Test: SsangYong Korando - korejské SUV

11. 10. 2011
Sdílet článek

Automobilka SsangYong prožívá restart. Brány výrobního závodu znovu otevřela indická společnosti Mahindra, která se pokouší automobilku postavit na nohy pomocí nového modelu Korando s designem od Giorgetta Giugira.

Automobilka SsangYong prožila krušné časy. Nový vlastník v podobě společnosti Mahindra vsadil na nový model Korando, který navazuje na koncept z pařížského autosalonu z roku 2008. Samotná historie tohoto modelu je poměrně dlouhá. První generace nesoucí jméno Korando se objevila již v roce 1974 (jednalo se o předělený Jeep CJ-7). Druhá generace Koranda přišla na svět až o devět let později, přičemž třetí vydání následovalo o 13 let později (jednalo se Korando vyrobené ve spolupráci s Mercedesem).  Až do představení aktuální čtvrté generace se jednalo o menší off-road postavený na pevném rámu. Nové Korando totiž se svými předchůdci nemá téměř nic společného. Namísto rámu je použita samonosná karoserie, na přední nápravě najdeme zavěšení typu McPherson a vzadu víceprvkovou nápravu.


Krasavec 
Korando svými tvary konečně zapadne mezi současnou konkurenci a již nepůsobí tak divoce jako modely této automobilky v minulosti (vzpomeňme například na model Kyron, Actyon, Rodius, apod.). Karoserii ať si každý ohodnotím sám. Osobně se vzhledem problém nemám a na Korando jsem ve svém okolí slyšel jen pozitivní reakce (řada přátel si dokonce myslela, že se jedná o nové SUV od Jaguaru).

Prostorná a přehledná kabina
Přední i druhá řada sedadel nabízí nadprůměrný prostor zejména v podélném směru. Ani na výšku či šířku nebudou cestující strádat. Navíc opěradla zadních sedadel lze polohovat. Další výhodou je sklápění zadních sedadel (sedák zajíždí do podlahy), které vytvoří rovnou ložnou plochu s podlahou kufru. Základní zavazadlový prostor nabízí 486 litrů objemu, v praxi však přijde o mnoho menší (řada konkurentů je na tom lépe). Přístupnost do zavazadelníku je však ukázková.

Za volantem se řidič zorientuje rychle. Zásadnější připomínku snese jen umístění tlačítka palubního počítače (TRIP). To našlo své místo na středovém panelu. Jeho stlačení tak vyžaduje sundání pravé ruky z volantu a chvilkovou nepozornost. Otravnějším společníkem je však systém hlídající nezapnuté přední pásy. Ten nerozpozná, kdy vůz stojí a kdy ne. Varování v podobě nepříjemného zvukového signálu Vás probudí ještě před samotným nastartováním. Stačí otočit klíček v zapalování do první polohy a již jste hystericky varováni o nepoužití bezpečnostních pásů.

Diesel hlavním tahounem
O pohon Koranda se stará pouze jediná pohonná jednotka v podobě vznětového dvoulitru vlastní konstrukce. Při jeho návrhu konstruktéři čerpali z dřívější spolupráce s automobilkou Mercedes-Benz, od které tato korejská automobilka brala vznětové pohonné jednotky. Čtyřválcový diesel dává výkon 129 kW při 4000 ot./min. a poskytuje maximum točivého momentu 360 Nm v rozmezí 2000-3000 ot./min. Motor plní emisní normu Euro5 a podle slov dovozce je připraven dokonce plnit emisní normu Euro6. Agregát může být spojen s šestirychlostní manuální převodovkou nebo šestirychlostní automatickou převodovkou s možností sekvenčního řazení. Testovanou verzi s manuální převodovkou charakterizují poměrně krátké a přesné dráhy ke kterým nelze mít závažnější připomínku.

Nadprůměrný výkon slibuje značnou dynamiku. Čtyřválec ožívá nad hranicí dvou tisíc otáček, kdy mohutný příval točivého momentu dělá z ospalého lenocha dravce. Někomu tento projev může imponovat, někomu může vadit. Jízda devadesátkou na šestý rychlostní stupeň znamená 1750 otáček. Při této rychlosti a otáčkách je nutné pro bezpečné předjíždění podřadit nejlépe o dva stupně dolů. Při dálniční stotřicítce a zařazené šestce otáčkoměr ukazuje 2500 ot./min.. Při této rychlosti motor již reaguje na plyn o mnoho lépe. Pokud vůz plně naložíte, projeví se nejvíce krátký rozsah použitelných otáček. Samotný motor je po všech stránkách (kultivovanost, zvukový projev atd.) zcela průměrný.

Zdatný podvozek
Základní verze Koranda má poháněná jen přední kola. Testu jsem podrobil verzi v kombinaci s pohonem všech kol (jedná se o klasický systém s elektronicky řízenou mezinápravovou spojkou, která v případě potřeby připojuje zadní nápravu). Při náročnějších jízdních podmínkách lze pomocí tlačítka umístěného vlevo pod volantem rozdělit výkon mezi nápravy v poměru 50:50 (takto se můžete pohybovat do rychlosti 40 km/h).

Korando drží zvolenou stopu velmi zdatně. Za doprovodu pískajících pneumatik se nenechá v oblouku ani ve skluzu vyvést příliš z míry. Vyniká dobrou trakcí a rychlými výjezdy ze zatáček. Pokud pojedete rychleji než pneumatiky zvládnou, dostaví se nedotáčivost. Tvrději nastavený podvozek však potrápí zejména pasažéry. Ty na rozbité D1 budou o nerovnostech informovány zejména hlasitým projevem. Na straně druhé dlouhé dráhy tlumičů a pneumatiky s vyšším profilovým číslem alespoň trochu šetří posádku od špatného stavu českých komunikací. Jízda je tak v celkovém pohledu vcelku příjemná a plně odpovídá aktuální cenovce.

Kilometry prověřen
S Korandem jsem za testovací týden najel 980 kilometrů. Průměrná spotřeba při jízdách po hlavním městě byla 7,3 l/100 km, mimo město pak 6,1 l/100 km. Abych ověřil schopnosti Koranda, naplánoval jsem šestisetkilometrovou cestu vedenou z Prahy po dálnici D1 do Třebíče, dále po komunikacích druhé třídy až do Mikulovala a zpět přes Znojmo a Jihlavu opět po dálnici D1 do Prahy. Bohužel díky uzavřené dálnici D1 směrem na Brno bylo nutné zhruba hodinu a šest kilometrů popojíždět v koloně, což rapidně zvýšilo spotřebu paliva. Následovalo ucpání objízdných tras, bylo nutné zvolit delší objízdnou trasu. Cesta zpět probíhala již v pořádku. Na trati dlouhé 642 km si Korando řeklo o 7,6 l/100 km včetně rychlejší jízdy po dálnici a stání v koloně.

Slušná nabídka
Korando je nabízeno ve třech výbavách (Active, Comfort a Executive), přičemž v základní výbavě je dostupný pouze s manuální převodovkou, kdežto v nejvyšší výbavě jen s automatickou převodovkou. Korando startuje na cenovce 499.900 Kč ve verzi s jednou poháněnou nápravou. Za verzi 4x4 je nutné připlatit 50.000 Kč. Nejlépe vybavená verze Executive s automatem přijde na 669.900 Kč. SsangYong poskytuje na Korando záruku 5 let s omezením 100.000 ujetých kilometrů (podle toho co nastane dříve) a zároveň šestiletou záruku na prorezivění karoserie. Plánovaný prodej činí na letošní rok 200 kusů.

(plusy)
pořizovací cena
odpovídající jízdní vlastnosti
řazení
solidní ergonomie
prostornost
odkládací prostory
složení zadních sedadel
výbava
design

(mínusy)
zvuk vznětového motoru a mírné vibrace
otravný zvuk výstrahy nezapnutých bezp. pásů
umíštění tlačítka trip
materiály v interiéru
průměrná sedadla
autorádio (signál, zvuk)

Technické údaje SsangYong Korando
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1998 ccm
Výkon:  129kW/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 360Nm/2000-3000 ot./min.
Max. rychlost:   179 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,0 s
Spotřeba - kombin.:  7,9 l/100 km
Spotřeba - město:   5,5 l/100 km
Spotřeba - mimo město:   6,4 l/100 km
Objem pal. nádrže:   57 l
Délka/šířka/výška: 4410/1830/1675 mm
Rozvor: 2650 mm
Zavazadelník: 486 l
Pohotovostní hmotnost/nosnost: 1672 / 2260 kg
Cena: 499.900 Kč (Active MT 2WD)
Cena modelu od: 589.900 Kč (Comfort MT 4WD)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

529 900 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč