Test: Suzuki Jimny - lesů pán

vloženo

Terénní jistota. To je Suzuki Jimny, který se vyrábí téměř v nezměněné podobě dlouhých čtyřicet let, přičemž aktuální teprve čtvrtá generace je na trhu neuvěřitelných 14 roků. Za tu dobu prošla drobnými úpravami. Základ a filozofie malého Jimnyno je pořád stejný a funguje znamenitě.

Test: Suzuki Jimny - lesů pán Test: Suzuki Jimny - lesů pán

Suzuki Jimny je terénní klasikou, která stojí na žebřinovém rámu, přičemž motor je uložen podélně a obě nápravy jsou tuhé. Pro letošní modelový rok 2013 prošel Jimny malou modernizací, která přinesla vylepšený vzhled přední masky, nárazníku a
kapoty (inovovaný model poznáte na první pohled podle přední kapoty, ze které ční nasávací otvor, určený pro motory s turbodmychadlem, ty se však do ČR oficiálně nedováží). Interiér dostal o něco lepší materiály a nové opěrky hlavy v interiéru. V jediné nabízené specifikaci JLX nechybí čtyři airbagy, ABS i ESP, klimatizace, rádio, centrální zamykání a nově i vyhřívané sedačky či systém ISOFIX. Za volantem se řidič musí smířit s absencí jakéhokoliv nastavení sloupku volantu. Ten je prostě pevný a ideální pozici řidič musí najít pouze pomocí nastavení sedadla. Navíc levá noha není kam při jízdě odložit. Naopak naprosto perfektní je na dnešní dobu spojení řidiče a automobilu nebo špičkový výhled všemi směry. Díky novým opěrkám hlavy lze snadno sklápět zadní sedačky. Přední sedadla lze položit do lůžkové úpravy. Kabina je celkově velmi úzká, dveře maximálně subtilní a prostoru na zadních sedačkách není zrovna na rozdávání. Zavazadlový prostor disponuje základním objemem pouhých 113 litrů.


Malý japonský teréňáček se vyrábí od roku 1970 a za tu dobu vznikly pouhé tři generace. Aktuální provedení se vyrábí již dlouhých 14 roků, které přinesly dvě modernizace. Díky rozvoru 2.250 mm i celkové délce jen 3.545 mm patří Jimny k těm nejkratším vozům mezi všemi současnými auty. Jimny se chlubí také krátkými nárazníky a nájezdovými úhly: 34° vpředu a 46° vzadu. Běžná SUV s objemnými převisy karoserie mohou v této oblasti jen závidět.

Na českém trhu si pořídíte malý terénní vůz pouze s benzinovou třináctistovkou s výkonem 85 koní a točivým momentem 110 Nm. Diesel u nás k dispozici není. Krátké převody spolu s hmotností lehce přesahující jednu tunu bohatě postačí jak v běžném provozu, tak v terénu. Pohon sází na permanentně hnanou zadní nápravu. Pokud je potřeba, v rychlosti do 100 km/h a s koly natočenými v přímém směru lze zmáčknout tlačítko 4WD a připojit přední nápravu. Suzuki ale nemá mezinápravový diferenciál, takže je potřeba jezdit se zapojenou čtyřkolkou jen na kluzkém povrchu. A kdyby ani čtyřkolka nestačila, je k dispozici redukce, která přijde vhod v těžším terénu díky redukovanému převodu 2:1. Pětistupňová manuální převodovka má dost krátkou jedničku.

