Test: Subaru XV 1.6i CVT - stvořen pro ženy a města

01. 08. 2012
Sdílet článek

Co není nafouklé, nemá výše posazený podvozek a nevypadá že vyjede třeba Sněžku, není prostě v módě. Vozy kategorie SUV a crossover v dnešní době jsou v kurzu. Z tohoto důvodu je například skvělý hatchback Subaru Impreza téměř neprodejný. Proto japonská automobilka přišla s novým modelem XV. Jak jezdí v základní motorizaci?

Řada zákazníků se zřejmě řídí pravidlem, proč kupovat obyčejné hatchbacky, když mohou mít robustně se tvářící vůz, který bez větších potíží zdolá zasněženou cestu k chalupě. Řada automobilek proto téměř vypustila ze své nabídky běžné hatchbacky nižší střední třídy a nabízí jen jejich nafouklé verze. Po Mazdě CX-5 tu máme dalšího zástupce kompaktní třídy SUV, spíše lépe řečeno crossover se zaměřením do města - Subaru XV. Model XV jsme již jednou otestovali s benzínovým dvoulitrem pod kapotou a převodovkou CVT. Dnes ale testované "XV-éčko" pohání základní zážehový čtyřválec 1.6i, který spojen s bezestupňovou převodovkou u které na rozdíl od dvoulitru nelze manuálně volit rychlostní stupně (nemá ani páčky pod volantem). Výrobce od možnosti manuální řazení upustil, vzhledem k tomu, že základní verzi cílí zejména na ženy a předurčuje ji pro městské popojíždění (pro pány je určena silnější verze s dvoulitrem). Kromě standardních režimů R, N, D je k dispozici ještě ostřejší režim L (v poloze D přesuneme volič doleva), který je vhodný do terénu.


Základ překvapivě postačí
Popis karoserie a interiéru můžeme přeskočit s odvoláním na test dvoulitrové verze. A rovnou se tak vrhneme na pohonné jednotky. Subaru XV je dostupné s trojicí motorů. Základ tvoří zážehová šestnáctistovka s výkonem 84 kW, která může být spojená buď s novou pětirychlostní převodovkou D/R nebo s dnes testovanou automatickou (bezestupňovou) převodovkou CVT, která nese obchodní jméno Lineartronic. Další pohonnou jednotkou v nabídce je zážehový dvoulitr s výkonem 110 kW, přičemž ho je možné kombinovat s šestirychlostní manuální převodovkou (kterou známe z Foresteru) nebo opět s převodovkou CVT. Příznivcům dieselů je určen vznětový dvoulitr o výkonu 108 kW, který je nabízen výhradně s šestirychlostní manuální převodovkou.

Samotný start šestnáctistovky probíhá téměř neslyšitelně, stejně tak rozjezd. Čtyřválec je velmi dobře odhlučněn a charakteristickým zvukem Boxeru se projevuje pouze ve vyšších otáčkách. Při jízdách po hlavním městě jsem dokonce využíval stop-start systém, který téměř vždy hned po startu vypínám (v Subaru tento ekologický prvek funguje velmi dobře). Starty jsou rychlé a nezdržují při rozjezdu. Šestnáctistovka poskytuje výkon 84 kW (114 koní) v 5600 otáčkách a točivý moment 150 Nm vrcholící v 4000 otáčkách. Ve spojení s CVT dosáhne maximální rychlosti 175 km/h a na stokilometrovou rychlost zrychlí za 13,8 sekundy. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 6,3 l/100 km. Osobně jsem dosahoval ve smíšeném provozu o litr vyšší spotřeby při běžné jízdě, což je stále velmi přijatelné. Pokud jsem se hodně snažil, dařilo se mi mimo město dosahovat továrního údaje 5,5 l/100 km. Jízda to však nebyla příliš záživná. Opakem je extrémní svezení na hraně, při kterém si šestnáctistovka řekla o dvojnásobek. Běžně však počítejte s průměrnou kombinovanou spotřebou mezi 7-8 l/100 km.

