Test: Suzuki SX4 1.6 VVT 4x4 - praktická a univerzální
Potřebujete menší vůz, který Vás doveze v zimě k zasněžené chalupě v horách a u kterého nebudete muset před první jízdou několik hodin studovat obsáhlé manuály zahrnující obsluhu elektroniky na palubě? Máme pro Vás tip v podobě malého SUV Suzuki SX4.
Automobilka Suzuki spojila své síly při vývoji modelu SX4 s koncernem Fiat a v roce 2005 svět spatřil nový model (u Fiatu prodávaný jako Sedici). Většinu vývoje zajistilo Suzuki, jelikož SX4 stojí na upravené podvozkové platformě modelu. Fiat přispěl zejména implementací vznětové čtyřválcové devatenáctistovky 1.9 JTD, později dvoulitru (v SX4 označované vždy DDiS). V říjnu 2009 prošla modernizací, přičemž menším omlazením prošla ještě několikrát. SX4 se od počátku vyrábí v maďarské Ostřihomi. Dnes se podíváme na verzi s pohonem všech kol, která se na kluzké silnice dnešních dní hodí znamenitě.
Námi testovaná limitovaná edice SE má nový design sedáků, střešní ližiny provedené ve stříbrné barvě, směrová světla umsítěná v elektricky sklopitelných zrcátkách a metalický lak v ceně. Interiér je velmi jednoduchý a přehledný. Na dnešní dobu potěší ergonomicky přívětivý a strohý interiér, který řidiče nenutí stále něco hledat. Vše je při ruce a nikdy není potřeba otevírat návod k použití. V kabině nepotěší pouze výškově seřiditelný volant a nepraktické ovládání palubního počítače pomocí tyčinek v kapličce za volantem. V mrazivých dnech naopak potěší rychle fungující topení a rychle reagující vyhřívání sedadel (což může vypadat jako samozřejmost, ale není). S prostorností na to SX4 vzhledem ke svým rozměrům není špatně. Řidič sedí poměrně vysoko i v nejnižší poloze, což se může líbit hlavně menším postavám. Jiné to není ani na ostatních sedadlech, sedí se vysoko a vzpřímeně, což šetří místo. Méně místa je akorát v podélném směru. Zadní cestující mají dostatek prostoru v oblasti hlavy i na šiřku. Zavazadlový prostor není kdovíjak velký (výrobce udává 270 litrů), přesto dobře poslouží díky svému pravidelnému tvaru. Pod podlahou kufru se skrývá dojezdová rezerva. Zadní sedadla jsou dělená a dají se sklopit.
Pod kapotou SX4 je možné mít celkem tři motory. Základ tvoří benzínová čtyřválcová patnáctistovka VVT o výkonu 82 kW, která je výhradně spojená s manuální pětirychlostní převodovkou, pohonem předních kol a chudou první výbavou GA. Nejčastěji v ceníku narazíte na silnější šestnáctistovku VVT o výkonu 88 kW, kterou můžete mít v kombinaci s pohonem předních nebo všech kol, popř. s manuální pětirychlostní převodovkou nebo čtyřrychlostní automatickou. Vrchol nabídky představuje dvoulitrový diesel DDiS/99 kW spojený s manuálním šestikvaltem a pohonem všech kol.
Námi testovaná benzínová šestnáctistovka VVT se chlubí solidní pružností od nízkých otáček. Na pětku můžete jet klidně padesátkou, přičemž motor točí zhruba 1.350 ot./min. a nijak výrazně neprotestuje. Reakce na sešlápnutí plynu je sice vlažná, ale snahu mu nelze upřít. Celkově tak čtyřválec působí ve spojení s pohonem všech kol poměrně lenivě, zejména pak v nízkých otáčkách. Situace se mění k lepšímu po překročení zhruba 3.500 ot./min., kdy motor ožívá. Pokud chcete jet rychle, musíte si rychlost zasloužit, tzn. hnát motor do otáček, řadit a podřazovat. Modernizace přinesla kromě posílení motoru zejména snížení spotřeby paliva. Výrobce tak udává kombinovanou spotřebu 6,5 l/100 km, které lze v praxi dosáhnout pouze za předpoklady velmi klidné jízdy. Při svižnější jízdě musíte počítat se spotřebou kolem osmi litrů. Pokud navíc vyrazíte často do města nebo do terénu, je nutné počítat s kombinovanou spotřebou o litr či dva vyšší. Při ustálené rychlosti 90 km/h si motor říká o příděl 5,6 l/100 km, kdežto při 130 km/h již 9,5 l/100 km (motor točí 3.500 ot./min.).
Suzuki SX4 s přední nápravou typu McPherson má vzadu vlečná ramena spojená torzní příčkou, odpružení je vinutými pružinami. Provedení 4x4 se vyznačuje světlou výškou 190 mm, která je stejná jako u většiny moderních SUV (provedení s poháněnými jen předními koly má stále nadprůměrných 175 mm). Pohon všech kol využívá elektronicky ovládanou lamelovou spojku, která rozhoduje o připojování zadních kol. Řidič má k dispozici trojici režimů, kromě pohonu předních kol 2WD nebo úplného zavření 4WD Lock (do rychlosti 60 km/h), je k dispozici automatický režim 4WD. Ten připojí zadní kola v případě prokluzu předních. Výhodou tohoto řešení je, že přes léto můžete jezdit pouze s přední poháněnou nápravou, v zimě pak stačí zmáčknout tlačítko. SX4 jezdí velmi dobře a hlavně lehce. Podvozek je navíc dobře čitelný. Filtrování nerovností je odpovídající tvrdšímu nastavení podvozku, které zamezuje nadbytečnému naklánění karoserie. SX4 Vás na rozbitých silnicích nevyklepe, avšak ani neoslní poskytovaným komfortem (na sledu větších nerovností podvozek bouchá). Suzuki se přesto podařilo zvolit odpovídající kompromis mezi jízdními vlastnostmi a poskytovaným pohodlím, které je na hladké silnici velmi dobré.
Celkově SX4 působí velmi lehce a umí být dokonce hravá. Je to vlastně taková všeumělkyně. Obstojí ve všech disciplínách, které mohou běžného řidiče potkat. S přehledem zvládá jízdy po městě i mimo něj. Cizí ji není lehčí terén ani občasné zábavné chování. Dokonce se neztratí ani na dálnicích, kde však díky slabšímu motoru a větší čelní ploše příliš neexceluje. SX4 nás bavila a její univerzálnost nejlépe odrážejí statistiky prodejnosti (za rok 2012 ji zvolilo i přes pokročilé stáří 1.455 českých řidičů).
Základní verzi modelu SX4 pořídíte již za 234.900 Kč, smířit se však budete muset pouze s benzínovou patnáctistovkou VVT, absencí klimatizace, centrálního zamykání, autorádia, elektricky stavitelných zrcátek, stabilizace a pouze přítomností dvojice airbagů. Daleko lepší volbou je proto připlatit si 35 tisíc za benzínovou šestnáctistovkou. Verze s pohonem 4x4 pak přijde minimálně na 339.900 Kč, což je ve srovnání s konkurencí stále přijatelná cenovka.
(plusy)
celková jednoduchost a poctivost
pro univerzální použití
umí být zábavná
slušná průchodnost terénem
přesné řazení i slušné řízení
dobře fungující brzdy
pravidelný tvar zavazadelníku
slušná prostornost a výbava
ergonomie
pořizovací cena
(mínusy)
vyšší spotřeba paliva
pomalejší pohon 4x4
ovládání palubního počítače
horší dynamika
jen výškově stavitelný volant
horší tlumení nerovností, poměrně tvrdý podvozek
výhled vlevo vpřed přes mohutný A sloupek
Technické údaje | Suzuki SX4, GL/AC, 4WD |
Motor: | zážehový čtyřválec |
Objem motoru: | 1586 ccm |
Výkon: | 88kW/6000 ot./min. |
Točivý moment max.: | 156Nm/4400 ot./min. |
Max. rychlost: | 175 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 11,5 s |
Spotřeba - kombin.: | 6,5 l/100 km |
Spotřeba - město: | 8,2 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 5,5 l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 50 l |
Délka/šířka/výška: | 4150/1755/1620 mm |
Rozvor: | 2500 mm |
Zavazadelník: | 270/625/1045 l |
Pohotovostní/celková hmotnost: | 1200/1685 kg |
Základní cena: | 234.900 Kč (1.5, GA) |
Cena test modelu: | 339.900 Kč (1.6 GL/AC, 4WD) |