Spotřebu změřit pomocí palubního počítače jednoduše nejde, do Jimnyho se nedodává. Po doplnění nádrže do plné, mi však vychází spotřeba kolem 8,5 l/100 km, což je vzhledem k terenní zkoušce velmi dobrý výsledek. Na čtyřiceti litrovou nádrž tak ujedete zhruba 400 km, což je v terénu dostatečné. Jimny se hodí i do města. Po Praze se mi s ním jezdilo doslova famózně. Díky malým rozměrům se protáhne téměř všude a parkování je radost. Jízda po okresních silnicích či dálnici už tak příjemná není, ale občas se to zkousnout dá. Ve vyšších rychlostech to už není ono ( ve 120 km/h točí motor už 4.000 ot./min a na maximální rychlost 140 km/h se dostává jen velmi, velmi zvolna), ale co by člověk od terénního vozu chtěl? Každopádně Jimny je daleko použitelnější pro běžný provoz než třeba Lada Niva. Jimny zdolává nerovnosti dobře a díky pohonu zadních kol je mrštný a hravý. Po deštěm zmáčených kostkách v centru Prahy nebyla často nouze o jízdu doslova bokem. Pokud Jimnyho vezmete třeba na polní blátivou cestu, užijete si s ním hodně zábavy. Dokud pro jízdu stačí pohon zadních kol, užijete si dlouhých driftů. Jízdní zábava záleží na šikovnosti řidiče. Těžší terén znamená zapnout pohon všech kol, v nejhorších případech redukci. Jimny se dostane ke každému krmelci i posedu. Jimny je skvělým pracovním nástrojem pro lesníky, myslivce, zemědělce, správce horských chat, ale dokáže skvěle posloužit jako stroj na víkendové vyjíždky. Stačí mít správné obutí a Jimny se nezastaví ani při jízdě zasněženým lesem. Díky miniaturním rozměrům zvládne projet tam, kde by se jiné off-roady prostě nevešly.

Suzuki Jimny je vůz, kterého bychom si v dnešní době měli vážit, je to totiž takový poslední mohykán. Jimny těží ze svých malých rozměrů a muší hmotnosti ve městě i v terénu a nevozí sebou nic, co by bylo při jízdě na obtíž.


Technické údaje Suzuki Jimny 1,3 VVT
Motor: zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1328 ccm
Výkon:  62,5kW/6000 ot./min.
Točivý moment max.: 110Nm/4800 ot./min.
Max. rychlost:  140 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 14,1 s
Spotřeba - kombin.: 7,1 l/100 km
Spotřeba - město: 8,9 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  6,0 l /100 km
Objem pal. nádrže:   40 l
Délka/šířka/výška: 3675/1600/1705 mm
Rozvor: 2250 mm
Zavazadelník: 113 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1060/1420 kg
Základní cena: 414.900 Kč (1.3 VVT, JLX)
Cena test modelu od: 414.900 Kč (1.3 VVT, JLX)

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Suzuki

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán Fotografie k článku Test: Suzuki Jimny - lesů pán

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Za kolik lze jezdit hybridem po Praze? Klidně za 3,4 l/100 km

Za kolik lze jezdit hybridem po Praze? Klidně za 3,4 l/100 km

Zúčastnili jsme se soutěže o nejúspornější jízdu Prahou, akce Toyota Eco Race 2019 a připsali si vítězné vavříny v kategorii a celkové druhé místo. S vozem Toyota Camry náš redaktor dosáhl krásnéo výsledku, průměrné..

Nová Škoda Octavia oficiálně představena, je hezčí a má větší kufr

Nová Škoda Octavia oficiálně představena, je hezčí a má větší kufr

Mladoboleslavská automobilka kompletně odhalila zbrusu novou generaci modelu Octavia. Stalo se tak včera ve Veletržním..

Volkswagen Golf osmé generace - vše, co potřebujete vědět

Volkswagen Golf osmé generace - vše, co potřebujete vědět

Golf je s více než 35 miliony prodanými vozy nejúspěšnějším evropským automobilem. Světovou premiérou osmé generace..

Jak bude vypadat interiér nové Škody Octavia? Tady jsou první skicy

Jak bude vypadat interiér nové Škody Octavia? Tady jsou první skicy

Světová premiéra nové generace Octavie se koná 11. listopadu v Praze, to je jasná věc. Do té doby nás však bude..

5 sportovních kupé, na která by svět neměl zapomenout

5 sportovních kupé, na která by svět neměl zapomenout

Obliba sportovních aut v žádném případě neupadá, spíš naopak. Výrobci však stále častěji sahají po přeplňovaných..