Papírové údaje nejsou nijak oslnivé, přesto realita je překvapivě lepší. Pokud se s tímto modelem naučíte jezdit a dovedete na zatáčkovité trati neustále posouvat limity své i vozu, dospějete k názoru, že Subaru XV není rozhodně nudným vozem. Přestože je XVéčko zaměřené na komfort a pohodu, není mu cizí dokonce ani jízda na hraně, při které se chová předvídatelně, dlouho neutrálně a čitelně. Nevylekáte-li se kvílení obutých pneumatik a ještě přitlačíte na plyn, zjistíte, že příchod ztráty adheze přichází velmi plynule a nezáludně. Stačí korekce volantem a vůz zase jede vytyčeným směrem. Co XV 1.6i ztrácí výkonem, dožene díky skvělému podvozku v zatáčkách. Nevadí mu dokonce ani rozbitý asfalt, na kterém se chová komfortně a velmi dobře. Díky měkčímu nastavení tlumičů však může řidič v zatáce znejistit. A to v případě, když XV zaklekne na zadní vnější kolo. V tu chvíli se projeví měkčí odpružení a ve volantu cítíte jemné zhoupnutí karoserie. Není to však nic, co by překáželo skvělým jízdním výkonům.

Díky nadprůměrné světlé výšce (220 mm) jsem si dovolil s XVéčkem vyrazit na polní cestu a do lehčího terénu, kde se rozhodně neztratí a překonává většinu svých konkurentů. Ale zpět k hlavnímu teritoriu, do kterého je Subaru XV určeno. A tím je město. V něm dokáže nabídnou absolutní pohodu za volantem. Při pohodové jízdě převodovka CVT řadí plynule a téměř nepozorovatelně. Toto spojení je naprosto úžasné při popojíždění v kolonách. Svůj největší um předvádí XV při jízdě po pražských kočičích hlavách, kde většina aut podobného ražení z řidiče vytřese duši. XV je komfortní, klidné a pevné, přičemž vyniká i v ostatních ohledech, které zpříjemňují pobyt na palubě. Je z něho skvělý výhled díky speciálnímu tvarování předních sloupků. Špatný není ani výhled dozadu.

Funguje nadpozemsky dobře
S modelem XV poháněným benzínovou šestnáctistovkou ve spojení s CVT převodovkou budete páni města a příměstského provozu. Poskytovaný komfort a jednoduché ovládání dělají společně z cest po městě příjemný zážitek. Testovaná kombinace se hodí do měst nejvíce (také je tam určena). Majitelé XV se neztratí ani na okresních silnicích, kde si mohou díky skvělému podvozku užít dostatek zábavy (a to dokonce se základním motorem, jen se stačí naučit využívat kvality podvozku). Nestačí-li někomu poskytovaný výkon, má možnost sáhnout po dvoulitru s manuální převodovkou nebo rovnou po ostré Impreze WRX STi, která se v Česku bude prodávat i nadále (na rozdíl od jiných zemí). Na dlouhé dálniční přesuny se testované XV příliš nehodí. Ostatně pro tyto účely má Subaru daleko vhodnější modely (Legacy/Outback).

(plusy)
jízdní vlastnosti
výhled
řízení
brzdy
světlá výška
zvuk motoru

(mínusy)
minimální možnosti individualizace
oproti papírovým údajům vyšší spotřeba paliva

Technické údaje Subaru XV 1.6i CVT
Motor: zážehový čtyřválec typu Boxer
Objem motoru: 1600 ccm
Výkon:  84kW (114k) / 5600 ot./min.
Točivý moment max.: 150Nm/4000 ot./min.
Max. rychlost:   175 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 13,8 s
Spotřeba - kombin.:  6,3 l/100 km
Spotřeba - město:  7,9 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  5,5 l/100 km
Objem pal. nádrže: 60 l
Délka/šířka/výška: 4450/1780/1570 mm
Rozvor: 2635 mm
Zavazadelník: 380 l
Provozní/celková hmotnost: 1460-1530 / 1940 kg
Cena modelu od: 569.000 Kč (1.6i X, Active, 5MT D/R)
Cena testovaného modelu: 689.000 Kč (1.6i XS, Comfort, CVT)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč