zážehová třináctistovka je v době turbodmychadlem přeplňovaných tříválců jedinečným úkazem, který potěší i po stránce zdvihového objemu, který se vleze do nižší sazby povinného ručení. V kombinaci s převodovkou CVT (obchodní název zní Multidrive S) bude Yaris vyhovovat zejména ženám, s manuálním řazením ho nezavrhnou naopak muži. Toyota Yaris aktuálně startuje na 259 900 Kč ve třídveřové verzi s tříválcovým litrovým motorem, přičemž můžete dosáhnout dvacetisícového bonusu při výkupu starého vozidla. Za pětidveřovou verzi je nutné připlatit 10 000 Kč, za testovaný čtyřválec pak dalších 15 000 Kč a za převodovku Multidrive S ještě 30 000 Kč.

Plusy
+ povedený čtyřválec
+ prostornost a odkládací prostory
+ pohodlná přední sedadla
+ přívetivý multimediální systém Touch 2
+ dospělejší komfortní jízdní projev
+ vyšší stabilita a menší náklony v zatáčkách
+ slušná výbava (7 airbagů)
+ jednoduché ovládání převodovky Multidrive S
+ řízení

Mínusy
- pořizovací ceny
- jen průměrný zavazadelník
- minimální variabilita interiéru (oproti předchůdci)
- vyšší nakládací hrana a schod po sklopení sedadel
- ovládání palubního počítače
- menší rozsah nastavení volantu
- kratší zadní sedáky


Technické údaje Toyota 1,33 Dual VVT-i, Multidrive S
Motor: zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1 329 ccm
Výkon: 73(99)kW/6000 ot./min.
Točivý moment max.: 125Nm/4000 ot./min.
Max. rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 14,2 s
Spotřeba - kombin.: 5,1 l/100 km
Spotřeba - město: 6,3 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,5 l /100 km
Objem pal. nádrže: 42 l
Délka/šířka/výška: 3950/1695/1510 mm
Rozvor: 2510mm
Zavazadelník s rezervou (bez): 286 l
Provozní/celková hmotnost: 1127/1500 kg
Základní cena: 259 900 Kč (3dv., 1.0 VVT-i, Power)
Cena test. modelu od: 324 900 Kč (5dv., 1.33 Dual VVT-i, Multidrive S, Active)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč