Test: Toyota Mirai se vrátila z budoucnosti. Překvapuje komfortem a použitelností

Tahle Japonska si elektřinu vyrábí sama a ukazuje, že budoucnost není jen bateriová.

Toyota Mirai druhé generace je luxusně pojatý sedan o délce necelých pět metrů (bez pěti centimetrů) s pohonem zadních kol postavený na nové platformě GA-L (Global Architecture Lexus). Vůz disponuje celkovým výkonem systému 134 kW (182 koní), což mu umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 9 sekund a dovoluje dosáhnout maximální rychlosti 175 km/h. Vodíkové palivo o hmotnosti 5,6 kg (142 litrů) pojmou tři vysokotlaké zásobníky umístěné ve voze.


Mirai zaujme protáhlými světlomety, které jsou nejdelší mezi všemi modely značky. Jsou vybavené technologií Bi-LED včetně adaptivních dálkových světlometů. Zadní LED světla pak zabírají skoro celou šířku vozu. Na výběr jsou nápadná kola o rozměru 19 nebo 20 palců.

Ač se Toyota Mirai prezentuje jako pětimístná, v praxi ji využij pouze čtyři cestující (na vině je široký středový tunel táhnoucí se celou kabinou a skrývající vodíkovou nádrž). Přední i zadní sedadla mohou být vybavena výhřevem i ventilací a přizpůsobitelné osvětlení dává na výběr z osmi barevných odstínů. O bezpečnost při jízdě se stará několik bezpečnostních systémů včetně aktivního systému zatáčení ACA, adaptivního tempomatu nebo plně automatického parkování, které se mezi modely Toyoty objevuje vůbec poprvé. Speciální akustický systém pak generuje zvuk vozu při akceleraci.

Volant obšitý kůží má senzory úchopu po celém obvodu, základní údaje o jízdě se promítají na velký head-up displej a o ovládání multimédií se stará displej o velikosti 12,3 palce v HD rozlišení. Digitální přístrojový štít má jednodušší grafiku a je přehledný. Kufr potěší slušným nakládacím otvorem i celkovou šířkou, je ovšem celkem krátký a jeho objem pouze 270 litrů zrovna neoslní. Zadní sedadla se bohužel nedají sklápět a chybí i jakýkoliv průvlak, například za loketní opěrkou. 

Mirai je vlastně elektromobil, který nespoléhá na dobíjení a energii si vyrábí přímo na palubě. Jedinou odpadní látkou je čistá voda, kterou lze vypustit tlačítkem umístěným na palubní desce. Vodík se tankuje do trojice vysokotlakých nádrží z uhlíkových vláken, které ho pojmou celkem 5,6 kilogramu. Jedna nádrž je ukryta pod středovým tunelem (o té již byla řeč), druhá pod zadní lavicí a třetí nejmenší pod podlahou kufru (ta právě snižuje objem zavazadelníku).

Rozpohybovat Toyotu Mirai je úkolem jednoho synchronního elektromotoru s permanentními magnety umsítěného na zadní nápravě, který nabízí nejvyšší výkon 134 kW a 300 Nm točivého momentu. Rozjezdy jsou vždy naprosto plynulé, přesně jak byste od prémiového elektrického sedanu čekali.  Překvapením se stal komfort na dvacetipalcových kolech. Mirai nerovnosti zvládá daleko lépe než sesterský Lexus LS a je dokonce při jíždě tišší. Karoserie se zbytečně nenaklání a jízda připomíná tichou plavbu na klidné vodě. Skvělé je odhlučnění kabiny, v Mirai neznáte aerodynamický hluk ani hluk od podvozku. V podstatě je jedno kam a kudy jedete, cesta je vždy odpočínkovou záležistostí.

Během testovacího týdne navíc napadl sníh a my neváhali ani chvilku a vyrazili zkoušet schopnosti vodíkového vozu. Mirai obutý do nových dvacetipalcových zimáků od Pirelli byl na sněhové pokrývce výtečným společníkem. Pohon zadních kol nás ani trochu nelimitoval ani netrápil. Stačilo sešlápnout plynový pedál a vůz se i v prudších stoupáních vždy dal plynule do pohybu. Žádné protáčení kol ani házení zádi. Stabilní chování zaručovalo bezpečnou plavbu. A pokud vypnete stabilizaci, můžete si s pětimetrovým sedanem užívat pohonu zadních kol (automobilce se podařilo dosáhnout téměř ideálního rozložení hmotnosti mezi nápravy).

Toyota Mirai

Mirai předvedl, že mu sníh nevadí. Jediným omezením se stal reálný dojezd. Ten se z udávaných 650 snížil na polovinu. Během sněhové kalamity jsme s ním totiž jezdili za 1,4 kg vodíku na 100 km (v létě to prý jde za skoro polovinu – cca 0,8 kg /100 km). Vodík se tankuje veřejně momentálně na třech čerpacích stanicích a samotné tankování nezabere déle než pět minut, přičemž kilogram H2 přijde aktuálně u čerpací stanice Orlen v Praze na 499 Kč.

Toyota Mirai přijde na 1 809.000 Kč ve výbavě Comfort, v testované specifikaci Executive startuje o sto tisíc výše. Japonská automobilka poskytuje na vůz standardní záruku, na vodíkový pohon včetně vysokotlakých nádrží pak 5 roků.

Toyota Mirai snow

Toyota Mirai je ukázkou nejmodernějších technologií a další alternativou k již zavedeným pohonům. V Česku její využitelnost snižuje mizerná síť veřejných čerpacích stanic (do roku 2030 se to má změnit) a také vyšší provozní náklady (ceny vodíku). To nic nemění na faktu, že Toyota postavila extrémně pohodlný sedan, který se umí poprat i s nástrahami paní zimy. Model Mirai zatím musíme chápat jako technologickou třešničku na dortu.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Dacia Lodgy

Rok výroby 2021

354 900 Kč

Ford Mondeo

Rok výroby 2019

455 000 Kč

Kia Ceed

Rok výroby 2019

219 900 Kč

Ford S-MAX

Rok výroby 2019

499 000 Kč