Test: Subaru Levorg - zabiják klasických rodinných aut

27. 02. 2016
Sdílet článek

Chlapi znáte to, prosadit si doma čistě sportovní vůz je extrémně těžké a většinou se naše touha nesetká s pochopením drahých, prakticky založených poloviček. Pokud nechcete mít doma peklo a nehádat se při výběru nového rodinného vozu, sáhněte po dnes testované šelmě - Levorgu, takovém umírněném STI. Je to cesta, jak se nemusíte vzdát fantastického podvozku a radosti řídit pořádný stroj. Ale nepředbíhejme.

Když máme testovat automobily s šesticí hvezdiček ve znaku, vždy se modlíme, aby silnice pokryla pořádná vrsta sněhu. A tentokráte se nám to podařilo. Druhý týden v lednu se obloha zatáhla a přes noc napadlo alespoň deset centimetrů sněhu. Okamžitě se všichni ploužili a lamentovali nad ztíženou situací. My se v redakci radovali a málem se o Levorga poprali, jelikož sníh v kombinaci s pohonem všech kol, skvělým řízením za doprovodu rozeřvaného Boxeru zaručuje celkově lepší a hlavně zábavné dny.


LEVORG - Co je zač? Ne, zvíře to není, i když ...
Model Levorg se původně neměl vůbec dostat do Evropy, přičemž jeho hlavním teritoriem měl být japonský trh (tam se také prodává již od května 2014, do Evropy se dostal až koncem loňského roku). Jméno LEVORG je zkratkou slov "LEgacy reVOlution touRinG". Nový model vznikl díky tomu, že pátá generace Legacy se odklonila od sportovního střihu a vše vsadila na užitnou hodnotu a poskytovaný komfort. Zákazníci snící o vozu s geny STI tak měly smůlu. Přerostlá dvojice pátého pokračování řady Legacy/Outback se vzdálila od svých kořenů. Díky tomu paradoxně mohl vzniknout nový model, kombinující praktičnost kombíku a sportovnost.

Subaru Levorg

Boží ergonomie
Sednete do Levorgu, jednou nastavíte sedačku a přitáhnete volant a už nikde nic nemusíte hledat. Vše je na svém místě. Samotný věnec volant je akorát tlustý a na dnešní dobu je poset stále ještě přiměřeným množství tlačítek. Ergonomie je příkladná. Žádnou závažnou připomínku nelze mít ani k sedadlům. Japonské automobilce povedlo přichystat o pár centimetrů větší a uvnitř prostornější vůz, než bylo kdysi Legacy čtvrté generace. Do kufru naložíte 522 litru zavazadel, což není špatné. Je to dokonce o 74 litrů více, než uvezlo již zmíněné sportovně střižené Legacy. Na špičku třídy to sice nestačí, tuto hodnotu můžeme považovat při vybírání nového automobilu za dostačující. Zavazadelník má pravidelný tvar a rodinným potřebám postačí.



Šestnáctistovka postačí, ale ...
Levorg může být poháněn výhradně přeplňovanou šestnáctistovkou FB16 DIT, která konstrukčně vychází z atmosférické verze původem z modelu XV a je osazena komponenty z většího dvoulitru. Turbomotor je spojen výhradně s bezestupňovou převodovkou CVT nesoucí obchodní název Lineartronic (v Japonsku se prodá 93 % modelů s touto převodovkou, v Evropě pak 79 %). Tato kombinace funguje při klidné jízdě skvěle a nás zajímalo, jak si povede v horském terénu plném zatáček, horizontů a kluzkých povrchů. Spojení motoru a převodovky se povedlo. Při ostré jízdě není potřeba se o nic starat, Lineartronic pracuje bezvadně a využívá vždy otáčky, kde je nejvíce výkonu. Zátah motoru je lineární, díky můžete lehce nabýt dojmu, že vůz nejede. Ale opak je pravdou. Převodovka se pyšní šesti virtuálními stupni. Díky tomu při stlačení plynového pedálu (nad 35 %) dochází k aktivaci řazení předvolených stupňů a jízda připomíná klasický automat.

Subaru Levorg engie

Podvozek by snesl daleko silnější motor
Co nás zcela dostalo, byl podvozek, který je krásně poddajný, zároveň pevný (nikoli přehnaně trvrdý) a můžete se na něj spolehnout za každých okolností. Jeho vytříbeného chování nedosáhnout často ani mnohem dražší konkurenti vybavení adaptivními tlumiči. Na kluzských silnicích se Levorg ukázal být pánem silnic. Díky výtečnému řízení a příkladně dávkovatelným brzdám můžete jet na hraně a být stále nad věcí. Vůz je čitelný a včas cítíte, že kola ztrácejí adhezi. Je naprosto úžasné, jak vůz lze lehce ovládat a projetí kluzké zatáčky se stává jasnou zábavou. Pokud to extrémně nepřepísknete s nájezdovou rychlostí, vůz velmi pozvolna přechází do smýkání, které je snadno kontrolovatelné. Jeho projev je až obdivuhodný. Na nerovnostech působí jako létající koberec a všechna kola jsou v neustálém kontaktu s vozovku. Dostanete-li se na rozbitou silnici plnou terénní zlomů, vyjetých kolejí, asfaltouvých boulí a děr, Levorg se zaraduje. Nekoná se žádné bouchání ani žádné znejištění. Levorg nástrahy zdolává důstojně. A to platí i na uvedené nástrahy v zatáčkách. Stačí více zatočit a Levorg vždy poslouchá na slovo. Je to stroj, který neodmlouvá a úkoly plní s lehkostí a noblesou vlastní.



Už dlouho jsme nejeli tak dokonale vyladěným vozem, se kterým se příjemně cestuje a v zatáčkách se nevzdává. Naprosto skvělý je poskytovaný komfort, v kabině je ticho a vůz v běžném provozu poskytuje komfort na úrovni nového Outbacku. Pokud však přitlačíte na plynový pedál, Levorg se stává mrštnější šelmou. V podstatně se jedná o ochočené STI, které zároveň poskytuje výhody modelové řady Legacy/Outback a je plnohodnotným nástupcem Legacy čtvrté generace.

Důkaz místo slibů
Tímto modelem se japonská automobilka vrátila ke sportovním kořenům. Po stovkách kilometrů za volantem Levorgu musíme vyzdvihnout jeho geniální podvozek, který by snesl výkonnější motor. Líbilo se nám celkové zpracování, design karoserie a hlavně interiér, kterému konečně nic nechybí a poskytuje plnohodnotný komfort již v základní výbavě. Zamrzí pouze nabídka jediné varianty (pouze jediný motor i převodovka v nabídce) a vyšší spotřeba paliva.

Technické údaje Subaru Levorg 1.6 DIT Lineartronic
Motor: benzínový čtyřválec
Objem motoru: 1600 ccm
Výkon: 125kW(170k)/4800 ot./min.
Točivý moment max.: 250Nm/1800-4800 ot./min.
Max. rychlost: 210 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 8,9 s
Spotřeba - město: 8,5 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 6,3 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 7,1 l /100 km
Objem pal. nádrže: 60 l
Délka/šířka/výška: 4 690 x 1 780 x 1 485 mm
Rozvor: 2745 mm
Zavazadelník: 522/1446 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1551 / 2020 kg
Základní cena: 759 000 Kč
Cena test modelu: 901 000 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

529 900 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč